handdator

Visa fullständig version : Nu drar vi till glasriket

Samlartrollet
2008-07-13, 07:26
Hoppas man kan fynda något kul i outlet butikerna eller på någon loppa. Återkommer på onsdag.

madame_on_fire
2008-07-13, 15:27
Samlartrollet, här kommer tips i glasriket och runtom!
Nu vet jag ju inte vad du är ute efter, men jag tipsar om ställen med lite av varje. Jag reserverar mig för fel när det gäller avstånden, angivelserna i mil.

1. "Hatterians pinaler", Kongagatan 6 i Lessebo. Trevlig affär i en villa, alla rummen från källaren till övervåningen inredda på olika vis. I Lessebo på Storgatan (som jag tror själva "huvudgatan" heter) i centrum finns även affären "60-talet" som saluför danskt 60-tal. Mycket teak.

2. Emmaus Björkå, ca 1 mil sydost om Åseda i Björkå. Original-Emmauset ligger verkligen mitt ute i skogen. Flera byggnader och café, verkligen mitt ute i ingenstans, men väl värt resan! Inne i Åseda finns även en antikaffär som heter "Tigerström antik&konst" eller något liknande. Inhyst i en villa i centrum, fint inrett men inte så stort.

3. "Antikt i Lammhult" ca 1 mil öster om Lammhult i Asa. Mitt ute i skogen, detta också. Mycket trevlig lada med fina saker. Inget skräp. Både äldre grejer, och 1900-tal. På övervåningen loppispriser, på nedanvåningen lite dyrare, glas/porslin/böcker/plåtburkar osv. 600kvm butiksyta.

4. "Loppis i Rörvik", orten Rörvik ligger ca 1 mil norr om Lammhult, en liten avstickare från väg 30 får man ta, dock. Rörigt men spännande i en stor garageliknande byggnad. Grejer även i källaren. 1000kvm butiksyta.

5. "Östregårds antik&loppmarknad" i Moheda. Ligger ca 2,5 mil nordväst om Växjö. Regionens stora hit, tror jag! Stort och välsorterat och bra priser. 1500kvm butiksyta. Strax innan, på vägen, ligger "Loppisstoppet i Öhr" i orten Öhr, också värt ett stopp på vägen.

6. "Kosta Outlet", har du säkert hört talas om redan. Jättestor outlet, kläd-delen är väl mest värd ett besök. Det är där fynden kan göras. Heldags-projekt. 20.000kvm med allt möjligt. Finns mat/caféer där också. I Kosta finns även "Majorens loppis" eller något liknande, i utkanten av orten.

7. "Form Design Scandinavia AB" ligger i Alvesta, ca 1,5 mil väster om Växjö. (Ja, vi har väl fallit ur glasriket bitvis, men när man ändå är igång, så..) Fantastisk affär (i alla fall för mig som är såld på 50/60-tal!) i byggnad precis bakom Alvesta Träningscenter, det lokala gymmet, alltså. Saluför glas, porslin, möbler, mattor, heminredning från 50/60-talen.

Där har du några tips!

Sladden
2008-07-13, 21:37
Glöm för allan del inte Sladdens loppis. 1 km. utanför Mariannelund, mot Eksjö.
Öppet när skylten är uppe!
Mest glas är det.

Samlartrollet
2008-07-17, 08:58
Tack för era svar men de kom för sent. Vi hade redan kört. Packade ihop efter att jag skrev inlägget. Sparar det dock till nästa gång :)

LasseC
2008-07-22, 02:22
Nu gör DG som Samlartrollet och drar iväg till Småland Först Radiomässa i Olofström den 27 juli. Skall försöka att göra mig av med mina gamla radioprylar
Därefter Hembygdsdag i Madesjö Veckoslutet därefter mineralmässa i Madesjö
Se särskild glimt om denna 14 dar senare så är det marknad i Flygsfors.Kan vara kul. På kvällen skall vi på samhällsfest.
Programmet är fullspikat. Under den här tiden så kommer jag inte att terrorisera Er med några inlägg eller glada tillrop. Jag har inte någon datorkraft i vårt gamla hus:eek:
Ha det skönt
DG

Samlartrollet
2008-07-22, 08:34
Ha det så trevligt. :)

nisse 8
2008-07-22, 19:27
Jag ska alldrig bli pensionär, fullt upp hela tiden tydligen:D

cjf
2008-08-06, 12:33
Nyss hemkommen från en Smålandsvistelse måste jag instämma i rekommendationen av Form Design Scandinavia i Alvesta. Fantastiskt fräsch, välsorterad och trevlig affär med mycket rimliga priser! Väl värt en liten omväg om man skulle vara på väg norrut på 23:an, exempelvis, och ligger bara 300 meter från huset där jag växte upp... ;)

http://www.formdesignscandinavia.se/

Hittade förutom en del Gullaskrufsglas en etikettmärkt Fuga Facett, som jag ju inte kunde låta bli...

Susiflätan
2008-08-06, 19:51
Den vill vi se cjf!

cjf
2008-08-06, 20:09
Japp, ska försöka hinna med i veckan, påminn mig om jag glömmer...