handdator

Visa fullständig version : En tjusig klänning, men när kan den vara ifrån...

Kickster_
2008-09-14, 10:23
Hittade denna halvknasiga sidenklänning (tror det är siden iaf) på en marknad igår... Hon som jag köpte den av sa att hon trodde den var från 70-talet, och visst de oranga o blommorna över livet har en lite touch av det. Men jag tror däremot inte att den är ifrån 70-talet, den är bland annat alldeles för välsydd, se bland annat bilden med fållen där man ser den lilla tråden som håller fast fodret, finns sådana på fyra ställen. Sen är den dessutom handfållad runt halsen och ärmarna. Tycker själv att den andas lite art deco...

Vad tror ni?? :)

Susiflätan
2008-09-14, 10:47
Varför skulle inte en välsydd klänning kunna vara från 70-talet? Jag tror att klänningen är en handsydd/hemmasydd klänning från 70-talet.

Kickster_
2008-09-14, 11:25
Självklart finns det välsydda plagg från 70-talet också, men jag tycker inte att den verkar vara därifrån när man synar den... Tror inte heller att den är hemsydd och skulle den vara det är den gjord av någon som har riktigt bra koll.

Såg ytterligare en sak när jag kikade på den... Trycket på klänningen är anpassar helt till klänningen, alltså är den tryckt så att inpassningarna ska vara mönsterpassade tex över bysten... Sprättar man upp inpassningarna blir det två mörkblå fält över mönstret eftersom där är inte det oranga mönstret tryckt. Hoppas ni förstår denna lite halvknepiga beskrivning... :)

FBQ
2008-09-14, 19:20
Får nog säga att den nog faktiskt är 70-tal. Modellen och färgerna kan nog knappast vara något annat.
Dragkedjan i ryggen talar dessutom sitt tydliga språk - det skulle aldrig varit dragkedja i ryggen på det sättet på ett äldre plagg.
På 70-talet fanns det fortfarande gott om hemmafruar som gått i husmodersskola. Dessutom gick det ju fortfarande att lämna bort plagg och få dem uppsydda hos personer som lärt sig underarbetets vikt på 60-talet och tidigare :-)

Missade det är med tycket - det minskar ju möjligheterna att det är hemsytt, men klänningen kan ju lika väl vara gjord i en liten modeateljé eller liknande - tror lika fullt att den inte är äldre :)

Kickster_
2008-09-14, 21:59
Just d dragkedjan ja... Har kikat lite mer på klänningen och tyget verkar vara målat... Det och tygets tyngd gör att det inte känns 70-tal...

Peter S
2008-09-15, 12:04
Det verkar vara utfört i sidenmåleri. Varje färgfält är tydligt avgränsat med ett limliknande gummilager (gutta) som förhindrar färgen att flyta ut i närstående fält. Man ritar alltså först upp motivet med gutta på ofärgat tyg, och sen målar med lättflytande färg mellan barriärerna.

Allting tyder som sagt på att det är 70-tal. Tyngd och välgjordhet pekar inte på någon särskild period (för tyngd och välgjordhet förekommer faktiskt i alla tidsperioder), men däremot teknik och stil som är mer tidsbundna.

Kickster_
2008-09-15, 12:08
Tack för alla bra svar :)

Kökslampan
2008-09-15, 19:22
Får jag vara lite motvalls kärring mot strömmen och säga att jag gissar på sextiotal efter bilderna att döma? Det lite tyngre polyestertyget som är ganska grovt om jag ser rätt och lite tjockare? kan tala för det. Det är lite för mycket glans i tyget och verkar lite för tungt för att vara siden?

Finns det någon märkning någonstans, kanske dold i en söm i axlarna eller dyligt?

Kökslampan
2008-09-15, 19:24
(fast jag förstår inte heller det där med välsydd, för är det något kläderna är många gånger från tidigare decennier, framförallt jämfört med idag så är det just välsytt, även från tiden då man endast använde sig av raksöm).

Kickster_
2008-09-15, 19:44
Är troligen inte siden...

Med välsytt menar jag att det är ingenting som någon (utan mycket höga kuskaper i sömnad) suttit hemma och knåpat ihop...

Kökslampan
2008-09-16, 11:40
Det här med hemmasydd eller inte är en svår knäckfråga om den inte är signerad på något sätt. De fanns ju massvis av små syateljér runt om i världen vid tiden, men många försökte nog sätta sitt signum på plaggen på något sätt, framförallt om det är ett mer "exklusivt" märke. Även små sömmerskor hade många gånger egna etiketter eller ett eget sätt att "märka" plaggen, det skulle ju synas att det var de som gjorde det. Men visst fanns det många små syateljeer eller sömmerskor som satt och gjorde klänningar på beställning eller som sydde upp festklänningar och liknande? Förr hade man helt andra sykunskaper än vi har idag, det fanns ett värde i att kunna sy själv på "den tiden" då inga hm och lindex reade ut extraordinära plagg för en spottstyver.

Hittar du ingen märkning av något slag kan det nog vara ett hästjobb att försöka spåra den. Men fin är den!

Peter S
2008-09-16, 15:37
Jag tycker den har lite drag av Paul Hoffs serie "Nippon" för Gustavsberg. Tyvärr är den inte daterad, men jag tror nog tidigt 70-tal är riktigt för den, beroende på tekniken.
http://www.tradera.com/Vas_NIPPON_Hojd_30_5_cm_-auktion-69659288

70-talet stämmer även överens med maxi-kjolar och dito klänningar. Hade det varit 60-tal hade den nog varit kortare.
http://vintageclothing.about.com/od/19701/tp/Mini-Midi-Maxi.htm