handdator

Visa fullständig version : Kungsörn

Hirvi
2008-11-25, 15:26
Det satt en Kungsörn på för en stund sedan, men nu satt det en Duvhök i trädet :rolleyes:
Hirvi

http://www.webbkameror.se/djurkameror/storemosse/storemosse_2_640.php

Hirvi
2008-11-25, 15:30
Nu sitter Kungsörnen och äter!:eek:
Hirvi

Peter S
2008-11-25, 15:40
Jag tycker att det är konstigt att det är alldeles ljust där, när det nästan är mörkt hos mig. Är det inte en inspelning som visas upp?

Hirvi
2008-11-25, 15:45
Jag tycker att det är konstigt att det är alldeles ljust där, när det nästan är mörkt hos mig. Är det inte en inspelning som visas upp?

Nej det är direktsändning Peter, det är nog kameran som ljusarupp det hela,
borta i skogskanten kan man se bilar på vägen :rolleyes:
Hirvi

Äjth
2008-11-25, 15:49
Fräckt!!! jo Peter, det är mörkare i södermanland oxå, här har vi ljus ännu.

Äjth
2008-11-25, 15:52
Mäktigt med Kungsörnen där. Hans gula strumpor riktigt lyser!!!

Hirvi
2008-11-25, 15:54
Mäktigt med Kungsörnen där. Hans gula strumpor riktigt lyser!!!

Tippar att det är en ca fyra- åring :rolleyes:
Hirvi

Rubus Arcticus
2008-11-25, 15:59
Nu sitter Kungsörnen och äter!:eek:
Hirvi

Mäktigt Hirvi

Hirvi
2008-11-25, 16:10
Ja det är bekväm fågelskådning, det är väl plåster på såren
för allt frysande mm i fält,
det är min kompis som kör ut kött från Skara slakteri, han kör till
alla åtlar i halva Sverige.
Hirvi

Hirvi
2008-11-25, 16:29
Tydligen stannade kameran Kl 16:15
Hirvi

Hirvi
2008-11-27, 07:52
Kungsörnen äter julmaten! :eek:
Hirvi

engelsson
2008-11-27, 08:02
Ojjjj Hirvi..det var mäktigt att se..här i Blekinge har vi fått gott om rovfågel på senare år,,man ser dem ofta..fast inte på detta sättet utan cirklande runt över åkrar o dylikt

Hirvi
2008-11-27, 08:28
Ja Skåne & Blekinge brukar bjuda på större variation
på rovfåglar, sällsyntare arter vid kusterna :rolleyes:
Hirvi

engelsson
2008-11-27, 08:30
Ja åker man mellan Karlskrona o Karlshamn så ser man minst en fem sex stycken varje resa..men även mer inåt landet där vi bor så finns de..vi ser dem dagligen..vet dock inte vad för sorter..en del e riktigt stora..

Hirvi
2008-11-27, 08:55
Det är säkrligen Ormvråkar som är talrikast, även en hel del Fjällvråk
nu på vintern, sedan har ni övervintrande Röda Glador, med kluven stjärt,
fantastiska flygare, dom första R gladorna har börjat häcka även här,
det har nog blivit för många söder ut, dom får sprida ut sig.:rolleyes:
Hirvi

guygil
2008-11-27, 09:01
häftigt är det med alla rovfåglar. på de 4 år jag nu btt i blekinge har jag sett mer rovfåglar än tidigre när jag bodde i norrbotten

Maria
2008-11-27, 12:16
Dom Röda Glador finns här massvis av, (alldeles för många) dom har gått hårt åt stammen med fasaner, och kaniner har vi inga allas längre, dom försvann för 8-10 år sedan, hararna har klarat sej lite bättre.

Äjth
2008-11-27, 12:46
Min berättelse kommer sig naturligt av de senaste inläggen.
Min lilla Doris (valp) tog jag med mig ut på en liten skogspromenad. Vi gick upp med en ås med öppna fält på ena sidan och ådal på andra. När vi kom till åsens slut började vi vandra neråt mot ån. Jag tog av henne kopplet och lät henne springa fritt. Hon är en sådan hörsam liten valp och håller sig nära mig. Nere vid ån är det vackert oavsett årstid. På vänster sida slingrar den sig fram, kantad av gamla kvarnmurar och en baldakin av uppvuxna lövträd. Inne i den tunneln av vatten, jord, fällda träd och stenblock hoppade vi fram tillsammans. Doris en bit före, övande sig på framtida agilitykonster måhända,då!!! plötsligt i ögonvrån, en stor rörlig skugga och jag hann tänka ut alla slags scenarier där rovfågel slår sitt byte emedan jag framåtböjd med armarna desperat utsträckta snubblade mig fram efter Doris!! Här ska inte springas omkring utan ett koppel åtminstone, så jag har något att hålla fast vid om hon skulle lyftas mot skyarna. Jag skulle hålla mot, trots valpens tjut och kvidande, över min döda kropp att den gräsliga rovfågeln skulle stjäla sig detta byte; en liten Doris-valp!
I det att jag kopplade OCH lyfte upp henne i famnen såg jag fågeln fälla ner sina vingar i ett träd strax intill mig. Jodå, den var vacker, vad det nu var, men vacker på avstånd från lilla Doris!!

Rubus Arcticus
2008-11-27, 13:10
Nyss var det en man i mörka kläder där och knyckte lite julmat

Lea
2008-11-27, 13:37
Nu är där en örn och smörjer kråset om ni vill se

Rubus Arcticus
2008-11-27, 13:41
Nu är där en örn och smörjer kråset om ni vill se

Ja titta, vad häftigt

Lea
2008-11-27, 13:47
Jag skulle ju kunna åka och se IRL eftersom jag bor så nära, men det finns ju inte en chans att se så bra som man gör här.....Dom är ståtliga ......

Ulferic
2008-11-27, 13:56
Sicken tur jag hade. Tittade till köttberget just nu och fick se en örn. Satt nästan en timme i morse utan att se annat än några lastbilar i bakgrunden. häftigt med örnen!

Gaspadin
2008-11-27, 15:22
Nu sitter det en duvhök och käkar middag!

