handdator

Visa fullständig version : Chatter: En ide om samarbete

Fireflites
2008-09-02, 14:31
en tanke slog mej häromdagen; kan vi inte göra så att vi tillsammans försöker bygga upp en bildbank med dekorer(på porslin),signaturer,stämplar,glas,modeller,figurin er och allt annat sånt som vi pratar om här och göra en sökbar databas exempelvis på årtionde,glasbruk,porslinsfabrik,utseende på stämpel mm.
alla kan bidra genom att dokumentera de objekt manhar hemma.
nån har en massa gefle kaffe porslin exempelvis,man lägger in en bild i en bildbank med taggar ex årtal,färg,modell,tillverkare etc.
med tiden så underlättar vi juh för oss själva att identifiera det som vi har.
ta ett annat exempel. Fm konstglas, tönk så underbart med ett sökbart register över objekt. då det är möjligt kan man ge extra information....
och "forumföreståndarna" kan juh sätta ut att de foton man laddar upp kan komma att användas i bildbanken.
om vi tillsammans gör det här så slipper man leta på 50-11 sidor...

brodertuck
2008-09-02, 15:12
Tanken är god, men det krävs ganska mycket för att få det att fungera i verkligheten.
För att få ett fungerande sökbart register bör ett databasprogram användas, men vem är villig att ta på sig jobbet med att lägga in uppgifter där?
Vilken info ska finnas och hur ska den skrivas? Storlek på bilder? etc. etc.
En enkel lösning kan vara att vi gemensamt upprättar ngn form av mall för vilka uppgifter som skall skrivas in innan man lägger ut det, kompletteringar är inte tekniskt svårt att göra, men det krävs mycket jobb av admin i så fall.
Nu låter jag väldigt pessimistisk, men om det finns ett enkelt sätt att lösa detta på så är jag positiv till själva idén.

Fireflites
2008-09-02, 15:51
mall var en bra ide, och foton går juh att sätta standard för, jobb är jag inte rädd för, (kan man inte vara om man har 7 hundar) och ända fram till nästa vår är det lågsäsong för oss så jag kan lika gärna pula med det som med annat. tycker juh bara sånt e skoj juh, och man kan göra så att först så hamnar alla bilder i en okänd pott (med stämplar och så) sen så om man känner till en tallrik ex så kan man (användaren) själv editera taggarna och lägga till info...

brodertuck
2008-09-02, 16:00
Okej, noterade inte att det var tänkt att använda taggarna att söka på. Det finns problem även där, som användare i tråden kan jag bara lägga två taggar, trådstartaren kan lägga fem om jag minns rätt. Två taggar blir ju lite klent med info på, kanske bara är en justeringssak i programvaran för att öka på antalet taggar. Vi får väl avvakta och höra vad forumadmin har att säga om det.

Bruce
2008-09-02, 16:15
Okej, noterade inte att det var tänkt att använda taggarna att söka på. Det finns problem även där, som användare i tråden kan jag bara lägga två taggar, trådstartaren kan lägga fem om jag minns rätt. Två taggar blir ju lite klent med info på, kanske bara är en justeringssak i programvaran för att öka på antalet taggar. Vi får väl avvakta och höra vad forumadmin har att säga om det.

Justerat inställningarna så att alla kan lägga sex taggar.

brodertuck
2008-09-02, 16:25
Gott! Då ska vi bara försöka enas om vilken info som skall vara med.

Fireflites
2008-09-02, 16:42
tillverkare,år (då man vet) designer, mönster eller färg
tex sök: blå vit gustavsberg ca1950

FBQ
2008-09-02, 17:03
Hur fungerar det rent praktiskt?
Jag vet inte hur man lägger en tag på sin bild - måste den finnas i något album eller särskild mapp?

Fireflites
2008-09-02, 17:06
ska kolla det rent praktiska med program och taggar och sånt så det tekniska får jag återkomma med. den stora frågan är om ni som medlemmar här vill vara med genom att upplåta era bilder till en sådan bildbank

FBQ
2008-09-02, 17:09
Upptäckte att det bara är trådar man startat man kan tagga - har jag rätt?

Fireflites
2008-09-02, 17:36
Upptäckte att det bara är trådar man startat man kan tagga - har jag rätt?

här är det noog så

Raoul Karlsson
2008-09-02, 17:52
här är det noog så

Nej, det tror jag inte. Någon taggar mina trådar - och det är INTE jag.

Kecke
2008-09-02, 17:52
Nejdå.
Klicka på "redigera taggar." :)

Raoul Karlsson
2008-09-02, 18:12
Nejdå.
Klicka på "redigera taggar." :)

Synd att man inte SJÄLV kan välja om man vill ha taggar eller inte!

Annette
2008-09-02, 18:31
hur lägger man en tagg??

brodertuck
2008-09-02, 19:13
Det går ju alltså inte att tagga enskilda bilder, utan det är tråden som taggas. Blir inte det rörigt? Då blir det ju bara ett objekt i varje tråd.
Om X lägger in ett objekt med taggarna Vas, UE, röd och frågar efter om den finns i fler färger så kan inte Y svara med att lägga in en bild på sin gula vas i den tråden utan måste i så fall göra en ny tråd med egna taggar. Visst går det att göra, men taggarna kommer ju inte att stämma i så fall. Z vill också svara med bild på sin gröna vas och vipps så har vi tre trådar med samma vas i olika färger och det var väl kanske inte meningen. Om i stället Y lägger till taggen gul och Z lägger till taggen grön så försvinner lite av poängen med att söka i taggarna, tänk bara hur mycket taggar det skulle bli i en sån tråd som FM tråden.

Bruce
2008-09-02, 19:14
Är detta inte samma tanke som på Svenskt Porslin?
http://www.svenskt-porslin.net/

Fireflites
2008-09-02, 19:17
Det går ju alltså inte att tagga enskilda bilder, utan det är tråden som taggas. Blir inte det rörigt? Då blir det ju bara ett objekt i varje tråd.
Om X lägger in ett objekt med taggarna Vas, UE, röd och frågar efter om den finns i fler färger så kan inte Y svara med att lägga in en bild på sin gula vas i den tråden utan måste i så fall göra en ny tråd med egna taggar. Visst går det att göra, men taggarna kommer ju inte att stämma i så fall. Z vill också svara med bild på sin gröna vas och vipps så har vi tre trådar med samma vas i olika färger och det var väl kanske inte meningen. Om i stället Y lägger till taggen gul och Z lägger till taggen grön så försvinner lite av poängen med att söka i taggarna, tänk bara hur mycket taggar det skulle bli i en sån tråd som FM tråden.

slutsatser som är dragna hittils:
behöver ett databasprogram som är sökbart (i stil med musiccollector)
och en som sitter och matar in informationen (tills man har hunnit ikapp)(anmäler mej frivillig till inmatningen)
är det något jag har glömt?

Fireflites
2008-09-02, 19:22
Är detta inte samma tanke som på Svenskt Porslin?
http://www.svenskt-porslin.net/

nix för här handlar det om glas,porslin,figuriner,möbler etc etc allt som vi lyckas härleda någonstans
och det är inte sökbart
inte med utlänskt porslin
inte med bakside stämplar och signaturer..
etc etc