handdator

Visa fullständig version : Matlagning är rofyllt

Äjth
2008-10-03, 14:41
...upptäcker jag när jag är i livets andra halvlek. Mat har jag alltid älskat men lagat har jag bara gjort vid behov. Tre,fyra standardrätter brukar jag laga och de har blivit riktiga blänkare efter åratal av lagning och exprimenterande, men nu....läser jag recept ur tidningar från väntrum på vårdcentraler, från facktidningen och tillfälliga sidor som trillar fram på dataskärmen. Det är riktigt roligt. Först att handla sedan att laga. Ett glas KP och sen är det god mat på bordet och sambon blir såååå nöjd!
Idag blir det vegetariskt: Zuccini, tomater, ägg, champinjoner, vitlök, basilika olja och lite modesta kryddor. Tillagas enl. vad jag läst mig till. Spännande!!

brodertuck
2008-10-03, 14:53
KP? Kall Pilsner, eller? Det var nån av "kändiskockarna" som sa att man skulle ta ett (eller två) glas vin/öl när man lagar mat för att släppa loss experimentlustan. Sen är det ju gott också! Matlagning är riktigt roligt när man kan laga tillsammans utan tidspress, vardagsmaten är inte lika skoj.

Äjth
2008-10-03, 15:09
KP=Kockens privilegium. Valfri god dryck!
Håller med, vardagsmaten är inte lika rolig. Jag lagar storkok så att det räcker till 10-15 middagar, så vi varvar det med lite sallader, ugnspannkaka och soppor. Sambon har fena på det jag inte fixar så bra.