handdator

Visa fullständig version : OS kommentarer och funderingar

Äjth
2008-08-10, 08:58
Sammandraget av invigningen på 1.5 timme, imponerade stort på mig. För de som såg den, förstår ni mig nog! Damfotbollen Sverige-Argentina var en pina för de deltagande, i 40 graders värme och 90% luktfuktighet!!! men Sverige vann. Nu tycker inte jag att det är så viktigt att Sverige vinner eller placerar sig bra (men det är roligt när de lyckas) utan det är hela tillställningen som är tilltalande. Hade en mkt idrottsintresserad pappa och har nog övertagit intresset. OS är för mig en medial fest som jag kan titta på när jag vill, just nu är det basket (har aldrig varit ngn favorit) men tittar jag en stund kan jag mkt väl fastna. Idrott engagerar mig!! OS 2000 är dock fjärran i minnet. Jag blev förälskad 2 veckor innan och har enbart ett suddigt minne av ngn handbollsmatch!!!! Först idag kom jag ihåg att det var i Sydney!!!

Tingeling
2008-08-10, 10:36
Skulle vilja titta men Tors verksamhet slog ut bildvisningen här hemma, det blev en smält klump i satellitboxen :(. Har faktiskt inte saknat tvtittandet, har varit utan i 2 veckor och det enda som jag har velat titta på är faktiskt OS. Måste få tala om att min farfar var OS-guldmedaljör! och att jag är en soffpotatis så det ligger inte i släkten :p Men imorgon kommer en installatör med de nya boxarna så då återgår det till det vanliga.

Hirvi
2008-08-10, 11:00
Du har sagt A Tingeling, blir nyfiken på vilken gren han tävlade i:confused:
Hirvi

TinaSand
2008-08-10, 11:16
Jag håller med Hirvi. Klart du måste tala om vilken gren han tävlade i!!!:)

Också jag såg smmandraget av invigningen och tycker den var imponerande. I övrigt är jag inte så särdeles intresserad av idrott - inte ens i OS-sammanhang. Men om jag får möjlighet kommer jag att titta på simhopp och gymnastik. Och dressyr, men de brukar tyvärr inte sända så mycket av ryttar-OS. Dock jobbar jag (en vecka till - och se'n är det dags för semester) så TV-tittande under dagtid är inte att tänka sig.
Men, som sagt, invigningen var sannerligen sevärd.

Äjth
2008-08-10, 11:20
Ja, Tingeling, vilken gren och vilket år????

Tingeling
2008-08-10, 12:00
K2 eller fältkanot som det hette då 1936. Som jag har fått det berättat var att tyskarna hade konstruerat någon form av ihopfällbar kanot som de antagligen hade beräknat att de skulle vinna med. Det står en järnek utanför kanotklubben i Västervik som han fick som deltagare.

cjf
2008-08-10, 12:09
Nyss kom för övrigt första medaljen, silver i cyklingens linjelopp till Emma Johansson! :)

Äjth
2008-08-10, 13:51
Spännande, Tyskland 1936!!
Silvermedaljen livade upp, tuff uppförssträcka mot målet! Kommer att följa boxningen i den mån jag kan. De engelska welterviktarna är roliga, hungriga och snabba, intressanta matcher att följa!

Lea
2008-08-10, 16:51
Cyklingen var en riktig rysare...........fick gåshud.... :-)

Dessutom har det satts 2 svenska rekord i simning i försöken.....

Äjth
2008-08-10, 17:06
Basket är som sagt ingen favorit, men efter försnacket satte jag mig för att se USA-Kina. Wow, vilken underhållning. Kinserna är väldigt duktiga, nerven finns kvar i matchen trots 12 poängs åtskillnad för USA.

Ulferic
2008-08-10, 17:57
Sitter inte klistrad framför de Olympiska Lekarna. Men dagens väder(regn) har gjort att det blivit heldag framför apparaten. Ser fram mot OS höjdpunkt: Synkroniserat konstsim. En rysare.

Peter S
2008-08-10, 21:54
Sitter inte klistrad framför de Olympiska Lekarna. Men dagens väder(regn) har gjort att det blivit heldag framför apparaten. Ser fram mot OS höjdpunkt: Synkroniserat konstsim. En rysare.

Fast det är roligare att se i mindre sammanhang, tycker jag, eftersom de då också kan framföra rena uppvisningar utan tävlingsmoment.

brodertuck
2008-08-11, 08:03
Simmning måste vara världens mest underutvecklade sportgren, så fort det är ett större mästerskap så slaktas världsrekord på löpande band. Inte putsas med en hundradel eller två utan ibland med hela sekunder. I mitt tycke borde det inte gå att göra så mycket rent simtekniskt, simmat har man gjort sen urminnes tider och tekniken borde vid det här laget vara fullt utvecklad, det som tillkommit på materialsidan är väl skvalpfria bassänger och hajdräkten. Någon som kan förklara detta fenomen?

Peter S
2008-08-11, 10:27

23 augusti 15:00 smäller det! Lagfinal...

brodertuck
2008-08-11, 10:33
Ni skojar om konstsim va? Finns det verkligen någon som kollar på det?

