handdator

Visa fullständig version : Chatter: Wilma the parrot

Tingeling
2008-12-11, 19:02
Den här kom inflyttande i söndags, lite chockad över miljöbytet har hon inte gjort så mycket väsen av sig. Idag släppte rädslan för mig och nu talar hon högljutt om att någon trång bur ska minsann inte hon sitta i!
Hennes samboparrot dog i lördags och ägarna ville inte att hon skulle vara ensam deras långa arbetsdagar så därför är hon hos oss, vet inget om skötsel och vitaminer men det ger sig väl(hoppas jag)jag ger henne det som kom med. Försöker slå på nätet om blåpannad amasonpapegoja men det står mest om mat och sådant, inget om beteende och mer skötsel än typ byt rent i buren.
En riktig beundrare som Wilma har accepterat från första stund är pälsbollen på bilden under! Här ligger han en halvmeter från gojan.

Äjth
2008-12-11, 20:20
Den här kom inflyttande i söndags, lite chockad över miljöbytet har hon inte gjort så mycket väsen av sig. Idag släppte rädslan för mig och nu talar hon högljutt om att någon trång bur ska minsann inte hon sitta i!
Hennes samboparrot dog i lördags och ägarna ville inte att hon skulle vara ensam deras långa arbetsdagar så därför är hon hos oss, vet inget om skötsel och vitaminer men det ger sig väl(hoppas jag)jag ger henne det som kom med. Försöker slå på nätet om blåpannad amasonpapegoja men det står mest om mat och sådant, inget om beteende och mer skötsel än typ byt rent i buren.
En riktig beundrare som Wilma har accepterat från första stund är pälsbollen på bilden under! Här ligger han en halvmeter från gojan.
Lyckliga du som får bli ekant med en papegoja. Hon får det säkert bra hos er!! Papegojor sörjer väl oxå?! så pälsbollen blir nog ett bra sällskap.

Tingeling
2008-12-11, 21:16
Har inte luskat ut om de sörjer men tror det.Får behålla henne om jag vill men vet inte riktigt om jag är en fågelmänniska, har bara haft hund och katt jämt. Det är faktiskt kul nu när hon inte vänder ryggen åt mig som hon gjorde de första dagarna :(

guygil
2008-12-11, 21:17
gojor är ju riktiga personligheter så det kan bli mycket skratt under åren

engelsson
2008-12-11, 21:25
Att papegojor kan vara små missmodiga varelser har jag sett några bevis på..att omplacera en fågel kan ibland var riktigt svårt....men har denne gynnaren börjat ha åsikter på så tidigt stadium kan du nog vara lugn....den lille pälsbollen påminner mig starkt om min första hund..han var en pudel-terrierkorsning med precis sån päls..vad e din för ras??

Tingeling
2008-12-11, 21:29
Det är en Chines crested powder puff eller på svenska, kinesisk nakenhund med päls.

engelsson
2008-12-11, 21:32
Ahaa..ja söt som tusan var den:D

Cobe
2008-12-11, 21:36
Bara du inte har en rund bur det är totalt vansinne det . Kommer den att få vistas ute mycket så behöver ju inte buren vara så stor . Du kan ju fästa klättergrenar på taket av buren .Sen älskar dom ju att ducha och då kan det bli riktigt blött . Ta gärna in grova pinnar med löv och barren på då har dom att plocka med . Tallgrenar att ha som sittpinnar är bra då nöter det lite på klona också och så fins det ju fina former på dom . Ta också naturpinnar till buren också och olika grovlekar på dom så den kan hitta sin favorit att sitta på

guygil
2008-12-11, 21:41
håller med dej Cobe, samtidigt så är ju naturpinnar bra för att hålla näbben i trim så man slipper slipa ner den så ofta

Tingeling
2008-12-11, 21:44
Det finns en jättebur som är lite rostig efter att ha stått ute, men buren hon har här är en mindre transportbur.Därför har jag låtit Wilma vara lös nu när hon vill, fasar lite för hur jag ska få in henne igen. Har ställt en större skål på bordet med vatten i men hitintills har hon inte velat bada. Ska plocka in pinnar till henne, tack för tipset! Då det är slättmark här finns det bara ek och fruktträd så det får bli lite äppelgrenar. Får stanna till vid en skog och ta med mig tall hem i helgen.

