handdator

Visa fullständig version : Fråga: Gobeläng stor

duke1
2008-09-27, 19:19
HEJSAN!
Denna hängde i källaren på huset vi köpte för 6 år sedan.
Jag tycker den är skitsnygg och undrar om någon vet något om denna
eller nåt liknande måtten är 1250X1800 utan fransar.
Har bara sett mindre med hjortar och älgar o.s.v.
Eventuellt värde kunde också vara roligt att veta.
Nu hänger den i trappan upp till andra våningen.

MVH Bosse

ULLA
2009-04-16, 22:24
Hoppas någon kan ge dig svar!!!!! blir lite fundersam att det är så få som svarar här och kanske behöver detta forum få reklam så folk vänder sig hit mer.............Hoppas någon svarar dig som sagt. Jag är också nyfiken.

engelsson
2009-04-16, 22:26
Välkommen till PES Ulla..men nog brukar här komma svar..o får man inte svar så är det ingen som vet helt enkelt

Tingeling
2009-04-16, 22:41
Gobelänger liknande din gick nasare från dörr till dörr och sålde, har för mig att det rör sig runt 40-50-60talet. Fanns säkert andra sätt att köpa dem för de är rätt så vanliga och brukar inte betinga något större värde. Tradera är ett bra sätt om man vill kolla värdet så kolla avslutade auktioner på gobelänger.

Såg nu att det var en väldigt gammal fråga så hoppas att Duke1 inte har gett upp!

Peter S
2009-04-17, 10:51
På 80-talet var jag i London och köpte såna här bonader. ca 50x100 cm var de. Eftersom de var så billiga så klippte jag raskt sönder dem och sydde på delarna på gamla jeansjackor. Jag gjorde två stycken. Min kompis hade påven på ryggen och själv hade jag Jesus... Fransarna blev utmärkta dekorationer på ärmarna...

Kecke
2009-04-17, 11:01
På 80-talet var jag i London och köpte såna här bonader. ca 50x100 cm var de. Eftersom de var så billiga så klippte jag raskt sönder dem och sydde på delarna på gamla jeansjackor. Jag gjorde två stycken. Min kompis hade påven på ryggen och själv hade jag Jesus... Fransarna blev utmärkta dekorationer på ärmarna...

Har du jackorna kvar?
Det skulle verkligen vara kul att se. :)

Ballonggreven
2009-04-17, 11:08
Har du jackorna kvar?
Det skulle verkligen vara kul att se. :)

Kul att se!? Efter en sådan beskrivning är det ett absolut krav att bifoga bild!

Peter S
2009-04-17, 11:41
Efter flytten är det osäkert var min jacka är. Kanske kvar på Shurgard.... Ska kolla när jag kommer hem. Kompisens jacka får han själv svara för. Det händer att han har den på sig fortfarande när det blir retroparty...

TestDriver
2017-05-23, 15:26
...väntar oftast för länge.

Om du fortfarande, snart tio år senare, önskar veta lite mera så har jag några pusselbitar till dig.

Jag har en snarlik matta/gobeläng, med samma mått, som jag införskaffade för ungefär trettio kronor, år 1986 i en liten by i Libanon.

Eftersom jag var på FN tjänst och behövde något som kunde tjäna som "mörkläggningsgardin" i mitt ytterst begränsade sovutrymme, köpte jag helt sonika en vad jag uppfattade som matta, och spikade upp den för mitt fönster.

Det fanns en uppsjö av olika motiv på dessa "mattor" och vi hade dem överallt i våra baracker. Lokalbefolkningen hade också dem på väggar och golv, och de tjänade som isolering under de råkalla vintrarna och även som underlag för små barn att leka på.

När jag så småningom återvände hem till Sverige tog jag med mig min matta som minne av äventyret. Den fick sitta på väggen ett par år, och har följt med mig genom livet och har prytt golv i lägenheter i flera länder, och ligger nu, 30 slit-tåliga år senare på mitt golv i Östersund.

Jag vet att denna typ av gobeläng/matta finns vanligt förekommande i MellanÖstern, men kan tyvärr inte säga var den tillverkades eller om den fortfarande finns att köpa.
I forna Sovjet och Österut, finns det massor av dem om man kan tänkas vara intresserad.

Ska försöka lägga in en nytagen bild på min gamla klenod också.

Hälsningar

Sgt. M Tillström
Swedish Combat Engineers

Swed EngCoy

ps. de där jackorna vore kul att se en bild på!

163059