handdator

Visa fullständig version : Fråga: Mässingstakar, okänd stämpel

Sarah
2008-07-25, 11:01
Vet att både Skultuna och NPL i Sundsvall slarvade ganska ofta med stämplarna och nöjde sig med exempelvis No18, No 14 osv. Men den här.........,:confused: kan den komma från ovanstående, eller kan någon placera den på något annat bruk?

harley
2008-07-25, 18:28
det där ser ut som en skultuna före 1825 om man tittar på mässingen så är den inte lika gul som senare mässing jag har haft flera olika storlekar av den modell du har med lös ljusmanchett det kan vara en ljusstake omkring 1800

A.F
2008-07-25, 22:28
Utan märkning är det svårt, ja helt omöjligt att säga vilket
bruk som ligger bakom.
Årtalet före 1825 verkar lite överdrivet tycker jag, men man
har ju ofta fel.

harley
2008-07-25, 22:40
Utan märkning är det svårt, ja helt omöjligt att säga vilket
bruk som ligger bakom.
Årtalet före 1825 verkar lite överdrivet tycker jag, men man
har ju ofta fel.

kolla färgen på mässingen och gängorna A.F den där är gammal

nisse 8
2008-07-25, 23:02
Ingen konisk gänga men vid kring 1850-1870 skulle jag tro, färgen har ringa betydelse enligt mig.

A.F
2008-07-25, 23:06
nisse 8
Jag tycker du har en mer rimlig ålder.

Men men foton är alltid foton och färg hit och dit har
inget med ålder att göra.
Det har mer med legering att göra.

hose
2008-07-26, 06:01
jeg ville tro, at den var fra sidste halvdel af 1800 årene. Efteråret 1875 måske.

hose
2008-07-26, 07:06
Når man skriveret årstal - så skal man ikke tage det for seriøst og bogstaveligt. En model holdt normalt måske 25 år - barokstager som næstved-typen blev fremstillet over 100 år - det er klart at over 100 år så ændredes produktionen, men basis (udgangspunktet) var det samme.
Model skal her læses som mode - moden starter hos eliten og når folket. Når den når folket så bliver den umoderne hos eliten som så finder andet.
Barok, rokokko, empire, biedermeier....

harley
2008-07-26, 16:49
nisse 8
Jag tycker du har en mer rimlig ålder.

Men men foton är alltid foton och färg hit och dit har
inget med ålder att göra.
Det har mer med legering att göra.

det är ju precis det det handlar om legeringa tidig allmoge mässing har en lite rödare färg den är inte lika ren som senare tids mässing ju gulare desto renare mässing kopparn var avsevärt mycket billigare därför lite mer rödgul mässing det var mer koppar i legeringen tror absolut att ljusstaken är före 1825 och kolla gängorna dom är nästan platta handfilade

FBQ
2008-07-26, 21:15
Jag tar den här gärna ett varv till - jag har låtit bli att säga något - men eftersom jag gav min bedömning av den andra staken kan jag väl lika bra lägga mig i här också.
Hose, varför tror du staken är så pass sen?
Min bedömning, som jag valde att hålla inne med var att den är en sengustaviansk/empirestake - tycker att modellen mest liknar empirstakar med sin lite knubbiga form. Handfilade gängor (suddig bild visserligen, men tycker ändå att det framgår), om än ganska täta gängor. Konisk är den inte, men då är vi väl ändå tillbaka betydlig längre i tid för att det skall krävas???? Inte ens min barockstake har tydligt konisk skruv.
Min gissning var 1825-1850 - kanske lite senare också.
Fast jag vet ju att du samlar mässingsstakar och sett ganska mycket hose, så du får gärna rätta mig om det är något jag har missat?

hose
2008-07-26, 23:51
hvor gammel er denne stage? eller denne? eller denne?
De er gule.

Jeg har intet patentsvar - men den er fra sidste halvdel af 1800 som jeg skrev.

harley
2008-07-27, 07:27
dom två sista är ju högrestånd stakar säkert tillverkade i så gul mässing det gick att få men den första nattstaken är väl lite mer röd ser i alla fal så ut på fotot. men om man inte har stämplar att gå efter då får man ju gå på gängor och legering man kan inte gå bara på formspråket vissa modeller tillverkas än i dag i indien eller kina och dom tillverkas så det ser ut som dom är välanvända. Men hose vem är äldst här av dom här stakarna det är absolut inga indien eller kina stakar

hose
2008-07-27, 09:06
midten bagerst så venstre barokstage (som er omkring 1900). De øvrige er ikke så gamle.

tilføjet. Dog kan kammerstagen snyde - billedet er ikke ret godt.

hose
2008-07-27, 09:11
dom två sista är ju högrestånd stakar säkert tillverkade i så gul mässing det gick att få men den första nattstaken är väl lite mer röd ser i alla fal så ut på fotot.

Nr. 1 tidlig 1700tal
Nr. 2 omkring 1800 - lavet i tombak som var moderne en ganske kort periode.
Nr. 3 1700 tals barokstage

harley
2008-07-27, 10:01
midten bagerst så venstre barokstage (som er omkring 1900). De øvrige er ikke så gamle.

tilføjet. Dog kan kammerstagen snyde - billedet er ikke ret godt.

det stämmer ganska bra hose det var inget bra foto men den mittersta bak med klockfot och den lilla gustavianska med fyrkantig fot är äldst vilket årtionde kan man bara gissa den höga tidigt 1800 den andra lite senare. Såg du antikdeckarna när silverstolpe var i karlstad och handlade mässingstakarna mycket ovanliga sa handlarn och sålde dom för 3000kr:) siverstolpen fick 800 på auktionen i stockholm det var visserligen kulfötter men när han skruvade isär dem så kan jag säga att mina med fyrkantig fot är ungefär lika gamla nån stans mitten 1800 talet och så ovanliga är dom inte heller

hose
2008-07-27, 10:46
Nej jeg så ikke antikdeckarne. Kan man se program på nettet? Jeg kan ikke tage svensk TV der hvor jeg bor. Men har set antikrunden på nettet.

harley
2008-07-27, 11:31
jag vet inte hose men ballonggreven är duktig med datorn jag är inget vidare på datamaskiner. men det programmet skulle du se en antikhandlare i karlstad får chansen till lite gratisreklam och lurar på deckarn ett par mässingstakar han står och pratar sig varm för och begär 4000 för dem men släpper dom för 3000, visst jag gillar oxå gamla mässingstakar men marknaden är inte direkt lämplig för mässing och koppar just nu jag tror det kommer att vända men antikhandlarn gjorde bort sig tycker jag i tv oxå

hose
2008-07-27, 11:41
Nå ja hvad er pris - som læsere af AP vil vide, så er min stage nr 1 - fra familien kan spores over 100 år tilbage i min slægt.
Nr 2 har jeg givet 100,- kr for og nr 3 kostede mig 28,-
Men sådan er der så meget. På TV gør man ingen god handel.

harley
2008-07-27, 12:27
nej:D

Sarah
2008-07-29, 21:06
Dom här skulle jag placera runt 1800:talets andra halva. www.tradera.com/Aldre_Ljusstakar-auktion-69062726 Med reservation för hur de ser ut isärskruvade osv. Spåren från svarven syns tydligt, men det gör det på mina stämplade Skultuna och WM-F stakar också. Börjar luta åt att mina bör vara äldre, början av 1800:talet, Empire skrev någon. Snarlika 69062726, men känns äldre. Rätta mig om jag har fel, men om, så berätta varför :?:

harley
2008-07-29, 22:43
dina stakar är äldre än dom på tradera jag tycker du resonerar riktigt det du skriver