handdator

Visa fullständig version : En sopråttas memoarer.....

tildusette
2008-10-04, 00:46
Jag föddes inte i en container, men man kan nog lätt tro det när man ser mig styra bilen mot den plats som stundtals givit mig mitt livs mest minnesvärda stunder. Leendet sprider sig i mitt ansikte och på något sätt är det som om kroppen fylls av en energi som jag sällan eller aldrig annars känner. Jag närmar mig soptippen.

Jag har på mig ett par mjuka byxor och en stickad tröja, ett par kängor med tjocka sulor, detta för att undvika spikar i foten, och ett par vantar utan fingrar. Blicken är fokuserad när jag närmar mig berget och det som andra kallar för kväljande blir i mina näsborrar en sorts doft av verklighet och väldoft.

Väl framme väljer jag den hög där det är minst människor just då, jag bor ju trots allt i en liten stad och måste försöka hålla mig lite i skymundan, det jag älskar är inte riktigt accepterat här. Dessutom kan man ju lätt råka ut för en galen karl som kommer med sin klyka vilande över axeln likt den värste Lieman. Vanligtvis håller han sig runt någon av de containers som folk slänger i mest för att på ett diktatoriskt och talande sätt slita upp det som precis packats ned i svarta säckar och inte blivit korrekt sorterat, men ibland jagar han mig.

Jag är en sopråtta, född i en människas kropp, en sopråtta som känner det som min plikt att rädda vad som räddas kan från ett brutalt öde. Jag springer ivägen för gula monster med gigantiska hjul och hinner i sista sekund rädda ett vackert gammalt träskåp som, om jag inte varit där hade krossats och eldats upp med alla sina minnen och allt vad det hade kvar att ge.
Efter tjugo minuters letande har jag funnit alla delar till skåpet hoppande fram och tillbaka mellan blöta madrasser och ruttna grönsaker.
Just den här platsen är den lortigaste på hela tippen, men också den där folk slänger de vackraste sakerna. Och visst, jag förstår att man ibland vill göra sig av med gamla saker som minner om tider som man kanske helst vill glömma. Men jag kan inte bara se på. Jag skänker 60 kronor i månaden till Amnesty och jag räddar oälskade prylar från okänsliga hjullastare, och jag ser det som något bra. Men är jag ensam? Jag ser aldrig någon annan, iaf inte här i min stad som springer som en tätting och bönar och ber på sina bara knän om att de ska vänta bara en timma till innan de kör det sista lasset från trähögen så att jag hinner hyra en kärra för att frakta hem den trettiolådiga! köpmansdisken till ett kärleksfullt hem.

Ingen vill åka till tippen med mig längre, och ur deras perspektiv förstår jag varför, men skulle inte ni, om det inte var förbjudet göra samma sak?

När jag renoverade mitt lilla torp, det jag nu bor i, föll det sig naturligt att ofta, gärna varje dag =)- besöka tippen.

Har tagit bilder på de saker jag haft allra störst glädje och nytta av som jag funnit där.

Finns det någon mer sopråtta här inne? Jag vill väldigt väldigt gärna se vad du räddat!

Obeslutsam
2008-10-04, 07:52
Hmm, intressent…varför nöja sig med inredning från 1700-tal, när man helt gratis kan skaffa sig en egen återvinningsstation med de mest tjusigaste attrealjer?.:D

engelsson
2008-10-04, 08:20
Tildusette..jag beundrar dig..du är en modig person..jag är bara en fegis med en sopråttssjäl..jag står passivt o tittar längtande på allt jag hade velat rädda om jag vågat..

tildusette
2008-10-04, 23:43
Våga ta steget engelsson ;)!

engelsson
2008-10-05, 09:19
Men personalen på återvinningen är väldigt kraftigt byggda o med arg blick..jag försökte en gång förhandla mig till en engelsk clubfåtölj..de bara skrattade rått

Samlartrollet
2008-10-05, 09:21
Det slängs mycket fina saker på tippen men på vår Återvinningsstation är det förbjudet att ta något som andra redan har slängt. Den enda chansen är att haffa det av den som slänger det innan det hamnar i en container, sedan är det kört.

