handdator

Visa fullständig version : Rådgivfare för hus och hem,på land och i stad

Lea
2008-11-02, 12:51
Hittade denna gamla bok från 1902,en bilaga till Allers Familj-Journal

Tänkte ge er lite smakprov ur den

Man står ofta maktlös vid skåror eller hål i sina gummigaloscher
Hvilka man i synnerhet på resor så nödvändigt behöfver.Och sådana skador uppstå blott alltför ofta på resor genom en skarp sten eller dylikt.Man kan emellertid själf reparera mindre skador på gummigaloscher,om man skaffar sig ett stycke icke för tjock kautschuk
Man skär till kautschukbiten,så att den passar,afsneddar med en skarp,fuktad knif kanterna och bestryker det söndriga stället såväl som kautschukbiten med terpentin.De fuktade ställena läggas på hvarandra och utsättas under 24 timmar för ett måttligt starkt tryck.Kautschukbiten har då fullkomligt förenat sig med gummit

Läs och lär.....

kommer att lägga in fler råd allt eftersom........

viol
2008-11-02, 13:16
Bra tips, mina blommiga Ica Maxi galoscher börjar lägga ner så jag ska spara detta tips ifall jag ska renovera dom;)

engelsson
2008-11-02, 14:20
Helt underbart..ser fram emot fler tips..

Curious
2008-11-02, 14:21
Hittade denna gamla bok från 1902,en bilaga till Allers Familj-Journal

Tänkte ge er lite smakprov ur den

Man står ofta maktlös vid skåror eller hål i sina gummigaloscher
Hvilka man i synnerhet på resor så nödvändigt behöfver.Och sådana skador uppstå blott alltför ofta på resor genom en skarp sten eller dylikt.Man kan emellertid själf reparera mindre skador på gummigaloscher,om man skaffar sig ett stycke icke för tjock kautschuk
Man skär till kautschukbiten,så att den passar,afsneddar med en skarp,fuktad knif kanterna och bestryker det söndriga stället såväl som kautschukbiten med terpentin.De fuktade ställena läggas på hvarandra och utsättas under 24 timmar för ett måttligt starkt tryck.Kautschukbiten har då fullkomligt förenat sig med gummit

Läs och lär.....

kommer att lägga in fler råd allt eftersom........

Att terpentin skulle funka bra att vulkanisera på sina gummigaloscher med låter fantastiskt, men man får väl hoppas att det hade provats och utvärderats i praktiken.

Jag tycker mig minnas min mamma berättade sig som barn blivit insmord på bröstet med balsamterpentin av sin mamma, som "medicin" mot nästäppa e.dyl...? Fler som har hört sånt?
Kanske tar din "Rådgivfare för hus och hem, på land och i stad" även upp behandling mot sjukdomar?

engelsson
2008-11-02, 14:27
Fanns det inte något som hette Stokes terpentin, osäker på stavningen, som förr användes till både folk o fä?

Mochens_gubbe
2008-11-02, 17:11
Gamla rådgivare för hemmet brukar vara festlig läsning. Någonstans i hyllorna här finns en rådgivare med ett kapitel om tjänstefolket där det rekommenderas att man gott kan låta tjänstefolket läsa tidningen. Lite bildning skadar inte!

Lea
2008-11-02, 17:51
Att terpentin skulle funka bra att vulkanisera på sina gummigaloscher med låter fantastiskt, men man får väl hoppas att det hade provats och utvärderats i praktiken.

Jag tycker mig minnas min mamma berättade sig som barn blivit insmord på bröstet med balsamterpentin av sin mamma, som "medicin" mot nästäppa e.dyl...? Fler som har hört sånt?
Kanske tar din "Rådgivfare för hus och hem, på land och i stad" även upp behandling mot sjukdomar?

Hittar inget om terpentin ,men 1 stor tesked kemiskt rent glycerin i ett stort glas varmt vatten ska fungera bra som gurgelvatten mot halsfluss och heshet. :rolleyes:

viol
2008-11-02, 17:57
Ja dom gamla rådgivarna är roliga att läsa, man blir inte så förvånad att dom inte levde så länge på den tiden...När de var tretti såg de ut som 75, och jag tror inte att det bara var hårt slit och vedermödor som avgjorde åldrandet, alla bra tips gjorde nog sitt till. MVH

Susiflätan
2008-11-02, 19:15
Vad sägs om det här då?
Att göra en hund sig trogen
Man gifver hunden en bit bröd som man en längre tid burit i armgropen eller spottar hunden ofta i halsen.

