handdator

Visa fullständig version : Vad är detta för träbitar

Hirvi
2008-07-21, 19:10
Har inget med glas och glasbruk att göra!
Dessa är ca 1 met långa, hålen ca 45 mm i diam.
Hirvi

Äjth
2008-07-21, 19:14
De här ska vara fixerade så att man kan föra igenom något och sedan sätta fast det permanent! :D Inte en susning...

Maria
2008-07-21, 19:15
Är det loppe o lus trä som man la i sängen för att få bort ohyran?

Hirvi
2008-07-21, 19:25
Detta är två delar av hela brädan, den kanske var 3 met lång en gång.
Kanske risk att jag får in lusen i kåken istället:rolleyes:
Nej inget dera, kan bli svårt om man inte har en susning.
Hirvi

Maria
2008-07-21, 20:23
Någon form av fiskeredskap till tex Nejonöga? NEJ jag vet inte, men vill gärna veta och lära mej mera.

Hirvi
2008-07-21, 21:01
Nej Maria!
Var är alla herrarna, behöver förslag från all kön!
Hirvi

gello
2008-07-21, 21:09
Verkar som om alla förslagställare missat att hålen är 45 mm i diameter.

Linda
2008-07-21, 21:22
Om det en gång fanns kanter kan man fundera på om det var för att sortera något, tex potatis eller lök kanske. Det är ju också helt möjligt att man ville få ordning på något för att sedan vända brädan upp o ner och därmed kanske kunna packa eller dylikt. Tycker inte jag får intrycket av att något gått rakt igenom hålen så någon del av en drivlina tror jag inte på. Kan de ha varit i kontakt med vatten på något sätt? Kan man ha haft brädan i någon ränna med rinnande vatten? Någon del till en laxtrappa? eller för att hindra bös, gräs mossa osv att komma vidare i ett vattenflöde? Kan man ha lagt ut brädan vid pantering eller sådd för att maximera arealens utnyttjande? Men användningsområdet för en dylik bräda verkar oändligt. Men vad den användes för får jag väl vänta med att få se. Kul och klurigt

Hirvi
2008-07-21, 21:31
Du är mycke nära Linda i din text, är lite förvånad att du tänker mycke rätt,
dessa var i bruk på 1800 talet.
Jag kanske pratat här på PES förut om detta:confused:
Hittade denna oxå!

Äjth
2008-07-21, 21:48
"Spaden" har använts till att hjälpa plantor, sättlök el. dyl. ner i hålen? därav skålningen i skaftet, som använts som rutschbana.

Hirvi
2008-07-21, 22:06
Vet inte om spaden varit så mycke i bruk, kanske något att tälja på
bara under dötid.
Inga plantor!
Hittades här vid svavlet på stickan!
Hirvi

Linda
2008-07-21, 22:14
Klurigt, trodde efter att ha sett spaden att toppen på skaftet hade petats ner i hålet och att man därefter låtit plantan/potatisen el löken glida längs rännan i skaftet. Men nu tror jag inte det längre efter att ha sett ditt svar med karta. Ser att "fyndplatsen" ligger vid vatten och i närheten av en höjd. Så nu får jag fundera vidare med rinnande vatten i "tankarna". Guldvaskning????

Hirvi
2008-07-21, 22:29
Braaaaaa Linda, om du inte viste!
Gulvaskning, brädan med hål är guldfällor, brädan låg längst ned i en lång
träränna, vatten och sten grus forsade över hålen, guldet fastnade i hålen,
sedan var det bara att finvaska fram guldet i vaskpanna.
Det hade varit en inmutning där på 1800 talet, hittade rester från deras läger,
totalt väglöst land, älven som gräns Norge-Finland, jag var på Finska sidan.
Hirvi

Linda
2008-07-21, 22:47
Tack Hirvi för den fina förklaringen. Ibland underlättar det att materialet man vill ha fatt i är rejält tungt.