Hirvi
2008-12-11, 21:49
Se upp med dörren Tingeling, har sett sådan fåglar i det fria i Sverge,
vid denna årstiden blir det svårt för dom ute :rolleyes:
Hirvi

Cobe
2008-12-11, 21:56
Nej ta en duchflaska som man använder till blommor typ med jummet vatten så ska du se hur den kommer att spela med sjärtfjädrar och vingarna . Sen vitaminer det finns sådana i vanliga affärer som du kan ha i vattnet som bytes minst en gång om dagen . Ge den av frukten du själv äter det är nyttigt och då ser du vad den gillar också kan även gen den grönsaker men inte för mycket sallad den sväller lite. Maskrosblad på sommaren kalas . Att buren är rostig gör inget borsta bort rosten bara . Men låt den få prosmaka på det du själv äter inte helt fel hade en som älskade yougorth och pankaka . Men choklad ska du undvika men ge den gärna att smaka av hundgodiset . Finns ju mycket som man prova när det gäller matväg , det mesta du äter själv kan du prova om den tycker om . Är det något spesielt du funderar över så fråga jag har hållit på med gojor i över 20 år

Cobe
2008-12-11, 22:06
Ja Hirvi det är sant . Men har dom en voljär så dom kan gå in har jag sett gojor som vart ute länge i minusgrader . Men drag är nått man måste vara försiktig med .

Tingeling
2008-12-11, 22:07
Min dotter och jag satt och titta på henne imorse, huvudet vred hon nästan runt sin egen hals, såg lite ut som om hon försökte gnugga sig mot både rygg och bröst samtidigt. Kan det vara att hon var stressad eller var det ett ok-beteende? Låter kanske dumt men har inte varit nära fåglar förut.

Cobe
2008-12-11, 22:13
Det är helt ok den rättade till någon fjäder som det låter

guygil
2008-12-11, 22:15
lövträ VILL jag minnas är bättre för fåglarna

Cobe
2008-12-11, 22:23
Ja men det är bättere med tall till sittgrenar för det är stor variation på dom och det trimmar klor lite bättere . Men i det stora hela tror jag inte att det gör så stor skilnad, det är ju trevligar för fågeln att ha lövträd med blad och småkvistar på . Mer att plocka på och bita i .Jag satte in en enkvist en gång till några sångparakiter och alla satt mitt uppe i den och plockade barren och tuggade på den .

Cobe
2008-12-11, 22:29
Anväder du papegojpellets eller solrosfrö till henne? Köp lite sötmandel och andra nötter och prova . Chasweynötter gillar dom och dom fins ju ofta i lösvikt.

Susiflätan
2008-12-11, 22:53
Lycka till med din fina fågel Tingeling! Papegojor och fåglar överhuvudtaget är underbara husdjur, har själv haft allt från Kajor (Alikor) gråsparvar, undulater, parakiter mm. Fåglar är fantastiska personligheter och du kommer att få mycket glädje framöver.

guygil
2008-12-11, 22:59
rekomenderar pellets och frömis anpassad för gojor, sorosfrön är ganska feta så dom bör man vara lite försiktig med

