handdator

Visa fullständig version : Jag är kär.

Ulferic
2008-12-08, 21:23
Har på gamla dagar blivit kär.Visserligen bara i ett foto men ändå. Har ett stort antal kabinettfoton. De flesta runt sekelskiftet 1900. De flesta är för mig okända personer. Min lilla dam känner jag inte heller namnet på men det kvittar. Hon ligger för det mesta i en skokartong. Jag plockar fram henne då och då och suckar. Fotot har en påskrift på baksidan. Ett årtal finns också. Skriver inte vilket det tycker jag ni kan få gissa. Visst är hon vacker.

Hirvi
2008-12-08, 21:36
1899:confused:
Hirvi

Tingeling
2008-12-08, 22:20
1887? Tycker hon ser bitsk ut :rolleyes:

FBQ
2008-12-08, 23:06
Min gissning är tidigare - jag har ju en hel del sådana här fotografier - sådär en 2000 för att vara exakt :) runt 1875 eller lite tidigare. 1870-tal alla fall efter sådär 1873-74 och jag tror inte kartongmonteringen för kortet är senare än sent 1870-tal.

FBQ
2008-12-08, 23:07
Glömde kanske lite att det är Wien så jag kanske är kläderna äldre 1872-1874 skulle jag nog gissa på.

Ulferic
2008-12-09, 09:58
Hon ser lite arger ut den sköna. Hon kanske var lärarinna eller jobbade på bordell. Vad vet jag. Ni gissade godkänt alla tycker jag. Även om FBQ kom närmast. 1877 står det på baksidan.
Kanske skulle hon sättas in i en av ramarna. Dessa kort satt i ramarna när dom köptes så de får vara kvar.

Tingeling
2008-12-09, 11:06
Lärarinna eller bordell?!:eek:
Ramarna var snygga, hade haft lite rammani ett tag men det blev mest tavelramar, kanske skulle visa några.

FBQ
2008-12-09, 17:08
Kan ju säga att med den uringningen är hon nog inte lärarinna - ser det inte så värst ofta på äldre fotografier - balklänningar är ju ofta djupt uringade annars och sådana finns ju med ibland.
Aktris skulle jag kunna tänka mig... (fast du kanske har rätt i din andra gissning :o )

Ulferic
2008-12-10, 14:00
Får ta och visa baksidan också. Har en teori om vem damen är och sysslade med. Får se om någon kommer fram till samma resultat. Om det stämmer eller inte är en annan femma. Visar bilden på texten. Skriver inte hur jag tolkat texten. Bättre att nya ögon får försöka.

Äjth
2008-12-10, 14:13
Hilda Hörner. ...vänlig hågkomst. av...Åberg Neapel 10 mars 1877.
Ser nästan ut som ngn ordern på bröstet. neapel, San Remo, Nobel!!!!???

Ulferic
2008-12-10, 14:20
Du är på god väg mot lösningen Äjth. Förnamnet på min dam är Amy.

FBQ
2008-12-10, 14:22
Nej Hilda Mörner - vänta lite skall jag kolla... Om hon tillhör någon av adliga ätten Mörners grenar borde hon gå att hitta. Amy Åberg heter damen. Kan vara borgmästarsläkten Åberg från Åmål, dem har jag ju massor av bilder ifrån.

Vänta lite...

FBQ
2008-12-10, 14:28
Ulferic hann visst emellan...

Hittade inga riktigt bra kadidater till vem Hilda Mörner kan vara, kanske är hon gift Mörner?

Äjth
2008-12-10, 14:29
Du är på god väg mot lösningen Äjth. Förnamnet på min dam är Amy.
och hon har försäkningar i Italien?? hm...

Ulferic
2008-12-10, 14:35
Själv sökte jag på min dam Amy Åberg. FBQ:s antagande om aktris visade sig vara riktigt. Har kommit fram till lösningen men det vore kul om jag fick det bekräftat av någon annan sökare.

FBQ
2008-12-10, 14:49
Jag googlade lite hittade den här disskussionen på anbytarforum:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/11906/145221.html?1205236863

Där finns ju bild på denna Amy Åberg, finns fler länkar till "Damqvartetten", fast hittar ingen jag kan läsa... Jag hittar henne inte i min databas, men Amy kan ju vara ett smeknamn för något annat...
Hi

FBQ
2008-12-10, 14:51
Väldigt svårt att se hennes ansikte, men nog skulle det väl kunna vara hon?

Äjth
2008-12-10, 15:10
Väldigt svårt att se hennes ansikte, men nog skulle det väl kunna vara hon?

