handdator

Visa fullständig version : Fråga: Placera dessa i tid och plats

Sarah
2008-07-26, 14:58
Gissar att dessa är en del äldre än de förra stakarna jag postade nedan. Mässing? Färgen är så röd så att det känns mer koppar än mässing. Dock inte ren koppar. Härlig patina (patina är inte smuts och ärg i det här fallet;-) utan vad som har blivit efter århundrade av putsande och användning.
Inga stämplar

FBQ
2008-07-26, 15:06
I väntan på bättre och mer exakta upplysningar - den här staken har en mer renodlat sengustaviansk form - handgjort skruv.
Skulle säga första hälften av 1800-talet - få se om någon törs ta sig an att datera den bättre.
Tycker det ser ut som de har en äldre märkning undertill? Det är alltid kul, du kan inte visa bättre bild på den? :)

harley
2008-07-26, 18:24
jag tror faktiskt inte att denna ljusstake är äldre än den förra men tillverkad på ett enklare gjuteri, ta en likadan närbild på gängorna på den förra

FBQ
2008-07-26, 19:35
Var inte så bra bild på skruven på den andra ljusstaken - men det finns en del skillnader - den andra ljusstaken har knubbigare och mer tistelformad klocka på ljusstaken med en kantbård mitt på som empirestakar brukar ha.

Behöver ju inte betyda något eftersom Gustavianska stakar tillverkas även senare - men det säger alla fall något.

harley
2008-07-26, 20:39
håller med dig FBQ det är ju jättesvårt att tidsbestämma bara på foto det enda man kan fösöka få en tidspriod är ju att kolla gängorna men även det är svårt på bilder

hose
2008-07-26, 23:54
Nej -den er tidlig 1800