handdator

Visa fullständig version : Sensommarlyx....

Äjth
2008-09-21, 14:24
..att fortfarande kunna njuta av:
Äpplen prakt i träden och som fallfrukt.
Kunna hänga ut tvätten och ta in den om eftermiddagen, väldoftande och strykfärdig.
Slippa strumpor och stadiga skor. Absolut barfota inomhus, enbart skor utan strumpor utomhus!!
Visst är livet gôtt ibland!! :D

Sladden
2008-09-21, 15:21
Hallux Valgus?

Min sensommarnjutning har idag bestått av många smörstekta kantareller, äggröra på ägg från bondgården tvärs över vägen samt chilibönor från Coop:)

Äjth
2008-09-21, 15:29
Hallux Valgus?

Min sensommarnjutning har idag bestått av många smörstekta kantareller, äggröra på ägg från bondgården tvärs över vägen samt chilibönor från Coop:)
Bara lite, har faktiskt inte ont av det.
Ja det finns de som är priviligierade, säger jag som tycker att landsbygdsboende är det allra bästa för kropp o själ!

Annette
2008-09-21, 15:54
Det sägs att ett äpple om dagen håller doktorn borta... men med storleken på detta äpple så måste det ju räcka med ett i veckan;)

27840

27841

Äjth
2008-09-21, 16:42
Ja man skulle väl kasta äpplena efter doktorn!! det där borde golva halva läkarkåren!! :D

Annette
2008-09-21, 17:23
har ett träd som ger enormt stora äpplen.. detta är inte det största..
tyvärr har jag inte en susning om vad det är för sort..någon som har en bra sida om äppelsorter....

tack

Kecke
2008-09-21, 21:01
Åhh.............den som ändå hade ett äppelträd.
Snålvattnet rinner när jag tittar på bilderna av äppelträd.
MUMS. :p

Kolmårdstrollet
2008-09-21, 21:10
Vilka härliga bilder.
I år vilar mitt päronträd. Ser bara en frukt som jag skall försöka få ner i morgon. Mina Oraniaäpplen har jag snart ätit upp, viteräpplena mognar långsamt. Likaså min Änglatrumpet. Här har det regnat väldigt mycket under aug-sept. Väldigt lite sol. För mej, just nu, är sensommarlyxen den resa till Teneriffa, i slutet av okt., som jag beställde och betalade i fredags:p.

Curious
2008-09-21, 21:14
tyvärr har jag inte en susning om vad det är för sort..någon som har en bra sida om äppelsorter....

tack

Jag har ett gammalt, lite skruttigt, träd med Peasgood; de brukar visst ibland kallas världens största.

Fireflites
2008-09-21, 21:35
Vilka härliga bilder.
I år vilar mitt päronträd. Ser bara en frukt som jag skall försöka få ner i morgon. Mina Oraniaäpplen har jag snart ätit upp, viteräpplena mognar långsamt. Likaså min Änglatrumpet. Här har det regnat väldigt mycket under aug-sept. Väldigt lite sol. För mej, just nu, är sensommarlyxen den resa till Teneriffa, i slutet av okt., som jag beställde och betalade i fredags:p.

sydsidan eller nordsidan?
costa de silencio är fint
puerto de la cruz också men där brukar det vara kallare

Annette
2008-09-21, 22:17
Jag har ett gammalt, lite skruttigt, träd med Peasgood; de brukar visst ibland kallas världens största.
det trädet jag har är oxå jättegammalt.... kolonin ligger på en gammal äppelodling så jag har sammanlagt 6 äppelträd med lite olika sorter......

någon som vill ha lite äpplen????

Lea
2008-09-21, 22:28
Har också 6 äppelträd ....*SUCK*......Inte ens ungarna i omgivningen vill palla längre

Kecke
2008-09-21, 22:40
Ni bor ju alldelens för långt bort.
I annat fall så skulle jag palla äpplen varje kväll.
Ju surare äpplen desto bättre. :D

Curious
2008-09-22, 00:18
det trädet jag har är oxå jättegammalt....

På mitt gamla ihåliga träd med Peasgood blir det numer sällan riktigt stora äpplen. I år blev inga äpplen alls men jag bifogar en bild jag tog i vintras. Vågen visade på minst 350 gram. Julmustflaskan är förstås bara med som en storleksreferens.