Hirvi
2008-11-27, 17:04
Den här gresakörninga har vållat en del problem i skogarna :D

Förra året före Jul var vi med ett lass grisar 1,500kg i Karlskoga,
lastade av grishalvorna utmed en väg i skogen, någon hade tyligen fått se detta, dom ringde polisen, dom tänkte nog det var svartslaktare i farten :D
Hirvi

Hirvi
2008-11-27, 17:39
Min berättelse kommer sig naturligt av de senaste inläggen.
Min lilla Doris (valp) tog jag med mig ut på en liten skogspromenad. Vi gick upp med en ås med öppna fält på ena sidan och ådal på andra. När vi kom till åsens slut började vi vandra neråt mot ån. Jag tog av henne kopplet och lät henne springa fritt. Hon är en sådan hörsam liten valp och håller sig nära mig. Nere vid ån är det vackert oavsett årstid. På vänster sida slingrar den sig fram, kantad av gamla kvarnmurar och en baldakin av uppvuxna lövträd. Inne i den tunneln av vatten, jord, fällda träd och stenblock hoppade vi fram tillsammans. Doris en bit före, övande sig på framtida agilitykonster måhända,då!!! plötsligt i ögonvrån, en stor rörlig skugga och jag hann tänka ut alla slags scenarier där rovfågel slår sitt byte emedan jag framåtböjd med armarna desperat utsträckta snubblade mig fram efter Doris!! Här ska inte springas omkring utan ett koppel åtminstone, så jag har något att hålla fast vid om hon skulle lyftas mot skyarna. Jag skulle hålla mot, trots valpens tjut och kvidande, över min döda kropp att den gräsliga rovfågeln skulle stjäla sig detta byte; en liten Doris-valp!
I det att jag kopplade OCH lyfte upp henne i famnen såg jag fågeln fälla ner sina vingar i ett träd strax intill mig. Jodå, den var vacker, vad det nu var, men vacker på avstånd från lilla Doris!!

Jag läser nu om din promenad med Doris, det låter som det var sant det du varit med om, om fågeln var riktigt hotfullt nära, det vet ju bara du,
det har ju hänt att uthungrade unga Kungsörnar slagit mindre hundar och katter, då gäller det mat eller döden för dom själva, många av våra rovfåglar blir stora på 10met håll, en Havs eller Kungsörn blir jättestor :eek:
Hirvi

Äjth
2008-11-27, 18:02
Jag läser nu om din promenad med Doris, det låter som det var sant det du varit med om, om fågeln var riktigt hotfullt nära, det vet ju bara du,
det har ju hänt att uthungrade unga Kungsörnar slagit mindre hundar och katter, då gäller det mat eller döden för dom själva, många av våra rovfåglar blir stora på 10met håll, en Havs eller Kungsörn blir jättestor :eek:
Hirvi
Jo den var nära - solen stod ju lågt så jag såg skuggorna först, sedan hur den slog sig ner i trädet, den stack ju inte ut utan smälte in fint, inte så väldigt stor, svårt med avstånd, kanske var den, högst tio meter bort. Jag upplevde att den var tämligen ljus!
Jag älskar ju de här stora rovfåglarna och ser dem i stort sett dagligen, men just i tillfället med Doris och i den trollska miljön i fåran kring ån, kändes det lite läskigt!!

Hirvi
2008-11-27, 18:26
Jo den var nära - solen stod ju lågt så jag såg skuggorna först, sedan hur den slog sig ner i trädet, den stack ju inte ut utan smälte in fint, inte så väldigt stor, svårt med avstånd, kanske var den, högst tio meter bort. Jag upplevde att den var tämligen ljus!
Jag älskar ju de här stora rovfåglarna och ser dem i stort sett dagligen, men just i tillfället med Doris och i den trollska miljön i fåran kring ån, kändes det lite läskigt!!

Fjällvråkar ser vi nu på vintern, ungfåglarna är mycke ljusa,
kan ha varit en sådan, jag vet att du bor granne med ett mycke bra fågelområde :rolleyes:
Hirvi

http://www.marksfagelklubb.se/visa.lasso?ukat_id=8000000000031862&kat_id=84500000000009571&mall=kategoristart.lasso

engelsson
2008-11-27, 18:48
Det är säkrligen Ormvråkar som är talrikast, även en hel del Fjällvråk
nu på vintern, sedan har ni övervintrande Röda Glador, med kluven stjärt,
fantastiska flygare, dom första R gladorna har börjat häcka även här,
det har nog blivit för många söder ut, dom får sprida ut sig.:rolleyes:
Hirvi

Dax o plocka fram en fåglabok Hirvi:o...detta med kluven stjärt känner jag igen.från dem jag sett..sambon tycker att det e jättekul o se dem..fanns tydligen inte så många runt Gällivare där han kommer ifrån:rolleyes:

Hirvi
2008-11-27, 18:59
Dax o plocka fram en fåglabok Hirvi:o...detta med kluven stjärt känner jag igen.från dem jag sett..sambon tycker att det e jättekul o se dem..fanns tydligen inte så många runt Gällivare där han kommer ifrån:rolleyes:

Röd glada så långt norr ut har jag inte hört, men Brun glada som är ovanligare,
den kan man se i norr, den finns öster om Sverige,
fram med fågelboken, bara den inte är för gammal :rolleyes:
FÅGELGUIDEN bäste fälthandboken, billig oxå.
Hirvi

Raoul Karlsson
2008-11-27, 19:29
Dom Röda Glador finns här massvis av, (alldeles för många) dom har gått hårt åt stammen med fasaner, och kaniner har vi inga allas längre, dom försvann för 8-10 år sedan, hararna har klarat sej lite bättre.

Det kan aldrig bli för många av någon art - det är näringen som styr artrikedomen. Dessutom är gladan en asätare.

engelsson
2008-11-27, 19:47
Röd glada så långt norr ut har jag inte hört, men Brun glada som är ovanligare,
den kan man se i norr, den finns öster om Sverige,
fram med fågelboken, bara den inte är för gammal :rolleyes:
FÅGELGUIDEN bäste fälthandboken, billig oxå.
Hirvi

Tror vår heter Stora fågelboken..bara det finns silhuettbilder på dem så man kan skilja dem åt..för oftast ser vi dem bara som just silhuetter i skyn

Hirvi
2008-11-27, 19:51
Tror vår heter Stora fågelboken..bara det finns silhuettbilder på dem så man kan skilja dem åt..för oftast ser vi dem bara som just silhuetter i skyn

En bra tubkikare oxå :eek:
Hirvi

engelsson
2008-11-27, 20:08
En bra tubkikare oxå :eek:
Hirvi

Kanske en bra julklapp till sambon:D

Äjth
2008-11-27, 20:21
Fjällvråkar ser vi nu på vintern, ungfåglarna är mycke ljusa,
kan ha varit en sådan, jag vet att du bor granne med ett mycke bra fågelområde :rolleyes:
Hirvi

http://www.marksfagelklubb.se/visa.lasso?ukat_id=8000000000031862&kat_id=84500000000009571&mall=kategoristart.lasso

Tack för länken Hirvi! nog finns här finns mkt fåglar, men att det var ett fågelområde som heter duga, det visste jag inte. På väg intill jobbet, strax innan jag svänger ut på R41 har vi alltid några par tranor på vår/försommar och ibland spretar de omkring utanför i hagarna här. Men som sagt, mycket rovfågel finns det.

