handdator

Visa fullständig version : Chatter: En stilla undran…

TinaSand
2008-08-19, 22:58
…har denne författare givit uttryck för och förevigat på ett vykort. Jag fann kortet i mina gömmor, som nu under min semester får sig en rejäl genomgång. Gömmorna behöver sannerligen inventeras, rensas från alla ”bra – att –ha”- saker som, till min oerhörda förvåning inte har varit bra att ha en endaste gång under de senaste sex åren.:eek: Så nu skall de väck!

Väck håller jag visst på att komma från ämnet. Det var ju texten på kortet jag ville dela med mig av. Den stämmer till lite eftertanke ändå. Eller….?

Hirvi
2008-08-20, 07:41
Mycket tänkvärda ord på kortet Tina:rolleyes:
Då fick folk leva efter sont förnuft, och ta det som bjöds.
Hirvi

Mr.
2008-08-20, 08:54
Många människor ser tillbaka på sin barndom/ungdom och menar att allt var bättre förr. Samma människor anser att det var de som byggde detta landet och att dagens ungdomar minsann inte vet hur bra dom har det. Är inte detta lite motsägelsefullt? Byggde ni något bra eller dåligt? Jag trivs.

Eftersom jag aldrig fick lära mig att vara hövlig och veta hut måste jag nog dessvärre säga att jag inte kan med sånt här. Fråga vilken människa som helst om hur de tycker sig ha klarat sig i livet. 99,9% svarar att de klarat sig bra.

Annette
2008-08-20, 09:11
det som verkligen saknas hos många ungdomar idag, är respekt för andra människor. Dom har lärt sig att det bara är det egna egot som gäller..tyvärr.

Mochens_gubbe
2008-08-20, 09:11
Ungefär så sa Cicero för 2000 år sedan om sin tids ungdomar.

Annette
2008-08-20, 09:17
jag är fullt medveten om, att hade ungdomarna på stenåldern gjort som sina föräldrar sa, så hade vi fortfarande suttit i en grotta och knackat sten.....

Men idag är det så mycket oprovocerat våld... dom har liksom inte lärt sig NEJ....

Äjth
2008-08-20, 11:41
Just det, Föräldrarna har inte lärt sig säga NEJ.

gello
2008-08-20, 15:00
Har aldrig skrivit på någon griffeltavla i skolan men känner igen en hel del av det övriga. De tidiga barnaåren präglades av respekt för äldre människor och man sa tant och farbror till dem, aldrig som nu är vanligt gubbdj...l eller kärringdj...l. Denna respekt hade man med sig till skolan och då var fröken och magistern tilltalsordet, man sa aldrig du till dem. Ordet fick man av läraren och i övrigt satt man tyst. I andra klass fick vi lära oss multiplkationstabellen upp till 12 x 12, jag kan den ännu och använder den många gånger varje dag. Vi fick också lära oss att läsa och skriva, jag är medveten om att jag sticker ut hakan men vill ändå påstå att jag med sex år i folkskolan skriver bättre än bra många som efter 12 år erövrat den vita mössan. Arbetslivet började vid 13 år och respekten för äldre hängde i, det skulle aldrig fallit mig in att säga du till min arbetsgivare. Jag vill minnas att jag var över 20 år innan detta hände. Jag har än idag respekt för andra människor.

Med all respekt för Cicero, han tillhör definitivet de äldre, men han hade säkerligen inte fantasi nog att tänka sig hur det ser ut i dagens samhälle.

cjf
2008-08-20, 15:22
Förlåt en yngling, men den här typen av diskussioner får mig alltid att tänka på den här sketchen (här i originalutförande): :D

http://www.youtube.com/watch?v=HSQeMBzHR0o&feature=related

Mr.
2008-08-20, 15:34
Hmm...att ge sig på att försvara ungdomen i detta forum är nog ganska lönlöst, men jag kan inte riktigt hålla mig.

Lite provokativt skulle jag skulle vilja påstå att dagens unga människor visar betydligt mer respekt än äldre dito. Respekt för människor med annan hudfärg, respekt för psykiskt sjuka och handikappade, respekt för sexuella läggningar, respekt för oliktänkande i allmänhet.

Jag kan också läsa, skriva och räkna pluttiflikation. Jag har stor respekt för andra människor, respekt som bygger på omtanke och beundran, inte rädsla.

Obeslutsam
2008-08-20, 16:21
Att tillåta sig att göra fel och att misslyckas samtidigt som man har förmåga att känna tillfredställelse med att göra rätt och att lyckas, ger grunden för en ”äkta” ödmjukhet. Men det är få vuxna förebilder som inte klarar det.;)

Obeslutsam
2008-08-20, 16:27
Det blev fel! Ska vara: Men det är få vuxna förebilder som klarar det. Nu klarar jag visst det.:p