handdator

Visa fullständig version : Tema: Samlarmässornas framtid

Björn L
2008-11-02, 21:14
Nyss hemkommen från årets sista samlarmässa för min del, så kan jag inte låta bli att tänka tillbaka lite och summera året som gått. Att storhets tiden är över konstaterade jag redan för flera år sedan, men nu börjar jag faktiskt fundera på om inte man måste hitta på något drastiskt för att överhuvudtaget kunna hjälpa flertalet mässor upp över ytan igen innan det är för sent. "Bra saker går alltid att sälja" säger många men jag tycker mig se många bra saker som tidigare varit lätt sålda som numera inte får någon som helst uppmärksamhet, oavsett prislapp. Har vi kommit till någon slags generations växling eller har mässorna spelat ut sin roll ? Är vi mättade av alla dessa loppisar som poppar fram som svampar överallt ? Lättillgängliga i våran vardag. Har alltför många uppmärksammat det bekväma i att sitta framför datorn och bjuda på saker istället ? Stor proffset, halv proffset, den glada amatören, pappskallen som köper vilket skräp som helst, alla tillhör de olika kategorier av samlare som har den gemensamma nämnaren att de uteblir från mässorna. Har intresset avtagit eller spelar ekonomin in i vad folk och fä prioriterar ? Har det bästa redan blivit uppsamlat ? Jag själv har nobbat flera mässor de senaste åren utan att riktigt kunnat peka på den direkta orsaken till mitt beteende. Min gissning är att det är många orsaker som spelar in, men att det kanske inte går att specifiera problemet. Om det nu är något problem ? Det kanske är en naturlig utveckling ?

Nu har jag ventilerat lite. Tack för att du läste. Kom gärna med lite kommentarer och bemöt mig gärna med kritik om du tycker att jag är ute och seglar ! Samlar hälsningar Björn L

Susiflätan
2008-11-02, 21:24
Jag vet ju inte riktigt vad det är som du säljer Björn L, men jag tror att en generationsväxling skett. 50/70-talsdesign och kuriosa är hett och jag tror inte där har skett någon nedgång utan snarare tvärtom.

Björn L
2008-11-02, 21:44
Jag skriver både som säljare/köpare. Det jag säljer är till 75 % sånt som jag inte har möjlighet eller intresse av att behålla. Det är även bra att ibland få in någon krona till att finansiera den egna samlingen.

Helt klart så har andra saker börjat bli eftertraktade och många äldre kanske inte har kunnat uppdatera sina bord med vad som är "inne" för dagen. Men det känns ändå att som man mestadels bedriver någon slags museal verksamhet för allmänheten. Inget fel med att gå runt och titta och minnas, sånt tycker ju de flesta om. Men ingen vill betala en (oftast hög) inträdes avgift när man mest vill se sig omkring.

Själv så tillhör jag "Generation X" så jag har observerat vad som börjar bli populärt igen. Det kommer mer och mer saker som man minns. Dock kan man stryka ordet Antikt i annonserna och endast skriva Nostalgi mässa då dessa sakerna inte riktigt uppnåt de kriterierna som behövs för att kallas antika ännu. För att kunna arrangera en mässa så behövs något nytt för att få folk att komma dit. Kanske skall det ändras något i marknadsföringen ?

Tingeling
2008-11-02, 23:05
Efter att ha varit med på några mässor har jag som du Björn funderat på mässornas framtid. Det som har slagit mig är att urvalet på mässorna har tunnats ut, det finns inte så mycket av det udda längre och borden ser många gånger ut som kopior av varandra med standardgods. Vet inte om godbitarna inom diverse samlarområden har försvunnit ut på internetauktionerna och om det finns en eller 2 godbitar så är de uppköpta av andra handlare innan insläppet. En annan sak som retar mig är att många handlare på de mindre mässorna tycker att det är helt ok att sälja skadat gods till fullpris utan att upplysa om det, är det oärlighet eller okunskap som styr? För mig har det blivit en anledning att inte gå på mindre mässor.

Har också noterat att medelåldern är väldigt hög på säljarna, var finns återväxten? Alla kan ju inte sitta framför datorn?

Annars känns det som att samlarområdena går åt de mindre sakerna, poletter,vykort,nålar, korkskruvar,ren nostalgikitsch. De som samlar tårtfat på fot och har 300 st har försvunnit, är det kvalitet istället för kvantitet som gäller numera? Folk håller hårdare i plånboken också, lägger man pengar på något så ska det vara användbart tex inom inredning eller till en samlarnörd som absolut ska ha den saken.(är en nörd själv så det var inte negativt till någon)

Jonny Mårtes
2008-11-09, 11:26
Jag känner att det är helt klart så att det går sämre att sälja på samlarmässorna och att det har blivit sämre och sämre år till år. Tror själv att det beror på många saker, t ex:

- Internetauktioner som Tradera gör att människor har ett större urval till samlande och kan i lugn och ro välja hemifrån. Det är dessutom många som väljer att hellre sälja på Tradera än att stå på samlarmässor. Det är ju betydligt större exponering och presumtiva köpare på Tradera än på en samlarmässa. Det är väl bara att gå till er själva? Hur många är det inte här som säljer och köper på Tradera?