Hirvi
2008-11-27, 20:22
Kanske en bra julklapp till sambon:D

Vill man ha den större för bokhyllan, heter den FÅGLARNA,
samma bok, lite mera text, bra julklapp :rolleyes:
Hirvi

engelsson
2008-11-27, 20:29
Vill man ha den större för bokhyllan, heter den FÅGLARNA,
samma bok, lite mera text, bra julklapp :rolleyes:
Hirvi

Ska definitivt ha detta i åtanke..fast lär bli svårt o hålla det hemligt:D han läser oxå här inne

Maria
2008-11-27, 21:43
Det kan aldrig bli för många av någon art - det är näringen som styr artrikedomen. Dessutom är gladan en asätare.

Gladan är allätare och smaskar i sej fasaner när det bjuds, dom slår gärna mot harungar också. Varma sommardagar när dom ligger och seglar kan jag se 15-20 st, jag ska försöka ta ett kort på dom till dej nästa sommar.

Raoul Karlsson
2008-11-29, 08:14
Varma sommardagar när dom ligger och seglar kan jag se 15-20 st, jag ska försöka ta ett kort på dom till dej nästa sommar.

Precis som gamarna i afrika - som också är asätare!

dom har gått hårt åt stammen med fasaner, och kaniner har vi inga allas längre, dom försvann för 8-10 år sedan,
Du skyller på gladan att kanin och nöjesjaktarten fasan är borta, varför är då gladan kvar, när deras - enligt Dig - huvudföda har försvunnit? De borde ha svultit ihjäl.

Kolmårdstrollet
2008-11-29, 10:30
I början på 70-talet försvann nästan all fasan på grund av betat utsäde. Betningen bestod av kvicksilver. Äggen förblev okläckta och, i vart fall, här i Norrköpingstrakten försvann fasanen nästan helt. Nu är kvicksilverbetat utsäde förbjudet. Tack o lov.
Tack för sajten Hirvi.

Äjth
2008-11-29, 10:45
Det är fantastiskt att ges möjlighet till att se dessa örnar, men efter att ha stirrat på skärmen en bra stund(inte ett liv) tänker jag att; sitta ute i naturen och spana måste vara riktigt härligt!!!!

Maria
2008-11-29, 11:14
Precis som gamarna i afrika - som också är asätare!

Du skyller på gladan att kanin och nöjesjaktarten fasan är borta, varför är då gladan kvar, när deras - enligt Dig - huvudföda har försvunnit? De borde ha svultit ihjäl.

Raoul, det är inte lönt att fortsätta diskutera med dej, du förvränger fakta till din egen fördel PUNKT SLUT.

viol
2008-11-29, 12:31
Jag har haft förmånen att få se havsörnar ett flertal tillfällen här hemma, då ganska nära ca 40-50meter ifrån, man tror ju inte att det är sant hur otroligt stora de är! den ena såg jag i ögonvrån genom fönstret och undrade stillsamt, d va f-n vilken tyst helikopter...:D sen vände jag mig om och såg hur denna örn stod och hovrade i luften framför grannens fönster...Jösses! Och naturligtvis är dom inte lika stora som en helikopter får jag väl tillägga. Man kan inte riktigt relatera till djurs storlek när man tittar på naturprogram, eftersom naturfilmarna är så fega så de inte vågar sätta fast en tändsticksask med dubbelhäftande tejp på mulen på en vithaj etc...:D Det borde de göra, så vi trygga hemma i TV-soffan kan förstå verkligheten bättre.:D

Hirvi
2008-11-29, 18:44
I dag var jag på Årnäshalvön (Halland) och tittade på en Hedpiplärka,
tredje fyndet för landet, en Nordamerikanare, träffade folk från Umeå,
fågeln går och plockar i tången :rolleyes:
Jag blev fotad med blixt rakt i bilrutan på väg hem,
det kan bli en dyr pippi :mad:
Hirvi

mrmagic
2008-11-29, 20:57
Kan kanske hoppas på att det var en Ljus reflektion istället för en blixt..
Kul med fågeln i alla fall...
/ mrmagic :o

nisse 8
2008-11-29, 22:07
Det där med blixt i rutan är inte roligt och vilken tid det tar innan summan av kardemumman kommer i lådan:rolleyes:
Kul med pippin har du i alla fall.

Hirvi
2008-11-30, 08:32
Det där med blixt i rutan är inte roligt och vilken tid det tar innan summan av kardemumman kommer i lådan:rolleyes:
Kul med pippin har du i alla fall.

Jasså det tar tid Nisse 8, det var första blixten,
du kanske känner till :confused:
Hirvi

viol
2008-11-30, 11:51
:DNu är det en örn där och käkar!

Äjth
2008-11-30, 13:17
Jasså det tar tid Nisse 8, det var första blixten,
du kanske känner till :confused:
Hirvi

Jag förstår ingenting av det här med Blixt i rutan???? vill förstå!

Gaspadin
2008-11-30, 13:22
Fartkamera Äjht!

Äjth
2008-11-30, 13:28
Fartkamera Äjht!
Fick häromdagen ett brev med mitt foto, min bil och en kopia på mitt körkort. FARTKAMERA!!!!! 1500 pix för att ha kört 76 km istället för 70 km. :mad:

Gaspadin
2008-11-30, 13:31
1500kr för 6km för fort,det var surt!
Polisen kunde bli bättre på att ta de grova brottslingarna istället tycket jag!

viol
2008-11-30, 13:32
Jag förstår ingenting av det här med Blixt i rutan???? vill förstå!

Jag hajjade inte heller först, jag trodde han hade fått ett stenskott...

Tingeling
2008-11-30, 13:38
Kostar en tusenlapp att investera i en fartkameravarnare, billigare än böterna! Gäller att uppdatera den med jämna mellanrum så funkar det bra, min gubbe köpte en till mig och den har nog räddat mig ett par ggr.

Äjth
2008-11-30, 13:41
Kostar en tusenlapp att investera i en fartkameravarnare, billigare än böterna! Gäller att uppdatera den med jämna mellanrum så funkar det bra, min gubbe köpte en till mig och den har nog räddat mig ett par ggr.

Jasså det finns!!! jo det vore värt att installera en sådan.
Ja, 76 eller 70, det känns riktigt surt!!! Småaktigt!!!

Hirvi
2008-11-30, 14:29
Fortkörning kan det bli ibland på väg till en dragbar sälsynt fågel.
men nu var det på hemväg :eek:

Kanske samma kamera Äjth :confused:
jag har förträngt var det var, 70 eller 90 km,
bör ha varit mellan Veddige-Horred, tror jag :confused: satan!
Hirvi

Äjth
2008-11-30, 14:34
Fortkörning kan det bli ibland på väg till en dragbar sälsynt fågel.
men nu var det på hemväg :eek:

Kanske samma kamera Äjth :confused:
jag har förträngt var det var, 70 eller 90 km,
bör ha varit mellan Veddige-Horred, tror jag :confused: satan!
Hirvi
Nej, detta var på väg 156 på väg från Landvetter och hem i höjd med Hyssna!
Om du ska åt de här trakterna för å titta på fåglar ska jag sända dig en planritning av alla djävulska kamera-fällor.
Övernattning eller basläger står vi gärna för.

nisse 8
2008-11-30, 14:45
Nu äts det.