engelsson
2008-10-05, 09:53
Ja du har helt rätt samlartrollet..så de gör bara sitt jobb de här gubbarna på återvinningen.så det är ju bara att svälja även om det svider i hjärtat..i en grannstad till oss har de börjat med en bra sak, de har en liten loppisbod i anslutning till återvinningen..har inte varit där själv men andra har berättat om sina fynd..sen vet jag ju inte om det där är rätt heller..att sälja det som människor kastar..ur min synvinkel är det ju genialt..men tror inte alla håller med..många har ju den attityden att ingen annan ska dra nytta av deras avlagda saker..minns en gång på 90-talet när det fortfarande var containers som gällde i vår kommun..de var förlagda till en plats strax utanför samhället..jag var där för o slänga grejer..då kommer en pappa med sina tvillingpojkar,,med sig har de två fina leksaksgarage..jag spanar in dem direkt då jag har en kompis med två små pojkar..men till min bestörtning o pojkarnas fasa så slår han sönder garagen till pinnaved mot kanten på containern innan han kastar dem..

Äjth
2008-10-05, 10:58
I ett Jante-samhälle där konsumtionen sedan länge överstiger förståndet, händer sådant här.
"Vill inte vi ha, ska inte heller du få" alternativt.
"De säger att man ska slå sönder det man slänger"
det räcker således inte att man SLÄNGER fullt användbara prylar, man ska ha SÖNDER dem oxå
Nog är en Sopråtta en smart individ och omgivningen den rör i, är skapad av de som konsumerar i välståndets namn!

Susiflätan
2008-10-05, 12:32
Tack för din berättelse Tildusette - jag förstår dig till 100%. Att rädda saker från att demoleras, när andra människor kan ha glädje av dem är ett hedersvärt uppdrag. Jag har också mycket svårt att förstå när människor slår sönder grejer de inte vill ha, i mina ögon högst egoistiskt. Fram för fler loppisrum på återvinningscentralerna.

Matisyahu
2008-10-05, 12:43
den är signerad för hand undertill,det är oklart för mig vilka bokstäver som talar om konstnär etc. DET ÄR ETT STORT K med ett uppånedvänt V över(typ),under K:t står det CB
På andra sidan undersidan står det 036 765Red.
SNÄLLA hjälp mig någon med vad detta är och om det är värt något i pengar?

Matisyahu
2008-10-05, 12:44
här kommer lite bilder på saker jag vill veta mer om,typ tillverkare år samt ung. pris vid försäljning...

Matisyahu
2008-10-05, 12:52
SNÄLLA KAN NÅGON HJÄLPA MIG MED DESSA SAKER?? KANNA SAMT FAT står det rörstrand under.Vad kan den vara värd? päronet står det handskrivet K och CB under samt 036765Red. Vem är detta och när gjordes det?Pris<? Tumstocken är 1700tal sägs det och det står diverse latinska bokstäver och romerska siffror på...?? URSÄKTA RÖRIGA FRÅGOR,MEN SNÄLLA HJÄLP MIG!!!!

Obeslutsam
2008-10-05, 14:06
Man måste väl medge att det finns en hel del trevliga saker som verkar fräscha för ögat, illustrationerna ovan visar ett genomsnitt av vad man kan fynda. Angående priser och värde finns givetvis det säkert någon skicklig som kan ge generell vägledning. Själv är jag som sagt mer av typen som saknar begrepp om pengars värde, jag är lite mer av ”slösa”.:)

engelsson
2008-10-05, 14:43
Våga ta steget engelsson ;)! Jag snodde till mig en stor teakbricka i förbifarten idag, den stod lutad mot en container o ropade på mig:D

Äjth
2008-10-05, 14:47
Föremålet på första bilden, vad är det? en lampa? plast? verkar spännande.
Den sista vasen, har den ngn slags märkning?
Kanna o fat fr. Rörstrand, behöver få se hur stämpeln ser ut. Dina frågor borde nog hellre ligga under en annan rubrik än sopråttans memoarer, för att inte tappa bort ämnena.