Vad är kopplingen till Amy? kortet är ju tydligt adresserat till Hilda? Vänlig hågkomst av Amy Åberg, ok, nu ser jag!! men fattar inget ändå?? vem är Amy? och vem är Hilda och vad var jag på spåren Ulferic???

Ulferic
2008-12-10, 15:18
Har jämfört mitt kort med det som finns på aforum. Likheterna är stora så det är säkerligen Amy Åberg som är min stora kärlek.
Det är riktigt Äjth. Men som ovan skrivet är så föreställer bilden Amy Åberg.
Har väl ingen större nytta av att veta, men det är en del av nöjet när man håller på med gamla saker att söka och finna svar.

Äjth
2008-12-10, 17:19
Vi kan avläsa namn och ort o hälsning o årtal, ja... sen då. jag ser inte tjusningen med detta, har jag missat något????

Ulferic
2008-12-10, 18:05
Är väl inte speciellt tjusigt eller häpnandväckande det hela. Ungefär som att efter lite letande lyckas identifiera ett glas som jag tidigare inte visste ålder och ursprung på. Fotot föreställer Amy Åberg som på 1800-talet var en av damerna i en musikgrupp som hette Damqvartetten. Har egentligen ingen nytta eller glädje av av veta detta. Men ligger väl lite i själen att som samlare att försöka lära och veta även om lärandet och vetandet i detta fallet är totalt meningslöst. Nu kan jag lägga tillbaka fotot i lådan tillsammans med en liten faktalapp och glömma det hela.

SophieBirkén
2008-12-10, 18:10
Det kan ju nästan inte vara någon annan än denna Amy Åberg? :D Antar att det var detta du också hittat...

"..varföre hon (Maria Petterson) sökte och vann inträde vid Musikaliska Akademien i Stockholm. Här knöts vänskapsbandet mellan préference Maria Petterson, Hilda Wideberg, Amy Åberg och Wilhelmina Söderlund, hvilka bildade den första svenska damqvartetten.

Att börja med sjöng qvartetten endast för sitt nöjes skull men rönte så stark uppmuntran, att de unga damerna fingo mod att låta höra sig offentligt. Deras första egentliga framträdande inför publiken egde rum i Uppsala,
qvartettsångens stad och utföll försöket öfver förväntan lyckligt.

Nu var isen bruten och qvartetten började en turné genom Norrland. Vägen gick sedan öfver Finland till St. Petersburg och derifrån ut på kontinenten öfver snart sagdt hela Europa (i Ryssland ända ner till Odessa) till Wien, Rom, Paris, Berlin och London för att endast nämna några få af de största städer, i hvilka de skördade triumfer.

Många damqvartetter hafva efter denna utgått från Sverige, men huru goda röster de än förfogat öfver, har dock ingen tillnärmelsevis vunnit det erkännande dessa fyra qvinnor erhöllo af Europas förnämste musikkritici på den tiden. Derom vittnar den massa tidningsrecensioner fru Petterson förvarar från nästan alla Europas länder samt de högeligen smickrande utlåtanden berömde personer inom musikens verld inskrifvit i hennes album.

Främst bland desse står Richard Wagner, som till sitt hem, Villa Wahnfried, inbjöd qvartetten, hvilken der sjöng för mästaren och, såsom han sjelf erkänner, rörde honom till tårar.

Qvartetten gjorde äfven tvenne konserturnéer genom Förenta Staterna, hösten 1878 till våren 1879 samt hösten 1879 till våren 1880, och upplöstes sedermera samma år. (Damqvartettens sista uppträdande skedde på en konsert i Music Hall i Boston tillsammans med Ole Bull.)"

från http://www.archive.org/stream/svenskarneiworce00nils/svenskarneiworce00nils_djvu.txt

Hirvi
2008-12-10, 18:11
Hälsa Amy från mig innan lådan stängs :D:D
Hirvi

SophieBirkén
2008-12-10, 18:12
Det är väl jättekul att ha den bilden!!!!!!!
Det är ju ett kändisporträtt med historia!!!

En dåtidens "filmis" om man så säger.

(nu blev jag lite upprörd)

Ulferic
2008-12-10, 18:24
Visst är det kul att ha bilden Sophie. Om jag skall vara ärlig så glöms hon inte bort. Hon är vacker tycker jag. Jo jag läste detta du skrev. Gjort en utskrift som läggs tillsammans med fotot. Om jag skall vara ärlig har jag väl ingen nytta av att veta detta. Nyttan ligger i vetandet.

Äjth
2008-12-10, 18:38
Visst är det kul att ha bilden Sophie. Om jag skall vara ärlig så glöms hon inte bort. Hon är vacker tycker jag. Jo jag läste detta du skrev. Gjort en utskrift som läggs tillsammans med fotot. Om jag skall vara ärlig har jag väl ingen nytta av att veta detta. Nyttan ligger i vetandet.
Sorry - alla! detta vetande berikar mig inte alls, varken hit eller dit!!:o ibland är vetande och sökande efter ifo kring inte nödvändigtvis intressant!!!

