handdator

Visa fullständig version : Dokumentation: Signering av graalglas 1916-17



Rebello
2008-10-18, 09:12
Den allra första graalen på Orrefors blåstes och formgavs av mästaren Knut Bergqvist sommaren 1916. Den är signerad "Graal Orrefors KB HW No 1". Den finns på Orrefors Glasbruks museum. KB gjorde ett ämne av en färdig överfångsvas, för att visa sin chef, disponent Albert Ahlin, hur man kunde bädda in i glasmasan ett etsat mönster i överfång.

Denna graal saknar datum i signeringen, men KB själv berättade vid sin 75-årsdag för tidningen Smålandsposten, att den blåstes sommaren 1916. Vid samma tillfälle gjorde han tre graalar, vilket Agnes Hellner har berättat i sina minnesanteckningar i boken Kärlek till glas. Graal nr 3 behöll KB själv och den är signerad: "S/Graal Orrefors. K.B. 28 juli 1916 No 3."

Signeringen av denna graal nr 3 ger ännu ett bevis för att KB skapade Orreforsgraalen redan sommaren 1916. Det poppar då och då opp en helt felaktig uppgift om att den första graalen skulle ha gjorts den 5 december 1916. Nu senast skriver Stockholms Auktionsverk så i sin katalog för Moderna Kvalitén 29-31 oktober, vid utrop nr 375.

Disponent Ahlin skrev i ett brev i november 1916 att han i Frödings dikt Sagan om gral hade funnit namnet Graal för Knut Bergqvists nya teknik i mellanskiktsdekor. Därefter tog man fram varumärket S/Graal och de tre första graalarna har alltså eftersignerats i december månad. Men detta är en helt annan sak - de har helt uppenbart tillverkats mellan juni och november 1916. Det som ytterligare styrker detta är tre brev från Ahlin.

Den 28 juni skrev Ahlin: "Om man bara kunde hitta på en alldeles ny teknik . . ." Den 27 november skrev han om att han funnit ett namn på Bergqvists nya glas - hämtat från Frödings dikt Sagan om gral. Och den 20 november hade Ahlin skrivit till Simon Gate om att Knut Bergqvist hade löst problemet med mellanskiktsdekoren: "Kommer du ihåg hur Bergqvists svarade mig då jag framkastade idén för honom? Men senare gjorde han det i alla fall . . " Dessa brev visar att det uppenbart är helt fel att påstå att den första graalen skulle ha gjorts den 5 december 1916! Tyvärr finns den felaktiga uppgiften i ett par böcker, där man skriver om graalens födelse.

Efter graal nr 3 är det en lucka i signeringen med nummer! Från 1917 började man nämligen signera med nr 101 och t o m nr 521 det året. Nu skriver Auktionsverket ytterligare en felaktighet i sin höstkatalog: ”Det blev ett hopp på 100 nummer där det inte finns något tillverkat.” Men detta är en total missuppfattning!

Det tillverkades ett stort antal graalar under hösten och vintern 1916! För det första har vi graal nr 2 ”som Gate tog med till Stockholm för att visa sina konstintresserade vänner”, som Agnes Hellner har berättat. Och så då graal nr 3 som Knut själv behöll, men tyvärr vältes i golvet och gick sönder hemma i Bergqvists villa. Sonsonen Nils har fotograferat den på http://www.fotosidan.se/blogs/graal-blog/index.htm?date=2008-01-01 .

En välkänd graal från december 1916 är den pokal med två tillhörande ämnen som mäster Knut skänkte till Smålands Museum 1935 och som är signerad: ”Orrefors i dec. 1916, modell och arbete av Knut Bergqvist, mönstret av Fritz Blomqvist. Utförd i den s.k. graalglastekniken uppfunnen av Knut Bergqvist.” Museets fotograf har tagit fram en serie bilder på den för min uppsats om Knut Bergqvist.

Den första kollektionen graalglas ställdes ut på NK i december 1916. De hade formgivits av KB själv eller i samverkan med Fritz Blomqvist och Heinrich Wollmann. Den då unge Simon Gate kopplades inte in på att rita mönster och former till graalarna förrän ett stycke in på år 1917. I boken Kärlek till glas, med Agnes Hellners glassamling i Spökslottet vid Drottninggatan 111 i Stockholm, finns några av de onumrerade graalar som gjordes mellan nr 3 och 101. Och en sådan bjöd t o m Auktionsverket ut 2006-11-01! Dessa graalar från 1916 är oftast syramatterade och de saknar alltså signering undertill - varken varumärket S/Graal eller något annat finns signerat där. Men de har försetts med markeringen "Orrefors" på livet i det etsade mönstret.

Rebello
2008-10-18, 09:43
Mitt inlägg om signering av tunnväggiga graalglas från 1916-17 är skrivet m a av en helt felaktig historik, som Stockholms Auktionsverk har skrivit in i sin katalog för Moderna Kvalitén.

Fel nr 1: Man skriver att den första graalen på Orrefors skulle ha tillverkats den 5 december 1916 - medan den i själva verket gjordes redan sommaren 1916. Bild- och textbevis finns i Märta Holkers bok från 2007: De svenska antikviteternas historia!

Fel nr 2: Man skriver att det "blev ett hopp på 100 nummer där det inte finns något tillverkat". Man avser hoppet, vad gäller singeringsnummer, från graal nr 3 till nr 101. Auktionsverkets "expert" skriver om hopp från nr 1 till nr 102 och känner tydligen inte till graalarna nr 2 och 3! Man har också helt glömt bort alla de graalar som Knut Bergqvist blåste under hösten och vintern 1916 - och som jag nu redovisar här.

rebessin
2014-01-04, 21:41
Här kommer mera information om tidiga graalglas, upphovet till tekniken samt vem som stod för formgivningen. En fortsättning på min bortgångne farbror Olles (rebellos) arbete. En del nyheter, bl.a i form av intressanta skisser på glas gjorda av Knut Bergqvist och som visar stora likheter med former för tidiga graalglas och i minst ett fall en närmast exakt avbildning av en graal som attribuerats till Gate. Skisserna är troligen från Bergqvists tidiga Orreforsår. 12 st attribueringar på graalglas de senaste åren undersöks också och kontrolleras med uppgifter ur Orrefors arkiv, samt annan information. Hoppas detta ska vara till nytta för intresserade!

http://glasbloggen.blogspot.se/2013/12/gb-39mytbildningen-kring-orrefors-del-1.html

http://glasbloggen.blogspot.se/2014/01/gb-40mytbildningen-kring-orrefors-del-2.html