handdator

Visa fullständig version : Begrepp på väg att försvinna

Ballonggreven
2006-06-21, 14:40
I en föränderlig värld är det många begrepp och ord som blir överflödiga eller tynar bort. Tänkte vi kunde ägna denna tråd för att begrunda dessa.

Mina egna förslag:

Elvakaffe: Åtminstone i stan är detta en svunnen plats i tiden att mötas och kontemplera. Ett nytt ord vore kanske "springkaffe", den där pappersmuggen med latte(vuxenvälling) som man slänger i sig i farten.

Reseskrivmaskin: I laptopparnas tidevarv är det väl bara bleka författaraspiranter i strömlösa skrivarstugor som knattrar på dessa.

Gumma: Finns det gummor kvar? När såg du en senast. Gummornas sista tillflyktsort är väl i någon håla på Sicilien eller den porugisiska landsbygden.

Jung_Kee
2006-06-22, 01:03
Intressant tråd! Jag har egentligen inte tid att skriva här så det får blir ett kort inlägg denna gången.

Mina förslag på borttynande ord är:

Gingo: Idag så använder väl nästan ingen specialformerna och då särskilt pluralformerna av oregelbundna verb längre, förutom möjligen i lyrik. Jag gick, han gack och vi gingo exempelvis.

Ty: Det finns en uppsjö utav sådana här småord som används alltmer sällan, åtminstone i min generation så är det i princip ingen som använder ord som "ty" eller "enär" eller "ehuru".

Torpare: Hör till samma kategori som reseskrivmaskinerna, ordet används inte eftersom det inte finns någon användning för det.

Fordom: Tillhör en kategori av pretentiösa ord som huvudsakligen hörde 1800-talet till med nationalromantiken och göticismens tidevarv. Andra exempel är "imperiet" och "fornstora dagar".

Anledningen till att ord försvinner är väl mer eller mindre självsägande i och med att språket är en av de få saker som faktiskt följer med tiden och tidens människor. Nya människor, nya tider, nya behov - nytt språk.

Men ibland så försvinner inte ord, utan får en ny innebörd. Eller flyttar sig geografiskt/socialt i sitt nyttjande. Traditionellt elvakaffe serveras hemma hos min mormor varje söndag till exempel. Men även nere på vaktmästeriet på Uppegård har man elvakaffe varje dag. Gumman kan jag kalla mina väninnor, i alla åldrar, och det är rätt vanligt bland ungdomar i Örebro och ännu vanligare i satser som "lilla gumman" o dy.

hose
2006-06-22, 07:25
Ja ord forsvinder og nogen flytter sig.

Torpare: Et svensk ord som ikke er brugt i Danmark, men de som har købt en ødegård i Sverige har dannet "Foreningen af danske Torpare." og dermed er ordet kommet ind i det danske sprog.

Ballonggreven
2006-06-22, 09:17
Gumman kan jag kalla mina väninnor, i alla åldrar, och det är rätt vanligt bland ungdomar i Örebro och ännu vanligare i satser som "lilla gumman" o dy.

När du använder "gumman" så har ordet fått en annan betydelse. På samma sätt som man kan använda tillmälen "Din j***a torpare!". Tror inte att du skulle säga "Min vännina är en gumma".

hose: Intressant att veta att det finns danska torpare (fast jag har misstänkt det länge ;) ).

Ballonggreven
2006-06-22, 09:39
Husmorsbio får man inte ett enda napp på om man googlar. Nån som kommer ihåg denna antikverade företeelse?

766
2006-06-22, 09:51
Torpare=Smäll på käften.

766
2006-06-22, 09:54
Torpare= Smäll på nullet.

Äjth
2006-06-22, 10:00
"Ja é torpare ja å ja ha de så bra, ligger på soffan för så ska de va." levde upp starkt under Hultsfredfestivalen -92 tror jag det var.
Så länge torp används tror jag nog torpare hänger med. Här på landsbygden används torp och de som förvärvat ett och flyttat in med sin unga familj kallar sig gärna torpare, alltså den som bor och förvaltar ett torp. Elvakaffe kan jag hålla med om att det flyktar bort. Bland äldre på landsbygden vet jag att det fortfarande används. Basta; kl 11 varken tidigare el. senare.
Ty och Gingo är väl Fordom nu :D
Reseskrivmaskinen får väl anses tillhöra kategorin Kuriosa numera.
Egna bidrag: Härförleden Hörs nån gång på grusvägen mellan vajande sädesfält när två gamlingar möts och språkas vid angående gårdagens händelser.
Nygamla ord som Häftigt i betydelsen fräckt/läckert/tufft är ju numera utbytt mot coolt och fett.
Härute på fältet betar kreatur som förr benämndes Pållen Fålen
Särling är ett ord som väl inte används längre? Synd, det är ett vackert ord med en stolt innebörd värd att bevaras tycker jag.
Midsommarförberedelserna är i full gång, men jag hoppas fler tar tag i denna tråd vad det lider. Trevligt!!!

hose
2006-06-22, 10:08
Check her:
http://www.danske-torpare.dk/index1.asp
Foreningen af danske T.

