handdator

Visa fullständig version : "Mitt intresse är en humla som surrar från blomma till blomma"

Susiflätan
2008-12-02, 12:58
Vi har ju många gånger haft uppe diskussionen på PES om vad det är som driver oss i vårt samlande/sökande efter just DEN där prylen/prylarna.

Har precis läst Magnus Palms krönika i Antikvärlden nr 12 2008 (Moderna Magnus). Krönikan träffade mitt i prick när det gäller mig i alla fall. Så här står det bl a;
"Ibland kan jag undra varför jag håller på. Varför köper jag fyra skrymmande Carl Malmsten-stolar när jag inte har plats för dem..., Varför betalar jag alldeles för mycket för en osäljbar skål i brunt sodaglas av Edward Hald, sliter och släpar på en skivback med 200 värdelösa skivor, tar hand om en glasflaska med en dansande ballerina som inte ens dansar när man drar upp henne? Är jag tokig? Eller bara dum i huvudet? Nej, det är värre än så!"

Här kommer det bästa, det som jag själv inte lyckats sätta ord på!

"Jag tror att jag blir klokare av att låta tingen invadera mig. Jag tror att vissa ting bär på hemligheter om världen. Att den kan avslöja sanningar."

Vidare står det i krönikan;

"Mitt intresse är en humla som surrar från blomma till blomma: Cliff Richard. Majblommor. Smurfar. Henning Nilsson. Carola. Gudfadern. Yngve Ekström. Thomas Bernhard. Finskt glas, dalahästar, täljsten, Tilgmann, schatull, det är utan slut.
Det krävs nya upptäckter hela tiden, det är som en drog. Nya kickar!"

Jag njuter av att läsa de ord som jag själv länge letat efter, det känns som en befrielse. Nu vet jag ju vad jag håller på med - jag är vetgirig! Jag vill veta, jag vill kunna, jag vill förstå, jag vill lösa hemligheten...

engelsson
2008-12-02, 16:59
Jadu Susiflätan..jag förstår dig precis..som o få landa förnöjd

Rubus Arcticus
2008-12-03, 14:31
Vi har ju många gånger haft uppe diskussionen på PES om vad det är som driver oss i vårt samlande/sökande efter just DEN där prylen/prylarna.

Här kommer det bästa, det som jag själv inte lyckats sätta ord på!

"Jag tror att jag blir klokare av att låta tingen invadera mig. Jag tror att vissa ting bär på hemligheter om världen. Att den kan avslöja sanningar."

Det krävs nya upptäckter hela tiden, det är som en drog. Nya kickar!"
[/I]

Jag njuter av att läsa de ord som jag själv länge letat efter, det känns som en befrielse. Nu vet jag ju vad jag håller på med - jag är vetgirig! Jag vill veta, jag vill kunna, jag vill förstå, jag vill lösa hemligheten...

Jaha nu fattar jag lite av vad jag håller på med....:rolleyes:
Bra skrivet

aaaaaaaaaaaaaaaaa

Äjth
2008-12-03, 16:35
Vackert präntat Susiflätan!!!