handdator

Visa fullständig version : Nu tändas åter ljusen....................

Kecke
2008-12-08, 18:16
Vi har av gammal vana använt oss av samma adventsljusstake så länge jag kan minnas.
En vanlig en i tunn mässingsplåt, fylld med kastanjer (istället för mossa)och lite annat.
Vi brukar ALDRIG tända andra ljus än vid det bord vi sitter och går ALDRIG någonsin ifrån bordet utan att släcka ljusen........

Igår tände vi två ljus till middagen. Eftersom det var lite trångt så flyttade vi ljusstaken till ett annat bord...................
........sedan spelade vi lite spel.........tittade på nyheterna...........
........tog en kvällspromenad.........tittade på en film.......
DÅ ca 22.00 känner jag något som luktar........sterain.......plast.......HJÄLP.

Allt gick bra....den här gången.

Susiflätan
2008-12-08, 19:13
Vilken tur i oturen ni hade! Tur att staken var i metall och inte i trä.

Kecke
2008-12-08, 20:12
Ja, vi hade nog änglavakt. :)
Ett under att inte allt brann.
Sterainet rann ut på duken och på bordet och plastljusmanchetterna brann. Usch och fy......
Tur att jag, förkylning till trots, hade luktsinnet kvar.
Idag har vi utrustat våra tre brandvarnare med nya batterier. Ingen av dem fungerade.........vi hade glömt att kolla batterierna..........

guygil
2008-12-08, 20:51
det är nog vanligare än många tror att batterierna är dåliga

Ulferic
2008-12-08, 21:44
Har stenkoll när levande ljus är tända. Lämnar inte rummet med ljus tända utan att vara säker på att inget händer. Aldrig mossa kvistar eller plast tillsammans med ljusen. Bor i ett gammalt trähus som är torrt som fnöske. Att elda i kakelugnar kökspis öppen spis och vedpanna är jag inte rädd för fast risken med det eldanet är lika stort. Bra skorsten och några brandvarnare som fungerar är ett måste. En brandsläckare av lämplig sort har jag också. Eller som brandchefen sa: Det är lättare att släcka ljus än hus.