Texten kommer från en liten vaxad handskriven bok som jag fått av min faster. Här finns många godbitar. Boken som någon skrivit av för hand heter "263 olika regler för sjukdomar mm". Utgiven 1879

engelsson
2008-11-02, 19:19
Haha hade jag provat dylikt på min pälsboll härhemma så hade han packat ihop koppel o skål o flyttat..eller ringt hundombudsmannen..stackars dåtidens vovvar säger jag bara

viol
2008-11-02, 21:40
Från 1936. Ett helt obegripligt tips, hur skulle detta hjälpa mot magont?? Kanske för att man får brännblåsor att ojja sig över istället.:D Snacka om biverkningar, vad händer sen när man går över på terpentinomslaget? :eek: man kanske börjar gilla isterband då...;)

eje5666
2008-11-02, 22:13
När jag va liten å man hade ett myggbett som klia eller bränt sej på brännässlor!!!! Då kom MORSAN mä 24%ÄTTIKA å slängde på så klaga man inte över att de klia eller brände längre,,,,,,,,,,DÄ SVE!!!!:eek::o

viol
2008-11-02, 22:34
När jag va liten å man hade ett myggbett som klia eller bränt sej på brännässlor!!!! Då kom MORSAN mä 24%ÄTTIKA å slängde på så klaga man inte över att de klia eller brände längre,,,,,,,,,,DÄ SVE!!!!:eek::o
:D Bussigt! Jaja du blev väl härdad och stark av den behandlingen.:)

engelsson
2008-11-02, 22:39

Hihi stackars dig Eje..på den tiden fostrade mammorna sina gossar till män :D

Peter S
2008-11-04, 13:32
Alltså den därhandskrivna boken är ju ett fynd, Susiflätan! Ska du inte verka för att få den utgiven? Är det någon som läst tips 3 "Att förhindra att äggen bliva hårdkokta":
Detta vinnes därigenom att du håller handen under kokningen , på högra testikeln.

Hur gör du, Susiflätan?

Peter S
2008-11-04, 13:34
Här är ett tips till Ballo också, ur nyss nämnda bok:
"Att göra förskämt vin gott igen.
Slå lite vinsten som blivit uppglödgat på en ny tegelsten uti det skadade vinet och rör väl om så återställes det till sin förra godhet."

Äjth
2008-11-04, 16:17
Alltså den därhandskrivna boken är ju ett fynd, Susiflätan! Ska du inte verka för att få den utgiven? Är det någon som läst tips 3 "Att förhindra att äggen bliva hårdkokta":
Detta vinnes därigenom att du håller handen under kokningen , på högra testikeln.

Hur gör du, Susiflätan?
:D :D skulle gärna läse mer från den.

Curious
2008-11-04, 22:20
Vad sägs om det här då?
Att göra en hund sig trogen
Man gifver hunden en bit bröd som man en längre tid burit i armgropen eller spottar hunden ofta i halsen.

Texten kommer från en liten vaxad handskriven bok som jag fått av min faster. Här finns många godbitar. Boken som någon skrivit av för hand heter "263 olika regler för sjukdomar mm". Utgiven 1879

http://www.precisensan.com/antikforum/attachment.php?attachmentid=29854&stc=1&d=1225649616

När jag läste första tipset på bokuppslaget ovan kom jag att tänka på de filmer på TV som jag kommit att se om Harry Potter (http://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_James_Potter) och den internatskola för minderåriga trollkarlar och häxor han gick på.

engelsson
2008-11-05, 17:13
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeejjj bortgjord till max...rodnar o ber massor om ursäkt *L* jisses vad korkat..men det var nog ditt nick..Eje..

eje5666
2008-11-05, 17:17
Hihi stackars dig Eje..på den tiden fostrade mammorna sina gossar till män :D
:)Ja de va bara de att jag va en liten flicka,men vi blir stora vi med!!:D 50talet va sånt tror jag att man skulle aldrig gnälla!!!

engelsson
2008-11-05, 17:19
hmm va konstigt det blev där Eje..ditt inlägg kom o gick..så mitt svar på det hamnade före det:confused: nå du har min ursäkt lite högre upp ;)

eje5666
2008-11-05, 17:34
hmm va konstigt det blev där Eje..ditt inlägg kom o gick..så mitt svar på det hamnade före det:confused: nå du har min ursäkt lite högre upp ;)
:DBehövs absolut ingen ursäkt!!!! Humor banka hon i mej med må du tro!!!
De va nog jag som klanta till de,jag glömde jag skulle citerat ditt inlägg inna jag svara å när jag ändra så hann du svara, så va de!!!:)

engelsson
2008-11-05, 17:39
ok..jag blev lite perplex när inlägget jag tyckte mig läst o svarade på plötsligt var borta*S* bra att du inte tog illa upp.

