handdator

Visa fullständig version : Snösparv ?

Äjth
2008-12-24, 12:55
Dessa gäster dök upp, har aldrig sett sådana tidigare. Vi har kollat fågelboken - kan det vara snösparv!

Hirvi
2008-12-24, 15:38
Oj vad kul att du fått dessa pingpongbollar med skaft på,
det är inte vanligt att som sitter på talgbollar, dom drar omkring i flockar
nu på vintern och äter småkryp, en av dom finaste småfåglarna tycker jag,
klotrunda bo i en lövträdsklyka bygger dom, mycket svåra att se,
det blir samma färg som stammen på boet, 50,000 småfjädrar har räknats i ett bo, kul att du är vaken för fåglarna Äjth :rolleyes:
Hirvi

Äjth
2008-12-24, 16:26
Pingpongbollar m. skaft! :D vi såg att det fanns två sorters stjärtmesar, vi har bägge sorter här. Jo, talgbollarna tilldrar sig många olika sorters fåglar. Sambon hänger upp bollarna så jag ser dem från mitt värn(datorn):cool:

Hirvi
2008-12-24, 19:11
Det är märkligt att jag inte får mina på talgen, ser dom bara i träden,
den kontinentala rasen med mörkare band i huvudet, den är inte vanlig här,
kan ses då och då, (lite raritet):rolleyes:
Hirvi

Hirvi
2008-12-24, 19:31
Var jag och tittade på i dag mellan Timmele & Ulricehamn Vist industrier,
det blev några dåliga foto på frihand över tubkikaren,
det är väldigt lite av denna Norrlandsuggla i södra Sverige denna vinter.
Hirvi

engelsson
2008-12-24, 19:41
Vilka roliga matgäster Äjth..sådana roliga besök har vi inte här... Hirvi..tyckte mycket om din mittersta ugglebild....såg förresten en snabb glimt av några ,för mig, ovanliga fåglar uppflugna i ett äppleträd häromdagen..vi for förbi i bil så jag hann bara skymta dem.lite större o flerfärgade med nån tofs på huvet ska kolla i fåglaboken

Hirvi
2008-12-24, 20:03
Det var säkerligen Sidensvansar, Norrlandsfåglar som är här på vintern,
dom käkar äpple och bär, blir berusade flyger i fönstren:eek::rolleyes:
Hirvi

engelsson
2008-12-24, 21:38
Har nu kollat upp fåglarna jag såg Hirvi..o du gissade helt rätt..visst var det såna..vad vackra fåglar ..önskar nu att jag bett sambon stanna så jag fått titta närmare på dem

Äjth
2009-01-28, 14:46
Det var nog högst ovanligt att ha stjärtmesar på besök i trädgården. Har full koll på vad som händer i trädgårdskantinan om dagarna och sedan julafton har jag aldrig sett dem igen!:(

Hirvi
2009-01-28, 19:51
Det var nog högst ovanligt att ha stjärtmesar på besök i trädgården. Har full koll på vad som händer i trädgårdskantinan om dagarna och sedan julafton har jag aldrig sett dem igen!:(

Ja det är mycket ovanligt Äjth :eek:
Hirvi

engelsson
2009-01-28, 20:46
Äjths möte med sina ovanliga matgäster påminner mig om en jätteflock med småfåglar som besökte min trädgård för många år sedan...har aldrig sett såna förut..de samlades under bokträden en vintereftermiddag o vad jag tror åt av bokollonen som låg på marken..det var en sällsam syn för de agerade så samstämmigt landade o lyfte samtidigt som en en enda organism..har undrat i alla år vad det var för fåglar..

Hirvi
2009-01-28, 20:53
Där hade du en flock Bergfinkar då Engelsson,
Norrlandsfåglar som flyttar mot söder på vintern,
i Bokskogar i Skåne har det räknats till några milijoner vissa vintrar,
en märklig böljande flykt :rolleyes:
Hirvi

engelsson
2009-01-28, 20:59
Bergfinkar....va häftigt..ja precis böljande..det var som en stor massa som gick i vågor.. tack så mycket...nu slipper jag fundera på det..ska däremot leta upp dem i boken

Hirvi
2009-01-28, 21:18
Bergfinkar....va häftigt..ja precis böljande..det var som en stor massa som gick i vågor.. tack så mycket...nu slipper jag fundera på det..ska däremot leta upp dem i boken

Kompisens bilder, Ingemar Larsson
Bergfink!
http://www.birder.se/bergfink_1.htm
Hirvi

engelsson
2009-01-28, 21:25
Vilken fin bild..var alldeles säkert såna även om jag inte minns alla detaljer det var nog tio år sedan jag såg dem...tack Hirvi

Hirvi
2009-01-28, 21:32
Vilken fin bild..var alldeles säkert såna även om jag inte minns alla detaljer det var nog tio år sedan jag såg dem...tack Hirvi

