handdator

Visa fullständig version : Bilden som ger hösten ett ansikte

Äjth
2008-10-21, 18:08
En av höstens många ansikten!

Susiflätan
2008-10-21, 18:15
Gäller bara att vara på rätt sida om fönsterrutan!

Hirvi
2008-10-21, 18:22
OJ, den bilden blev häftigt trolsk,
är det en bok tro:rolleyes:
Hirvi

Äjth
2008-10-21, 18:49
Bok är en sån jag läser i om kvällen Hirvi! :D
Det här är en kastanj!

engelsson
2008-10-21, 19:29
Nu gladde du mitt gamla fotografhjärta..;)

guygil
2008-10-21, 19:46
En otroligt härlig bild.

Maria
2008-10-21, 21:23
En av höstens många ansikten!

Jättefin bild, men jag blir bara deppade när jag ser den, associerar: höst, mörker, kyla, mera värk i min kropp ……………..

Äjth
2008-10-22, 09:38
Jättefin bild, men jag blir bara deppade när jag ser den, associerar: höst, mörker, kyla, mera värk i min kropp ……………..

Änglahund? är den inte här nere på jorden med oss längre?

Maria
2008-10-22, 11:30
Addehttp://img2.mysmiley.net/imgs/smile/love/love0031.gif (http://www.mysmiley.net/free-sad-smileys.php) som är på avataren somnade in i våras, han fick cancer i mjälten. Jag har bara en hund nu, men han är en riktig liten solstrålehttp://img2.mysmiley.net/imgs/smile/love/love0031.gif (http://www.mysmiley.net/free-sad-smileys.php).

Äjth
2008-10-22, 11:40
Ja så är det, de lämnar oss först.
Solstrålen har en ärtighet över sig! Fin hund!

E.B.
2008-10-22, 13:01
Kanske skulle lägga ut en bild från kontoret här för att visa en annan höstbild. Rätt behagligt inne även här, ute är det ca 35 grader i solen, men morgnarna är fina med ca 25. Men snart är man hemma i höstrusket igen, tur det för inte finns det några trevliga loppisar eller antikbodar inte.

Maria
2008-10-22, 13:38
Här blommar Murgrönan.

Curious
2008-10-22, 17:17
Jag kommer att tänka på Karlfeldts dikt Höstens vår (http://sv.wikisource.org/wiki/H%C3%B6stens_v%C3%A5r)

eje5666
2008-10-22, 17:19
Här blommar Murgrönan.
ooooo så vackert! sånt finns inte här i 7härad.

eje5666
2008-10-22, 17:27
Men jag gillar hösten! Lite ro efter all sommasstress.:)

Äjth
2008-10-23, 14:12
Var i Västergötland bor du Eje?
Lördagen som kommer, den kommer med midnatt och natt och klockan 0200 då dras klockorna tillbaka och vi har vintertiden igen!
De sista blommorna i trädgården, äpplena, oåterkalleligen omustade och pelargonerna stampar på bron för att få komma in. Kvarglömda buteljer bakom immande fönster i källaren, än sticker några bleka strålar ner över dem...En sista frukt i änden på den stjälk som inte längre kan förse den med vare sig vatten eller kraft. Det är HÖST! nu.

Rubus Arcticus
2008-10-23, 16:42
Höst uppgång när tuppen går upp och ner...... Hösten är skön med frisk luft.

eje5666
2008-10-23, 22:18
Var i Västergötland bor du Eje?
Lördagen som kommer, den kommer med midnatt och natt och klockan 0200 då dras klockorna tillbaka och vi har vintertiden igen!
De sista blommorna i trädgården, äpplena, oåterkalleligen omustade och pelargonerna stampar på bron för att få komma in. Kvarglömda buteljer bakom immande fönster i källaren, än sticker några bleka strålar ner över dem...En sista frukt i änden på den stjälk som inte längre kan förse den med vare sig vatten eller kraft. Det är HÖST! nu.
De va vackra ord :)ja nu kommer mörkret,har själv inte ont av detta utan tycker de är rogivande. Var jag bor, jag bor i östra Frölunda inte i samhället utan ute i skogen,trivs jättebra å nu när jag åkte från jobbet mötte jag 7st Vildsvin mitt i vägen som inte visste vad dom skulle!

Äjth
2008-10-25, 14:55
Vildsvin! fräckt!!
Östra Frölunda vet jag var det är. Ute i bushen :D. Bor själv på landet och tycker som du, förutom mörkret! det äter mig och än är inte det värsta mörkret här än! voj voj.

