handdator

Visa fullständig version : Miljöråd

Äjth
2008-07-17, 17:20
De flesta av oss har väl försökt bidra till en bättre miljö/klimat genom små eller större insatser. Det vore fint att få veta era knep och tips för att hålla ner energiåtgång och mindre av farliga utsläpp.
Personligen har vi gjort oss av med en bil och ska nu byta till en bensinsnålare, mindre miljöbil. Vi promenerar oftare till och från samhället.
Samtliga rengöringsmedel, bortsett från diskmedel och tvättmedel har vi ersatt med grön/gulsåpa (såg på reklamen häromdagen att de kommit ut med en med citrondoft, helt onödigt!!) Ja vi tvättar oss inte själva med såpa men använder ett minimum av flytande tvål (som bara är utspätt tvålkoncentrat i flådiga förpackningar) Hård tvål är det här, både i duschen och på tvättstället. det finns en förpackning flytande tvål för de gäster som tycker annorlunda.
Jag ställer mig tvivlande till en hel uppsjö förpackningsmaterial, men vet inte hur jag ska förhålla mig. Ska jag ta ur produkten ur förpackningen och lämna den i butiken?? jag skulle önska det!!
Har talat med min lokala livsmedelsaffär och bett dem sluta slösa med plastfilm kring nästan alla grönsaker..
Om jag inte vore så slö av mig, skulle jag ta mig 500 meter över en djup dal och köpa färska ägg för 1 kr/st, men tänk, jag gör inte det och det känns rätt märkligt!!
Ska inte göra inlägget för långt, utan ser fram emot era.

Kecke
2008-07-17, 17:32
Här i Stockholmstrakten har vi ju en väl utbyggd kollektivtrafik vilket gör det relativt lätt tänka på miljön vad gäller resor.
Vi går, cyklar, tar tunnelbana, buss eller pendeltåg numera.
Har man en talbok i lurarna så märker man inte att det kanske tar lite längre tid. :)

harley
2008-07-17, 17:44
bra ide äjth om vi alla plockade ur dom överpacketerade sakerna i affärerna skulle nog den extremare inpackning som verkar bli värre för varje år som går kanske gå tillbaka till glas,metall eller papp. Affärerna skulle bli fyllda med förpacknings material bara på en dag

Kecke
2008-07-17, 17:57
Miljötänkandet går i vågor och det är konstigt att det inte hänt mer på området under de senaste 30 åren.
I början av 70-talet plockade vi ur allt ur sina förpackningar och lämnade det kvar i butikerna.
Den enda effekt jag minns är en lätt irittation hos butikspersonalen.

Hirvi
2008-07-17, 18:55
Bidrager med att jag tankade 30lit Etanol E85 i min trokänare,
Audi 100 -86 40,000mil,
Etanol 8,24kr lit, inget för högt Co där inte:eek:
Hirvi

Ballonggreven
2008-07-17, 19:15
Har köpt en "miljöbil". Kör mest på E85 nu men det beror bara på det höga bensinpriset. När priset går ner jag tillbaka till bensin eftersom det egentligen verkar vara galenskap att köra på etanol.

Hirvi
2008-07-17, 19:21
Har kört ett tag 50/50 Bensin-Etanol,det var billigare så,
kanske bilen drar mera soppa:confused:
Hirvi

Ballonggreven
2008-07-17, 19:22
Jo, bilen drar mer när man kör på E85.

Hirvi
2008-07-17, 19:27
Har hört detta oxå, får väl kolla skilnaden.
Hirvi

harley
2008-07-25, 11:11
all reklam som dundrar ner i brevlådan vilket slöseri med papper det är ju avkopplande att läsa reklamen på skithuset visserligen, men kan dom inte börja trycka teklamen på papper så man kan torka sig med det oxå då blir det ju två flugor i en smäll så att säga

Ballonggreven
2008-07-25, 11:15
Vi kan ju föda färre barn som två knäppgökar till läkare föreslår:
http://www.telegraph.co.uk/news/2454215/Limit-families-to-two-children-%27to-combat-climate-change%27.html
"1984" är passerat men känns ändå aktuellt.

harley
2008-07-25, 11:27
ja eller dr mengele i auswitch, men helt ärligt det finns mycket vi kan göra små saker som får stor betydelse vi kan inte klampa på som elefanter på detta klot och köra huvudet i sanden och låtsas om ingenting....... jag kommer ihåg att jag läste boken 1984 när den kom ut och man tyckte det var rena science fiction men som du skrev balonggreven vi har passerat boken

Ballonggreven
2008-07-25, 15:00
Mycket elände har vi ställt till med här på jorden. Förgiftat, skövlat och utrotat. Vi har betett oss som skapelsens herrar med oinskränkta makt. Men att tro att vi skulle kunna påverka klimatet i den ena eller andra riktningen är ganska förmätet.

