handdator

Visa fullständig version : Græsk morter

hose
2006-04-29, 20:27
Så vil jeg prøve om jeg kan få noget godt ud af at starte min første tråd. Jeg var en tur på Iraels Plads idag. En handlende havde flere effekter fra samme bo. Han kunne ikke fortælle så meget om dem, men hver ting er forsynet med en lille mærkat. Klippet ud af et stykke lerreds-tape. Herpå har personen skrevet lokalitet og et antal cifre. Cifrene giver ingen mening, på morteren står 7318. Der står også Athen.
Jeg antager at det er souveniers købt i middelhavsområdet i 70erne. Jeg købte flere af delene. Her er så morter og pistel.

Morter er 10,3cm i øvre diameter, 8cm nedre diameter samt 9,8cm høj. Vægt 1250gram.
Pistel 120gram 12,5cm begge dele lavet i bronze.
Ingen mærker af nogen art, pistel slidt og jeg kan se at morter er brugt flittigt.
Der er mange støbefejl indvendig i morter. Det er der ikke på ydersiden.Omend den har en udposning hele vejen rundt som om siderne er faldet samme. (Ja det ved jeg godt at de ikke er) Bund er ikke plan.
Hvad kan i sige om den. Jeg er på ret bar bund.

766
2006-04-29, 21:38
Aha det är en sådan som man luktar mässing om händrena bara man gått förbi den, så är det åtminston med den jag har. Ålder omkring 1700- skulle jag tro. Den jag har var det en präst som numrerade alla sina prylar som haft och det verkar som om denna också kommer från samma prälle.

Ulferic
2006-04-29, 21:45
Hej hose.
Mortlar har varit i bruk från antikens dagar. Din ser ju ut att ha ålder.
Har hört en teori om utbuktningen på din mortel. Sanning eller ej vet
jag inte. Om du ställer pistillen i morteln så stämmer antagligen utbuktningen
med den klump som finns på pistillen. Har sett denna utbuktning på några
mortlar av mässing. Teorin är att genom flitig användning så uppstår
utmattning i metallen och som följd uppstår buktningen. Som sagt endast
en teori som jag hört, om det ligger någon sanning bakom vet jag ej.
Men allt är möjligt.

766
2006-04-29, 21:48
En markant skillnad är att min har samma godstjocklek i stort sett på den utsvängda kanten. Kan vara en fördel åldersmässigt, har för mig att dom stora pågarna har avgjort om 1600-tals mortel var äkta eller ej på just denna företeelse. Fast att det har någon betydelse just i detta fallet är ej troligt.
Å andra sidan så är det en nackdel att godset i sidan var så tunnväggigt så det givit vika. Brukar inte vara fallet då prylarna är gjorda på den riktigt goda tiden.

Ulferic
2006-04-29, 21:48
Ser att 766:an är inne. Då får vi säkert en metalliserad syn på teorin.

766
2006-04-29, 21:50
Aj aj aj här var det stora brister i vad som gäller ang. utbuktningen jag trodde att det var en självklarhet för alla.

hose
2012-09-22, 13:04
Jeg har øndret syn på min morter. Det jeg troede var 7318 er sikkert 73/8 og betyder sikkert af den er købt i august 1973 i Athen. Og alder jeg vil sige den er 1500/1600 tals morter. Jeg tror idag at det er en rigtig antik ting købt langt tilbage i tiden 1973 - af en som havde sans for at købe de gode gamle ting dengang Grækerne ikke var interesserede.
Den runde bund har jeg hørt en ny variant af - den er bevidst lavet rund i bunden. Fordi på den måde kan man lettere dreje morteren og dermed få "hold på" de ting som skal stødes.

Min spanske morter - har givet mig et nyt syn på alder. Flyttet den langt tilbage i tiden. Hvor jeg før troede - håbede på 1700 - så er jeg idag længere bagud.
Jeg poster lige et billede af min spanske morter. Og se så lige hvad Bukowski har solgt - for alt for lav en pris. http://www.bukowskismarket.com/items/308174-mortlar-2-st-malm-och-massing-antika
Desværre er auktion slut. Den venstre morter - jeg ved hvor der står en som den, rund i bunden. Jeg tror at jeg vil købe den. Da jeg så den fik jeg forhandlet prisen ned til 200 kr. Gad vide om han stadig har den?
De er væsentlig ældre end jeg hidtil har troet.

Jeg vil gerne have flere kommentarer på begge mortere.