handdator

Visa fullständig version : Chatter: Sambons sugande söndagsnöje

TinaSand
2008-08-10, 23:55
Nej då – det är inte alls, som ni kanske tror, OS som suger. Mina sambor är ännu mindre idrottsintresserade än jag. Det sugande söndagsnöjet för min rödhårige sambo är nämligen dammsugning, närmare bestämt att bli dammsugen. Och det är det han och jag har ägnat oss åt en stund idag.
Den eljest härskande slöheten, (ja katter plägar {ju!} slöa enormt skönt regniga dagar), blev alldeles i förgätenhet lämnad när jag tog fram dammsugaren. Innan denna hushållsapparat helt hunnit ur städskåpet uppenbarade sig den rödhårige, som om han materialiserats direkt ur köksgolvets linoliummatta, och med uppfordrande kattläten manade han mig att skyndsamt ordna med att;
1. dammsugaren placerades i vardagsrummet
2. lilla borsten monterades
3. sladden kom i kontakten
4. dammsugaren sattes på
Detta kan inte ske snabbt nog, enligt honom. Han blir en riktig strykarkatt och sätter så när snarben på mig innan allt är klart, utan att inse, att detta hans förfarande bara åsamkar honom längre väntan.

När så allt är ordnat och jag startar dammsugaren, kastar han sig med en så’n uppsluppenhet på den lilla borsten och trycker huvudet mot den. Tur att en dammsugarslangs dimension är så liten som den är, för annars hade katten minsann farit in i dammpåsen. Och så ligger han där och väntar på att jag ska komma och dammsugsborsta hela honom. Länge…….:p
Varifrån han har fått denna fullkomligt galna idé har jag ingen aning om. Han har varit sådan sedan han var liten. Och vem är jag att förmena honom detta nöje? Skulle aldrig komma på tanken – även om det alltid sinkar mig i den nödvändiga rengöringen av hemmet.
Sinkar gör det då sannerligen, :mad: tycker den svarhårige brodern, som med upphöjt lugn från upphöjd plats på bordet ger mig en giftig blick som säger; ”är jag verkligen släkt med den där? Hur kan han nedlåta sig till sådana larvigheter? Och hur kan du uppmuntra slikt trams?”
Den svarte har nämligen en högst passande kattlig värdighet, vilket hans röde bror helt saknar. I alla sammanhang – faktiskt – inte bara i fråga om dammsugning.

Ärligt talat bereder det mig en icke föraktligt munterhet att ta fram dammsugaren och varje gång ha denna lilla ”cirkusföreställning”. Vad är väl ett OS i jämförelse med detta? Platt intet! :D
I övrigt har jag haft stort nöje av ”Pesande” en ansenlig del av söndagen. Och nu är det sovdags.

Susiflätan
2008-08-11, 10:32
I mina öron låter det helt enormt att ha en katt som älskar dammsugaren. Hade själv för många år sedan en storvuxen rödhårig katt som hette Titus och han hade en helt annan inställning till dammsugare - de var monster! Varje gång dammsugaren kom fram ur städskåpet så var Titus som borttrollad och det tog oss lång tid att komma underfund med var han hade sitt gömställe. Vid denna tidpunkt så hade vi IKEAS soffor Klippan och ryggstödet till dessa var ihåliga. Inuti detta ryggstöd tog Titus sin tillflykt genom att krypa upp och spärra ut benen likt en spännfjäder och där kunde han gömma sig i många timmar. Att vi kom på hans gömställe var av en tillfällighet, han hade blivit trött i benen och tillfälligt tagit ner ett ben på golvet för att vila. Hans rädsla för dammsugare blev bara värre med åren och till slut gömde han sig bara man nuddade städskåpet, stackaren.