Hirvi
2008-11-30, 14:51
Jaha, det var där du åkte :rolleyes:

Tackar, då vet jag åt vilket håll
jag önskar dom rara fåglarna ;)

Även om jag vet att det är kameraövervakat, så blir det en
orytmisk takt på körningen, var det 50-70 eller 90, det blir mycke
bromspedal (man kommer inte ihåg vad det står på alla skyltar):eek:
Hirvi

Hirvi
2008-11-30, 16:02
så såg det ut i går, det är åttonde dagen i dag, den är på samma plats:rolleyes:

Nya bilder, Hedpiplärka- http://www.kvitter.se/

Hirvi (Nokia 3230)

LasseC
2008-12-03, 14:41
Börjar det bli dåligt med maten Tycker inte det är några fåglar alls där
DG

Rubus Arcticus
2008-12-03, 15:26
Börjar det bli dåligt med maten Tycker inte det är några fåglar alls där
DG

Nu sitter det en där minsann...

Hirvi
2008-12-03, 16:02
Det är början på matningen ännu, blir det kallare så blir det bättre fart,
alla Havs och Kunsörn har inte kommit, dålig fart på Korpen,
den brukar sluka maten,
Örnar är tröga fåglar, en mätt örn kan sitta i flera dagar och spara på energin,
dom flyger sällan för skoj skull.

Mycket Korpar ger signal till andra att här finns det mat,
Duvhök är vanlig besökare :rolleyes:
Hirvi

LasseC
2008-12-04, 15:12
Det har snöat vid Store Mosse:eek:
DG

Hirvi
2008-12-04, 16:31
Det har snöat vid Store Mosse:eek:
DG

Jag såg det, blev förvånad :eek:
Hirvi

Äjth
2008-12-05, 15:53
Det är riktigt intressant med dessa webkameror. När jag tittar på 24 timmars-historiken inser jag hur lite ljus vi har på ett dygn och även fåglarna vill väl ha ljus när de äter, eller??? det kanske skiljer sig mellan olika arter??

Hirvi
2008-12-05, 16:15
Bra fundering Äjth!
I stort sett alla fåglar äter den ljusa delen av dagen, sedan blir det nattkvist,
några är ju aktiva på natten, som Ugglor Nattskärra, någr sångare,
för små fåglar gäller det att hänga i hela dagen att söka föda,
nu när dagarna är så korta :rolleyes:

Såg en Kungsörn live i dag :eek:
Hirvi

Hirvi
2008-12-07, 08:59
En äldre Kunsörn äter nu!
Hirvi

guygil
2008-12-07, 16:51
Har suttit under lång tid i dag o kikat på fåglar som käkat

nisse 8
2008-12-07, 19:48
En äldre Kunsörn äter nu!
Hirvi

Jaha, äldre fågel äldre stavning:D

Hirvi
2008-12-07, 19:55
Jaha, äldre fågel äldre stavning:D

Nisse 8 :p
Hirvi

nisse 8
2008-12-07, 19:58
Kunnde inte låta bli:D
Läste i tidningen att en ismås hade siktats söderut.
http://www.sr.se/Malmo/nyheter/artikel.asp?artikel=2492170

Äjth
2008-12-07, 20:04

Ja Nisse tror fortfarande på vad som står i tidningen :cool:

Hirvi
2008-12-07, 20:07

Japp, den var med på TV, Simrishamn, dom matar den med fisk,
flera larm på telefonen även i dag (orädd fågel från N ishavet, har inte sett folk förut :eek:)
Jag fick min i Lerkil S om Göteborg för fyra år sedan :eek:
Hirvi

Äjth
2008-12-07, 20:10
Japp, den var med på TV, Simrishamn, dom matar den med fisk,
flera larm på telefonen även i dag (orädd fågel från N ishavet, har inte sett folk förut :eek:)
Jag fick min i Lerkil S om Göteborg för fyra år sedan :eek:
Hirvi
Numera torde inga observationer förvåna vare sig det rör sig om rörligheten i djurstammar eller naturens spektakel, vi kan i stort sett, förvänta oss nästan vad som helst!!! men att se våra vilda djur i frihet är en lisa för själen!

Hirvi
2008-12-07, 20:18
Japp djuren skall vara live och må bra, var några ggr i syeuropa,
passade inte mig ett smack, en jävla djurhållning där rent ut sagt,
mår dåligt än i dag när jag tänker på det.
Hirvi

Äjth
2008-12-07, 20:21
Japp djuren skall vara live och må bra, var några ggr i syeuropa,
passade inte mig ett smack, en jävla djurhållning där rent ut sagt,
mår dåligt än i dag när jag tänker på det.
Hirvi

Jag kan se eländet på TV när som helst, men jag avstår för det mesta , bara tanken på hur illa djur mår världen över, i allsköns sammanhang, gör mig nästan sömnlös!
Det känns som att min sårbarhet inför detta växer med åren! :(

guygil
2008-12-07, 20:24
vi har tillgång till animalplanet o där kör dom ju en serie som heter djurpolisen o det känns jäkligt bra när man ser den insats som dom gör

Äjth
2008-12-07, 20:33
vi har tillgång till animalplanet o där kör dom ju en serie som heter djurpolisen o det känns jäkligt bra när man ser den insats som dom gör
Jo vi brukar ha sett det, men nu vet jag och orkar inte längre se, det är bara att vara tacksam för alla som arbetar med detta och så plågsamt ledsamt att så många människor inte förmår känna djurens värde och natur!

Hirvi
2008-12-11, 21:43
En fantastisk fotograf, kolla filmen!

http://www.brutusostling.se/video.html
Hirvi

LasseC
2008-12-11, 22:39
Jag har kollat En otrolig fotograf Måste ha stort tålamod
DG

tildusette
2008-12-12, 05:17
Trots att jag inte har en bra kamera och ett enmetersobjektiv till hands just nu ;9 utan snarare en liten billig digitalsak så bestämda jag mig under filmen för att börja plåta en liten minnesbok över mina underbara hönor. Herregud vad bara en sån lite flock kan hitta på under en dag.

