handdator

Visa fullständig version : Det friskar i...

Ballonggreven
2008-08-04, 17:55
...vid Öresund.
Tokregnade i natt och i morse. Blåsigt och regnskurar hela dan. Nu det 13° i luften och det tar i ordentligt. Vet inte var gränsen mellan "styv kuling" och "storm" går, men den är nog passerad för ett tag sedan.
Vart tog sommaren vägen?:confused:

Äjth
2008-08-04, 18:10
Kuling runt 15 tror jag och storm vid 20 m/s. Här har det oxå blåst rejält men framför allt har det varit skyfall hela dagen.

Sladden
2008-08-04, 18:21
I Hultsfred, där jag skall sluta jobbet på onsdag:D har det regnat hela dagen. Inte speciellt mycket blåst.
När jag äkte hemåt (2 mil) och kom fram till Mariannelund så fick jag faktiskt solen i nyllet! Det här var 16.30 och solen skiner fortfarande. Ingen speciell vind att tala om ännu.

nisse 8
2008-08-04, 18:33
Regn och blåst 13grader

Kecke
2008-08-04, 18:35
Oväsentligt men ändå:
Styv kuling 13,9 - 17,1
Storm 24,5 - 28,4
Mellan styv kuling och storm har vi hård kuling och halv storm. :)

Sladden
2008-08-04, 18:44
Jag var på en färja till Amsterdam mellan jul och nyår 1980. Då blåste det 32m/sek. Vi fick ligga och vänta 12 timmar extra ute på vattnet innan vi kunde gå i hamn. Det var väl orkan, Kecke?

Kecke
2008-08-04, 19:00
Jag var på en färja till Amsterdam mellan jul och nyår 1980. Då blåste det 32m/sek. Vi fick ligga och vänta 12 timmar extra ute på vattnet innan vi kunde gå i hamn. Det var väl orkan, Kecke?

Usch och fy vilken vindstyrka.:eek:
Men du var BAARA ute i "svår storm". Orkan börjar vid 32,6 m/s. :D

Ulferic
2008-08-04, 19:03
Regn och blåst även i de norra delarna av Skaraborg. Har varit en riktig slöardag tillsammans med några böcker.

Samlartrollet
2008-08-04, 19:18
...vid Öresund.
Tokregnade i natt och i morse. Blåsigt och regnskurar hela dan. Nu det 13° i luften och det tar i ordentligt. Vet inte var gränsen mellan "styv kuling" och "storm" går, men den är nog passerad för ett tag sedan.
Vart tog sommaren vägen?:confused:

Den blåste bort :cool:

Liljerik
2008-08-04, 19:32
15 grader, regn och lite vindbyar. Bara bra att det äntligen kommer lite regn.
Men det är väl inatt och i morgon det ska storma på östkusten? Vi ska ta en sväng till Jönköping i morgon.Tar nog västra sidan av vätter på vägen ner för att få mindre blåst :rolleyes: men hemvägen får bli östra sidan för där finns ju LOPPPPISARNA :D
Ja, mellan Ödeshög och Motala alltså :) Så ni som har loppisar där: ladda upp med gosaker (tallrikar), beräknas passera er redan vid lunchtid eller så.

Ballonggreven
2008-08-05, 09:21
Någon som blåst bort under natten eller har ni varit väl surrade?

Mochens_gubbe
2008-08-05, 09:38
Strömlöst i vårt skånska sommarhus fram till nån gång i natt och ett tredjedels äppelträd fattigare.

Äjth
2008-08-05, 09:42
Västra Götaland, blåsigt men allt är på plats och ström har vi haft all den tid. Mina tomater har inte gillat slagregnet! :(

Kecke
2008-08-05, 10:21
Regnet öser ner och det blåser kraftigt men jag håller mej kvar. :)

Liljerik
2008-08-05, 10:41
Inte mycket blåst i Jönköping nu iaf :) Lite regn o blåst, som en helt normal svensk sommardag.

