handdator

Visa fullständig version : Konstsim

Peter S
2008-08-11, 12:07
Ska vi inte börja en ny tråd för konstsim? Det verkar finnas ett ouppdämt behov av att diskutera det. Det finns också lite nostalgi- och snudd på antik-varning i ämnet. En tidig konstsimmerska är Anette Kellerman som blev så härligt avporträtterad av Esther Williams i filmen "Vattnets venus" (Million Dollar Mermaid). Anette Kellerman började med (introducerade!) konstsim 1907. I filmen får man se vilka faror det medförde...

Intresset för konstsim verkar ha gått i vågor, men fick väl ett nytt uppsving genom Kobras manliga konstsimgäng. Har ni inte sett någon tävling så måste ni försöka nu. Visst känns det ibland lite stelt och maneriskt (särskilt händernas vinklingar...) men man måste beundra utövarna som gör ett jättejobb, upp-och-ner, med snabba förflyttningar och otrolig precision. Lagsimmet är lite mer show, medan det är svårare att imponera i singel och par. Men när de imponerar så är det stort.
YouTube - Russia Team Budapest 2006 Synchronized Swimming

harley
2008-08-11, 12:19
mm mm tänk om jag finge vara med där i mitten....utan publik...utan badkläder:D:D:D

Mochens_gubbe
2008-08-11, 12:21
Singel har ju försvunnit från OS-programmet och det är onekligen den tråkigaste grenen så det är inget man saknar.

Liljerik
2008-08-11, 14:06
Det var verkligen sevärt Peter :) Ska försöka komma ihåg att titta....var det den 25/8 som det var på tv?

mm mm tänk om jag finge vara med där i mitten....utan publik...utan badkläder:D:D

Harly, tänk på att det där var eliten som uppträdde, kan inte tänka mig annat än att du skulle vara ivägen där :cool:

Peter S
2008-08-22, 20:14
Den enda sändning som överhuvudtaget verkar visa Konstsimmet är Peking+ (SVT's webbsändning). BUUUU säger jag, eftersom ett konsimprogram som inte går att spela tillbaka eller spola i inte är värt sitt namn. Det är ju MISSARNA som är intressantast!

8.55 - 10.30 på http://www.svt.se imorgon bitti!

E.B.
2008-08-22, 20:22
Men kära värld, konstsim?! har varit hemma och målat denna vecka och OS har givetvis stått på hela tiden, där lyckades det visas lite konstsim. Jag kan inte säga att jag är en beundrare av detta, det känns så konstgjort. Bedömningssporter har jag svårt för överhuvudtaget och nu har ju brottning blivit bedömningssport till och med..........

Sladden
2008-08-22, 21:04
Konstsim?
Måla en bild medans du simmar?

Fireflites
2008-08-22, 21:19
tur att dom är i en pol och inte i hajrika vatten i alla fall. då det var ester så var det vackert att se (minns stunder som liten i soffan tittandes på det) men nu så får man en hjärtinfarkt av musiken och det ser ut som balett upp och ner.
skulle vara mer esterstuk =)

nisse 8
2008-08-23, 23:20
Jag håller med, det är en konst att simma uppochner:D

Peter S
2008-08-24, 00:58
Jepp, ryssarna vann, som väntat! De är ju otroliga i sin koordination och är ju allihop drivna gymnaster, så man kunde knappast vänta sig något annat. Jag blev oerhört imponerad av lyftet där hon sträckte benet rakt upp och sakta roterade ner i vattnet igen. ROTERADE! Förstår ni vad de innebär för de som jobbar under ytan? Också ett par snygga kast som tog andan ur en. Tänk att komma så högt i luften att man hinner göra två snygga grupperingar (formationer) innan man slår i vattnet igen! Och en synkronisering som inte var av denna världen. De knep guldet med full pott på den konstnärliga delen. (50 poäng idag och 49,5 p på den tekniska tävlingen)

Annars kändes den ändå rätt tam eftersom de inte hade något uttalat tema, som t.ex. kineserna som gjorde kinesiska tablåer (drakar och pagoder), eller Spanien och Kanada som BÅDA hade valt djungeltema! Vilken miss! Även om Kanada var mer på stäppen och Spanien mer bland lianerna i regnskogen.

Annars var det mest drama när en flicka i det Japanska teamet inte kunde ta sig till badstegen på egen hand. Hun var väl så nära svimningsanfall man kunde komma utan att drunkna. Och de var bara 8 st på den efterföljande tablån (och hur det går ihop matematiskt får ni lista ut själva, eftersom de bara är 8 i bassängen och en var indisponibel...)

Men det var väl själva den att vi inte fick det i TV-rutan så man kunde spela in! På en halvtimme (drygt) var alla klara. Det kunde de väl bjussat på?

Ballonggreven
2008-08-24, 11:46
Låter faktiskt riktigt spännande när du refererar Peter. Hade varit kul att se. Det kanske dyker upp på Youtube så småningom.