Sladden
2008-10-25, 16:44
Mörka, lediga mornar är bland det bästa jag vet.
Tänder köksspisen med granved. Hemtrevligt knastrande.
Kokar kaffe på vedspisen i gammal kopparpetter. Kokar även ett par ägg och gör det hela till en långsam sillfrukost. Löksill, senapssill och kanske en vanlig inlagd. Gärna lite Vivaldi från stereon. "hösten" passar bra.
Det händer att jag går upp en timme tidigare än nödvändigt på arbetsdagar för att hinna med detta.
Levande ljus ingår i konceptet.
Långsamma starter tror jag är bra för själen.

Hirvi
2008-10-25, 19:43
Jag fick kasta mig iväg, Lappuggla i Horla, utanför Vårgårda,
fick se denna fina varelse innan höstmörkret föll,
Göteborgarna var snabba, dom var där före mig :eek: Kolla!
http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=13618021
Hirvi

eje5666
2008-10-25, 19:55
Vildsvin! fräckt!!
Östra Frölunda vet jag var det är. Ute i bushen :D. Bor själv på landet och tycker som du, förutom mörkret! det äter mig och än är inte det värsta mörkret här än! voj voj.
Ikväll ska vi dra tillbaka klockan så då blir morgonen lite ljusare,du får glädjas åt de.:o Haha Fräckt med vildsvin!!!! de vimlar av dem här å de grannar som har så fint i sina trädgårdar tycker inte detta är fräkt!!! Själv har jag naturen som trädgård så jag oroar mej inte.:)

Kolmårdstrollet
2008-10-25, 19:58
Tack för påminnelsen eje:). Skall upp tidigt i morgon. Ställer om klockan omgående.

eje5666
2008-10-25, 20:00
Jag fick kasta mig iväg, Lappuggla i Horla, utanför Vårgårda,
fick se denna fina varelse innan höstmörkret föll,
Göteborgarna var snabba, dom var där före mig :eek: Kolla!
http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/image.aspx?obsid=13618021
Hirvi
ojojojoj vilken underbar bild å underbar fågel!!!! kolla dessa ögon,prata om respekt!!!

Hirvi
2008-10-25, 20:02
ojojojoj vilken underbar bild å underbar fågel!!!! kolla dessa ögon,prata om respekt!!!

Ja dom är fantastiska, vad stora dom är oxå,
jättehuvud :eek::rolleyes:
Hirvi

Rebello
2008-10-25, 22:46
Höst i Värmlands glasrike är årstiden med trattkantareller på Glaskogen. Ja både bruna och gula sparas till älggrytan.

Och långt bort på andra sidan glasjöarna ligger Glava glasbruk, där man blåste fönsterglas från 1859. Vid början av 1900-talet levererade man 38% av Sveriges produktion av fönsterglas.

"Den första hyttan vid Glava glasbruk var försedd med en glasugn om åtta deglar och blåsningen skedde enligt det s k taffelmaneret eller valsmetoden som resulterade i ett jämntjockt och färglöst glas. Glasmassan blåstes ut i mycket stora cylindrar, som skars upp och planades ut för att sedan delas upp i rutor." (Från boken Järnbruk, pappersbruk, glasbruk i Arvikabygden av Annalena Nordström.)

Rebello
2008-10-26, 14:32
Och lingonens årstid då jag skaffar krôser att ta fram till isterband eller kroppkakor när hemlängtan blir för svår. Plockade dom i höst på höjderna ovanför Rackenmålarnas sjö. De som har har fått ett eget museum inne i Arvika: Rackstadmuseet, invigt av självaste Hans Majestät.

Lyfter blicken från lingontuvorna och tittar ut över den av Alf Hambe besjungna Kajsas udde. Hambe var där på kräftfiske hos målaren och jazzkornettisten Jörgen Zetterqvist, när han skrev den kända visan.

Några få mil bortom de blånande höjderna ligger Eda glasbruk - den ort som hyser ett förnämligt glasmuseum, men inte ett spår av glashyttan! Halvvägs dit ligger ett litet bageri Festina Lente som är min leverantör av Mor Åses bröd enligt norskt knejprecept. Ett måste med stekt skink- och gräslöksägg på i min "nistepacke" för fikapausen vid skogsvandringarna.

Visst är hösten skön för långturer till skogs i Värmeland: "ja där vill jag bygga och bo, med enklaste lycka förnöjder - dess dalar och skog ge mig tystnades ro, och luften är frisk på dess höjder." Varifrån är detta citerat?

