handdator

Visa fullständig version : Är ni språkpoliser?

Samlartrollet
2008-07-07, 08:49
Retar ni er på grammatikfel eller tycker att det är inget att bry sig om?
Själv retar jag mig på Lena Ph " och alla omkring....märker ingenting" om inte någon märker något så heter det väl " och ingen omkring.... märker någonting"

Och Brolles nya "Det är hon jag vill ha" heter väl henne?

Och så reportern föe stt tag sedan som sa " hans manacher" istället för manager.

Har jag rätt eller fel? Fyll gärna på med eget om ni har :p

harley
2008-07-07, 09:13
det enda jag retar mig på när det gäller lena ph är att jag inte får med henne i sovrummet:p

Tingeling
2008-07-07, 09:20
Att man skriver kaffeservice istället för kaffeservis, att använda ordet unik i tid och otid, det retar mig. Annars har jag vant mig vid stavfel och att man inte använder punkt och stor bokstav, det är så vanligt idag så man funderar hur skolan undervisar i svenska. Kan ha orsak i sms-andet där allt ska vara kortfattat.

Kecke
2008-07-07, 09:28
Det jag tycker är mest markant är användningen av "dem" i alla möjliga sammanhang.
Syftningsfel, som är väldigt vanligt, brukar ju kunna bli roligt.

Samlartrollet
2008-07-07, 09:46
det enda jag retar mig på när det gäller lena ph är att jag inte får med henne i sovrummet:p

Vill du att hon skall sjunga en godnattvisa :D

Att man skriver kaffeservice istället för kaffeservis, att använda ordet unik i tid och otid, det retar mig. Annars har jag vant mig vid stavfel och att man inte använder punkt och stor bokstav, det är så vanligt idag så man funderar hur skolan undervisar i svenska. Kan ha orsak i sms-andet där allt ska vara kortfattat.

Stor bokstav, satsfel och liknande är allt vanligare märker jag också.

Kecke..jag råkade ju av oförstånd göra mig lustig över ett stavningsfel för ett tag sedan som missuppfattades, men visst kan en bokstav ibland förändra ett helt ords betydelse. Fast det var ju inte det du syftade på :cool:

Kecke
2008-07-07, 09:49
Kecke..jag råkade ju av oförstånd göra mig lustig över ett stavningsfel för ett tag sedan som missuppfattades, men visst kan en bokstav ibland förändra ett helt ords betydelse. Fast det var ju inte det du syftade på :cool:

:)
Nej, det var det inte men det vill jag läsa. Var?

cjf
2008-07-07, 09:59
Är uppfödd i en språklärarfamilj, så du har en meningsfrände i mig Samlartrollet. Magnus Ugglas "Joey Killer" irriterade jag mig en hel del på i min ungdom "för mamma vet bäst va sin superstar vill ha".

Men även Freddie Wadling som ju annars är en husgud har orsakat en del irritation, exempelvis "When my ships comes in". Skrev man sånt på proven fick man tre minuspoäng och en vackert ritat dödskalle i rött... :eek:

Ballonggreven
2008-07-07, 10:01
Av stavning i tid och o tid gör mig jätte irriterad.

cjf
2008-07-07, 10:03
Av stavning i tid och o tid gör mig jätte irriterad.

Är inte exemplena ovan snarare särskrivning än avstavning, frågar sig vän av ordning... :rolleyes:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avstavning

Ballonggreven
2008-07-07, 10:06
just ja. sär skrivning ska det vara. så går det när man inte hunnit få i sig sitt morgon kaffe.

cjf
2008-07-07, 10:07
Fel tråd för en tabbe av detta slag... ;)

Ballonggreven
2008-07-07, 10:11
Fel tråd för en tabbe av detta slag... ;)

jävla språk polis.