Äjth
2008-10-05, 16:09
Den här ligger på Tradera. Vet inte om det är din eller någon annans, men den förefaller vara dansk och så ser du prisbilden just nu.
http://www.tradera.com/Dansk_Design_Lampa_60_tal-auktion-74007618

tildusette
2008-10-05, 17:39
Jag snodde till mig en stor teakbricka i förbifarten idag, den stod lutad mot en container o ropade på mig:D

Om du bara visste vad roligt jag tycker det är att höra engelsson!
Kan inte sluta le!!!

Jag har läst igenom vad ni alla har skrivit och tycker att det här är ett riktigt spännande diskussionsområde. Jag tycker personligen att det känns helt rätt att rädda saker som man själv eller någon annan som man känner har användning av. Till saken hör också att det är ganska okej här i vår kommun att ta tillvara på saker från tippen, än så länge. Jag kan på sätt och vis förstå dem som inte gillar att man sedan säljer vidare saker som de velat slänga, men som sagt, vilket samhälle!!!!
Om inte annat är det ju ett ypperligt sätt att spara lite på naturens resurser.

Jag har personligen för vana att, när jag ska slänga saker på tippen, istället för att slänga dem luta dem mot containern som de ska sorteras i, då brukar de *vips* försvinna. Mycket trevligt =).

Håller med om att det där med inlämningsstationer borde införas överallt. Lustigt att det inte ens kommit så långt än.
Några stolar från trähögen=).

engelsson
2008-10-05, 18:30
Jag log oxå Tildusette..stort o brett o lyckligt..o nu har jag tvättat min teakbricka o lutat den mot väggen vid min diskbänk..o den kommer alltid o påminna mig om å våga..jag tycker ju precis som du..att saker ska återanvändas o räddas till kommande generationer om det går..vi får bara hoppas att den mentaliteten sprider sig i samhället.

viol
2008-10-05, 20:01
Jag förstår precis hur du känner. Tyvärr bor jag i en trakt där man inte ens får snegla i en container, och jag försöker undvika det när jag är på återvinningsstationen för man blir rent äcklad av det makabra slöseriet. Fast det finns andra återvinningsstationer i landet där de som jobbar där är bussiga och känner igen en sopråtta av rang:) Min taktik är att jag brukar stå vid containerkanten och se ut som en ledsen cocker-spaniel och peka på det jag vill ha, och då brukar de strax fiska upp grejjorna åt mig,
Tack grabbar! :D

Kecke
2008-10-05, 21:19
Här är sopstationen nästan bättre bevakad än Fort Knox.
Nu måset vi till och med ha passerkort för att komma in och lämna sopor.
Att ta någonting där är bara att glömma. :cool:

LasseC
2008-10-05, 21:44
Här är sopstationen nästan bättre bevakad än Fort Knox.
Nu måset vi till och med ha passerkort för att komma in och lämna sopor.
Att ta någonting där är bara att glömma. :cool:

Det är därför det svämmar över här hemma. Jag kommer inte in:D:D
DG

tildusette
2008-10-05, 22:57
Haha! Lasse C, det var nog den bästa ursäkten jag någonsin hört! =)
Den ska jag låna när de stänger av alla möjligheter till återvinning här med, för jag antar att det kommer. Förmodligen om sisådär tio år för det är väl ungefär så länge det brukar dröja innan nymodigheterna kommer till småstäderna.

Måste bara fråga, ni som har så där låsta soptippar med superbevakning, får man inte ta saker ifrån trähögen heller?

Här kan man åka in och såga upp saker för att sedan använda dem som eldningsbränsle.
Alltså ved =).

Samlartrollet
2008-10-06, 09:30
Jag bor i ett litet samhälle utanför en liten stad så det har nog inte med nymodigheter att göra. Kan nämna en sak och det var att gubben min körde till återvinningen med diverse saker och jag ångrade mig på en sak, så jag tog cyklen dit och han hade precis kastad den i containern och det var på nåder att han fick plocka upp den trots att vi slängt den själva. Visserligen kan man ju peka på saker och påstå att den slängde jag precis, men i detta fallet så var det nätt och jämt att det var ok.

Däremot så var han på återvinningen i våras och då kom det en man och slängde både stolar och någon byrå som var helt ok. Han påpekade för mannen att det kunde vara bättre att lämna dessa möbler till vår lokala idrottsloppis istället för att kasta dem, men mannen ifråga sa nej och skickade dem rätt ner i containern. Skandalöst.