Peter S
2008-07-25, 15:09
Jag tänker inte göra ett enda mer idag än jag redan gör, och länge har gjort, i väntan på en seriös och sansad debatt. Jag tycker att det är alldeles för hysteriskt för att jag ens ska orka bry mig. Att på allvar diskutera kofjärtar tycker jag pekar på en alldeles för dålig insyn i hur kretsloppen fungerar. Förbränning/nerbrytning/assimilation mm

Ballonggreven
2008-07-25, 15:10
Jag tänker inte göra ett enda mer idag än jag redan gör, och länge har gjort, i väntan på en seriös och sansad debatt. Jag tycker att det är alldeles för hysteriskt för att jag ens ska orka bry mig. Att på allvar diskutera kofjärtar tycker jag pekar på en alldeles för dålig insyn i hur kretsloppen fungerar. Förbränning/nerbrytning/assimilation mm

Hear! Hear!

harley
2008-07-25, 15:18
där kan vi snacka om verklighetsföankring hur i helvete kan någon ens komma på att ko brakskitar förstör miljön tror dom planeten varit utdöd förut och systemet med intag och utkomst är väl lika och varit lika sen skapelsens begynnelse hur i helvete kan man sätta idioter på höga poster i detta land......men med det lilla man kan göra själv så som sopsortering bla skulle kunna bli till en folkrörelse och sen det ena ger det andra osv.osv

Äjth
2008-07-25, 15:22
Kofjärtar, vi är fler människor än kor! :D
Cykeln har kommit till heders igen. Sparar bensinpengar och får motion på köpet. Hade glömt hur skön en cykeltur kan vara. Märker hur benstyrkan och syreupptagningen förbättras allteftersom. Jag använder inte gifter för att ha ihjäl ogräs, rensar, skyfflar undan jordmånen från oönskade ställen.

Ballonggreven
2008-07-25, 15:24
För att återknyta till Äjths syfte med tråden så tycker jag också att man ska hushålla med resurser så gott man kan. Av många anledningar.

Bara att springa på loppisar och att handla med begagnat är ju ett sätt att hålla återbruket igång.

Ballonggreven
2008-07-25, 15:28
Jag köper ekologiskt och närproducerat när jag kan. Att maten produceras på ett ärligt och hållbart sätt tycker jag är jätteviktigt.

harley
2008-07-25, 15:30
just det ballonggreven vi är inte bara samlar freak vi är milöfreak oxå och använder sakerna om och om igen i flera hundra år helst, vi är förbannat milövänliga egentligen och det här med samlandet är ju något som växer det kanske blir den nya folkrörelsen SAMLA OCH SKONA MILJÖN

Peter S
2008-07-25, 17:52
Jag köper ekologiskt och närproducerat när jag kan. Att maten produceras på ett ärligt och hållbart sätt tycker jag är jätteviktigt.

Ja, jag också, men inte för miljön främst utan för min egen skull. Men kom ihåg att det finns mer som är ekologiskt än bara det som är KRAV-märkt. KRAV är en organisation utan annat syfte än att tjäna pengar. Konstiga, byråkratiska regler, dyr administration och höga avgifter bidrar ju inte direkt till att främja ekologisk mathållning. www.krav.se

A.F
2008-07-25, 22:24
Men kom igen bensin och bilkörning!

Tror ni att om ni snålar på bensinen och köper en bil som
drar 0,5 Lite istället för 1,5 Lit hjälper miljön?
Vi kommer att köra tills oljan är slut, om det tar 50år eller
100år spelar en mycket liten roll, speciellt för miljön.

Kör på bara, det som kan vara bra är ju bilar som renar
avgaserna bra, inte hur mycket man kör eller vad de
drar per mil.

Det som är viktigare är att inte släppa ut onödiga gifter
i naturen, dra in på sådant som är onödigt och går att
stoppa.

Sedan måste jag tillägga att jag inte tror på koldioxidens
påverkan av temp. på jorden.
Men alla får väl tro som de vill, bevisligen har det varit
flera 100% högre koldioxid i luften förr utan att påverka
värmen på jorden.

Sladden
2008-07-25, 22:43
Medelålders män avfärdar teorin om CO:ns påverkan på miljön mera än någon annan folkgrupp. Kanske beror det på 50-årskrisen och alla MC:s som köps in?
Jag tvivlar också på miljömaffians undergångsteorier, trots att jag varken har MC eller cab. Bara en miljöbil och en gammal moped:)

A.F
2008-07-25, 23:03
Man får ju tro som man vill som jag skrev.

Men om alla tänker efter lite!!!!!!!!!!!!

Tror ni människan kommer att köra tills oljan är slut eller inte?

Ja det kommer hon/han. Så det viktigaste är inte hur mycket
en bil dra per mil, utan hur ren luft den släpper ut.

Sladden
2008-07-25, 23:06
Men vad händer med de tomrum vi skapar då oljan pumpas upp?
Kommer klotet att implodera?

A.F
2008-07-25, 23:09
Man skickar faktiskt ner vatten redan idag för att hålla
trycket uppe, så man kan få upp under en längre tid
samma kvantitet olja per dag.

nisse 8
2008-07-25, 23:10
Men vad händer med de tomrum vi skapar då oljan pumpas upp?
Kommer klotet att implodera?

Då blir det som en ballong som man släpper iväg, no hard filings Greven:)

Ballonggreven
2008-07-28, 11:22
Man kan alltid köpa utsläppsrätter:
http://beta.vreel.net/watch_20885.html

En riktigt rolig halvtimme med Penn&Teller om Al Gore, utsläppsrätter, miljöångest och annat.