handdator

Visa fullständig version : Under tian!

Ballonggreven
2008-12-20, 15:11
Man får glädja sig åt de små sakerna i livet när det tjatas och ältas om kris och dåliga tider.

Idag när jag tankade så var bensinpriset under 10 kronor! Det var nästan så det värmde i hjärtat när jag betalade. I somras när vi var på bilsemester så kostade soppan 14 spänn.

Jäklar vad det ska cruisas!!!:D

Sladden
2008-12-20, 16:50
Jag hämtade ut en ny miljöbil i måndags.
Min vana trogen så är det en Citroên. En C4 Hdi Fap Egs denna gång. Att kunna tanka diesel för under 10:- är en fröjd. Känns även bra att bilen går drygt 2 mil på en liter.
Automatlåda är härligt! Bara gasa & bromsa samt styra lite.
Känns också bra att bidra till världsekonomin genom mitt nybilsköp;). Marknadsekonomin är ju i behov av stödinsatser, som vi kunnat konstatera på annan tråd:rolleyes:

cjf
2008-12-20, 16:58
Man får glädja sig åt de små sakerna i livet när det tjatas och ältas om kris och dåliga tider.

Idag när jag tankade så var bensinpriset under 10 kronor! Det var nästan så det värmde i hjärtat när jag betalade. I somras när vi var på bilsemester så kostade soppan 14 spänn.

Jäklar vad det ska cruisas!!!:D

Hrm, host, är det inte hr greven som har en s.k. miljöbil som är gjord att köras på miljövänligare (och billigare) soppa än bensin? :rolleyes:

Sladden
2008-12-20, 17:03
Hrm, host, är det inte hr greven som har en s.k. miljöbil som är gjord att köras på miljövänligare (och billigare) soppa än bensin? :rolleyes:

Jahaja! När överheten börjar snåla, då måste det vara en riktig kris:D!

Ballonggreven
2008-12-20, 17:04

Jodå. En Citroên C4 Flexifuel.
Om etanolen är miljövänligare är väl diskutabelt. Just nu är etanolen dessutom MYCKET dyrare att köra på. Kostar visserligen 50 öre mindre per liter men bilen slukar nästan 50% mer på det bränslet.

Ballonggreven
2008-12-20, 17:05
Har inte tankat E85 på flera månader.
Enligt tjejen på Statoil är det bara företagsbilar som tankar etanol och då bara pga principbeslut.

Sladden
2008-12-20, 17:10
Så du är bara miljövänlig i teorin?
Ser på saken lite "von oben";)?

Kecke
2008-12-20, 17:12
Och tar emot miljöbilsbidraget kanske :rolleyes:

Ballonggreven
2008-12-20, 17:19
Så du är bara miljövänlig i teorin?
...

Jag är miljövänlig där det gör verklig nytta.:)

Och tar emot miljöbilsbidraget kanske :rolleyes:

Jajamän. Köper man och kör en "miljöbil" så kommer den som ett brev på posten (bokstavligt talat).

Sladden
2008-12-20, 20:08
Jodå. En Citroên C4 Flexifuel.
Om etanolen är miljövänligare är väl diskutabelt. Just nu är etanolen dessutom MYCKET dyrare att köra på. Kostar visserligen 50 öre mindre per liter men bilen slukar nästan 50% mer på det bränslet.

När jag hade en C5 2,0 -01 så körde jag den på upp till 60% E 85-inblandning utan någon anpassning. Spriten var billig då och bilen drog inte mera med den blandningen. Snarare fick den mera kraft och varvvillighet. (Dessutom luktade det sprit ur avgasröret, trevligt vid backning!)
Detta får mig att fundera på de stora extrakostnaderna som biltillverkarna tagit ut för sina etanolbilar. Vad är det egentligen som skiljer och som gör etanolbilarna så pass mycket dyrare?

Ballonggreven
2008-12-20, 20:21
...Vad är det egentligen som skiljer och som gör etanolbilarna så pass mycket dyrare?

Beats me. :confused:

guygil
2008-12-20, 20:25
det är väl det faktum att dom ska vara "miljövänligare" som gör att priset är högre, jämför med ekologiskavaror i affären så är ju domoxå dyrare än de motsvarande "oekologiska".