Ballonggreven
2006-06-22, 10:09
Backstugusittare.

Peter S
2006-06-22, 11:27
Husmorsbio gick min mamma på. Jag ficka aldrig följa med, så jag vet inte vad som egentligen hände där, men hon kom alltid hem med varuprover och kolorerade broschyrer. Jag tror det heter spädbarnsbio numera. Och företeelsen har till viss del ändrat karaktär. Men det är i princip samma målgrupp.

hose
2006-06-22, 11:58
Lige bortset fra at spædbørnsbio - der kommer barnet med :cool:

Äjth
2006-06-22, 13:34
Husmorsbio måste varit en föregångare till partyn såsom, tupperware, smycke-partyn o.s.v ;)

Ballonggreven
2006-06-22, 13:35
Ett betydligt modernare begrepp som redan har pensionerats är yuppienalle.

Kolmårdstrollet
2006-06-22, 14:41
Här kommer hädangångna begrepp: Lumpsamlare, gårdfarihandlare, Konsumbussen, fiskbilen, drickabilen, grisbilen, landsfiskalen, moderskapspenning, folkskola, flickskola, realskola, springpojke/flicka, m.m och så ett skällsord som jag inte hört på länge Pissruska. :eek:

Sladden
2006-06-22, 15:05
Kan bara konstatera att jag icke tillhör den moderna skaran ty
inget av de uppräknade uttrycken känns mig främmande. :)

Äjth
2006-06-22, 15:09
Är benägen att hålla med Sladden men det skär lite i mig att jag är sååå ålderdomlig :p

Jung_Kee
2006-06-22, 16:32
Är benägen att hålla med Sladden men det skär lite i mig att jag är sååå ålderdomlig :p

Hur tror du då jag känner mig som är betydligt yngre än dig och känner mig lika gammalmodig jag? Även jag känner igen orden, landsfiskal och moderskapspenning är väl inga ord som jag har använt mig av i någon större utsträckning och ej heller grisbil, men resten... :p

Äjth
2006-06-22, 16:53
Ja du Jung Kee. It takes all kinds to make a spinning world.

Ballonggreven
2006-07-25, 16:31
Sommarföreetelser som är borta eller på väg att försvinna...

Transistorradion på stranden där man lyssnade på "Sommar" och delade med sig av ljudupplevelsen med sina grannar. Idag har nästan alla någon podhistoria med sommaprataren nedladdad från nätet och är avskärmade från fiskmåsskrik och barngråt.

Semesterefterlysningarna på radion där "familjen Söderkvist hemmahahörande i Mölnlycke på tältsemester någonstans i Härjedalen" uppmanades att "kontakta föräldrahemmet". Små glimtar av tragedier i vardande som satte fantasin i rörelse. En företeelse som pensionerats av mobiltelefonerna.

Insekterna på bilkylaren. Är det bara jag som tycker att de blivit färre? I min barndom räckte det med en dagsutflykt med bilen för att kylargallret skulle vara fullsmetat med diverse större och mindre kryp. Hemkommen efter en tur på över 300 mil susns bara spår av kottaktiga flyn i mindre mängd. Har insekterna blivit så mycket färre på grund av miljöförstöring eller har de att göra med att bilarna är mer strömlinjeformade?

Träskor hörde sommaren till. Ritualen att köpa årets nya par som skulle gås in. Vrickade anklar innan man vant sig och klapprandet på gator och torg vart man än befann sig i Sverige. När kommer trällorna tillbaka?

Äjth
2006-07-25, 21:16
Bilkylare är nästan ett utdött ord, insekterna fastnar över hela bilfronten p.g.a, precis som du skriver, strömlinjeformen. Eländet äter sig in i plåten och på taket finns numera massor med lik! Om jag inte minns fel fanns det de som satte dit en plastskiva framför kylaren för att lättare få bort kletet.

