handdator

Visa fullständig version : Svenskarnas klenoder värdelösa??

Gideon
2008-10-31, 11:28
Jag håller inte med Peder Lamms uttalande om att svenskarnas klenoder skulle vara värdelösa. Det är snusförnumstigt och förnämt sagt.
"– Av 100 ärvda klenoder jag tittar på har 97 av dem ett värde under 200 kronor" säger han på den här RSS-länken till Expressen: http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=13598

Faktum är att mycket av det vi diskuterar på PES, betraktas som värdelöst, huvudsakligen för att föremålen inte är experternas område och för att kunnandet inte räcker till.

Självklart hamnar pappas jultallrikar eller mormors vackra matservis med guldkanter under tvåhundrakronorsstrecket, men mycket är undervärderat eller finns inte med i de böcker experterna oftast bläddrar i.

Det gamla Sverige har faktiskt mer än snusdosor och träskor att uppvisa, det vet vi som gillar allmogeting i olika material, och omgivningen värderas inte bara i högreståndsföremål, som en del experter endast fokuserar på.
Antikrundans Jan Bäckman och salig Bengt Jansson skulle nog inte heller hålla med Peder Lamm.

Vad säger ni? frågar en något upprörd Gideon. :cool:

viol
2008-10-31, 11:41
Äh, vem bryr sig om vad han tycker...Inte jag iaf. Han vill nog bara ha uppmärksamhet.
Dumt att förringa förfäders slit och saker. Jag är iaf glad över mina grunkor fast dom tillhör kategorin under 200 pix-strecket, och det är väl huvudsaken. MVH

brodertuck
2008-10-31, 12:29
Mormors gamla kaffeservis har alltid ansetts som "fin" och måste vara värdefull, medan fåtöljen som köptes hos möbelhandlaren 1967 inte anses vara något märkvärdigt. De värdefulla sakerna är kanske inte alls är de man tror. Skulle vara kul att se ett "riktigt" Antikdeckarna, där experterna får leta själva i ett ganska ordinärt hem och där inte saker ställs fram för värdering.

Rubus Arcticus
2008-10-31, 12:42
Ja man kan ju bara se vad man får betala för PLAST: Carl-Arne Bregers Vattenkanna: http://www.tradera.com/Vattenkanna_Design_Carl_Arne_Breger_Gustavsberg_-auktion-73724713
Så han kan ju vara den streber han är. Jag gillas former o ting oavsett pengar.

Äjth
2008-10-31, 13:28
Uttalandet från Lamm låter drygt och nedlåtande mot gemene svensk. P.L rider f.n på kändisvågen och därför bryr sig media om rapportera sånt här strunt. Fokuseringen på högreståndsobjekt föranleder den här typen av uttalande och att bedöma det mesta som mindre värt ,hänger ihop med var gränsen uppåt går, från det som gör uttalandet.
Bra bruksgrejer är generellt underskattade.

Tingeling
2008-10-31, 20:28
Tror som Gideon att de så kallade experterna är experter inom ett begränsat område. Stog brevid en av antikrundans värderare när han värderade en LL:s bronsfigur Myran till 200, en jugendplakett till 100. Plaketten vet jag betingar ett pris på mellan 8000-12000 beroende på storlek, Myran har jag inte koll på men mer än 200 är den då värd. Det är bara att gå till Antikrundans inspelningar, det som hamnar på TV är sådant de kan och vet priserna på, det andra får en generell låg värdering på hundralappar. Vet att det är svårt att värdera då man ska kunna så mycket, men det är bättre att säga att det här har jag ingen aning om när man inte kan, min respekt får de isådanafall.

harley
2008-10-31, 20:47
peder lamm kunde börja med att studera svensk historia innan han kläcker ur sig, om vi går tillbaka till vikinga tid när svear seglade på floder i öster ända till konstantinopel,eller när lilla sverige var en stormakt med kungar som gustav den andre adolf och karl den elfte så är sverige historiefattigt,ICKE....

Mochens_gubbe
2008-10-31, 20:55
peder lamm kunde börja med att studera svensk historia innan han kläcker ur sig, om vi går tillbaka till vikinga tid när svear seglade på floder i öster ända till konstantinopel,eller när lilla sverige var en stormakt med kungar som gustav den andre adolf och karl den elfte så är sverige historiefattigt,ICKE....

men inte ifrågasatte Peder Lamm Gustav II Adolfs existens????

Sladden
2008-10-31, 21:39
Nu börjar jag bli orolig.
Ser att Harleys avatar är någon typ av mjukis (djur?).
Kanske måste jag skriva om stora delar av sommarrysaren:eek:
Harley skall ju vara en extrem hårding, utan känslor!
Byt genast avatar, Harley. Till något som har med vapen eller bågar att göra!
En skitig läderutstyrsel kanske?
Det skulle nog Peder L. gilla.

harley
2008-10-31, 21:57
men inte ifrågasatte Peder Lamm Gustav II Adolfs existens????

vi är ett fattigt land med fattig historia läser jag att peder lamm utalat sig,då kan han inte mycket om svensk historia om han tycker vår historia är fattig

harley
2008-10-31, 21:58
Nu börjar jag bli orolig.
Ser att Harleys avatar är någon typ av mjukis (djur?).
Kanske måste jag skriva om stora delar av sommarrysaren:eek:
Harley skall ju vara en extrem hårding, utan känslor!
Byt genast avatar, Harley. Till något som har med vapen eller bågar att göra!
En skitig läderutstyrsel kanske?
Det skulle nog Peder L. gilla.

ingen fara sladden, du vet ulv i fårakläder:D

Äjth
2008-10-31, 22:15
ingen fara sladden, du vet ulv i fårakläder:D

Är det peder lamm du avser harley+ :D

harley
2008-10-31, 22:19
Är det peder lamm du avser harley+ :D

näää han är ett lamm i fårakläder:D:D