Äjth
2008-10-26, 14:35
Och lingonens årstid då jag skaffar krôser att ta fram till isterband eller kroppkakor när hemlängtan blir för svår. Plockade dom i höst på höjderna ovanför Rackenmålarnas sjö. De som har har fått ett eget museum inne i Arvika: Rackstadmuseet, invigt av självaste Hans Majestät.

Lyfter blicken från lingontuvorna och tittar ut över den av Alf Hambe besjungna Kajsas udde. Hambe var där på kräftfiske hos målaren och jazzkornettisten Jörgen Zetterqvist, när han skrev den kända visan.

Några få mil bortom de blånande höjderna ligger Eda glasbruk - den ort som hyser ett förnämligt glasmuseum, men inte ett spår av glashyttan! Halvvägs dit ligger ett litet bageri Festina Lente som är min leverantör av Mor Åses bröd enligt norskt knejprecept. Ett måste med stekt skink- och gräslöksägg på i min "nistepacke" för fikapausen vid skogsvandringarna.

Visst är hösten skön för långturer till skogs i Värmeland: "ja där vill jag bygga och bo, med enklaste lycka förnöjder - dess dalar och skog ge mig tystnades ro, och luften är frisk på dess höjder." Varifrån är detta citerat?

Ja Värmland tycks så skönt att hösten inte ens kommit. Nog är det slut på Krösera nu?

Rebello
2008-10-26, 15:28
Ja Värmland tycks så skönt att hösten inte ens kommit. Nog är det slut på Krösera nu?

Jo vesst - nu är det snart dags för de frostnupna tranbären, fast pelargonera på altan klart sig hittills . Men tråden heter "Bilden som ger hösten ett ansikte". Och september är väl också en höstmånad - med rektit fullmogne kröser! PES är ju delvis ett glasforum - där man kan bli nostalgisk och tänka på höstturer med spaning bort mot forna glasbruk.

Och vi har haft många soliga och varma höstdagar - brittsommardagar som just nu i eftermiddag med +17 på sövägga. Då kan man glömma att det snart är jul igen.

Äjth
2008-10-26, 16:10
Jo vesst - nu är det snart dags för de frostnupna tranbären, fast pelargonera på altan klart sig hittills . Men tråden heter "Bilden som ger hösten ett ansikte". Och september är väl också en höstmånad - med rektit fullmogne kröser! PES är ju delvis ett glasforum - där man kan bli nostalgisk och tänka på höstturer med spaning bort mot forna glasbruk.

Och vi har haft många soliga och varma höstdagar - brittsommardagar som just nu i eftermiddag med +17 på sövägga. Då kan man glömma att det snart är jul igen.
Jag tror bestämt hösten är tidigare här( knallebygden). Efter blåst och regn har en hel del lövverk fått ge med sig och efter inatt med frost blev det ännu mindre kvar av det levande. Veckan ska bjuda på minusgrader under natten och några få plusgrader under dagarna. Det är ju november snart. Är november verkligen höst! kanske kan man hellre kalla månaden för ngt annat. Den är liksom en bidande månad, avklädd all prakt, våt, skymningsmörk och tämligen utsiktslös, tycker jag.
Det är fint när lyktorna tänds på kyrkogårdarna eller när solen skiner starkt en sista gång vid klart väder, annars är november, liksom...lite hopplös, en transportsträcka bara.

Rebello
2008-10-31, 13:39
Man kan finna stimulans i en höstdag den allra sista dagen i oktober. Skogstur med varma kläder och varmt kaffe på detta fikabord långt ute vid en Värmlandssjö. T o m gula kantareller att steka till en smörgås!

Rubus Arcticus
2008-10-31, 13:44
Ser ju helt underbart ut. Här i Dalom snöar det nu som bäst

Maria
2008-11-04, 18:39
Här är det fortfarande höst och löven faller...........

engelsson
2008-11-04, 20:19
Härlig vovve du har

Rebello
2008-11-05, 15:11
Fortfarande snöfritt och ingen is på bäverdammen - konstaterades vid en dagstur i Glaskogsreservatet långt öster om Glava glasbruk:

guygil
2008-11-05, 15:19
Heeelt underbar bild

Rebello
2008-11-05, 16:31
Bävrarna får skynda sig nu - en tunn isslöja längst in i norrviken på deras sjö - och solen står lågt så här i november.

eje5666
2008-11-05, 16:59
ja jättefina bilder! Tänk dessa Bävrar va dom kan!