handdator

Visa fullständig version : Mkt inristade mönster på kopparföremål - vanligt?

Lovisa
2008-08-13, 16:10
Är det vanligt med mkt inristade mönster på större kopparföremål?

De kastruller, kaffepannor o.dyl. jag sett i koppar har inte haft några inristade mönster men nyligen hittade jag en kanna (den ser egentligen ut som en stor kopp) som är täckt med inristade mönster.

FBQ
2008-08-13, 16:42
Lite svårt att veta vad du menar utan bild, men kopparföremål från turkiet eller mellanöster, eller från indien har ofta graverad dekor - du brukar kunna bl. a. kunna se liknande saker på pizzerior.
Hose är den här jag vet som samlar på äldre turkiskisk koppar.

Lovisa
2008-08-13, 16:45
Okej. :-) Tack för svaret!

hose
2008-08-13, 17:58
tja det spørgsmål kan ikke besvares med et kort ja eller nej. Kobberting er normalt bestemt af funktionen. Og det betyder simpel udførelse. De havde dog absolut en forståelse for skønhed. Se f.eks. denne postej eller is form. Den er ikke dekoreret, men i funktionen er der skabt et mønster som negativt postejen giver en dekorativ spise.

hose
2008-08-13, 18:00
Her er en form - med dekor i bunden. Dekor for dekors skyld.

hose
2008-08-13, 18:03
Her er en 1700tals kobberkedel. De er altid uden dekoration, men i dette tilfælde er der lavet en smuk rokoko dekoation. Oprindelig dekoration -- og hvorfor ved jeg at den er oprindelig? jo den går ind under beslag.

Hvorfor han har dekoreret ? ja det ved ingen.

Lovisa
2008-08-13, 19:40
Tack för all info., hose! Nu blev man ju inspirerad :-) Så har jag lagt in en bild på det mönstrade kopparföremålet.

Är det en mugg? Den ser ju ut som en liten kanna men den har ingen pip. Höjden är bara 10 cm.

Vad kan man säga utifrån dessa mönster etc.? (Tid? Ursprung? Ngt värde?)

hose
2008-08-13, 20:03
tid sted alder samme som denne. Nordafrika eller mellemøsten efter 1900, krus eller mug som I siger

Lovisa
2008-08-13, 20:09
Aha, tack för svaret! Har den ngt värde?

Johan Pug
2008-08-13, 22:09
Det är få som intresserar sig för dessa föremål i dagsläget. För att överhuvudtaget hitta en marknad krävs att föremålet är antingen mycket gammalt eller mycket påkostat.

Ett tips för att få en fingervisning om ålder: känn på alla kanter och försök avgöra hur mjuk den är. Ett föremål med vassa kanter är ungt, ett som är lent som en sten på stranden kan ha ålder. Det hela kompliceras av att många som tillverkar föremålen slipar dem frö att göra dem tilltalande, men det är en ledtråd iallafall. Om det har skarpa kanter har det iallafall inte ålder.

Passar på att visa ett föremål som jag visat tidigare, men nu vet mer om. En Persisk kanna i koppar från åren runt 1900. Trots det arbete som lagt ner på denna är värdet inget att tala om.

Lovisa
2008-08-13, 22:25
Tack för svaret! Kanterna är ganska mjuka, å andra sidan kan det ju vara ännu större sannolikhet att de har slipats en del med tanke på att det är en mugg. Men jag ska titta närmare på det och se om jag hittar fler detaljer som kan säga ngt.

Jag betalade bara 25 kr, för att den är söt och lite annorlunda med sitt mönster. Men det vore ju extra kul om den skulle vara värd ngt mer än det.

Den persiska kannan är verkligen otrolig med sitt mönster. Jättefin!

Johan Pug
2008-08-13, 22:53
Javisst - det är ju så det är - 25 kr, vad får man för det på IKEA? Tycker din mugg kan pryda sin plats. Föremål som är bearbetade för hand på ena eller andra sättet får ju liv :)

hose
2008-08-14, 07:03
25 kr er prisen. Prisen kan være 200 eller 2 kr. Det er iøvrigt irrelevant for prisen er kun hvad man kan få en til at betale. Jeg betalte 25 kr for en kasse - så kunne jeg fylde i den hvad jeg ville. En af de mange mange ting var mit krus. Så min pris var altså tæt ved 0
Det som er problemet med prisen er at interessen er lav. I 1960erne/70erne kostede gammelt kobber penge. Mange penge. Derfor importeres enorme mængder først fra Finland siden fra mellemøsten og nordafrika. Det blev solg til en vis pris. Jeg købte en gryde - de solgte tingene pr kilo. (pris/kg)
Idag køber jeg gammelt dansk kobber (som min keddel) den er 1700tals og jeg betalte 50kr. Gammelt tyrkisk eller nyt tyrkisk koster 50 til 100 kr - alt efter hvad humør sælgeren var i da han satte prisen. Og det får lov til at stå længe i butiken for interessen er 0

Skal du have penge for gammelt kobber - så skal tyrkisk (gode tyrkiske sager) sælges i Tyrkiet. Eller hvor det nu kommer fra.
Jeg har betalt hundredevis af danske kroner for denne. I Bulgarien - den er 200år gammel og jeg VILLE have noget antik med hjem. I ´Danmark er prisen for min 200 år gamle bulgar = 0

Lovisa
2008-08-14, 17:50
Tack för svaren!

Det är verkligen jätteintressant, så tack för all information. :-)

Vi får hoppas att efterfrågan ökar framöver, för det är ju tråkigt att så gamla saker och så mkt hantverk inte har ett större monetärt värde. Det är ju dessutom viktigt att såna här gamla saker bevaras.

hose
2008-08-14, 18:02
For min skyld ingen problemer - jeg køber mange dejjlige ting som jeg intet betaler for. Skal jeg til at betale antikpriser - ja så kan jeg købe så meget mindre. Så pris bare i bund med den. Om andre synes at jeg er tåbelig når jeg køber det ingen andre vil have - ja det er deres problem.

Surmasen
2009-12-17, 10:24
Vad tros om denna ?
Inget spår av förtenning men vad kan den ha använts till och var kan den komma ifrån?
Driven ur ett stycke utan skarvar
Ca 30 cm i diameter

hose
2009-12-17, 19:01
der er forskel på at opbevare madvarer i en kobberting og på at tilberede madvarer.

opbevaring altid fortinning med mindre det er en keddel hvor kalksten hurtigt dækker overfladen.

Surmasen
2009-12-17, 20:11
der er forskel på at opbevare madvarer i en kobberting og på at tilberede madvarer.

opbevaring altid fortinning med mindre det er en keddel hvor kalksten hurtigt dækker overfladen.

Ok!
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar?

hose
2009-12-18, 19:08
Inget spår av förtenning men 1. vad kan den ha använts till
2. var kan den komma ifrån?
3. Driven ur ett stycke utan skarvar

1. normalt kræves fortinning, men ikke nødvendigvis. Dørslag er aldrig fortinnet - for madvaren er der kun i kort tid. Man kan derfor ikke udelukke madvarer til dig.

Reelt er det en spand med hank - hvad kan den bruges til?

2 formsproget er vel europæisk.

3 drevet eller presset?