handdator

Visa fullständig version : Julmatssvullen

nisse 8
2008-12-24, 23:24
Hur stin är ni på en skala 1-10, jag ligger helt klart på en klar 9:D

Rubus Arcticus
2008-12-24, 23:30
Hur stin är ni på en skala 1-10, jag ligger helt klart på en klar 9:D

Skulle tro att jag också är där på en 9'a. Somnade efter efter maten....

engelsson
2008-12-24, 23:37
Ånääää...jag har väl lärt mig något genom flydda jular*S* jag passar mig noga..väl avvägdt ska det vara på tallriken..så jag mår finfint..har precis avrundat med varm ingefärsdricka..*L*

Rubus Arcticus
2008-12-25, 00:12
Ånääää...jag har väl lärt mig något genom flydda jular*S* jag passar mig noga..väl avvägdt ska det vara på tallriken..så jag mår finfint..har precis avrundat med varm ingefärsdricka..*L*

Ja, tänk att jag aldrig lär mig, som ursäkt kan jag ju nämna Faster + Kusin som hade gjort ett helt Julbord + Plus Lutfisk (enbart till mig) mmmm. Och sedan kommer risallamalta och med Farbror som är konditor blev det sedan Tårta, kan inte säga nej.:rolleyes: Så är det ibland och de menar ju så väl. "Ta lite till,,,:eek:

Ballonggreven
2008-12-25, 01:28
Jag brukar gå igång på julmaten och tycka den är härlig (särskilt doppet på tunnbröd!), men i år smakade det inte lika bra som vanligt.
Hursom lyckades jag ändå bli stinn och däst med extra skjuts av mandelmusslor, julgotter och till sist risgröt och saftsås.

Susiflätan
2008-12-25, 01:33
Jag fick lugna ner magen efter all julmat med en Whisky - det hjälpte!

viol
2008-12-25, 08:24
Jag är stoppmätt och mår lite illa fortfarande, och jag har bara sköljt ner med julmust. Man mjölar in mat som om man har svultit resten av året, fast den tiden i sveriges historia är förbi för längesedan. Ursch att man aldrig lär sig. :eek:

nisse 8
2008-12-25, 11:10
Senare i eftermiddag kommer man vara hungrigare än det hungrigaste vargar:rolleyes:

Ballonggreven
2008-12-25, 11:11
Trodde inte jag kunde bli hungrig igen. Men nu har jag mulat in risgröt, en ostmacka och en saffransskorpa. Smakade utmärkt.
Funderar på lunchen nu. :D

nisse 8
2008-12-25, 11:15
Jag har ätit risgröt och två skinkmackor och avslutade med en god kopp kaffe, så nog kan man pula in:p

Ballonggreven
2008-12-25, 11:16
Jag har ätit risgröt och två skinkmackor och avslutade med en god kopp kaffe, så nog kan man pula in:p

Det är en fråga om "mind over matter".;)

nisse 8
2008-12-25, 11:26
Senare i dag väntar en god porter&colaälgstek med potatis och grönt och till det en OSH eller BB:D

Ballonggreven
2008-12-25, 12:05
Traditionsenligt blir här en juldagsmiddag på den överblivna gravade laxen med dillstuvad potatis.

nisse 8
2008-12-25, 12:12
Stinn lär vi även bli i dag:rolleyes:

Äjth
2008-12-25, 12:27
Senare i dag väntar en god porter&colaälgstek med potatis och grönt och till det en OSH eller BB:D
Älgsteken låter gott!! riktigt gott. Kecke rekomenderade inte BB och som kvinna tror jag vi tycker lite lika! :D
Här blir det kött/grönsakssoppa!!! hemgjord förstås!

Sladden
2008-12-25, 13:57
Nu är julen slut!
Här har det ätits isterband, inlagda rödbetor, blomkål och vitsås.
Hos mig ersätter blomkålen potatisen när det inte finns färskpotatis.

Kecke
2008-12-25, 14:03
Äjth
Kanske bäst du testar en Bearö i allafall men INTE till maten. :eek:
En av favoriterna i år är Visby, den är mumsig.

Vi har nyss ätit skinkmackor med Visby och det var inte illa.
Jag åt precis lagom med julmat igår. (Man kan faktiskt lära sej)
Idag vankas revbensspjäll (Naturligtvis nystekta. Uppvärmda spjäll är INTE gott.) med grönkål och potatismos.
:)

Äjth
2008-12-25, 14:14
Äjth

Vi har nyss ätit skinkmackor med Visby och det var inte illa.
Jag åt precis lagom med julmat igår. (Man kan faktiskt lära sej)
Idag vankas revbensspjäll (Naturligtvis nystekta. Uppvärmda spjäll är INTE gott.) med grönkål och potatismos.
:)

Kecke, min bror brukar inse vad jag gillar och inte gillar och han föreslog istället en Primato. Tjeckiskt öl! Öl som är mörkt med mycket beska är inget för mig - det VET jag!
Öl är för mig snarare en törstsläckare än ngt för gommen. Lätt, ljust och enkelt att dricka för törstens skull.

nisse 8
2008-12-25, 14:18
Kecke, min bror brukar inse vad jag gillar och inte gillar och han föreslog istället en Primato. Tjeckiskt öl! Öl som är mörkt med mycket beska är inget för mig - det VET jag!
Öl är för mig snarare en törstsläckare än ngt för gommen. Lätt, ljust och enkelt att dricka för törstens skull.