eje5666
2008-11-05, 17:58
:(Är lite dålig på de här med data å allt som finns å fixa med på PES,men tycker ju de är så förtvivlat roligt å komma med lite inlägg då å då.
De kanske finns nån salva eller någon kur man kan ta för bättre kunnande med data!:D

engelsson
2008-11-05, 18:08
Du få be Lea leta i boken..man vet aldrig*L*

Lea
2008-11-05, 20:57
Du få be Lea leta i boken..man vet aldrig*L*

*S* ...näää hittar inget bra medel.....skulle också behöva nån kur :D

Lea
2008-11-12, 09:02
ja.här kommer ett litet råd igen ur boken :)

De olika sorters nätta askar man har till förvaring af herrhalsdukar,äro i själfva verket opraktiska,emedan man icke kan hålla ordning däri,och herrn i huset kastar alltsammans huller om buller för att få tag i den han vill ha!!!!!! Innerväggen på dörren till klädskåpet i sängkammaren,ägnar sig däremot särdeles bra till förvaringsrum för herrhalsdukar.Tvärsöfver innersidan af ena skåpsdörren spikar man en stark silkessnodd och använder därtill tvenne spik med storahufvud,så att snodden icke ska glida af.Öfver denna snodd hängas halsdukarna så,att den del som lägges om halsen,stickes in mellan snodden och skåpdörren,så att knuten eller rosetten på halsduken hänga fritt.För att mot damm skydda halsdukarna hvaribland man nu kan välja med en enda blick,gör man ett litet passande förhänge af brokig,indisk moll.förser det med ett rynkband för att lätt kunna draga det åt sidan och fastgör det ofvanför halsdukarna

Äjth
2008-11-12, 09:10
Tänk vad andras minnena väcker känslor till liv. Jag minns oxå ättiksflaskan som kom fram när man klagat tillräckligt över myggbett och nässelsveda :D Jag kan riktigt känna doften av den starka ättikan nu.

Rubus Arcticus
2008-11-12, 10:58
Tänk vad andras minnena väcker känslor till liv. Jag minns oxå ättiksflaskan som kom fram när man klagat tillräckligt över myggbett och nässelsveda :D Jag kan riktigt känna doften av den starka ättikan nu.

Ja jag minns också den starka ättikslukten som kom fram med Mamma. Sen trodde Pappa att en sup botade magsjuka (har aldrig mått så dåligt) Hmmm:cool:

engelsson
2008-11-12, 11:16
Ja jag minns också den starka ättikslukten som kom fram med Mamma. Sen trodde Pappa att en sup botade magsjuka (har aldrig mått så dåligt) Hmmm:cool:
Iiikk..men kommer ni ihåg fiskleveroljan??:D

Äjth
2008-11-12, 11:27
Sånt som fiskleverolja hörde jag bara talas om, sådant slapp vi hemma.

engelsson
2008-11-12, 11:40
Sånt som fiskleverolja hörde jag bara talas om, sådant slapp vi hemma.
Äjth..jag säger det bara..du hade tur..fiskleveroljan är jämte Staffan Westerberg min barndoms största fasor..

eje5666
2008-11-13, 22:44
Fick en stor redi varmgrogg av min Far som liten för att aldrig skulle se åt sprit!!!! men de hjälpte inte!!!;)

Curious
2008-12-13, 12:22
ja.här kommer ett litet råd igen ur boken :)

--- Öfver denna snodd hängas halsdukarna så,att den del som lägges om halsen,stickes in mellan snodden och skåpdörren,så att knuten eller rosetten på halsduken hänga fritt.För att mot damm skydda halsdukarna hvaribland man nu kan välja med en enda blick,gör man ett litet passande förhänge af brokig,indisk moll.förser det med ett rynkband för att lätt kunna draga det åt sidan och fastgör det ofvanför halsdukarna

Ang "knuten eller rosetten" tycker jag det verkar som om skribenten
med "herrhalsdukar" avser slipsar, kravatter, flugor o.dyl...? För mig känns det totalt främmande, men så kanske man gjorde förr?

Apropå slipsar, har ni sett den fascinerande maskinen som "morfar" Nils i filmen "Kan du vissla Johanna?" förvarar sina slipsar i?

Skulle någon ha lyckats missa hela den - som jag tycker mycket sevärda - filmen visas den visst som vanligt på julafton. :)

gello
2008-12-13, 19:19
Varför talar ni illa om fiskleverolja? Mamma fick gömma den för mig annars drack jag ur alltsammans. Jag tror att oljan var bra för rakitis och små barn vet vad de behöver.

Sladden
2008-12-13, 19:29
Man skall nog se vad fiskleveroljan skapade för vuxna individer.
Är du nöjd med din nuvarande hälsa så var nog fiskleveroljan bra.
För övrigt är det ju samma produkt som den idag haussade omega3.
Problemet idag är att omega 3 i kapselform tillverkas av härsken fisk från Norge. Du som intar omega 3 i kapselform borde krossa en kapsel och lukta på innehållet. Hemskt härsket!
Fiskleverolja på flaska är fortfarande att föredra.