Cobe
2008-12-11, 23:26
Håller med dig guygil men det kan vara svårt att få dom att ändra sig om dom är vana med solrosfröna. Hade ett par Grå Jackon ett tag åt en kompis och då provade jag med pellets men det funkade inte. Frömixerna är ju bra om fåglarna är vana vid det för även där ratas det ju en hel del tyvärr. Men prova och se vad den tycker om för det mesta vill dom ju prova i alla fall även om dom ratar det sen . Kul med papegojor du skulle se den Tyska Waldsrohe parken det varimponerande att se . Fanns hur många fåglar som helst och burar så man gick bland fåglarna och tittade på dom . Imponerande

guygil
2008-12-11, 23:29
håller med om att fåglar är härliga

Tingeling
2008-12-12, 10:11
Wilma är vingklippt så flygresorna blir inte långa, Hirvi! Fick med en massa nötter i olika format men jag tycker hon ser tjocker ut så jag vill inte ge henne för mycket av det, vanliga maten betår av em massa olika frön och smånötter. Har plockat in en del småkvistar som hon tittar misstänksamt på just nu,får se om det går vägen.

Försöker vänja henne att min hand inte är farlig och hon har just tagit en flygtur där hon landade på golvet. Pälsbollen skulle kolla om det gick att leka med henne så då blev hon rädd nog för att kliva upp på min hand direkt.

Samlartrollet
2008-12-12, 11:59
Kul med fåglar. Passa bara så hon inte får för sig att "gnaga" på möblerna. En bekant till oss hade sin goja lös i ett rum som hade nätdörr istället för en stor voljär och den hade malt ner en pinnastol till flis en dag när de kom hem. Tyckte inte det var kul att vara ensam :D

Här är en länk till en bra fågelsida http://www.papegoja.se/

Vi har 10 nymfparakiter som har en voljär ute och ett hål i väggen till förrådet där de har en lika stor bur. De välje själva om de vill vara ute eller inne och de har suttit ute i 23 minusgrader i strålande solsken likaväl som i snöfall.

Äjth
2008-12-12, 12:23
Va glad jag blir över alla kunskap o goda råd du får här! Fantastiskt! Hur gammal är Wilma? funderar på om hon fortfarande är ung och formbar eller om hon satt sig till med vanor och manér som en vuxen människa?;)

guygil
2008-12-12, 13:05
Samlartrollet; det var en härlig voljär som du har

viol
2008-12-12, 17:03
Ja men det är bättere med tall till sittgrenar för det är stor variation på dom och det trimmar klor lite bättere . Men i det stora hela tror jag inte att det gör så stor skilnad, det är ju trevligar för fågeln att ha lövträd med blad och småkvistar på . Mer att plocka på och bita i .Jag satte in en enkvist en gång till några sångparakiter och alla satt mitt uppe i den och plockade barren och tuggade på den .

En liten varning bara när det gäller barrträd, tänk på att idegran är dödligt giftig, tänkte mest på att alla inte ser skillnad på en och en idegran. Fåglar är jättekul, synd att de skräpar ner så oerhört. Sagolikt fin voljär trollet!
Fly on! MVH :)

Äjth
2008-12-12, 18:30
Har Wilma sagt ngt mer än att hon minsann inte vill sitta i ngn trång bur? :D

Tingeling
2008-12-12, 20:22
Hon är bara 3 år så vi får se hur hon blir, det ska väl räknas som slyngelåldern om jag förstår rätt!

Wilma kan säga Gott gott, kom igen och lite till men inget av det har hörts än. Det kommer mest en massa kutter och igår något som faktiskt lät som fågelsång. Idag vänder hon ryggen åt mig så fort jag pratar med henne men närmar sig om det finns mandarin i min hand:D

Fin fågelbur, Samlartrollet! Får tacka alla för råd och rön när det gäller Wilma, är inte riktigt hundra på om jag ska behålla henne än men det börjar bli lite intressant.

Samlartrollet
2008-12-13, 11:12
Tänk bara på att fåglar älskar frukt och grönt, framför allt äpple och sallad, nyklippt gräs och bananer. Ge absolut INTE AVOCADO dock för den är dödligt giftig för fåglarna.

Pass upp för denna:D

En dam kliver in i en zooaffär, får syn på en papegoja och
blir genast förtjust i fågeln.