Mochens_gubbe
2008-08-11, 10:47
Det är väl konstsimmet som är höjdpunkten...... är inte alla eniga om det?

Kecke
2008-08-11, 11:01
Det är väl konstsimmet som är höjdpunkten...... är inte alla eniga om det?

OM jag skall titta på något så är det konstsimmet. :)

Liljerik
2008-08-11, 11:21
OM jag skall titta på något så är det konstsimmet. :)

Samma här!
Har visserlien aldrig sett det men det låter intressant :)

Mochens_gubbe
2008-08-11, 11:23
8- manna är ju den absoluta njutningen att se.....

brodertuck
2008-08-11, 11:24
Kan man verkligen tävla i att bada snyggast? Är i princip mot alla bedömningssporter, hur kan man till exempel sätta rekord i simhopp? Att uppnå en poängsumma på en tävling kanske är okej, men vid nästa tävling är det nya domare och nya förutsättningar. Kan man då jämföra dessa två tävlingar?
En annan "sport" som jag har mycket svårt för är gång. Något mer konstruerat får man leta efter, det är som att ha tävling i att viska högst. Även här är bedömning av stor vikt. En fot i marken? Skulle man elektroniskt registrera fotsläpp så skulle garanterat ingen komma längre än två km.

Kecke
2008-08-11, 11:31
Om man kan eller inte kan tävla överlåter jag åt andra att bedöma.
Jag tycker det är vackert. :)

Ballonggreven
2008-08-14, 21:08
Inte särkilt sportintresserad (dagens understatement), men lite OS blir det. Det är ju svårt att undgå.

Måste bara kommentera "brottningsskandalen"; skönt med lite temperament och någon som inte bara så där grötpräktigt och "sportsligt" knyter näven i fickan och tar skit. Tycker jag.

Kolmårdstrollet
2008-08-14, 21:47
Han gjorde helt rätt. Uppenbart fusk skall inte tigas still. Idrotten förlorar.

Tingeling
2008-08-14, 22:07
Som en icke sportintresserad har jag hjälpt till att cykla, rott och varit med på herrarnas gymnastik :rolleyes: Har även tittat på tennis för första gången i mitt liv och det var som om kommentatorerna pratade latin, förstog ingenting men jag lär mig väl.

Tyckte att det var ett snyggt sätt att lägga bronsmedaljen mitt på golvet och sedan gå. Bättre än att puckla på domaren(vilket jag trodde han skulle göra) som satt och hånskratta precis efter domslutet. Där märktes det att de tycktes vara allsmäktiga, hade han inte suttit och skrattat när den svenske brottartränaren var upprörd hade jag kunnat accepterat att det var en ren domarmiss, nu kändes det uppgjort och sorgligt.

Peter S
2008-08-15, 11:06
Helt rätt! Tack för att det finns civilkurage och att inte alla måste jönsa med.

"Han riskerar att förlora sin medalj", ja men det spelar väl ingen roll? Han var ju långt ifrån beredd att kämpa för den heller... Jag tror att folk är livrädda att Sverige ska förlora sin medalj och halka ner i poängligan. Tragisk, egoistisk och oidrottslig hållning isåfall. Men det är ju det de pysslar med som vill vinna medaljer på fusk också.

Lea
2008-08-15, 18:24
Ja det sägs att Ara ska *straffas genom att fråntas sin medalj*....Hmmm....Han har ju tydligt visat att han inte vill ha den .....och redan lämnat ifrån sig den....:-)

Vilken pärs!!!! Satt klistrad framför tennismatchen (jag som avskyr tennis)....Vilken rysare!!!!!!!!!!

Sladden
2008-08-17, 16:19
Jag ser inte på OS men denna har ni väl hört några gånger redan?
http://www.youtube.com/watch?v=kfIR8o0-Qw0

brodertuck
2008-08-17, 16:40
Den var ny för mej iaf. Dagens garv!!

Raoul Karlsson
2008-08-17, 16:55
Den heter swerki, eller gjorde så iaf, när jag laddade ner den febr -06.

Ballonggreven
2008-08-24, 22:16
Jaha. Så var det slut för denna gång.

Hela dan har det ältas om det dåliga medaljresultatet. Jag tycker att det är fantastiskt att det hämtas hem medaljer till Sverige överhuvudtaget, med tanke på konkurrensen.

Nästa gång i London blir det ju sändningar som man kan följa i realtid. Hoppas det blir lite mer konstsim då, eller vad säger Peter S?

Det är förstås dags för Paralympics - får inte glömmas. Där brukar ju Sverige ligga bra till.

Ballonggreven
2008-09-14, 19:26
Kolla denna länk med en underbar bildkavalkad från Paralympics:
http://sportsillustrated.cnn.com/multimedia/photo_gallery/0809/oly.beijing.paralympics/content.1.html

Fantastiskt så mycket vilja, styrka och anpassningsförmåga det bor i människan.
Tänk om man kunde ta tillvara dessa kvaliteter bättre utan att vara drabbad fysiskt. Vad skulle vi inte kunna uträtta då?