- Antalet samlarmässor (och även loppisar som delvis är i samma säljsegment) har ökat lavinartat om man tittar på utvecklingen under de senaste 15 åren.

- Det där med vilken ålder det är på säljarna tror jag också kan inverka på så sätt att deras känsla för vad de köper in att sälja kanske inte faller de yngre generationenerna i smaken.

- Medvetenheten har ökat med åren vad saker är värda t ex genom TV, Internet etc samtidigt har tillgången på specifika varor blivit uppenbara. Det går inte längre att säga som säljare på en samlarmässa att seriegods av en specifik formgivare är ganska sällsynt när det finns 10 liknande varje månad på Tradera.

- Mässarrangörerna har bemött den dalande marknaden på fel sätt genom att utöka antalet mässor och antal mässtillfällen. Dessutom släpper man ofta in speciellt utvalda före allmänheten att köpa gods eller att man får betala för att vara i den skaran. Detta i sin tur innebär att kvaliteten på det som finns på mässan minskar (godbitarna är redan urplockade). Folk är också medvetna om vilka mässor detta sker på idag.

- Mässorna har inte förnyat sin form eller tagit några nya grepp (utom möjligen till det negativa då i vissa detaljer, se punkten ovan) eller anpassat sig till den nya situationen vad gäller marknadskanaler för den här typen av gods.

- Det känns som att en polarisering av typen av säljare har skett. Antingen är det mässor med "seriösa säljare" från antikbranschen eller så är det loppissäljare (nu överdriver jag lite grand för att visa på vad jag menar). Har det någonsin i branschen gjorts någon marknadsundersökning (vilken man konstant får göra i andra branscher) hur kundernas köpvanor förändras och framförallt vad kunderna vill ha (se tredje punkten om generationsväxling av köpare)? Vet man överhuvudtaget hur kundgrupperna ser ut som man vänder sig till och hur stora de är? Allt går på i samma hjulspår nu som för femton år sedan utom möjligen för kortsiktiga förändringar som arrangörena gjort för att de, som de tror, ska tjäna mer pengar.

- Det har varit en del skandaler kring mässarrangörer kring bedrägerier i deras företagande. Det har även förekommit en hel del i tidningarna om hurvida säljare på mässor betalar den skatt de ska. Hur det är med det tar jag inte ställning till. Det jag menar är att det har varit en hel del negativ press kring samlarmässorna som arrangemang.

Det jag tror är att det måste till en sanering av samlarmässbranschen både vad gäller arrangörer och deras etik. Dessutom behövs det en förnyelse av form och affärsmässighet. Det duger inte att arrangörerna bara är intresserade av att tjäna pengar på att arrangera mässor längre, de måste vara intresserade av formen för vad mässorna innehåller också.

I alla andra branscher är det så att de företag som mest förändras med utvecklingen inom affärsområdet överlever medan andra dör. Jag tror och hoppas att det gäller inom det här området också.

Äjth
2008-11-09, 15:36
Nu har inte jag varit på särskilt många SAMLARmässor, det har varit ANTIKmässor. Sådan är rubriceringen på de mässor jag mest varit på, alternativt. ANTIK och SAMLARmässa. De signaler jag snappar upp här är; mässa, dyrt, russinen från kakan. Fyndmöjlighet, mycket liten.
Alla vill visa upp det bästa de har, alternativt det bästa/populäraste, men själva samlarincitamentet i mässkonceptet tenderar att flyta över i ett fack motsvarande det som är populärt och svårfångat i Antikdelen(som borde heta populär form o design från mitten av förra seklet.)Där förtjänstförväntningarna finns förlorar utbudet i spänning/överraskning. Hela Mässkonceptet är en sidoingång till mammons tempel, det BLIR förutsägbart och dyrt. Lekfullheten finns där inte. Vi får glädja oss åt marknaerna på sommaren, där kan man ännu finna ett och annat inom samlarområdet om man letar ordentligt!!

Jonny Mårtes
2008-11-09, 15:56
Du har rätt, man kanske inte ska dra antik och samlarmässor över samma kam men jag menar främst kombinerade antik- och samlarmässor.

Äsch, förresten jag drar nog hela sk-ten över samma kam ändå om jag ska vara ärlig. :D

Peter S
2008-11-09, 21:59
Har haft samma mäss- och samlarbeteende i många år, så jag kan inte säga att köpbeteendet försvunnit (för min del). Det jag samlar på, det köper jag. Men inte att jag plockar upp något "kul" i största allmänhet på en mässa, det tenderar att bli en dyr bit kuriosa. De roliga sakerna får vänta till rikigt sunkiga loppisar (tillika billiga). Och att inhandla dessa över internet betyder att frakten blir dyrare än föremålet.

Däremot är det många som SÄLJER sina prylar på internet istället för att ta sig till en mässa. I takt med att urvalet på mässan blir tunnare så glesnar det nog i köparleden också. Jag tror alltså främst att det vikande köpsuget beror på att man prioriterar nätförsäljningen framför mässförsäljningen.