handdator

Visa fullständig version : Fråga: Ljusstake i nyrokoko/rokoko?

småttogoth
2008-08-11, 14:26
Hittade denna lilla pjäs i helgen och slog till direkt!
Den är ca 35 cm hög, väger strax under 2 kilo.
Av den gröna färgen så får jag anta att den är av mässing.

Fick ett tips om att det nog är nyrokoko från 30-talet.
Någon som känner igen en sådan sak, ålder, tillverkare, värde och så vidare?

HgF
2008-08-11, 14:45
Stilen är barock, en populär modestil som dök upp under slutet av 1800-talet och höll sig kvar på tapten i borgerliga kretsar i varierande uttryck ända fram till 1920-30 och 40-talen. Materialet är så klart mässing och dessa finns nog både svensktillverkade och importerade, men utan märkning är det svårt att gissa tillverkare.
Kolla auktionsmarknaden för marknadsvärde, de är inte så ovanliga och de uppträder vanligen i par.

småttogoth
2008-08-11, 15:00
men barocken sträckte sig mellan 15-1700-talet?
och med tanke på lejontassarna så är det väl mer troligt med rokoko/nyrokoko kanske?

HgF
2008-08-11, 15:17
Ja... Hm... Stilen är barorockstil.
Jag kan ta om det en tredje gång om du vill.

För en snarlik - kolla Stockholms auktionsverk, katalog
över Birger Noréns samling, nr 1157.

hose
2008-08-11, 18:44
trepas fod. Der er forskel på barok fra tiden - og så barok stil.
Løvemaskeroner - hedder de. Og de ansigter er barok, barok, barok.

Barok er symetri, rococco er asymetrisk. Hvor i alverden ser du det asymetriske i din stage.
Skævknækket - ser du det nogen steder. Nej rokoko er der ikke i den.

Og i barokken sløsede de ikke med materialet. Her er en fra tiden 1700tals barok i messingblik. I en udgave som undervejs har fået el.

FBQ
2008-08-11, 19:03
Lite halvbonnig rokoko kan ibland vara symmetrisk - även om den då kanske ofta gränsar till senbarocken. Fast just lejontassar och maskaroner har inget med rokoko att göra - de finns i renässansstil, barockstil, empirestil - men inte i rokokon :)
Tycker visserligen att det ser ut som gripglor - men det är lika långt från rokoko :)

harley
2008-08-11, 20:38
Lite halvbonnig rokoko kan ibland vara symmetrisk - även om den då kanske ofta gränsar till senbarocken. Fast just lejontassar och maskaroner har inget med rokoko att göra - de finns i renässansstil, barockstil, empirestil - men inte i rokokon :)
Tycker visserligen att det ser ut som gripglor - men det är lika långt från rokoko :)

håller med dig att det ser ut som gripklor som griper om klot det det verkar vara lite blandstil av barock och empire

FBQ
2008-08-11, 20:55
De flesta stilornament går ju igen - beroende på att de flesta stilarna lånade ornament från antiken - fast inte just rokokon då.
Annars är ju den här ljusstaken ganska typisk för det som brukar kallas 30-talsbarock (vet inte om det är någon mer än jag som gör det - bwh också tror jag?)
Funkisen var ju inte så där jättepoppis ute i stugorna, man tyckte den var för kal och stel - så hos "vanligt" folk föredrog man de här lite tyngre barockinfluerade stilen. antikbehandlad brons/koppar är ganska typisk för 30- och början av 40-talet. Ibland är övergången mot art deco lite flytande och det kan finnas en hel del inslag som mera liknar empire i sakerna.

FBQ
2008-08-11, 21:06
Hoses ljusstake har ju annars roccalier i dekoren som väl egentligen är ett rokokoornament - men det förekommer ju ganska rikligt under senbarocken eller regency också - jag skulle nog definiera hoses ljusstake som barock - men stilhistorien är ju inte helt konsekvent här - en stol behöver ju inte vara assymetrisk eller ha assymetrisk dekor för att kallas rokoko.
Nu är ju Hoses stake säkert från kontinenten (du får väl berätta vad du vet om den), och var när det tillverkades en ganska exklusiv sak - och då får man väl vara lite mer kräsen - men det är väl annars intressant att se att stilhistorien inte är riktigt konsekvent :-)

Obeslutsam
2008-08-11, 22:13
Jag tycker din stake liknar brons med patina.

Peter S
2008-08-11, 22:34
Funkisen var ju inte så där jättepoppis ute i stugorna, man tyckte den var för kal och stel - så hos "vanligt" folk föredrog man de här lite tyngre barockinfluerade stilen.

Det låter lite förringande i mina öron. Faktum är nog att funkisen var mycket smal och föll nog bara den bildade medelklassen på läppen. Den här stilen fanns både hos det ledande skiktet (även om de med gamla fina anor troligen hade äkta 1700-talsbarock) och "ute i stugorna".

FBQ
2008-08-12, 00:39
Ledsen om det uppfattades så, tänkte att jag skulle skriva något om just att funkisen inte blev den folkstil den var tänkt att bli - men tänkte att jag skulle trampa någon funkisbeundrare på tårna - nu blev det visst tvärtom...