- Ursäkta, kan papegojan prata och är den till salu? frågar hon
- Jadå den både pratar och är till salu. Men jag måste nog varna er.
Uppfödaren drev en bordell så gojan kan ha snappat upp lite
fula ord och så.

- Jag är inte känslig och mina barn är stora nog att klara
ett par fula ord. Jag köper den!

Hon kommer hem med papegojan och placerar den på ett bord i
vardagsrummet. När hon tar av skynket från buren kraxar fågeln till
och säger

- Wow! En ny bordell och en ny bordellmamma!
- Jag är inte nån bordellmamma och det här är inte någon bordell,
svarar damen och skrattar lite för sig själv.

En liten stund senare kommer damens två döttrar hem och går
in i vardagsrummet för att titta på papegojan.
- Wow! En ny bordell, en ny bordellmamma och två nya flickor!
kraxar papegojan.

Flickorna blir först stumma av förvåning men efter en liten
stund skrattar allihop gott åt det hela, eftersom de trots allt
kan se det roliga i situationen.

Nån timme senare kommer maken hem och går in till sin familj
i vardagsrummet varpå papegojan utbrister
- Wow! En ny bordell, en ny bordellmamma, två nya flickor men
samma gamla kunder! Tjenare Kjell hur är läget ?

Susiflätan
2008-12-14, 14:31
Tips till dig Tingeling och din Wilma.
http://www.tradera.com/JULKLAPPSTIPS_STOR_FAGELBUR_VOLJAR_I_TRA_-auktion-79568672

Tingeling
2008-12-19, 17:06
Nu ska Wilma vara kvar tills jag har bestämt mig om hon får stanna,den stora buren kom förra helgen och efter diverse ommöbleringar bor hon nu i köket. Hon klättrar upp på min hand när hon är ute och flyger(det är en del saker som inte passar som landningsplats har jag upptäckt!) utan rädsla men vägrar kliva upp på handen när hon är i eller på buren. Har plockat in pinnar som hon inte har rört än, den stora skålen är fylld med vatten men hon vill inte bada. Hoppas att hon mår skapligt, nyfiken är hon iallafall, hon följer gärna mig med blicken. Häromdagen hade jag lite folk på besök och vi var på övervåningen. Gamhunden(snart 16) som inte kan gå i trappen började vrålskälla, gick ner och undrade vad som var på gång,halvvägs i trappen finns det ett fönster och där satt Wilma! Skulle väl kolla vad vi höll på med antar jag, tar det som att hon vill vara med oss och inte är så rädd längre, gamhunden blev väl avundsjuk och tyckte att där skulle hon inte vara.

Lite orolig över att hon inte trivs här är jag fortfarande, hoppas att hon visar på något sätt att det är ok att vara här.

Tingeling
2008-12-26, 19:24
Ska bara tala om att nu är det full fart på Wilma, det visslas, goddagas, hånskrattas och nu är hon är riktigt sällskapssjuk! Dan innan julafton så var vi i vardagsrummet och pyntade granen och wilma flög in dit för att göra oss sällskap, så nu ska hon vara med överallt. Hon har till och med landat i makens frukostflingeskål när han satt och åt! Tack för alla goda råd! Nu känns det att hon mår bra och det gör mig glad.

Äjth
2008-12-27, 08:43
Ska bara tala om att nu är det full fart på Wilma, det visslas, goddagas, hånskrattas och nu är hon är riktigt sällskapssjuk! Dan innan julafton så var vi i vardagsrummet och pyntade granen och wilma flög in dit för att göra oss sällskap, så nu ska hon vara med överallt. Hon har till och med landat i makens frukostflingeskål när han satt och åt! Tack för alla goda råd! Nu känns det att hon mår bra och det gör mig glad.
Det värmer att hon trivs, så det blev en solkantad historia till sist. En liten nyfiken fråga som underblåsts av min sambo som är rädd att jag ska komma hem med enn papegoja var kackar hon nånstans? när hon INTE är i buren?

