handdator

Visa fullständig version : Loppat en julvepa.

Kolmårdstrollet
2008-11-28, 22:35
Har inte loppat så värst mycket på senaste tiden. Inga auktioner heller för den delen. I dag var jag ute på en långprommenad i omgivningarna och fick se att Frälsningsarmen skyltade om loppis. Det var i stort sett bara julsaker. Ett litet fynd gjorde jag i allafall. 68x32cm. Den behöver bara strykas lite. 15 kr.

engelsson
2008-11-28, 22:44
Jerry Roupe..den herrn har jag stött på förr just när det gäller såna här julmotiv på vepor..vet du något om honom?

engelsson
2008-11-28, 22:45
http://www.konstbolaget.se/artist/1051 blev såklart nyfiken..hittade detta..står inte mycket

Annna
2008-11-28, 22:53
Jerry Roupe..den herrn har jag stött på förr just när det gäller såna här julmotiv på vepor..vet du något om honom?

Jerry är en brud :)

Lite komiskt, jag köpte också en Jerry Roupe-vepa idag, på Myrorna för 15 kr. Dock inte samma moiv som din men med alla tomtarna iaf. :)

Ballonggreven
2008-11-29, 00:05
Har googlat och Jerry Roupe avled tydligen i oktober 2005.

engelsson
2008-11-29, 08:42
Hihi...tänkte väl att det var en ovanligt pysslig "herre" ja där ser man.. aldrig ta något för givet..

Kolmårdstrollet
2008-11-29, 10:12
Visa gärna din vepa Annna. Är det tomteparaden? Den är väl mest poppulär av JR:s julvepor.

Äjth
2008-11-29, 10:42
Visa gärna din vepa Annna. Är det tomteparaden? Den är väl mest poppulär av JR:s julvepor.
Tomteparaden är den enda vepa vi har här hemma över jul! den är fin! men även det stora trädet med tomtar i.

Annna
2008-11-29, 14:58

När jag ser Tomteparaden hemma hos någon så tänker jag; "Jaha, h*n köper/säljer på Tradera." Vissa prylar är väldigt traderianska.

Här kommer min vepa.

Kolmårdstrollet
2008-11-29, 17:10
Jodå Tomteparaden går bra på Tradera. Fin tomtevepa du "fyndat". Jag har en till som jag fick med när jag köpte en julduk, på ett annat loppis, häromåret. Den på första bilden är i bommul och denna är juteväv.

Koala
2009-07-02, 18:57
Jag såg just att Jerry Roupe blev beskylld för att vara en herre. Det var faktiskt en kvinna, jag tror hon var amerikanska men bosatt i Sverige.

Lehmusleena
2009-12-16, 12:19
I går loppade jag också en julvepa – fast på Solkusten i Spanien! Den är designad av Hilja. Googlade på det och fick fram en artikel av Marie Aakre på nwt.se. Hon hade talat med Gustav Mårtensson (Almedahls fabriksmuseum), som säger bl a så här: ”Under 1950- och 60-talen blev det vanligt att textildesignern satte sitt namn, initialer eller någon form av förkortning, på de tryckta dukalstren. Bühler, Inger Å, BoWA, Jerry Roupé, Hilja, Ulla S, och Hill är några av de vanligt förekommande.”

Inger Å är ju Inger Åberg, Ulla S, Jerry Roupe och Bühler har förekommit på forumets sidor, men är det någon som vet vem denna Hilja är?

Agda
2009-12-16, 16:34
Här kommer mina Jerry Roupe vepor, på Tomteparaden så har vi skrivit dit namn på familje medlemarna tror att detta gjordes i slutet av 1960-talet.
En liten reservation för vepan med julklappsinslagning den kan vara en "ulv i fårakläder" då den endast är signerad med namnet Jerry.

Blåbärs skogen är tryckt Jerry Roupe Dalsjöfors handtryck
hoppas att vi får se fler vepor

Gila
2009-12-16, 21:21
På Erikshjälpen i Spånga finns just nu MASSOR av julvepor, dukar och liknande i denna stil....för en billig penning.:)

Lappenbak
2010-07-10, 21:39
jag hittade tomteträdet på loppis i vintras men lämnade kvar en grön med nästan lika fina tomtar på. Kan säga att jag ångrar mig nu...
Tomteparaden har hängt över min brorsas säng varje jul så länge jag kan minnas

Svartruter
2015-12-09, 21:22
Jag gillar Jerry Roupe. Äger dock tyvärr inget av henne. Hennes alster är väldigt populära och priserna är därefter. Åtminstone på Tradera. Såg en lite ovanligare bonad föreställande en tomte med en fågel på huvudet. Svårt att inte dra på smilbanden när man såg den!