Kolmårdstrollet
2008-08-05, 11:12
Här är det just nu 13 grader varmt och ett ihållande regn. Det blåste kraftigt i går em. och kväll, nu rör det sig bara lite i träden. På altanen ligger katten och "sover på hjärnan" vilket i folkmun betyder att det blir fortsatt lågtryck.

Kecke
2008-08-05, 11:35
Åh vá mysigt det ser ut. :)

Samlartrollet
2008-08-05, 16:56
Någon som blåst bort under natten eller har ni varit väl surrade?

Behövde inte vara fastsurrad, för här fläktade det bara lite lätt.

Sladden
2008-08-05, 18:15
Natten var ganska lugn. Förmiddagen och dagen ganska blåsig och med spridda skurar.
Har haft långbyxor på mig idag. Första gången sedan mitten av juni. Inte skönt!
Det blir kortbyxor igen imorgon. Lite kyla, vad är väl det?

Liljerik
2008-08-05, 23:35
Vet inte om jag ska känna mig nöjd med dagens skörd med tanke på att hemresan tog tre gånger längre tid som ditresan, det som står under fruktknivarna kan jag inte ta åt mig någon ära av då jag fått dem av en vän efter vägen.
Junk tycker vissa….jaha, säger jag då :)
Två dekorer att pricka av på listorna, kanske blir klar när jag fyller 240.
Annars så vill jag nog igen framhålla Sophia Isberg, alla andra träsnidare kan slänga sig i väggen…..nu tog jag väl i ordentligt, menar egentligen bara att hon var fantastisk :p

Liljerik
2008-08-05, 23:43
Kan inte låta bli att lägga en länk till Jungfru Isberg :)
http://hem.passagen.se/charlesk/Isberg.htm

Kecke
2008-08-06, 09:38
Såååå mycket porslin och bara två dekorer att pricka av. :confused:

Hur som helst så var verkar det finnas lite smått och gott på bilden. :)
En del kräver nog att få fotas ensamt.
Fatet med lock i bakgrunden, ostkupa eller tårtfat....skulle vara kul att se.

Håller med om att Isberg är helt otroligt bra.
Vilka urnor.......suck.........

Ulferic
2008-08-06, 11:12
Östra sidan av Vättern är ett loppistätt område. Gör några raider per år på den sidan. Såg att du Liljerik skulle köra på västra sidan ned till Jönköping. Synd att jag inte läste det tidigare. Du passerade bara några kilometer från där jag bor,antar jag. Vi hade kunnat träffas som hastigast. Säg till nästa gång du passerar.

Liljerik
2008-08-06, 11:17
Nja, egentligen fick jag komplettera registret med två "nya" dekorer som inte funnits med i befintliga register, så är det ofta.
Resten av porslinet är väl sånt jag har sen förut men då priset är så lågt så har jag svårt att låta bli att köpa :)
Något var väl också prydnadsgods......den tallriken kanske jag kan visa.
Tårtfatet med kupa är nästan ny (tror jag) och inte så mycket att se egentligen. Vi hade en likadan redan så den nya blir bra att ha när vi blir många till tårtkalaset :rolleyes:

Ulferic, åkte tidigt på morgonen så du låg nog å sussade då :D men jag säger till nästa gång.
Passerade faktiskt två loppisskyltar på västra sidan, tidigare när jag åkt där har det inte funnits några...men då kanske det inte varit säsong.

Ulferic
2008-08-06, 11:31
Nog var och är jag vaken arla. Har hela sommaren börjat att jobba klockan fyra. På morgonen alltså. Men å andra sidan slutar jag vid lunchtid.
Här har vädret stabiliserat sig. Uppröjning av till marken fallna grenar och större delar av träd pågår. Skall framåt dagen smyga in till grannan och hämta mina trädgårdsstolar av billig plastmodell som plötsligt visade aviatiska talanger.