handdator

Visa fullständig version : Chatter: ”Vi ses i oktober”….

TinaSand
2008-08-16, 10:35
…sade jag till kollegorna, knappade in min kod och hängde in mina nycklar. Strax därpå hade jag blivit utsläppt genom de två dörrarna och stod på den gamla stentrappan. Jag tog ett djupt andetag innan jag gick nedför trappan, låste upp min cykel och trampade hemåt i maklig takt.
Gårdagens eftermiddag var som alla andra fredagseftermiddagar – men ändå inte, eftersom min semester ligger framför mig. Dryga sex veckor. När jag är tillbaka är det oktober. Detta vet jag men när jag trampade cykeln hemåt igår var det ändå precis som vanligt. Ingen euforisk semesterkänsla infann sig, vetskapen fanns bara i huvudet kunde jag konstatera. Och så är det fortfarande. Det är bara i huvudet som ledigheten är medveten – och så kommer det att vara idag och imorgon. Det vet jag.

Men på måndag förändras allt.:) Då kommer den kognitiva vetskapen att lösas upp, likt en vitamintablett man lägger i ett glas med vatten, och sprida sig nedåt, ut från hjärnan, transformeras till emotionell vetskap och genomsyra varenda cell i kroppen. Det är då som den smått euforiska känslan infinner sig. Då, på måndagsmorgonen, när jag vaknar och inser att jag är ledig – länge……………Himmel så skönt det ska bli!! Att bara vara ledig, göra det som faller in, eller göra ”ingenting”. Att äga sina dagar. Det är ledighet.

Några har sagt ”Så sen semester du ska ha” och frågat ”vart ska du då åka?”
”Åka?”, :confused:har jag undrande kontrat. ”Ja, du ska väl åka iväg någonstans, utomlands, när du har så sen semester?” har de sagt. När jag har svarat att nej, det ska jag inte, har jag mötts av vad jag mest uppfattat som skepticism och någon gav mig en blick som kunde tolkas som ”vad är det för fel på dig”.
Jag kan försäkra, att det inte är något fel på mig. I vart fall inte beträffande min semester och vad jag ämnar göra under denna, min lediga tid. (Alla mina andra fel är inte relevanta i sammanhanget). Måste det vara fel på en bara för att man inte åker till något mer eller mindre exotiskt resmål när man har septembersemester? Måste det vara fel på en bara för att man inte åker utomlands? Jag vill skrika ut mitt svar; NEJ!!!
Semester är för mig, som jag nämnde tidigare, att äga min dag. Att inte vara styrd av tider som måste passas, arbetsuppgifter som skall göras, andra som är beroende av det jag gör, att jag måste göra det ena och det andra. Min semester är ”måste-befriad”. Den är ju till för att jag ska hinna vila ut, hämta nya krafter, göra inspirerande saker som blir till insättningar på ”kraft- och ork-kontot”, insättningar på det positiva upplevelsekontot och som man kan ta ut små summor på då och då, när man behöver lite lagrade solglimtar i tillvaron. Och detta gör ju varje människa på sitt sätt – eller gör inte. Att ha ett fullspäckat semesterschema tycker inte jag är något att trakta efter. Att ha varje ledig dag inbokad med i förväg beslutade aktiviteter som måste genomföras i samma rasande takt som dagens yrkesliv ofta kräver. Men visst, jag vet att vi är olika och jag accepterar till fullo de, som vill ha sin semester så. Jag skulle aldrig komma på tanken att fråga dem, vare sig med ord eller blickar, ”vad är det för fel på dig”.
Så…jag vill bara få ha min semester på mitt sätt – och det ska jag också ha.

Jodå, jag har ett par aktiviteter inbokade; jag ska bona köksgolvet, vilket tar en halv dag i anspråk. Och så ska ännu en gång åka till Eriksberg, natur – och safariparken som ligger några mil västerut. Jag var där en hel dag innan midsommar och det var en så’n fantastisk upplevelse att jag längtar efter att återvända innan de stänger för säsongen.
En lite längre resa är också tänkt, samborna och jag ska köra hem till Sörmland och tillbringa några dagar hos min kusin och hans hustru. Där ska vi insupa lantluften, ta svampturer i skogen och däremellan sitta på verandan och bara vara. En veranda som min kusins släkt har suttit på sedan 1700-talet, då huset byggdes. Det är inte utan att man understundom känner historiens vingslag smeka kinden när man sitter där, på verandan i skymningen.

Och så ska jag ”PES:a” under min ledighet. Bara för att jag har tid. :p Ska läsa inlägg jag inte hunnit läsa under en arbetshektisk sommar. Då och då kanske själv bidra med något inlägg eller en fråga. Men framför allt ska jag njuta av att dagen idag är min.
I oktober blir det som vanligt igen. Men dagen idag – den har jag.:)

Lea
2008-08-16, 10:42
Låter som en alldeles underbar semester.....Precisensån som man vill ha :-)

Obeslutsam
2008-08-16, 23:04
Ja, vi ses i oktober, jag vet bara inte var…framtiden tycks vara ockuperad av stränga lärare och examensuppgift ja, nästan så man kommer att drabbas av någon kronisks sjukdom kan det vara Pes-sjukan eller är det rent av antikt?:confused:

Ballonggreven
2008-08-16, 23:13
Vilken fin text TinaSand! Jättebra!!!

Susiflätan
2008-08-16, 23:16
Härligt TinaSand! Vi har precis samma inställning till vad semester ÄR. Sätt igång och "äg din tid". Jag önskar dig en riktigt lugn och skön semester där du får möjlighet att ladda dina batterier.