Kolmårdstrollet
2008-09-22, 13:37
På Fireflites fråga om plats så resan går till södra sidan, Las Americas.
Här lyser solen med sin frånvaro. Jag tog ned det sista Oraniaäpplet i dag. Det såg fint ut där det hängde men men någon hade hunnit före. Vinteäpplena mognar så sakteliga och Änglatrumpeten kanske hinner blomma. Rosorna blommar fortfarande och Hortensian har levererat stora blommor i år. Bina jobbar fortfarande och katten hänger med överallt när matte går en runda i trädgården.En näve trattisar ligger på altanen och påminner om att nu har vi paserat mitten på september.

Fireflites
2008-09-22, 13:58
det trädet jag har är oxå jättegammalt.... kolonin ligger på en gammal äppelodling så jag har sammanlagt 6 äppelträd med lite olika sorter......

någon som vill ha lite äpplen????

me!!!! är äppel tokig juh.... det är faktiskt ett av det bästa med att bo här nere nu =) man får se äpplen växa "LIVE" ;)

Maria
2008-09-22, 14:10
me!!!! är äppel tokig juh.... det är faktiskt ett av det bästa med att bo här nere nu =) man får se äpplen växa "LIVE" ;)

Jag kan varmt rekommendera ett besök på Äpplemarknaden i Kivik 27-28/9.
http://www.applemarknaden.se/

Fireflites
2008-09-22, 17:15
äppelmarknad???

söffe
2008-09-23, 08:07

tack

När jag var barn besökte vi ofta en familj, som bla hade ett träd med "husmodersäpplen". De var riktigt stora och om jag minns rätt gula och röda.
Söffe:)

eje5666
2008-09-23, 12:04
..att fortfarande kunna njuta av:
Äpplen prakt i träden och som fallfrukt.
Kunna hänga ut tvätten och ta in den om eftermiddagen, väldoftande och strykfärdig.
Slippa strumpor och stadiga skor. Absolut barfota inomhus, enbart skor utan strumpor utomhus!!
Visst är livet gôtt ibland!! :D
Vilka underbara bilder!:) Ja vad vore livet utan dessa årstider.

LasseC
2008-09-24, 00:04
Jag har gjort äppelmos idag:)
DG

Äjth
2008-09-24, 08:56
Mums! antar du samlar det på burk. Jag gör mos i trädgården med gräsklipparen, det doftar så gott!!!

LasseC
2008-09-24, 12:10
Mums! antar du samlar det på burk. Jag gör mos i trädgården med gräsklipparen, det doftar så gott!!!

Absolut. Vi fryser in det, då behöver man inte ha i så mycket socker när man koker det.
Har en gammal Elektrolux Assistent så det går ganska snabbt att passera det när man kokt äpplena mjuka. Passerar två gånger och fick ca 7 liter mos innan vi kokte det med socker.
Gott att ha till hösten när alla äpplen är borta från träden
DG

engelsson
2008-09-24, 19:22
Heii jag kokade oxå mos häromdagen..men jag har en lite egen metod.. Jag skär bort skalen grovt, skär sen av allt fruktkött runt kärnhuset o kokar moset på det..Kärnhuset o skalen plus några extra äpplen skurna i grova bitar kör jag igenom saftmajan o får en riktigt god måltidsdricka..

Kecke
2008-09-24, 23:35
Har man, som jag, inget äppelträd så får man gå på Skansen.
From imorgon och fram till på söndag så visas ca 250 olika äppelsorter. :)

TinaSand
2008-09-25, 01:41
Ja, nog finns det mycket ”naturligt” lyx under sensommaren. :)Här är några av mina lyxfynd. Både ögon- och gomfröjd :p

Kecke
2008-09-25, 08:59
Härliga bilder. :)

E.B.
2008-09-25, 14:14
Här på ön i Nora har vi ju en sk genbank för äpplen. Det brukar vara kul, speciellt för barnen att ta Plaskus ut och tokäta äpplen på äpplets dag som nu snart infaller. Hemma fick vi 1 äpple på våra två träd, däremot fick vi en miljon plommon.

Äjth
2008-09-25, 14:47
Äpplen är vackra, tycker jag. Som barn åt vi mycket äpplen, trädgården dignade av frukter, äpplen, tidiga o sena, plommon; blå och gula, päron, körsbär, bigarråer (farmors tomt bredvid, de var godare än klarbären vi hade) de vi inte åt skickade vi till musteriet och fick tillbaka flaskor med must som förvarades i matkällaren (för de som inte vet vad en matkällare är ; svalt utrymme i källaren där t. ex potatis, lök,mötter, konserverade frukter och grönsaker, buteljerade drycker, julskinkan om natten under julen, tårtan till födelsedagen etc, förvarades )
Bekanta och vänner till familjen kom och plockade äpplen. Hela hösten var en stor mun som lät, ÄPPLE. Paj, mos och äppelkräm, korgar med äpplen, doften,smaken, tuggandes, drickandes, äpplen. Idag är jag mätt på dem. Jag har ätit min kvot och ser dem numera mest som prydnader bland höstlöven. Det är "gott" att äpplen finns.

