handdator

Visa fullständig version : Art deco från GAB

E.B.
2008-07-21, 14:38
Synd att tennet är så anonymt. Jag tycker att formgivningen på denna är rätt raffinerad, men det finns väl inte en chans att veta vem som formgivit. Guldsmedsaktielbolaget i början på 1930-talet, närmre kommer man väl inte.

hose
2008-07-21, 17:44
Jeg ser et S8 stempel det betyder 1944.
ligesom jeg ser Sct. Eric for Stockholm.

FBQ
2008-07-21, 17:50
G8 - 1933 tycker jag det står - tycker det verkar stämma bättre med formen också :)

hose
2008-07-21, 18:25
ja bogstavet er svært set.
S eller G ??

E.B.
2008-07-21, 18:26
Det är ett G, lite lättare att se live!

Johan Pug
2008-07-21, 20:17
Mycket trevlig! Jacob Ängman var konstnärlig ledare på GAB när den gjordes. Formgav gjorde också Just Andersen, en Maja-Lisa Ohlsson och Gustaf Melin. Den här känns lite som Just Andersen, även om jag inte vet exakt vilket år han började på GAB. Tror det var tidigt 30-tal. Men det finns kanske någon som vet mer exakt. Jacob Ängman hade en mer stram stil, tycker jag. Vad gäller de två andra formgivarna så har jag bara sett några få föremål på bild och de var också stramare i uttrycket. Jag sätter en slant på att det är Just A.

E.B.
2008-07-22, 19:38
Var det de formgivarna som fanns där då? Ängman formgav väl mest silver, eller han kanske gjorde både och? Just, signerade han inte sina prylar eller var det mest hans bronser? Det vore kul att hitta en gammal priskurant från GAB! Har lite nysilver från samma tidsepok, ska försöka ta lite bilder vad det lider och fylla på denna tråd. Gör det gärna ni också som har lite GAB.

E.B.
2008-07-22, 20:28
Här kommer först en fiskskål troligen från ungefär samma period. Lika anonym i märkningen som det andra tyvärr.

E.B.
2008-07-22, 20:30
Vi fortsätter på fisktemat med ett fat på fot (ursäkta både putsning och sudiga bilder):o

E.B.
2008-07-22, 20:32
Djurtemat håller i sig, denna tennspegel är i och för sig osignerad, men kan vara GAB och är säkert från samma tid.

Johan Pug
2008-07-22, 22:17
Kul att se. Fiskfatet har jag sett, men inte den lilla fiskskålen. Vacker knopp på den. Jag har försökt bringa reda på GAB ganska länge, sedan jag hittade ett par ljusstakar i brons från dem. Det är svårt att få bra information tycker jag. Men som jag har förstått det så finns det föremål som är formgivna av Just A. som inte har någon annorlunda märkning än den vanliga produktionen. Senare la man ju till hans symbol. Vad gäller Ängman så verkar det vara så att han formgav föremål, men det är svårt att fastställa vilka. Det finns en bok om honom, där står det lite om det, men inte mycket. Det var väl så, som med mycket tidig industriell formgivning, att man inte ansåg det lika fint som konsthantverket, så man brydde sig inte om att skryta med formgivarmärkning på samma sätt. Jag är inte hemma nu, men jag har bilder på mina ljusstakar samt en vas från GAB, som jag ska lägga upp sen.