SophieBirkén
2008-12-10, 18:39
Kunskap är alltid till nytta. Jag är till exempel glad över att jag fått läsa om vår första Svenska Damkvartett och känner mig absolut berikad av detta.

Ulferic
2008-12-10, 18:51
Nu var det för egen del jag sökte info om denna person. Är självklart att alla inte tycker det är spännande och intressant. Jag är nöjd med det jag kommit fram till och fortsätter sökandet efter vetskap om både stort och smått i allehanda ting. Kanske inte här utan för mig själv i min egen kammare.

Äjth
2008-12-11, 11:18
Det är vad jag tycker, min frustration måhända, över att inte fatta riktigt, tror jag. Jag måste inte lämna en sådan kommentar; jag ber om ursäkt ulferic, naturligtvis ska du fortsätta presentera dina tankar och prylar här.

Ulferic
2008-12-11, 11:43
Ingen fara Äjth. Bara bra att det hettar till lite ibland. Hade alla samma uppfattning om saker och ting vore livet bra mycket tristare. Visst kommer jag att fortsätta bjuda på sådant som jag gillar och andra inte. Kram på dig Äjth.

FBQ
2009-11-03, 22:21
Köpte idag ett album med lite blandade idolfoton, de daterade är alla 1870-tal.
Det här fotot fanns med, så jag fick tillfälle att återuppliva den här gamla tråden.

Tingeling
2009-11-03, 22:36
Svenska Damkvartetten? Med likadana klänningar ser de ut att vara en sånggrupp, var det vanlig att kvinnor arbetade med något så"tarfligt"? Om det inte var något respektabelt som kyrkokören förstås. Har du hittat något om dem?

engelsson
2009-11-03, 22:51
http://www.muslib.se/hand/fort/wideberg.html måste varaa den här kvartetten

FBQ
2009-11-04, 13:08
Jag lånade lite text från Sophie Bjerkéns inlägg ovanför:

För att skingra den tärande sorgen blev hon (Maria Petterson) nämligen tillrådd att söka sig någon förströelse, och hon beslöt då att ubilda sina musikaliska anlag, varföre hon sökte och vann inträde vid Musikaliska Akademien i Stockholm. Här knöts vänskapsbandet mellan préference Maria Petterson, Hilda Wideberg, Amy Åberg och Wilhelmina Söderlund, hvilka bildade den första svenska damqvartetten.
Att börja med sjöng qvartetten endast för sitt nöjes skull men rönte så stark uppmuntran, att de unga damerna fingo mod att låta höra sig offentligt. Deras första egentliga framträdande inför publiken egde rum i Uppsala,
qvartettsångens stad och utföll försöket öfver förväntan lyckligt.
Nu var isen bruten och qvartetten började en turné genom Norrland. Vägen gick sedan öfver Finland till St. Petersburg och derifrån ut på kontinenten öfver snart sagdt hela Europa (i Ryssland ända ner till Odessa) till Wien, Rom, Paris, Berlin och London för att endast nämna några få af de största städer, i hvilka de skördade triumfer.
Många damqvartetter hafva efter denna utgått från Sverige, men huru goda röster de än förfogat öfver, har dock ingen tillnärmelsevis vunnit det erkännande dessa fyra qvinnor erhöllo af Europas förnämste musikkritici på den tiden. Derom vittnar den massa tidningsrecensioner fru Petterson förvarar från nästan alla Europas länder samt de högeligen smickrande utlåtanden berömde personer inom musikens verld inskrifvit i hennes album.
Främst bland desse står Richard Wagner, som till sitt hem, Villa Wahnfried, inbjöd qvartetten, hvilken der sjöng för mästaren och, såsom han sjelf erkänner, rörde honom till tårar.
Qvartetten gjorde äfven tvenne konserturnéer genom Förenta Staterna, hösten 1878 till våren 1879 samt hösten 1879 till våren 1880, och upplöstes sedermera samma år. (Damqvartettens sista uppträdande skedde på en konsert i Music Hall i Boston tillsammans med Ole Bull.)"

I sammanhanget verkar de som ett ganska anständigt sällskap - här är några andra artister ur albumet, det var roligt att hitta en bild av den store Nadar. Hon anges heta Mlle L´Henrie på baksidan, men har ingen aning om vem hon är. Vet inte vem Madame Oceana är heller.
(äsch, Oceana blev suddig i brådskan, får ordna det senare...)