Curious
2008-09-25, 16:28
"Ett äpple om dagen håller doktorn borta."

söffe
2008-09-29, 21:57
Dessa fantastiska färger!
Söffe

Samlartrollet
2008-09-30, 10:04
Får väl bidra med några lyxbilder också

Äjth
2008-09-30, 10:28
Här flödar verkligen kreativiteten. Läckra bilder Samlartrollet.

Susiflätan
2008-09-30, 14:25
Underbara bilder Samlartrollet!!!

Hirvi
2008-09-30, 16:51
Kan bara sluta mig till skaran beröm:rolleyes:

Har man bara rätta känslan för saker och ting, så blr det skitbra:eek:
du kanske skulle blivit Glasblåsare Trollet:confused:
Hirvi

Maria
2008-09-30, 20:14
Söffe o Samlartrollet

Jättefina bilder! Här kommer en bild från Kivik, på årets äppeltavla även här har dom varit väldigt kreativa.

Hirvi
2008-09-30, 20:20
Fantastiskt fint Maria:rolleyes:
Hirvi

Äjth
2008-09-30, 20:44
Jo de e fint, men vad händer med äpplena sen? blir det kompost? eller kompott kanske?

Maria
2008-09-30, 21:45
Jag vet inte, äpplena är fastspikade.

Från Äppelmarknaden i Kivik "Äppeltavlan skiftar utseende i takt med att äpplena mognar på sina spikar och det är väder och vind som bestämmer hur länge den kan beskådas. Tavlan brukar plockas ner i mitten av oktober."

söffe
2008-10-01, 07:49
Man kanske skulle åka till Kivik någon höst för att titta på årets äppeltavla!
Söffe

Samlartrollet
2008-10-01, 17:56
Kan bara sluta mig till skaran beröm:rolleyes:

Har man bara rätta känslan för saker och ting, så blr det skitbra:eek:
du kanske skulle blivit Glasblåsare Trollet:confused:
Hirvi

Glasblåsare tror jag inte...är inte massan lite väl varm att arbeta med händerna :)

Tackar ni för de snälla kommentarerna, många fina andra också. Besökare tyckte att herr och fru kålhuvud var rätt roliga. Skall erkänna att inspiriationen kom från en blomstermässa i Danmark.

Hirvi
2008-10-01, 18:11
Glasdisigner då Trollet:rolleyes:

Många skulle inte kunna sätta ihop Kålhuvud:Dtrollet,
även om alla delar fanns (och ritning):eek::confused:
Hirvi

Samlartrollet
2008-10-01, 18:18
:D Tror jag nog om man börjar med stocken för att sedan fylla på men små blad till allt större. (Kan behövas lite lim :) ) :D Tja, glasdesigner...varför inte

Mr.
2008-10-01, 18:25
Helt underbara dessa kålhuvuden, vilken kreativitet!!! Måste säga att det väcker viss skaparlust :D ...önskar bara att man hade lite mer ork och tid :(

Så här lagom olämpligt den 1:a oktober får jag för temats skull stämma upp i sång:

"Minns i november den ljuva september,
Den tid då äpplet faller moget,
Grå är november men ljus är september
För den som bara väntar troget
Mörk är december men ljuv är september
Då livet är öppet och redo boget.
Dofter vi anar och vinden oss manar att följa,
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa,

Minns i november den ljuva september,
Då solen styrs med silkestömmar
Grå är december, men ljuv är september
Då natten ger oss gyllne drömmar
Ljuv är september - en helt annan timbre
Får fåglars drill och vart källsprångs bölja
Hösten vi anar, och vinden oss manar att följa,
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa,

Mörk är december, men ljuv är september
Du vet att vintern kommer åter
Minns då september, den ljuva september
Då bara tårepilar gråter
Grå är november och kall är december
Men ljuv är september, då råg ses bölja
Spar dina tårar, vi vet ju att vårar skall följa
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa."

Lea
2008-10-01, 22:12
Fyller på med lite ,om inte sensommarlyx,så höstlyx från min trädgård.....