Hirvi
2008-12-12, 09:57
Det kan bli mycket bra i en hönsgård :rolleyes:
Hirvi

engelsson
2008-12-12, 10:06
Det kan bli mycket bra i en hönsgård :rolleyes:
Hirvi

Ja du milde:D jag skulle kunna sitta ett par dar o berätta rövarhistorier från tiden vi hade trettio hönor med vidhörande tupp, en flock ankor o en get vid namn Pelle;)

engelsson
2008-12-12, 10:06
Det satt några korpar o filosoferade vid mossen nu vid 10

Hirvi
2008-12-12, 10:28
Det satt några korpar o filosoferade vid mossen nu vid 10

Det ser ut som åteln lider av någon störning,
det måste bli fart på Korparna, är det fart på dom då är åteln igång för andra fåglar :rolleyes:
Hirvi

engelsson
2008-12-12, 19:15
Det ser ut som åteln lider av någon störning,
det måste bli fart på Korparna, är det fart på dom då är åteln igång för andra fåglar :rolleyes:
Hirvi

Då får vi hoppas de redar upp ev problem med åteln då..för det e jättekul o klicka in på stora mosse varje dag...:)

Hirvi
2008-12-12, 19:24
Då får vi hoppas de redar upp ev problem med åteln då..för det e jättekul o klicka in på stora mosse varje dag...:)

Jag skall höra om det är några problem där nere :rolleyes:
Hirvi

engelsson
2008-12-12, 19:49
Jag skall höra om det är några problem där nere :rolleyes:
Hirvitackar :D

Hirvi
2008-12-17, 08:40
Kungsörn på
Hirvi

guygil
2008-12-17, 08:56
härligt att få se två samtidigt

Hirvi
2008-12-17, 09:04
härligt att få se två samtidigt

Ungfågel Havsörn i trädet,
Kungsörn på maten.
Hirvi

guygil
2008-12-17, 10:16
oj.... det var roligt o kika på dom

engelsson
2008-12-17, 11:27
Å jag misssssade dom:mad:

guygil
2008-12-18, 15:25
nu är det en mindre fgel där o käkar

Rubus Arcticus
2008-12-18, 15:27
nu är det en mindre fgel där o käkar
Ja vad är det för nån? Vad ljust det var där. Här är det kolsvart.:mad: Var ligger denna Store Mosse? Är det i Småland? Det verkar vara blåsigt...

guygil
2008-12-18, 15:31
har ingen aning, här i bleking är det oxå ljust

LasseC
2008-12-18, 15:48
Har för mig att den ligger väster om Värnamo

LasseC
2008-12-18, 15:53
Man skall läsa inantill på sajten:eek:

Store Mosse Nationalpark och naturum är beläget vid väg 151 två mil väster om Värnamo.

DG

Rubus Arcticus
2008-12-18, 17:48

Store Mosse Nationalpark och naturum är beläget vid väg 151 två mil väster om Värnamo.

DG

Ja, titta man måste läsa oxå :rolleyes: Tack Lasse...

guygil
2008-12-18, 18:57
gå har jag lärt mej nåt nytt i dag oxå *L*

Lea
2008-12-18, 20:10

DG

Där finns väldigt fina spångade vandringsleder......som är helt underbara att gå.....:-) om man nu är hågad för det.....

LasseC
2008-12-23, 10:34
Det verkar som julmaten till örnarna är utlagd:p men lite dåligt med fåglar
Har man flyttat kameran i förhållande till matbordet man såg det ur en annan vinkel förut.
Lasse

Äjth
2008-12-23, 11:15
Visst är den flyttad, man ser sämre nu, längre avstånd.

nisse 8
2008-12-23, 11:25
Ni kan scrolla ner på sidan och byta kamera, finns 2 att välja på:)

Äjth
2008-12-23, 11:38
Tack, missade detta, nu ser jag bra igen, men inga fåglar :D

LasseC
2009-01-04, 11:31
Hirvi är det några problem vid Store mosse Man ser aldrig några fåglar nu.
Gott nytt år Lasse

guygil
2009-01-04, 11:34
såg fåglar där för ett par dar sen

Hirvi
2009-01-04, 16:03
Gammal Kungsörn på nu!
Hirvi

nisse 8
2009-01-05, 09:25
Frost på linsen kamera 1.

nisse 8
2009-01-05, 15:40
Nu är det 2st där och äter:eek:

Sladden
2009-01-05, 15:40
Mumsande örnar och en whiskypinne, före maten. Kl. 15.37.

Sladden
2009-01-05, 15:42
Det är en låång middag de avnjuter.
Jag har tittat en god stund nu.

nisse 8
2009-01-05, 15:46
Lite oroliga är dom, en är upp i trädet och spanar lite då och då.

engelsson
2009-01-05, 15:48
Idag fick jag oxå se en örn..mäktigt :D

Sladden
2009-01-05, 15:50
Lite oroliga är dom, en är upp i trädet och spanar lite då och då.
Jag tror den söker sig uppåt för att öka gravitationen.
Maten sjunker bättre då!

nisse 8
2009-01-05, 16:03
Nu är det mörkt i Ockelbo men inte på Stora Mosse:cool:

Sladden
2009-01-05, 16:30
Nu har vi duvhök framme!

Hirvi
2009-01-06, 14:07
Två Kungsörnar äter!
Hirvi

guygil
2009-01-06, 14:14
dom hann flyga

Hirvi
2009-01-06, 14:16
dom hann flyga

Aj synd :eek::rolleyes:
Hirvi

guygil
2009-01-06, 14:17
mmmm, nåja jag ser en hel del fåglar där hur som helst, har en flik alltid med stora mossens webbkamera

guygil
2009-01-06, 15:17
men nu är dom 2

Gaspadin
2009-01-06, 15:19
TACK:)
Äntligen fick jag se några örnar också,jag har försökt sedan tråden startade!

guygil
2009-01-06, 15:21
gör som jag, ha en flik med mossens webbkamera öppen o kika in då o då så kommer du att få se ala möjliga fåglar

Gaspadin
2009-01-06, 15:24
Jag har haft det många gånger men bara lyckats se duvhökar.
Kanske jag sitter för lite vid datorn:D

guygil
2009-01-06, 16:55
vem vet.... det kan ju vara en förklaring

LasseC
2009-01-14, 15:14
Det är svart i kamrorna på Store Mosse:eek: Den ena är inte uppdaterad sen kl 17 igår

DG

engelsson
2009-01-19, 22:29
Såg till min förvåning att det finns havsörn i våra trakter..de hade ett inslag om det på Landet Runt..har ju tyckt att jag sett ovanligt stor rovfågel på sistone..jättespännande ju..ska nog lura med mig sambon på en tur till Tosteberga Ängar..

Hirvi
2009-01-19, 22:37
Ja där hittar du Havsörnar, en gammal seglande Havsörn
har så kort stjärt, så den set ut som en seglande dörr i luften:eek:
Hirvi

engelsson
2009-01-19, 22:50
Ska bli oerhört kul..o inte så långt hemmifrån heller..rapporeterar sen*S*

LasseC
2009-01-21, 11:30
Det går inte att titta på tigrarna på Kolmården Tigrarna har ätit upp kablarna:eek:
DG

engelsson
2009-02-16, 11:18
Nu e det nån stoor vassnäbbad rackare o käkar..o en massa små svartingar

LasseC
2009-03-02, 12:24
Otroligt mycket korpar just nu
DG

guygil
2009-03-02, 13:21
det har varit gott om korp i flera dar nu

LasseC
2009-12-22, 12:43
Jag tittade på webbkameran vid Store Mosse. Det satt en örn och åt Men är inte köttet för fruset nu. Får de verkligen bort något.
Hirvi min vän Du får väl rapportera hur det är
Lasse

Rubus Arcticus
2009-12-22, 14:45
Nu sitter det en rackarns Örn där o mumsar. Korpen i trädet verkar lite avundssjuk...