Ja du såg kanske att dom har många dräkter (bilderna)
Hirvi

engelsson
2009-01-28, 21:48
Jisses:o först nu såg jag att det var massor av bilder..hhhrrrmmm ja man börjar bli gammel o förvirrad...på tal om matgäster så har vi dagligt besök av en koltrast..tror jag det är.:confused:.som e lite speciell i sitt matval.:rolleyes:.röda äpplen petar den i sig med stor förtjusning,,men ratar de gröna..de e väl för sura kan jag tro :confused:

guygil
2009-01-28, 21:53
här kommer vår matgäst

Hirvi
2009-01-28, 22:02
Koltrasten på bild 2K hane, andra levnadsåret, lite svart kvar på näbben,
blir helgul senare i år.
äpplen och bär gillar den, röda är nog godast:rolleyes:
Hirvi

engelsson
2009-01-28, 22:06
Va kul att få veta mer om min lille kompis...han har blivit som en kär granne..kommer varje dag o fikar..o ja de röda tycker han e klart godast..inget annat jag kan bjuda unge herren på??

Hirvi
2009-01-28, 22:17
Va kul att få veta mer om min lille kompis...han har blivit som en kär granne..kommer varje dag o fikar..o ja de röda tycker han e klart godast..inget annat jag kan bjuda unge herren på??

Blir det hård vinter och dom är kvar, så brukar det mesta passa att äta för dom, mask är ju det godaste under häckning,
lite fruset i backen där jag bor.
Hirvi

engelsson
2009-01-29, 14:04
Mask!!!!! neeee vet du Hirvi..det får han nock klara sig utan:D

Hirvi
2009-01-29, 21:16
Mask!!!!! neeee vet du Hirvi..det får han nock klara sig utan:D

Till våren, det blir smaskens :rolleyes:
Hirvi

Äjth
2009-01-29, 21:23
Kalle Koltrast är en av mina favoriter, f.ö oxå vår landsfågel, stämmer det, herrar fågelkunniga?
Koltrastens sång om försommaren är underbar!

Hirvi
2009-01-29, 21:40
Blir förvirrad av landsfågel Äjth :confused:
Koltrast är Blekinges landskapsfågel.

Koltrasten spelar vackert, men min idol på våren är Taltrasten,
den sitter vanligast i en grantopp, ett helt otroligt spelregister,
den upprepar sin sång flera ggr i rad, ett bra kännetecken för Taltrast:rolleyes:
Hirvi

Kecke
2009-01-29, 21:44
Nötväckan är väl Blekinges landsskapsfågel??
Citerar från Wikipedia: "Koltrasten är välkänd i svenska miljöer och 1962 blev den i en omröstning i Dagens Nyheter utsedd till Sveriges nationalfågel av läsarna."

Hirvi
2009-01-29, 21:58
Citerar från Wikipedia: "Koltrasten är välkänd i svenska miljöer och 1962 blev den i en omröstning i Dagens Nyheter utsedd till Sveriges nationalfågel av läsarna."

Nötväcka var det ja, blev lite tokigt här tydligen,
kallades även murarfågel förr, den murar igen hålet till lagom storlek.
Hirvi

Kecke
2009-01-29, 22:18
Jag har letat fram min gamla fågelbok men där är bilderna på Nötväckan minst sagt dåliga. (Den stora fågelboken av J. Hanzak)
Har du Hirvi någon bild?

Äjth
2009-01-29, 22:28

Tack Kecke, så var det.

Hirvi
2009-01-30, 16:57
Här Kecke, kanonbilder av Ingemar Larsson på Nötväcka :rolleyes:
Hirvi
http://www.birder.se/notvacka_1.htm

Kecke
2009-01-30, 17:18
Otroligt fina bilder.
Tack snälla Hirvi. :)

Äjth
2009-01-30, 17:30
Här Kecke, kanonbilder av Ingemar Larsson på Nötväcka :rolleyes:
Hirvi
http://www.birder.se/notvacka_1.htm
Jasså DETTA är nötväcka, jag trodde de var Entitor (kollade in entitorna som ju har helt svart hätta) Det vimlar av nötväckor kring våra talgbollar. Så bra att lära sig ngt nytt. Stackarna! jag har kallat dem Entitor i många år :D

engelsson
2009-01-30, 17:48
Men Nötskrikan då..har ni såna i era krokar..här finns rätt gott om dem..fantastiskt fina tycker jag nästan lite exotiska...åtminstone troooor jag det e nötskrikor???

Hirvi
2009-01-30, 18:29
Här har vi Entita och Nötskrika, samma fotograf,
det är mänskligt att fela med fåglar,
oftast vet folk inget :rolleyes:
Hirvi
http://www.birder.se/entita_1.htm

http://www.birder.se/notskrika_1.htm

Hirvi
2009-01-30, 18:35
Ja Nötskrikan är en vacker fågel, den gillar Ekskogen, samlar Ekollon
på hösten, den tillhör södra halvan av landet, i norr är det Lavskrikan
en orädd fågel som gärna blir matad ur hand i gammalskogen.
Hirvi

engelsson
2009-01-30, 18:44
Hmm..Hirvi finns den nån fågel som liknar Nötskrikan men har mer blått på huvudet o som en tofs????

