handdator

Visa fullständig version : Fråga: Sidenbroderi, ålder?

viol
2008-10-31, 11:23
Hej, kan någon hjälpa till med att åldersbestämma detta broderi?
Den är urblekt, fläckig, aningens käkad på, men i mina ögon ganska fantastisk ändå. Miljarders stygn, och ca lite större än en A4a. Tack på förhand.:)

Gideon
2008-10-31, 11:40
Utan att kunna något om broderi, säger jag ändå spontant 1760-80. Blomsterkorgen är ett vanligt dekorelement i senare delen av rokokon och övergången till den gustavianska stilen.
Naturligtvis kan den urblekta brodyren vara utförd senare, men förlagan är åtminstone så gammal.

viol
2008-10-31, 11:46
Tack för ditt svar Gideon, det skulle verkligen vara roligt om den var så gammal, det hoppas jag på. Jag tror inte den är broderad i olika tidsetapper, men jag vågar inte titta efter så noga på baksidan, för den är så ömtålig och spröd. MVH

FBQ
2008-10-31, 12:15
Min gissning är runt 1800, eller första åren av 1800-talet. Sidentavlor är som populärast då, även om förlagan kanske är lite äldre. 1780-1790 börjar de bli vanligare.
Ramen ser inte så värst gammal ut? Den brukar ju annars kunna vara till hjälp, många är ju också daterade. Inget monogram heller? Skulle nog göra ett försök att försiktigt titta bakom ramen ändå, det kan ju finnas någon instoppad lapp eller liknande som berättar om vem som gjort den och när.

OBS OBS OBS!!! Siden äts av ljus!!!! Den får absolut inte hänga så att den träffas av solljus. Starkt glödlampsljus är också skadligt för dem! Hitta ett relativt mörkt ställe att förvara den.

viol
2008-10-31, 12:22
Hej FBQ, jag har tagit ur den ur ramen och det var inte så lätt, en överambitiös "inramar-person" hade ramat in den med stift var tredje cm..., gissningsvis slutet 1800 ell början 1900, den är spänd över baksidan av ett fotografi på en gubbe med bister uppsyn. Det är iaf gammalt glas i ramen, handblåst, munblåst eller vad det heter. Ramen är nyare än tavlan. Jag ska försöka kolla lite mer på broderibaksidan, hej så länge.

viol
2008-10-31, 12:36
Tyvärr är tyget limmat på fotots kanter och jag tror ej att jag kan få bort det utan att tyget går sönder. Man ser iaf att fläckarna på tyget har kommit dit före den blev inramad i denna ram. Jag har nu efter en lindrig gymnastisk övning lyckas hålla isär broderiet från pappskivan och fotat baksidan där lite av de fina originalfärgerna finns kvar, visst är den väl häftig, det måste ju ha tagit lång tid att brodera något dylikt, MVH En som inte ens gillar att köra raksöm på symaskinen...:)

FBQ
2008-10-31, 12:50
Tjusigt!
Runt 1850 börjar sidenbroderier bli omoderna, visst kan någon ha gjort den som en pastisch eller likande senare, men jag tycker allt talar för att det här är ett broderi från tiden. Motivmässigt känns den ju också äldre än empire. Fast kan du se mera på de tunna grenarna? Det ser ut som blyertslinjer som använts som stödlinjer för broderiet? Då är den alla fall lite yngre - blyertspennan uppfinns 1795 - sedan använde man blystift som ser väldigt snarlikt även tidigare, men tror inte jag sett det på broderier utan bara på trä - vad jag har sett av 1700-tal har haft stödmallen ritad med bläck.

Kunde ju vara kul att se fotografiet gubben också :-) Kanske kan han ge en ledtråd om varifrån bilden kommer...

viol
2008-10-31, 13:05
Jo han är väl förmodligen i tjugoårsåldern men de såg äldre ut på den tiden..
Jag föredrar iaf att vila ögonen på broderiet:D Jag ser inga blyertslinjer, men jag har inte så bra syn heller så...

FBQ
2008-10-31, 14:05
Nej kan bedra mig, tycker det är svårt med foton, men tycker det ser ut som gråa stödlinjer där sidenbroderiet fallit bort på de tunna kvistarna...
Alltid kul att få något att begrunda. Edvardiansk krage bör vara tidigast 1870-tal, flugan som ser färdigknuten verkar yngre 1880-1890-tal. Skägget känns också 1880-90-tal, hade kanske kunnat vara senare om han var äldre men han verkar ju inte vara så värst gammal alla fall. Ovanligt med ljus väst så sent, men misstänker att det har med uniformen att göra - vilken är uniformen? Tänkte först att det var en rederiuniform och att han är sjökapten, men det måste vara en statlig uniform med tanke på kronan - tycker jag har sett de där kronorna förrut. Lots? Postinspektör? Och vad betyder stjärnorna på kavajslagen? Måste undersöka lite, det är kanske någon annan tar över, jag måste till jobbet nu :-)

viol
2008-10-31, 18:31
Du har så rätt, jag har granskat strecken och de ser ut som blyerts/kol, men tanken slog mig att de kanske inte använde bläck på detta material för det rinner väl ut i fläckar, kanske. MVH