Surmasen
2009-12-22, 15:38
Nu sitter det en rackarns Örn där o mumsar. Korpen i trädet verkar lite avundssjuk...

"Örnen" är en vuxen duvhök.....men fin!

söffe
2009-12-22, 16:09
Nu var där en örn med mössa och jacka!
Söffe:D

Kim von Platen
2009-12-22, 16:24
Hallå alla fågelskådare,
Upptäckte den här tråden idag och har fått mig kul läsning till livs under minst en kvart. Djurtådar tycks vara seglivade. På våra breddgrader är havsörnarna närmaste grannar och seglar varje förmiddag på låg höjd i jakt på föda. Det gäller att se upp för vi har taxar som fått smeknamnet örngott. En liten timrad stuga har namnet örnnästet och där samlar jag gamla tryck/stick av havsörnar.
Kan kanske plåta i morgon för att få lite info från vänner som kan så mycket om det mesta. So long...

PS. Plåta örnar har aldrig försökt men skall göra ett försök till våren då örnarna samlas vid bäckarna för att få sig ett riktigt skrovmål. Dom äter så mycket fisk att dom inte orkar lyfta ordentligt och parkerar i tall på kanske hundra meters avstånd.

Rubus Arcticus
2009-12-22, 17:50
"Örnen" är en vuxen duvhök.....men fin!

Aha. en Duvhök, Jag är inte så bra fågelskådare, men fin var den, med respekt tydligen. Då korparna visste sin plats, Vore jättespännande att se in Reel...:)

Rubus Arcticus
2009-12-22, 17:54
Hallå alla fågelskådare,
Upptäckte den här tråden idag och har fått mig kul läsning till livs under minst en kvart. Djurtådar tycks vara seglivade. På våra breddgrader är havsörnarna närmaste grannar och seglar varje förmiddag på låg höjd i jakt på föda. Det gäller att se upp för vi har taxar som fått smeknamnet örngott. En liten timrad stuga har namnet örnnästet och där samlar jag gamla tryck/stick av havsörnar.
Kan kanske plåta i morgon för att få lite info från vänner som kan så mycket om det mesta. So long...

Vore väldigt kul om du kan fota Örnnästet Kim.V.P :)

Hirvi
2009-12-22, 18:05
Jag tittade på webbkameran vid Store Mosse. Det satt en örn och åt Men är inte köttet för fruset nu. Får de verkligen bort något.
Hirvi min vän Du får väl rapportera hur det är
Lasse

Ja nu är åteln igång igen Lasse,
ja köttet är fruset men dom brukar klara det bra ändå,
det blir lite drygare när det är kallt,
jag har tittat lite då och då, tre Kungsörn i olika åldrar har jag sett
och två yngre Havsörnar, Duvhök har jag sett som ni skrev.
Hirvi

Kim von Platen
2009-12-22, 19:14
Hallå Rubus och andra fågelvänner,
Visst kan jag plåta sugan, men den ser ut soma lla andra stugor från 1800-talet. Gräs på taket, nu snö.

Örnar är ämnet. För några år sedan hörde vi konstiga ljud, det var försommar. Mitt på ljusa dagen. Jag stod på stranden och krattade tång, tittade upp och såg en svärm som seglade upp och ner med vinden. Vi, min fru och jag, la oss på rygg i sanden och räknade antalet; minst 30 stycken, det var svårt att håll koll.

Dagen efter träffade jag en snubbe i lanthandeln, han hade hand om utfordringen av örnar i Forsmark (som gör vad man kan för att rädda sälar och örnar för att förbättra sitt renomé). Han berättade att de unga havsörnarna träffas så där vart femte år på något man kan kalla knattedisko, helt enkelt för att finna en livskamrat.

Så seglade örnarna iväg i olika vädersträck, parvis. Det var en fantastisk naturupplevelse och alla örngott klarade sig bra. So long..

Hirvi
2009-12-22, 19:32
Klickar man på (historik) under bilden så ser man Kungsörn på bild 9-10-11
även duvhök på andra, (sparade bilder för dagen)
Hirvi

Hirvi
2009-12-24, 08:47
Gammal Kungsörn som äter,
minst 6 år.
Hiri

JAGO
2009-12-24, 09:28
Tack för det Hirvi. Satt förut o tittade på den. Misstänkte att det var en Kungsörn, men var inte säker. Jag tittar varje dag numera och är väldigt fascinerad. GOD JUL.

MVH JAGO

Kim von Platen
2009-12-25, 15:59
Vore väldigt kul om du kan fota Örnnästet Kim.V.P :)
Hallå Robus, Jag lovade att plåta Örnnästet och här några riktigt dåliga bilder i snöyra. Den lilla samlingen av platta havsörnar kan jag inte så mycket om men kanske kan någon i Pesanien fylla kunskapsluckorna. Bilderna är i alla fall:
1. Olof Rudbäck d.y. Akvarell 1707. Faximil 1986.
2. Bröderna Wright, Svenska Fåglar. Lito 1837.
3. J.W. Palmstruch, Svensk Zoologi 1806.
4. A. Thornburn (1860-1935), Ståltryck?
5. Fischer, Weisschwnanzger Seealder, chromo ????.

Den stora (nr1) är rolig för den har en historia. Professorn Olof fick uppdraget att dokumentera landets alla fåglar och det var baronen Charles de Geer på Leufsta bruk som stod för fiolerna. (Han hade en levande havsörn i bur, en s.k volière.)
Olofs idé var avbilda fåglarna i naturlig storlek och man lyckades skjuta en stackare inte långt från vår lilla halvö den 26 februari 1707. Så la man örnen på pappersark, nej flera, tecknade av och kolorerade med vattenfärger. Den vetenskapliga studien publicerades först 1986 i en faximilupplaga, portföljen kallad, men dessvärre har solen blekt färgerna på min plansch.Nu söker jag med ljus och lykta en någon som har en annan plansch, som förebild för renovering.
Jodå, örnen har varit på besök idag igen. Han/hon gillar när det blåser.
So long...

TinaSand
2009-12-25, 16:04
Under ca 25-30 minuter har jag njutit av synen av en duvhök som har en sen lunch i Store Mosse. Trots att det nu är mörkt är det fortfarande kvar.

TinaSand
2009-12-26, 14:40
Just nu i Store Mosse; en skata, TRE örnar....och världens sämsta bild. troligen is på kameran. ÄR det inte typiskt, säg, när nu te stora fåglar behagar luncha samtidigt....