Tingeling
2008-12-27, 09:24
Till det finns det bara ett svar, överallt! Nej det är kanska lugnt med det, har strött tidningar runt bur och sittpinnen så än så länge är det ok. Har träffat en kille som har haft papegojor och han säger att det går att träna dem till att endast göra i buren men sådana saker får bli när Wilma och jag är riktiga kompisar.

Äjth
2008-12-27, 15:41
Till det finns det bara ett svar, överallt! Nej det är kanska lugnt med det, har strött tidningar runt bur och sittpinnen så än så länge är det ok. Har träffat en kille som har haft papegojor och han säger att det går att träna dem till att endast göra i buren men sådana saker får bli när Wilma och jag är riktiga kompisar.
Fiffigt! man kan alltås göra dem rums-rena. Undras om deras personliga anatomiska utveckling är snabbare än hundar och människors. tror mig nu ha kommit ngt steg närmare ett nytt husdjur

Äjth
2009-01-28, 09:58
Jag är lite nyfiken på hur tillvaron ser ut för Wilma (hon kanske borde börja blogga!) ?

Tingeling
2009-01-28, 11:00
Blogga? Ja varför inte! Från att ha varit en stillsam krabat så är det full fart på henne, i början sa hon inget och nu undrar jag hur man får tyst på henne! Det är inte så farligt, det är några högoktavia läten som är irriterande men hon lyssnar på nej faktiskt. Slår jag på jukeboxen sitter hon och gungar till musiken och småsjunger, byter jag rum så följer hon efter. Hon är ju inte handvan så det tränar vi lite, min axel har hon flugit till ett par gånger men där är problemet att hon inte vill gå av så hon får finna sig i allt jag gör då. Att hänga över handfatet när matte borstar tänderna är intressant, hon är så nyfiken att hon skall vara med överallt.

Det är lite som att ha en hund till, ledsna när man går ifrån dem,stor glädje när matte kommer hem. Nyfiken på allt och ska vara med hela tiden. Hennes kostvanor är inte de bästa, tar fortfarande ingen färsk frukt eller grönsaker. Morötter är det enda som passar damen och torkade aprikoser(naturgodis) men det ska väl bli bättre. Hon passade på att smaka på min dotters frukostflingor i mjölk en morgon och det är enda gången som wilma har gått på bordet.

Lite svinn har det blivit, hon blev väldigt närgången mot en GN-pingvin så den försvann till de sälla jaktmarkerna. En liten fajanskanna från 1700talet har blivit av med sin hänkel och en finsk glasljustake med högt smalt ben var inte lämlig som landningsplats. Måste titta över vad som ska räddas innan något går sönder som jag blir ledsen över, det är bara att jag tycker om att ha mina saker omkring mig så jag drar lite på det.:o

Just nu sitter hon och kollar över min axel var jag gör, småpratar hela tiden och går och hämtar sig en nöt emellanåt. Skräpigt blir det men inte så farligt, är mindre att dammsuga nu när 16åriga Nisse gick bort dagarna innan jul, inser nu hur mycket päls han fällde nu när jag inte behöver ta reda på det.

Får väl lämna fortlöpande rapporter om hennes hyss om någon vill det.

Susiflätan
2009-01-28, 11:05
Vad kul att få en rapport om Wilma och hur det går för er. När jag läser om er så blir jag faktiskt själv sugen på att ha en papegoja och det var längesedan jag hade sådana tankar.

Äjth
2009-01-28, 11:34
Ja jag ser fram ett Wilmabloggande. Instämmer med Susiflätan, det verkar trevligt med papegoja och att de ju faktiskt är ett flockdjur som saknar och gläds precis som hundar o hästar.
Är hon i buren ngt?

