handdator

Visa fullständig version : Ryamatta

EvaN
2006-04-05, 13:21
Jag har kommit över en ryamatta som är jättefin. Storleken är 2.55x1.47. Är det någon som känner igen denna matta? Vem som har gjort den?

Peter S
2006-04-05, 14:10
Känner inte igen den. Är den handknuten eller vävd (dvs knuten vartefter vävningen fortgår)? Det finns också helt maskingjorda ryor. Om den är handknuten kan den vara helt unik och omöjlig att spåra.

Ballonggreven
2006-04-05, 15:53
Snygg är den hursomhelst.

EvaN
2006-04-05, 19:09
Jag tror att den är fabriksgjord. Tycker det ser ut så på undersidan. Se bild. Jag tycker också den är jättefin. Köpte den i veckan för 50:-. Ett riktigt fynd. Det skulle vara roligt om någon visste var den är gjord. Färgerna tycker jag tyder på att den är 60 eller 70-tal. Gjorde själv en ryakudde när jag var liten som hade liknande färger.

Ballonggreven
2006-04-05, 19:40
Är den någorlunda ren så är 50 spänn ett riktigt fynd. En nolla efter den prislappen och vi närmar oss ett hyfsat marknadspris.

Äjth
2006-04-05, 21:13
Ett klart fynd! Ser ut att vara handknuten, avstånden mellan raderna är oftast längre. Bästa sättet att känna igen en handknuten rya är att ruska den, maskinknutna är stela, handknutna mjuka.
Snyggt mönster, härliga färger. Härlig storlek. Ballonggrevens estimering av priset ligger nog i underkant vid en auktionsbjudning. Grattis!

Peter S
2006-04-05, 21:37
Det ser ut som handvävt och handknutet. Troligen såld via någon hemslöjdsförening. Kolla med den på orten om de kanske kan veta. Grattis till ett bra fynd!

EvaN
2006-04-05, 22:47
Begriper inte själv varför jag är så salig över den här ryamattan. Så fort jag kommer in i rummet så måste jag fram och känna på den. Konstigt.

Kecke
2006-04-06, 09:35
Otroligt vacker matta EvaN.
Ett riktigt fynd. Om man som Ballonggreven säger lägger på en nolla på priset så kommer man knappt upp i materialpriset.
Om man dessutom tänker på alla arbetstimmar för att knyta denna rya :eek:
Har själv knutit en (enbart pga att jag fick material och mönster av min svärmor).
Det tog låååååååååååång tid.
:)

766
2006-04-06, 09:38
Är det helylle eller den är bara halv?

766
2006-04-06, 09:44
På tal om lång tid så var det väl ett kärt besvär och vem tusan skall har betalt för det.
I dag är man på gång på riktigt... Är det inte en Martta????
Fy faro var Roligt!

EvaN
2006-04-06, 09:53
Hur ser jag om det är hel eller halv ylle?

Ballonggreven
2006-04-06, 09:58
Hur ser jag om det är hel eller halv ylle?

Det är bara 766 som är "rolig" igen. ;)

766
2006-04-06, 10:23
Min uppsluppenhet gick över gränsen för att varda eller icke
varda, man kan också säga karda eller icke karda.
Räck mig din sladdiga voffla!
Ni får ursäkta men i dag har jag gått igång på alla cylindrarna, kan det vara att det snart är måndag?

EvaN
2006-04-06, 12:58
Min uppsluppenhet gick över gränsen för att varda eller icke
varda, man kan också säga karda eller icke karda.
Räck mig din sladdiga voffla!
Ni får ursäkta men i dag har jag gått igång på alla cylindrarna, kan det vara att det snart är måndag?

Du verkar verkligen vara på gång. Brainstorming kanske. :confused:

766
2006-04-06, 15:02
Det har jag svårt att tänka mig, är nog bara en lätt bris från Kalahariöknen.
Hur man skiljer på hel och halv ylle vet jag inte, såvida det inte står på någon varuförtecknings lapp och någon sådan har Vi väl inte här.
Om man har ett jämförelsematerial där man vet vilka delar ylle som ingår borde man kunna göra en smakjämförelse.
Tänker vi oss vilka smaker "folk" kan analysera vid provning av vin så borde det inte vara några som helst problen med en matta. Jag skulle förmoda att en duktig "mattsmakare" efter endast en slick kan säga hur många bara fötter där framskridit på den. Och då ter det sig som en baggatell för denne person att uttala sig om det är hel eller halv ylle.

Jung_Kee
2006-04-06, 16:08
Det har jag svårt att tänka mig, är nog bara en lätt bris från Kalahariöknen.
Hur man skiljer på hel och halv ylle vet jag inte, såvida det inte står på någon varuförtecknings lapp och någon sådan har Vi väl inte här.
Om man har ett jämförelsematerial där man vet vilka delar ylle som ingår borde man kunna göra en smakjämförelse.
Tänker vi oss vilka smaker "folk" kan analysera vid provning av vin så borde det inte vara några som helst problen med en matta. Jag skulle förmoda att en duktig "mattsmakare" efter endast en slick kan säga hur många bara fötter där framskridit på den. Och då ter det sig som en baggatell för denne person att uttala sig om det är hel eller halv ylle.

Var lite snäll mot våra nykomlingar, 766! Alla vet inte riktigt om vilken humor du har... och dessutom så verkar du ju lite ensam om att inte ha smak för mattor här :p

Jung_Kee
2006-04-06, 16:09
Du verkar verkligen vara på gång. Brainstorming kanske. :confused:

EvaN: 766 menar inget illa, han är bara en anings illa vaggad och har därför känslig mage som säger ifrån när något inte faller honom i smaken. Inget att oroa sig för dock, det är mycket lite som faller honom i smaken men han spyr aldrig galla i alla fall så mattan klarar sig alltid! ;)
*obs! läs detta med glimten i ögat och ett flak salt!*

Välkommen hit förresten! :)

766
2006-04-06, 16:47
Får också hälsa Ewa välkommen, om jag hade haft en röd ryamatta skulle jag rullat ut den som en välkommnande gest.
Ewa passa dig för Kee, kan vara en ulf i fårakäder, om StenBockar hade haft ull så hade han varit en sådan.

EvaN
2006-04-06, 17:03
Tack för de. Där ser man vad en ryamatta kan ställa till med. :cool:

Peter S
2006-04-06, 18:08
Räkna med att det är ylle i både nock (lugg) och inslag. Varpen (och fransarna) är troligast linne. En gammal (50-tal) mattbok jag har hemma föreslår nöthår som inslag.

En maskingjord matta hade troligen haft en fåll i kortändorna och påsydda fransar (om det funnits några).