Kim von Platen
2009-12-26, 14:55
Tack för tipset, Tina, just nu pep sista örnen, en havsörn tror jag mig veta. So long... dagen är kort.

TinaSand
2009-12-26, 15:48
Idag är örnarna (om inte glador) så i alla fall glada :D.
En ny gris på matbordet - de har det ungefär som våra Asagudar hade det med sin Särimner - återuppstånden (jodå, grisar återuppstår till jul, inte Påsk!).
Redan vid 9-tiden såg jag den första örnen.
Vid 14.20 kom en örn, fem minuter senare ännu en och dessa båda kalasade en god stund innan en tredje dök upp - eller ner, kanske. De tre var kvar till ca 14.45, såvitt jag kunde se. Tyvärr var bilden inte den bästa.:mad:

Och nu, sedan ca 15 minuter tillbaka är ännu en örn och smörjer kråset. Fast det kan ju vara en av de som varit där tidigare.

Så mycket örngott på en och samma dag. Inte dumt att kunna skåda dem utan att vara ute. Men att se dem i verkligheten är förstås mäktigare. Dock är denna kameran en trevlig inrättning :p

Kim von Platen
2009-12-26, 16:05
Hallå Tina,
Du skriver kul. Vi får väl tacka Hirvi för tråden. Där nere i Blekinge finns det väl gott om havsörn, påminner mig ha sett några i Karlskronatrakten på den tiden vi seglade kusten runt i slutet av september.
Det roligaste är att studera samspelet mellan korparna och örnarna (även om bilderna är lite ryckiga). Kan berätta att våra örnar ofta har korpar i följe (sommartid) och det dom som annonserar att nu måste vi se upp. So long...

TinaSand
2009-12-26, 16:12
Jodå, Kim, vi har ganska gott om havsörn här. Senast jag såg "ett gäng" var den 29 november då vi var några fågelskådare som var på Utlängan. Under båtfärden dit såg vi några stycken. Det är verkligen mäktiga fåglar.
Håller med dig om samspelet korp / örn. Det syntes tydligt imorse. Först var där en skock korpar, några kråkor och ett par opportunister (dvs kajor). Plötsligt gav sig alla av samtidigt och då insåg jag, att det var något större fjäderfä på väg. Ett par sekunder senare landade en havsörn elegant på grishuvudet.

Kim von Platen
2009-12-26, 16:35
Hallå Tina,
Fågelskådare är jag inte men gillar att titta på fåglar som ju är så nära vänner, inte minst så års. Höjdpunkten (ingen vits) var för några år sedan då vi upptäckte några män i en båt utanför köksfönstret. Dom bökade och stökade och placerade plötsligt en stor låda på piren. Ut vinglade en stor havsörn, som försökte lyfta men hamnade i plurret. Bärgning, nytt försök. Plums. Efter någon timmas ytterligare djupdykningar lyfte örnen mot skyn.

Det var en skadad örn som varit hos farbror vetrinären under en längre tid och som nu fick lära sig flyga på nytt.

Vad jag nu undrar är om en tung havsörn som hamnat i plurret kan lyfta och flyga vidare? De få gånger jag sett örn ta fisk är det i flykten, så att säga. Vad vet/tror du? So long...

Hirvi
2009-12-26, 16:43
Har sett Havsörnar som tar andfåglar på vattnet,
är dom riktigt trötta ligger dom och vilar med fågeln i klorna,
oftast ligger dom med utbredda vingar på vattnet,
klarar sedan att flyga mot land,
Hirvi

Kim von Platen
2009-12-26, 17:18
Luft under vingarna, heter det. Jag tror dig för om alla havsörnar som plurrat vore döda hade inga kunnat plurra längre. Tack för din information och so long..

TinaSand
2009-12-28, 00:12
Hallå Tina,
Fågelskådare är jag inte men gillar att titta på fåglar som ju är så nära vänner, inte minst så års. Höjdpunkten (ingen vits) var för några år sedan då vi upptäckte några män i en båt utanför köksfönstret. Dom bökade och stökade och placerade plötsligt en stor låda på piren. Ut vinglade en stor havsörn, som försökte lyfta men hamnade i plurret. Bärgning, nytt försök. Plums. Efter någon timmas ytterligare djupdykningar lyfte örnen mot skyn.

Det var en skadad örn som varit hos farbror vetrinären under en längre tid och som nu fick lära sig flyga på nytt.

Vad jag nu undrar är om en tung havsörn som hamnat i plurret kan lyfta och flyga vidare? De få gånger jag sett örn ta fisk är det i flykten, så att säga. Vad vet/tror du? So long...

Njaaa, fågelskådare är lite för pretentiöst när det gäller mig i så motto, att jag inte på något vis är ”proffs”. Liksom du, Kim, är det så att jag tycker enormt mycket om fåglar och är fascinerad av dessa befjädrade varelser. Men å andra sidan kan man (ju) säga, att en person som tittar på fåglar – och verkligen ser dem, är fågelskådare. Eller hur? ;)
Mitt intresse för djur och att vara ute i naturen fick mig dock att ”organisera” mig i somras och bli medlem i den lokala ornitologiska klubben. Och jag tycker det är väldigt intressant och roligt och jag lär mig lite i sänder om olika fåglar, helt i min egen takt, genom att vara tillsammans med de nyfunna vännerna, vilka kan mycket om fåglar.
Det är fåglarna i min vardag som jag finner enormt stort nöje att betrakta. Som häromveckan när jag tittade ut genom köksfönstret och till m in förvåning såg en duvhök, som helt ogenerat hade slagit sig ner på taket mittemot. Jag bor mitt i stan så det var allt lite överraskande med en sådan besökare. Kanske ville han bara ta en liten tur till stan för att se, om det fanns någon läckerbit att slå klorna i? Emellertid var alla små läckerbitar, som vanligtvis huserar på nämnda tak, som bortblåsta :eek:– eller bortskrämda, snarare.

Att koppla upp sig på ”örnkamerorna” är verkligen ett nöje för också i dem är örnarna mäktiga att skåda. Icke desto mindre är jag förtjust i alla sorters fåglar.
Vem kan motstå charmen i den lilla ”mini-örnen” (bild 1) när han inte vill vara med på bild men som strax därpå poserar vant som en fotomodell? (bild 2). Det är förresten en liten rödhake, ca 3 veckor gammal och nyss flygg.
Och jag förundras över perfektionen hos den lilla kungsfågeln, dess fjädrars mjukhet och harmoni och den lilla gyllene kungakronan på huvudet (bild 3)
Dessa båda pyttesmå fåglar besitter minst lika mycket styrka och mäktighet som örnar – fast på ett annat sätt.
Visst smälter hjärtat när man ser dem :)

JAGO
2009-12-28, 17:23
Jag håller verkligen med dej Tina. Jag är lika fascinerad av nästan alla djur. Tyvärr är jag rullstolsburen sedan några år tillbaka och har inte samma möjlighet att komma ut i naturen som förut. Därför blev jag extra glad när jag hittade sajten med webkamerorna. Det här med tillgängligheten är det illa ställt med ute i naturen av förståeliga skäl, men vi har en utkiksplats här utanför Norrköping som heter Svensksundsvik och dit vi brukar åka. Dit kommer man ända fram med bil och det finns bänkar och bord att äta medhavd picknick vid. En hejdundrande utsikt över Bråviken. Då vaknar livsandarna igen. :D

MVH JAGO

P.S. Idag har tyvärr kamerorna vid Store mosse stått stilla.