Tingeling
2009-01-28, 13:35
Vid 22tiden på kvällen så går hon in i buren och sätter sig, mycket för att jag sitter i köksoffan och jobbar vid datorn. Tror att hon är sömnig då men har provat att lägga över burfilten och säga godnatt men hon smågnäller tills jag tar av filten. Så länge jag är i köket vill hon ha koll på vad som händer så numera lägger vi oss samtidigt. I och med att hon är duktig funderade jag på att inte stänga in henne för natten men kom på att det skulle bli svårare att få in henne de stunderna som jag är hemifrån, vi har en katt och jag vet inte hur jaktinstinkterna skulle reagera på att Wilma går omkring på tex golvet, skulle vara katastrof om jag inte var hemma då. Så att behålla burvanan är nog bäst så hon inte blir van vid att alltid vara lös.

Kanske skulle nämna att katten Tigger tycker att det där gröna som flyger omkring här hemma är jätteäckligt och hemskt! Pälsbollen Yoshi försöker däremot leka med henne och det otroliga är att Wilma flyttar inte ens på sig utan fräser bara och då backar Yoshi. Tycker att det är lite kul med djur som skall vara naturliga fiender går så bra ihop ändå.

Äjth
2009-01-28, 14:17
Vid 22tiden på kvällen så går hon in i buren och sätter sig, mycket för att jag sitter i köksoffan och jobbar vid datorn. Tror att hon är sömnig då men har provat att lägga över burfilten och säga godnatt men hon smågnäller tills jag tar av filten. Så länge jag är i köket vill hon ha koll på vad som händer så numera lägger vi oss samtidigt. I och med att hon är duktig funderade jag på att inte stänga in henne för natten men kom på att det skulle bli svårare att få in henne de stunderna som jag är hemifrån, vi har en katt och jag vet inte hur jaktinstinkterna skulle reagera på att Wilma går omkring på tex golvet, skulle vara katastrof om jag inte var hemma då. Så att behålla burvanan är nog bäst så hon inte blir van vid att alltid vara lös.

Kanske skulle nämna att katten Tigger tycker att det där gröna som flyger omkring här hemma är jätteäckligt och hemskt! Pälsbollen Yoshi försöker däremot leka med henne och det otroliga är att Wilma flyttar inte ens på sig utan fräser bara och då backar Yoshi. Tycker att det är lite kul med djur som skall vara naturliga fiender går så bra ihop ändå.
Närbilden på Wilma var sådär - du har inte en riktig översiktsbild på henne? Försöker du lära henne nya ord medvetet, eller snappar hon upp bara? har hon lärt sig ngt nytt ord? Använder hon fötterna mycket när hon söker kontakt, alternativt håller katterna borta? har fått för mig att de använder både näbb och fötter nästan lika mycket.

Kecke
2009-01-28, 20:55
Det här är jättekul att höra Tingeling. :)
Ser fram emot löpande rapporter.

Tingeling
2009-03-10, 12:43
Det var ett tag sedan ni fick en liten rapport om Wilma! Hon har anpassat sig bra och vi upptäcker nya saker i stort sett varje dag, häromdagen fick jag lära mig att hon ruggar. Det far fjädrar överallt och jag som trodde hon var sjuk men det ingår i fågelvärlden tydligen :rolleyes: Har läst en massa om papegojor men den biten hade jag missat.

Nu går hon helt utan rädsla upp på min hand så nu försöker jag röra vid henne försiktigt, startar med att få röra klorna. Hon plockar lite i mitt hår och vill gärna trycka sig mot mitt huvud så det går framåt, vill gärna att hon ska upptäcka att jag kan klia henne men det funkar inte än.

Det tog ett tag men nu äter hon färsk frukt och morötter, har resulterat i att hon verkar klarare i färgerna. Det gula och röda framträder mer, innan var hon liksom dammig i fjäderdräkten, kan vara önsketänkande från min sida också. På morgonen när jag ska äta frukost springer hon ut på sin sittpinne som är precis brevid mig och säger Gott, det betyder att hon vill ha en liten bit skinka från min smörgås. Har också fått några gånger en liten bit Mariekex och det ser kul ut när hon liksom skrapar i sig den med ett stadigt grepp med klorna om den lilla biten.

