handdator

Visa fullständig version : Chatter: kosta vad det kosta vill orrefors...

Fireflites
2008-10-11, 14:29
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%3dexpresse n%26ArticleID%3d2008%5c10%5c11%5c305528%26SectionI d%3dDinapengar

ska man sätta prislappar på kultuarv??
kan man ens räkna det som tillgångar då det enligt etiken borde vara dokumentationsmaterial, inte "bank"... dessa grejjer ska väl säljas på expot säkert för största möjliga penning... finns det ingenting som får vara ifred???
:confused:

engelsson
2008-10-11, 14:40
Jadu Fireflites..det var ingen lätt frågeställning..så länge det stannar inom Svea Rikes gränser o inte skeppas utomlands så kan det väl vara bra..frågan är väl vad kommunerna ska göra med det..ska det in i befintliga museer eller ska det skapas utställningar eller ska det på något sätt smycka offentliga lokaler..

Fireflites
2008-10-11, 14:55
Du ska se det är nog inte bara det att jag är pessimist i min syn på pengatokiga människor utan kommunerna som knappt har råd med skolmat mm hur ska dom ha råd.. Det kommer sluta med att det säljs till utlandet =/

engelsson
2008-10-11, 15:04
Nej så sant att många av Sveriges kommuner är fattiga..o kulturen i alla dess former får stryka på foten i dessa tider..synd är det..vi får väl starta en insamling till svenska glasets bevarande*L*

Fireflites
2008-10-11, 15:55
eller se hela vårt kultur arv säljas ut samtidigt som allt annat av värde överflyttas till rika medborgare av annan härkomst

cjf
2008-10-11, 16:44
Jag tror personligen Torsten Jansson om betydligt mer gott än så, och ärligt talat tycker jag att dessa pjäser passar bättre nån annan stans än i deras lager, för då ökar ju chansen att nån får se dem. Och hade han inte haft några skrupler hade han väl kontaktat SAV och inte smålandskommunerna?

Raoul Karlsson
2008-10-11, 17:25
För Er som inte läst och inte vet vad det handlar om, kommer här utdrag ur en artikel i Barometern:

-Med den ekonomiska situation vi har idag vill och tänker vi sälja dessa samlingar om vi inte kan hitta ett snabbt och bra sätt att förflytta ägandet till det offentliga, säger Jansson i en skrivelse till kommunalråden Ann-Marie Fagerström, Marcus Lundh och Monica Widnemark.
Torsten Jansson hoppas att kommunalråden delar hans syn på glassamlingarna som ett kulturarv av riksintresse.
Prisidéen är kring 35 miljoner kronor och Jansson vill ha ett svar från kommunalråden före 30 november. Han önskar också att ett möjligt museum skall placeras intill eller ihop med något av koncernens glasbruk. Om muséet placeras någon annanstans vill koncernen ha återköpsrätt till samma pris.
-Vi uppskattar marknadsvärdet på samlingarna till mellan 30 och 40 miljoner kronor.
Han poängterar att allt skall värderas före eventuell affär. Om den uppskattade summan inte är korrekt skall pris och sponsringsavtal justeras uppåt eller nedåt så att sponsringen och köpeskillingen tar ut varandra.
-Det förutsätter givetvis att våra varumärken exponeras på ett bra sätt så vi får ett värde, säger Torsten Jansson som föreslår att kommunerna bildar exempelvis en stiftelse, ansöker om bidrag och bidrar själva med det man kan och vill.
Om affären går igenom sponsrar Orrefors Kosta-Boda muséet med tre miljoner om året under tolv år sedan det öppnat. Torsten Jansson anser att ett dylikt glasmuseum gör att han får ryggen fri gentemot aktieägarna samt att Glasriket får ännu en attraktion.

-Ett mycket intressant förslag, och glasmuséet skall, som jag ser det, ligga i Boda glasbruk.

Det är kommunalrådet Ann-Marie Fagerströms (s) spontana reaktion på Torsten Janssons utspel.

Sladden
2008-10-11, 18:58
Fram med glaset. Låt alla som vill se det.
Det hela låter som en bra idé. Win-winsituation, liksom, ba!?:)

Rebello
2008-10-11, 20:11
Det är väl inte så mycket fråga om att vaska fram glas ur gömmorna på Kosta och Orrefors. Vid båda dessa glasbruk finns förnämliga utställningshallar/glasmuseer. Det torde var fråga om att samla dessa på ett ställe. Jag fick i dag ett brev från min kontakt i Glasriket, Rebessin. Han skriver:

"Och att Smålands glasmuséum i Växjö ska kunna vaska fram pengar kanske inte är så troligt? Men man vet ju aldrig. Bäst vore kanske att allt hamnade i deras händer? Om jag fick bestämma skulle jag helst se att Glasmuseet i Växjö flyttade ut till Kosta och då även tar hand om OKB:s egna samlingar. Därmed skulle vi få ett unikt museum om det svenska glaset och dess historia. Om inte kommunerna och/eller Smålands muséum är intresserade/har möjlighet att köpa och ta hand om detta så finns stor risk för att samlingarna och arkiven sprids. Och var exempelvis graal no 1 då hamnar kanske man aldrig får reda på?"

Rebello
2008-10-11, 20:53
Smålandsposten skriver också om detta i dag. På nättidningen diskuteras förslaget från TJ för fullt - en lång rad debattinlägg här:
http://www.smp.se/nyheter/lessebo/torsten-jansson-vill-salja-glassamlingar(903369).gm.