BB är inte så besk men du ska inte prova OSH:rolleyes:
För törstens skull är Miller en bra öl.

Äjth
2008-12-25, 14:26
För törstens skull är Miller en bra öl.
OSH har jag druckit, så jag vet....Millers Genuine Draft gillar jag o min syster. När vi var i Turkiet tillsammans för några år sedan satt vi och åt på en restaurang och vi beställde Millers. Uppenbarligen förde inte restaurangen den sorten för vi såg kyparen springa ner till butiken bredvid och köpa. That´s good service!!!

Ballonggreven
2008-12-25, 14:40
Äjth
...

Om man inte gillar beskan i öl ska man definitivt dricka den till maten. Särskilt salt och/eller syrlig mat. Då dämpas beskan. Tänk på salt&vineager-chips man får på engelska pubar, utan dessa är det svårt att få ner en pint med bitter.
Om man däremot dricker den till julmaten, som är ganska söt och proteinrik, så kommer ölen att smaka ännu beskare. Gissar att detta var vad Kecke råkat ut för.

Wisby Pils är väldigt trevlig. :)

...

Inte så besk!? I beg to differ.
OSH räknar jag till "nybörjar-ale".

Kecke
2008-12-25, 15:06
Kan så vara.
Jag gillade det tidigare. :confused:
Men.......det är något med smaken som jag inte kan beskriva.
Samma som med Mysningen Midvinterbrygd, från samma ställe.
Två olika smaker men ändå något gemensamt.......
Jag har druckit dessa till sill.........kanske skall man äta något annat??

Ballonggreven
2008-12-25, 15:10
...
Jag har druckit dessa till sill.........kanske skall man äta något annat??

Sillinläggningar idag är väldigt söta. Förr var de dominerade av syra och sälta, men allt eftersom socker blivit billigare så har de börjat dra åt det söta hållet.
Att sötman dominerar gör att många öl med beska gärna får en förstärkt bitterhet och en metallisk bismak.
Traditionell lite söt julöl eller en "vanlig" svensk öl med lite mindre beska passar därför oftast bättre.

Kecke
2008-12-25, 15:14
Gick för att kolla sockerhalten i min favoritsill, Lucullus skivad smörgåssill i dillsås, det står inget alls.

Ballonggreven
2008-12-25, 15:19
Socker står oftast som nummer två i innehållsdeklarationen efter sill. Indikerar storleksförhållandet. Om du kollar näringsinnehållet kan du kolla kolydraterna. Du kan nästan översätta kolhydraterna till socker. I min franska löksill är det 22 gr kolhydrater per 100 gr, dvs 22% socker!!!

Kecke
2008-12-25, 15:45
Ja....på den burk jag tittar står i och för sig inga mängder men.....
Sill i skivor, socker,...... och som ingrediens nr 12 kommer farinsocker. :D

Sladden
2008-12-25, 16:12
Jag har fått hjälp med att lägga in egen sill. Inte mycket socker där, inte.
Sillen blev väldigt god, skall väl drickas med en klar upphälld ur en fin gammal spritflaska.
Det blir nog en sillabit ikväll. Supen ur denna!

Sladden
2008-12-25, 16:16
Och i detta!

nisse 8
2008-12-25, 16:39
Vilken trevlig sup du får till sillen Sladden:)

Jag tycker det är mer beska i OSH än BB Greven eller så är BB mer förädlad så beskan inte känns lika tydligt:D

Sladden
2008-12-25, 17:02
Vad är OSH?

Kecke
2008-12-25, 17:17
Old Speckleld Hen. :D
Med reservation för felstavning

Sladden
2008-12-25, 17:23
Gammal spräcklig höna!!??:eek::D
Varför då?
Istället för en god Famous Grouse, portvinsfatslagrad?

Äjth
2008-12-25, 17:48
Gammal spräcklig höna!!??:eek::D
Varför då?
Istället för en god Famous Grouse, portvinsfatslagrad?
Haaahhaa, visst är det Famouse Grouse som gäller, alla andra flygflän i dryckessammanhang får stryka på foten! :D

Kecke
2008-12-25, 18:37
Undrar just hur man mår efter att ha inmundigat ett par halvlitersstop Famous Grouse till maten. :cool:

Äjth
2008-12-25, 18:40
Undrar just hur man mår efter att ha inmundigat ett par halvlitersstop Famous Grouse till maten. :cool:
Ingen aning!! men det räcker med ett par 4 centilitrare för att bli nöjd o gó! :D

Sladden
2008-12-25, 18:45

Man blir :cool::confused:

Kecke
2008-12-25, 18:47
Just dé.
Tror det är bättre med OSH. :p

nisse 8
2008-12-25, 20:11
Vad är OSH?

Öl Sladden inte whisky:D