handdator

Visa fullständig version : Fina Fynd på Måndagar

Maria
2008-09-01, 22:39
5 minuter innan stängningsdags har jag hittat jättefina saker i år, jag köpte idag 16 st handvävda linnelakan med mittsöm 2-3 är använda resten är som nya, och bara i så fint skick, och doftar gott av lavendel gör dom, 6,25 var styckepriset, vad kostar nya sena o vinda bomullslakan?

Hur ska jag bevara dom på bästa sätt, jag vill ju använda dom, vågar jag tvätta dom i tvättmaskinen eller ska jag koka dom i gryta på spisen? Alla tipps mottages tacksamt.

Fireflites
2008-09-02, 01:56
spetsen far illa i maskin

Äjth
2008-09-02, 09:40
Är du säker på att du behöver 16 st!? ;)
Vilket fynd va! jag brukar leta linnelakan men finner sällan till rimligt pris. Jag använder dem oxå.
Tvätta i maskin går bra, men de ska inte torktumlas utan hängas. Det måste ju finnas en rimlighet i tvättmedtoder om man ska använda dem och jag tror nog att de håller så länge du använder dem.

eje5666
2008-09-02, 14:21
5 minuter innan stängningsdags har jag hittat jättefina saker i år, jag köpte idag 16 st handvävda linnelakan med mittsöm 2-3 är använda resten är som nya, och bara i så fint skick, och doftar gott av lavendel gör dom, 6,25 var styckepriset, vad kostar nya sena o vinda bomullslakan?

Hur ska jag bevara dom på bästa sätt, jag vill ju använda dom, vågar jag tvätta dom i tvättmaskinen eller ska jag koka dom i gryta på spisen? Alla tipps mottages tacksamt.

Ja just som ÄJTH säjer, tvätta i maskin häng upp på tork,dessa lakan har du så länge du lever,de är nåt annat än den skit som finns idag. Nu har äntligen folk förstått vilket värde de är i hemmavävt så de blir lite priser på Linnelådorna på auktioner!:) Du ska få känna så sköna dom är att sova på å även lätta att sköta inte vinna å sneda!

FBQ
2008-09-02, 16:50
Japp - inga saker som man inte vill skall vara utslitna efter ett tags användning skall köras i torktumlare - men en sak till - linne skall högst tvättas i 60-70 grader. Det är bomull som kan kokas. Linnefibrerna skadas och linnet blir sladdrigt och tråkigt.

Roligt att du hittade dem så billigt, tycker det har blivit betydligt svårare att hitta äldre linne överhuvudtaget numera - men så bor jag ju i Stockholm också.

Maria
2008-09-02, 19:19
Det kommer att bli riktigt lyxigt att gå och lägga sej när dom är nytvättade, på tvättmaskin finns ett skontvättprogram utan centrifugering, jag ska prova med det, lakanen är inte smutsiga utan behöver bara tvättas upp, (jag har ingen torktumlare).

Detta är första gången jag har hittat handvävda linnelakan med mittsöm, jag kan tacka hunden för det, jag brukar alltid titta i textilhyllor för att se som jag kan hitta något bra hundtäcke eller hundfilt.

Maria
2008-09-02, 20:30
Kanske en dum fråga, kan jag använda sköljmedel när jag tvättar lakanen?

Äjth
2008-09-02, 20:32
Nej man ska inte använda sköljmedel, de blir alldeles för mjuka. Vitsen med linne är just att det är som det är. Lakanen blir ju skrynkliga i sängen ändå vad det lider, men nej, inte sköljmedel!!

Gila
2009-02-26, 20:52
Vackra, ja...men inte skulle jag vilja ha linne lakan...blir det inte hårt och obehagligt mot kroppen....

eje5666
2009-04-07, 08:43
Nej de är gott å känns verkligen fräscht i sängen.Se så fint de blir när man sytt påslakan av dem. :)

ingy
2009-09-13, 08:53
Jag har några (Nja, ganska många för att vara ärlig :D) gamla överlakan i linne med fantastiska bårder och mittsöm. Här syns en med en ljuvligt bred meanderbård.
De använder jag som bordsduk, men utan att stryka. Jag gillar skrynklet i linnet. Annars använder jag bara gamla underlakan när jag bäddar. Helst i linne eller i stadig bomull.
De som är för korta har jag förlängt så att de passar moderna sängar. Och vissa har jag sytt om till påslakan, precis som eje.

simco
2009-09-14, 16:29
Hej!
Vilka underbara lakan! Grattis till ett superfynd!
Jag har tvättat en del gamla virkade spetsar och linnetyger och har en del bra tips:

1. Har spetsarna/ lakanen/tyget gulnat
Slå upp hett alternativt kokat vatten i ett kärl eller badkaret (om det är hellinne ska det vara med ljummet vatten). Häll i flingsalt/havsalt och några skopor tvättmedel i vattnet och låt textilierna ligga och dra och rör om då och då tills vattnet svalnat. Är tygerna kraftigt gulnade kan man göra om proceduren en gång till. Skölj noga genom, häng upp och låt textilen lufttorka alternativt plantorka.
Saltet tar effektivt bort missfärgningar (det är nästan lite chockerande att se hur gult vattnet blir):eek: det tar dessutom död på eventuella bakterier och kvalster. Helt miljövänligt!

2. Mangla inte gamla lakan och linnehandukar
I "viklinjerna" kommer tyget att nötas hårt och efter ett tag går fibrerna sönder och det blir slitageränder i tyget.

3. Förvara textiler
Det allra bästa är att rulla upp spetsar/lakan/ handdukar på tomma rullar för hushållspapper/presentpapper, då håller de sig släta och fina och får en lång livslängs utan onödigt "vikslitage". Lavendelpåsar är en gammal beprövad metod som både sprider en härlig doft och håller pälsängrar och annan ohyra borta.
Trä aldrig plast över textiler som ska förvaras under en längre tid, det gör att tyget inte andas och att eventuell fukt stängs inne. Lägg i stället ett gammalt påslakan eller örngott, som du inte är så rädd om, runt tyget du vill skydda.

Hoppas att någon fick lite nya tips!

Mvh Simco!