Här har hon nyss fått en dusch med en blomspruta, vet inte om hon tyckte det var en hit men hon blev inte arg iallafall. Det är första gången idag som jag sprutar mycket och vi får se hur hon reagerar nästa gång blomsprutan kommer fram. Favoritplatsen är här på ett skåp i stora rummet, här sitter hon och visslar, småpratar och sjunger när jukeboxen är på. Svårt att få en bild där skärpan är ok så de här får duga, på sista bilden putsar hon sig.

Äjth
2009-03-10, 13:13
Åh, vilka färger hon har! Jag blir så glad för rapporterna om Wilma. Sambon säger att: Det verkar så roligt att ha en sån där!! :D

Kecke
2009-03-10, 13:37
En riktig praktfågel. Vilka härliga färger. :)

Susiflätan
2009-03-10, 13:39
Vilket charmtroll!!!

Tingeling
2009-03-10, 13:45
Måste erkänna att hon är en stor glädje för mig, i lördags när jag var på en liten loppisrunda flög hon runt och letade efter mig säger maken så det är nog ömsesidigt. Du Äjht frågade i ett annat inlägg om hon har lärt sig några nya ord och det tror jag inte, det sista hon nya för oss var att hon skrek pappa. Men det har bara hänt en gång när maken var hemma så det förknippar hon nog inte med honom utan är en gammal ihågkomst, det ordet sägs inte så ofta här hemma numera med barn som är utflugna. Jag säger natt, natt varje gång skynket läggs över buren och godmorgon när det tas av i förhoppning om att hon ska säga det när hon tex är trött men än så länge har hon inte sagt något. Risken är att hon lär sig en sångtext är större, just nu snurrar Hey Baby med Ted Nugent rätt så ofta här.

Tingeling
2009-04-12, 17:33
Nu säger hon gott så fort jag står vid skärbrädan vid spisen, därifrån kan det komma något ätbart! För att inte velat äta något i frukt- eller grönsaksväg när hon kom så äter hon allt som jag ger henne numera. Mango är favoriten men morötter ligger inte långt efter, selleri, popcorn, de späda knopparna på kvistarna som jag plockar in, istort sett allt som jag ger henne tar hon utan att tveka. Ingen risk att någon får allergi mot utslaget björkris här hemma, knopparna ligger i Wilmas mage.

Hon har börjat prata mycket mer men inget nytt som jag kan tyda, många läten med basröst av någon anledning. Mycket mer kutterljud hörs, speciellt när man pratar med henne. Hon har börjat putsa mig i håret och har ett speciellt skrik när hon ropar på mig, ibland så ska hon vara med överallt och går jag ut med pälsbollen så flyger hon runt och letar. Sätter inte för luckan på buren längre så en morgon vaknade jag av att något hördes, tittade mig omkring och får se en jätteglad goja hängande på sänggaveln - äntligen vaknade tanten!

Vi rensar sly nere vid sjön och hade sågat lite kraftigare grenar till henne men de räckte inte länge. Skulle gå ner och såga några till men glömde sågen så jag tog ett 2meters redan nersågat ungträd och släpa in. Det var en riktig hit för Wilmas skull, nu sitter hon uppe vid taket och gungar, biter av alla klenare grenar och skalar av barken på resten. Ser att behovet av aktiviteter ökar, från att ha suttit still på en pinne i flera år och att nu röra på sig ständigt gör att hon har blivit väldigt smidig.

Nackdelen med alla kvistar och att ha mycket frukt och grönt som skvätter iväg gör att sopborsten har blivit ett stadigvarande inventarium här i köket, kan säga att den används flitigt.Fördelen är att jag har en väldigt glad goja istället som håller på att upptäcka att livet är kul!