FBQ
2008-08-12, 00:51
Sedan kanske jag undvek "överklassen" därför att det delvis också handlade om politisk inrikting i fråga om hur man valde att låta sina influenser gå.
Funkisen hade ju tydliga idéer om att skapa praktiska möbler för alla.

Sedan behöver inte det påverka hur vi tänker om möblerna.

Obeslutsam
2008-08-12, 08:50
Var det inte Le Corbusier som uttalade sig något om att hus var maskiner man ska bo i? Han avfärdade alla tankar på att pynta, dekorera sitt hem med prydnadssaker.
Under funktionalism var det väl konstruktionen som skulle bestämma formen och den bästa funktionella lösningen skulle bli den vackraste. Men det var få arbetare som intresserade sig för enkla bostäder med inredning av stålmöbler, så konstnärerna 1910,1920 som tillverkade bruksföremål etc. blev det inte någon särskild hit. Men idag är det tvärtom.
Det fanns ju något som kallades ”kvasifunkis” vad det nu är, vad säger kvasi svenssons om det?:confused:

Peter S
2008-08-12, 09:35
Ledsen om det uppfattades så, tänkte att jag skulle skriva något om just att funkisen inte blev den folkstil den var tänkt att bli - men tänkte att jag skulle trampa någon funkisbeundrare på tårna - nu blev det visst tvärtom...

Sedan kanske jag undvek "överklassen" därför att det delvis också handlade om politisk inrikting i fråga om hur man valde att låta sina influenser gå.
Funkisen hade ju tydliga idéer om att skapa praktiska möbler för alla.

Sedan behöver inte det påverka hur vi tänker om möblerna.

Man måste kunna prata om saker vid dess rätta namn, annars ligger man pyrt till och kommer strax att bli kallad historieförfalskare. Men "överklass" är ett tänjbart begrepp även på 30-talet, så att utveckla begreppet mer är bättre. Det fanns ju både adel utan pengar och nyrika företagsledare i det skiktet. Knappast någon kulturell samstämmighet dem emellan.

Var det inte Le Corbusier som uttalade sig något om att hus var maskiner man ska bo i? Han avfärdade alla tankar på att pynta, dekorera sitt hem med prydnadssaker.
Under funktionalism var det väl konstruktionen som skulle bestämma formen och den bästa funktionella lösningen skulle bli den vackraste. Men det var få arbetare som intresserade sig för enkla bostäder med inredning av stålmöbler, så konstnärerna 1910,1920 som tillverkade bruksföremål etc. blev det inte någon särskild hit. Men idag är det tvärtom.
Det fanns ju något som kallades ”kvasifunkis” vad det nu är, vad säger kvasi svenssons om det?:confused:

Sant! (med ett litet problem: Funkisen finns fortfarande bara hos den bildade medelklassen. Det du märker av är vågskvalpet efter sagda folkgrupps stora möjligheter att göra sig hörda (och att vika ut sina hem i glättade tidningar). Inte alls någon folklig rörelse). Och kvasifunkis borde väl vara det vi kallar funkisstil, dvs gamla ofunktionella lösningar ompaketerade i modern formgivning.

harley
2008-08-12, 10:36
om din ljusstake stått hos en antikhandlare så har den troligen varit till salu som altarstake 1800 tal det är min personliga tro

FBQ
2008-08-12, 10:50
Man måste kunna prata om saker vid dess rätta namn, annars ligger man pyrt till och kommer strax att bli kallad historieförfalskare. Men "överklass" är ett tänjbart begrepp även på 30-talet, så att utveckla begreppet mer är bättre. Det fanns ju både adel utan pengar och nyrika företagsledare i det skiktet. Knappast någon kulturell samstämmighet dem emellan.
Absolut, är kanske lite onödigt försiktig ibland. Ämnet är ju jättestort. För den som hade pengar gjordes ju i italien och frankrike nystilsmöbler som låg närmare rokokon i sitt utförande - oftast skickligt utförda rent hantverksmässigt och dyra - men inte alltid vad som i Sverige betraktades som god smak. De som var bättre bevandrade i konsthistoria ställde också högre krav på sina möbler ur stilhänseende - om man nu inte hade äkta barock ville man gärna ha kopior på möbler från tiden - inte fritt skapande nystilsmöbler.

Oj, vad funkisen fick sig många kängor nu :-) Har aldrig funderat så mycket på om funkisstilen är funktionell eller inte - jag konstaterar bara att jag är en ganska orationell och ofunktionell människa som inte riktigt passar i dess lösningar :-)

Obeslutsam
2008-08-12, 10:55
Envis som jag är:)
Man kan kanske säga att det var en internationell rörelse inom arkitektur, byggnadskonst och konstindustrin som var tänkt för alla – för folket.
När man började massproducera stålmöbler, bruksföremål uppstod en s k kvasifunkis dvs. kort sagt: man återupptog den bl a. den motarbetade dekoren och gick in för att stiliserar bl a. maskindelar. Ungefär som Peter beskriver.
Måste säga att jag börjar gilla det.:)

småttogoth
2008-08-12, 21:06
jag tackar för alla dessa svar, "de lärde de tvistar" som man brukar säga... hur som haver så tror jag iaf att mitt lilla fynd är mer värt än de 23 kronor som jag gav för den :-)

får se vad jag gör av den, några tips på hur man får ut en slant så är jag tacksam!