Hirvi
2009-01-30, 18:51
Vet inte om dom är så lika, kan bara tänka mig Sidensvans
i den närmsta storleken:rolleyes:
http://www.birder.se/sidensvans_1.htm
Hirvi

engelsson
2009-01-30, 19:04
Såååå vackra..tack för att vi får se alla underbara bilder..hmm jag vet inte varför jag vill sätta tofs på nötskrikan?? men nog e det nötskrikor vi har härikring..rätt stora--e det kråkfåglar eller vart hör dom??

Hirvi
2009-01-30, 19:08
Ja det är kråkfåglar, jag har gott om dom här oxå,
Nötskrikan kan resa på hjässfjädrarna, det kanske är det som du sett.
Hirvi

Äjth
2009-01-30, 19:13
Här har vi Entita och Nötskrika, samma fotograf,
det är mänskligt att fela med fåglar,
oftast vet folk inget :rolleyes:
Hirvi
http://www.birder.se/entita_1.htm

http://www.birder.se/notskrika_1.htm
Tänk om man kunde fota glas lika bra som denna man fotar fåglar!!

engelsson
2009-01-30, 19:26
[QUOTE=Hirvi;93812]Ja det är kråkfåglar, jag har gott om dom här oxå,
Nötskrikan kan resa på hjässfjädrarna, det kanske är det som du sett.
Hirvi[/QUO TE]

Ja det kan ju förklara en himla massa..för jag tycker alltid de ser ut som mohikaner*S* Ja Äjth..han e otroligt duktig..en annan får öva*L*

Hirvi
2009-01-30, 19:28
Ja man får inte ha nerverna hängande i klasar på kroppen :D
Hirvi

engelsson
2009-02-18, 22:14
Nötkråka??? kan jag sett en sån??? som en koltrast i storlek men med en hel del vitt i fjäderskruden..

Hirvi
2009-02-18, 22:26
Nötkråka??? kan jag sett en sån??? som en koltrast i storlek men med en hel del vitt i fjäderskruden..

Kan du ha gjort ja, var den orädd, så kanske det var en Sibirisk Nötkråka,
dom kommer från östra länderna i bland, dom dras gärna till cembratall,
tar frön ur kottarna, annars har du sett en vanlig Nötkråka, gillar där det finns hasselnötter, för en ovan kan det vara svårt att säga vilken av dom det var.:rolleyes:
Hirvi

engelsson
2009-02-18, 22:34
Tycker den var väldigt ljus över buken..det var två stycken som dök upp bland mina koltrastar o deras röda äpplen..hann inte få fram kameran

Hirvi
2009-02-19, 15:18
Tycker den var väldigt ljus över buken..det var två stycken som dök upp bland mina koltrastar o deras röda äpplen..hann inte få fram kameran

Du kanske kollat på bilder, här är ju några,
bara du som kan avgöra :rolleyes:
Hirvi
http://images.google.se/images?hl=sv&q=n%C3%B6tkr%C3%A5ka&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2

Äjth
2009-02-19, 16:35
...säger Sambon som inte heller sett en sån här förrut. Dåliga bilder och fågeln var snabb. VÄLDIGT gul på bröstet och brunt/gult mönster på huvudet. Ungefär dubbelt så stor som en talgoxe. Vad är det för en gynnare? som inte ville ha talgbollar. Kan det vara en gulsparv?

Hirvi
2009-02-19, 18:32
Ja det stämmer, bonnfågel var väl bra, den gillar havre,
hel eller krossad, många olika dräkter, beroende på ålder, årstid mm
kul att ni är vakna för era gäster :rolleyes:
Gulsparv!
Hirvi

engelsson
2009-02-19, 19:57
Definitivt en nötkråka..idag hade vi en liiten liiten brunfärgad fågel som skymtade förbi..nästan rostbrun????

Hirvi
2009-02-19, 21:46
Definitivt en nötkråka..idag hade vi en liiten liiten brunfärgad fågel som skymtade förbi..nästan rostbrun????

Det enda jag får i huvudet när du säger så, som en liten kotte,
sa Erik Rosenberg, Gärdsmyg, en liten trevlig krabat,:rolleyes:

Kolla kompisen Ingemar Larssons bilder http://www.birder.se/gardsmyg_1.htm
Hirvi

engelsson
2009-02-19, 21:53
En Gärdsmyg;)...va superroligt....jisses vad fåglar man ser, bara man ids titta efter:o.. o kanon fina bilder tar han, din kompis..tack snälla för att du visar dem. :D