Kecke
2009-04-12, 18:56
Vá kul det är att du berättar om Wilmas framsteg.
Måste kännas skönt att hon verkar så pigg och glad. :)

Tingeling
2010-08-03, 20:22
Har fått en ny kamera och leker med den lite, behöver inte leta motiv utan har linslusar i omedelbar närhet. Här undersöker Wilma något som inköptes för ett tag sedan, ska kolla vad som finns under locket om det är något ätbart.

Tingeling
2010-08-03, 20:24
Inget att äta, det var ingen kul sak.

Tingeling
2010-08-03, 20:29
Var kan det ätbara finnas? Såg det för en stund sedan, så långt borta kan det inte vara?

Tingeling
2010-08-03, 20:34
Ha! Där är husses godis, trodde du att du kunde gömma det för mig!

För ordnings skull så får hon inget godis men fick smaka jungfrubröst av min man för länge sedan och glömmer inte det, numera får man gömma allt för Skatan Falköga Wilma.

engelsson
2010-08-03, 20:38
Hahahaha underbara fågel..tack snälla du för att du visade bilderna..har ju undrat hur Wilma har det..

Jeeper
2010-08-07, 00:36
Härligt att se en så välmående och fin goja som Wilma. Fåglar är helt underbara som husdjur. Man slutar aldrig förundra sig över deras påhittigheter och rackartyg.
Jag har själv "ett gäng" fåglar och håller på med uppfödning som hobby.

Lars F
2010-08-07, 10:30
Hej Tingeling!

Jag har aldrig själv haft fåglar men tycker att just papegojor och kakaduor är väldigt fascinerande.
Roligt att Du delar med dig av Wilmas öden och äventyr.

Hittade denna bild på två små "kompisar" från "Down Under". :D
Dom är nog inte så gamla.
Kunde inte motstå att visa den.

Ha det gott!

Lars

Kakadua och Kookaburra

Tingeling
2010-08-08, 11:33
Härligt att se en så välmående och fin goja som Wilma. Fåglar är helt underbara som husdjur. Man slutar aldrig förundra sig över deras påhittigheter och rackartyg.
Jag har själv "ett gäng" fåglar och håller på med uppfödning som hobby.

Vad är det du visar på bilden? Är det en amazon?

Du får gärna skicka lite tips till mig, har fortfarande inte sett en annan amazon eller träffat någon som har papegojor så Wilma blir bara behandlad som en i familjen med följden att det hon visar intresse för försöker vi utveckla. Hur lär jag henne nya ord tex?

Lars F, vad gulliga de är!

Jeeper
2010-08-10, 23:52
Vad är det du visar på bilden? Är det en amazon?

Du får gärna skicka lite tips till mig, har fortfarande inte sett en annan amazon eller träffat någon som har papegojor så Wilma blir bara behandlad som en i familjen med följden att det hon visar intresse för försöker vi utveckla. Hur lär jag henne nya ord tex?

Lars F, vad gulliga de är!

Det är en nymfkakadua på knappt 3 veckor.
Har du frågor och funderingar om fåglar får du gärna skicka PM till mig.

Jeeper
2010-08-11, 09:14
Lite fakta för den som är intresserad

Wilma är en blåpannad amason. Latinska namnet är Amazona Aestiva. De är ca 36 cm långa. Härstammar från Sydamerikas östkust, Bolivia, Brasilien och Paraguay. Det är en av de vanligaste amasonarterna av de som hålls som tamfåglar. Det är ingen yttre könsskillnad på honor och hanar så vill man ha reda på könet så är bästa sättet att låta DNA-testa fågeln.
Importen av Blåpannade amasoner har minskat mer och mer tack vare att det nu i Sverige finns ett flertal uppfödare av arten så vi är i det närmaste "självförsörjande".

Det finns en sida om amasoner http://www.youschi.se/indexSV.htm. Den är både informativ, trevlig och rolig. Sidans ägare är en av sveriges amasonkunnigaste personer.