766
2006-07-25, 21:35
Plastskiva framför kylaren låter som en god ide speciellt på sommaren, undrar om "dom" hade släkten som påskjutande "drivmedel"?
Blev kanske billigare också eftersom dom inte gick på bensin, var dom inte etanoldrivna? Liten svettdroppe i pannan fick dom allt men vad gör man inte för att slippa ohyran.

Äjth
2006-07-26, 09:47
Åja, nog cirkulerade luften ändå, det var inte hermetiskt tillslutet, kanske minns du galon-styckena de satte där???

upa
2006-07-29, 00:08
Jag tycker själva språket, alltså förmågan att kommunicera, håller på att försvinna. Numera pratar glina, alltså dom under 50, en urvattnad rinkebysvenska som i bästa fall ger en ungefärlig uppfattning om meddelandets innehåll. Rent allmänt är det naturligtvis inte bra även om man ofta har intrycket att det kan kvitta lika om dom kan göra sig förstådda.

Peter S
2006-07-29, 09:17
Sen undrar man ju hur mycket av vikt som sägs på denna rinkebysvenska... Den funkar säkert ypperligt om man bara ska avhandla dagens händelser, men till mer avancerade övningar måste man ta till ett annat språk. Eftersom de inte verkar prata (eller SMS:a) om annat dagarna i ända med sina kompisar, så tror jag att det är därför man hör det så mycket. Var det bara jag och mina närmaste kompisar som satt och drack te in på småtimmarna och filosoferade i tonåren?

Såg förresten Fredik Lindströms språkprogram på TV där de varit i mörkaste Dalarna. Deras obegripliga dialekt fungerade perfekt för att avhandla dagens händelser, vädret, vägomläggningar mm, men till politik blev det sämre. De gick automatiskt över till rikssvenska när Fredrik frågade vad de tyckte om Göran Persson... Trots att de verkligen försökte prata mål.

Äjth
2006-07-29, 17:22
Det är nu inte bara begreppen som är på väg att försvinna, ofta försvinner innebörden med dem oxå, tyvärr i sista hand oxå de som har naturlig företrädesrätt att tolka dem. d.v.s de som befinner sig på andra planhalvan idag och kommer att se solen gå :cool: i mål för gott inom en ganska överskådlig framtid. Sorgligt, generationsskiftena gläder de unga, som inte kan vänta nog och som tyvärr ofta kommer att missa när deras generation slagit igenom och gjort kraftiga avtryck i samhällsutvecklingen, liksom de gamla upplever ett missmod, allt i tingens ordning.

upa
2006-07-30, 17:50
Jo det mesta har med åldern att göra. När man får perspektiv på livet upptäcker man att utvecklingen inte alls går framåt. I bästa fall rullar grejerna på i vanlig oordning.
Man blir lite som åsnan i Djurfarmen. Eller oxå var man alltid sån, vem vet?

Ballonggreven
2007-02-03, 08:28
Mjölkpall.

I detta ord ryms så mycket av småskalighet och en lugnare lunk.
Snart är väl den sista mjölkpallen upprutten, nedmonterad eller bortskrapad av snöplogarna.

LasseC
2007-02-03, 13:32
Jag måste säga att vi ibland dricker elvakaffe, beror lite på hur dags vi kommer upp. Men det kanske är en pesionärsbeteelse. Ibland intages detta kaffe (om det inte blir lunchbuffé) på vår fik som har gjort att hela vårt centrum levde upp.
Mjölkpallarna har väl levt upp som några vansinningt bemålade tingestar med likaså bemålade mjölkkrukor som skruvats fast. Man blir inte precis nostalgisk när man ser dessa pallar som plogen inte tycks rå på. De kanske har sett TV-pjäsen Mjölkpallen och byggt den därefter. Idag ruttnar de inte de är tillverkade i tryckinpregnerat virke.
mvh Lasse

LasseC
2007-02-03, 13:34
PS
Jag glömde säga att jag aldrig använt ordet gumma. I Småland säger vi Käring.
Det gäller dock att ha rätt betoning.
Hälsn Lasse och hans käring

766
2007-02-03, 17:24
Ballo.... du har nog fått detta med mjölkpall om bakfoten. Det verkar som om du anser att mjölkpallen är mjölkaboret.
Mjölkpallar är väl skyddade från snöplogar eftersom dom håller sig på "mattan".
Det som kannorna sattes på var mulkaboret i Skåne o mjölkbord uppåt.
Mlölkpall var den man satt på när det mjökades.

Här var det nära att nya sanningar skapades, phu det är jobbigt att hålla reda på omgivningen.