TinaSand
2009-12-31, 15:32
Sedan snart en timme tillbaka har denne lille talgoxe haft hela middagsbordet för sig själv. Inte en enda annan fågel i sikte. Jag tror det är en lycklig lite oxe som i sin egen takt kan smaska i sig så mycket näbben (och krävan) håller :D.

Kim von Platen
2010-01-03, 08:49
Hallå fågelvänner,
Fiskgjusen göör mig sällskap på fågelbordet nästan varje morgon, idag också, men nu undrar jag om det verkligen är en gjuse. Dom är ju flyttfåglar, eller hur? So long...

TinaSand
2010-01-03, 09:58
Hej Kim,
Det kan omöjligen vara en fiskgjuse du har på fågelbordet :eek:. För de första har du rätt - den flyttar till Afrika, området kring ekvatorn för på vintern kan den inte fånga fisk här i Sverige. Och den lever uteslutande av fisk, varför det vore sensationellt att ha den vid ett fågelbord ;).
Kan du inte försöka ta ett foto av den fågel du har på besök och lägga in här, så är det lättare att bestämma vad det kan vara:)

Kim von Platen
2010-01-03, 11:42
Hallå Tina, tack. Jag visste det där om fisk men trodde kanske man utfodrade även med fisk. Om du läser det idag kan du gå in på historik och då tror att att det är fågeln kl 08. So long...

TinaSand
2010-01-03, 14:11
Aha...det var som jag trodde (men glömde skriva i förra inlägget), det är en duvhök du har som gäst. Han vill nog åt den mat som du matar :D, dvs de små fåglarna. Inte sååå ovanligt att duvhök hittar till fågelbord just för att där samlas "hökgodis" i mängd :D. När jag bodde på landet hade jag hökar i närheten av fågelbordet om vinter och sommartid födde jag - högst ofrivilligt - upp dem med dvärghöns :rolleyes:.

Kim von Platen
2010-01-03, 14:33
Hallå Tina, Min frukostgäst var kritvit på magen, undersidan av stjärten och större delen av huvudet, inte randig som en fånge. Hör av mig när han kommer på besök igen. So long... och tack.

Surmasen
2010-01-04, 08:24
Nu sitter där 2 st kungsörnar och mumsar i sig av det goda, fantastiskt att följa detta

söffe
2010-01-04, 09:33
Den ena av "Surmasens" örnar sitter nu i tallen bredvid och tittar på. Vad jag kan se har denna fågel mörk mössa och den som sitter kvar och äter ljusare gulbrun. Skillnad i ålder, kön, eller...?
Söffe:confused:

Kim von Platen
2010-01-06, 09:21
Isen har lagt sig på Öregrundsgrepen och det gillar tydligen en örn som parkerat några hundra meter från vår stuga för att äta, vad kan jag inte se. Nu undrar jag örnar transporterar bytet till lämplig matplats eller om dom äter på fångstplatsen?

TinaSand
2010-01-10, 15:41
I torsdags var det fyra örnar samtidigt vid matbordet. Under en ganska lång stund följde jag dem i kameran och det var jätteintressant. Lägger in några bilder som jag kopierade från kameran. Måste säga att jag även är mycket förtjust i publiken till örnföreställningen.:p

Kim von Platen
2010-01-10, 16:10
Hallå Tina, Det var intressant att titta på. Fyrtal är nästan oslagbart. Tack och so long...

TinaSand
2010-01-16, 10:18
Hallå Tina,

Har sett Havsörnar som tar andfåglar på vattnet,
är dom riktigt trötta ligger dom och vilar med fågeln i klorna,
oftast ligger dom med utbredda vingar på vattnet,
klarar sedan att flyga mot land,
Hirvi

Här är en länk till Karlskrona Ornitoligiska Klubb, där man kan se en havsörn jaga
http://kok-torhamn.se/
(klicka på den första stora bilden så börjar bildspelet)
Jättefina bilder:)

TinaSand
2010-12-05, 09:45
Nu har utfodringen av örnarna (och andra rovisar, kråkfåglar mm) startat på Store Mosse. Har haft lite koll under senaste veckan och nu på morgonen var kameran igång :). Det finns i alla fall EN hungrig örn vid matbordet men fler är att vänta. :p

Här är länken till kamerorna

Polsson
2010-12-05, 12:37
Nu har utfodringen av örnarna (och andra rovisar, kråkfåglar mm) startat på Store Mosse. Har haft lite koll under senaste veckan och nu på morgonen var kameran igång :). Det finns i alla fall EN hungrig örn vid matbordet men fler är att vänta. :p]

Tack för länken, TinaSand!

Hirvi
2010-12-05, 13:12
Tack Tina!
Jag hittade den inte, jag provade på det gamla
men där gick det inte:rolleyes:
Det sitter en äldre Kungsörn där nu ja.
Hirvi

Lars F
2010-12-05, 14:13
Tack Tina!
Jag hittade den inte, jag provade på det gamla
men där gick det inte:rolleyes:
Det sitter en äldre Kungsörn där nu ja.
Hirvi

Är just inne och kollar på den gamle örnen.
Men var är alla korpar, kråkor och skator? :confused:
Det brukar ju "vimla" av dom annars?

Tack Tina för länken som jag hade glömt bort sen förra vintern.

/Lars

viol
2010-12-05, 15:10
Han är så fin! Otroligt stor. Men lite konstigt att han hänger där hela dagen. Han har varit där varje gång som jag har kollat idag, hoppas det inte är något fel på den. Fast det är ju klart, gratis e gott, det vet man ju själv att man hänger lite extra länge vid sådana tillfällen....:D
Tack för länken, Tina.

Kim von Platen
2010-12-05, 15:34
Hallå Hirvi, tack för info och so long...

och tack till TinaSand för länken, men det händer ingenting när jag klickar på stora bilden.
Misstänker att det är någonting i knoppen min som klickar...so long...

viol
2010-12-05, 15:40
Hallå Hirvi, tack för info och so long...

och tack till TinaSand för länken, men det händer ingenting när jag klickar på stora bilden.
Misstänker att det är någonting i knoppen min som klickar...so long...

Men Kim!! Klickade du på stora bilden??? Örnen har ju försvunnit nu. Du skulle aldrig ha klickat på bilden. ;)