harley
2008-07-07, 11:42
[QUOTE=Samlartrollet;68203]Vill du att hon skall sjunga en godnattvisa :D

jajamen efter träningspasset :D

såg en anons på tradera igår tyckte nästan synd om annonsören hon har en fjäril i tunnt tyg ute på auktion och har skrivit i rubriken FJÄRTIL I TUNNT TYG

Lars H
2008-07-07, 13:14
Förstår man vad skribenten skriver
Även om det är många fel, så är det bra
Finns ett vist högmod, av vissa, som tror dom är förmer
Bara för att man kan stava rätt ,,så är man ingen domare över dom som inte kan
Är inte en sida om saker, ålder, härkomst
Ordblind, och kommer att förbli det

Samlartrollet
2008-07-07, 13:54
Förstår man vad skribenten skriver
Även om det är många fel, så är det bra
Finns ett vist högmod, av vissa, som tror dom är förmer
Bara för att man kan stava rätt ,,så är man ingen domare över dom som inte kan
Är inte en sida om saker, ålder, härkomst
Ordblind, och kommer att förbli det

Min tråd handlade inte om felstavningar, ordblindhet eller vanligt slarv. Jag syftade på fel användande av ord, stavelser, meningsuppbyggnad etc, som allt oftare förekommer i folkmun och har inget att göra med om man kan stava det eller inte. Vet inte varför det misstolkas här. Jag gav ju några tydliga exempel på vad jag menade.

Lars H
2008-07-07, 14:16
Försöker förstå vad du menar
Men ordblind som jag är,,så är det svårt
Tror du inte en ordblind,,,gör dom felen

Jag syftade på fel användande av ord, stavelser, meningsuppbyggnad

Det är ett av dom problemen vi har

Ser människor dör i mitt jobb
Som talar ,, då förstår jag,,,för jag vill
Livet är så mycket mera ,,än bara klanka på andra
Här kan vi lära vandra saker,,om vi vill
Låt oss hålla oss till det
Hoppas Jag

Maria
2008-07-07, 14:23
Jag är också totalt ordblind, skriver först allt i World, och klipper o klistrar sedan alla inlägg, jag har accepterat att jag är ordblind, och bryr mej inte så mycket om vad andra tycker o tänker om hur jag stavar:), det är nog snarare så att jag vill att det ska bli rätt.

Ballonggreven
2008-07-07, 14:26
Att direkt klanka på någons språk i frågetrådar ska man inte göra.
Men att här i Lungan få reta sig på och hacka på slarvigt språkbruk i största allmänhet tycker jag är OK.

Samlartrollet
2008-07-07, 14:32
Jag är också totalt ordblind, skriver först allt i World, och klipper o klistrar sedan alla inlägg, jag har accepterat att jag är ordblind, och bryr mej inte så mycket om vad andra tycker o tänker om min stavning:).

Nej Maria, jag har inte i mitt första inlägg över huvudtaget använt felstavningar som diskussionsämne. Jag både stavar fel och skriver slarvigt men jag syftade på helt andra saker. Jag är gift med en ordblind karl och vet precis hur det är. För den sakens skull pratar han som vem som helst. Det är när det skall ner på print som bokstäver inte alltid stämmer.

Att direkt klanka på någons språk i frågetrådar ska man inte göra.
Men att här i Lungan få reta sig på och hacka på slarvigt språkbruk i största allmänhet tycker jag är OK.

Ja, det jag ursprungligen syftade på var offentliga personer såsom reportrar och liknade, samt låtskrivare bla.

harley
2008-07-07, 14:36
så länge man säger något med icke elakt menad humor så tycker jag man kan säga nästan vad som helst och tycka vad som helst bara det inte är på själviskt småsint djävlighet

Maria
2008-07-07, 14:36
Nej Maria, jag har inte i mitt första inlägg över huvudtaget använt felstavningar som diskussionsämne. Jag både stavar fel och skriver slarvigt men jag syftade på helt andra saker. Jag är gift med en ordblind karl och vet precis hur det är. För den sakens skull pratar han som vem som helst. Det är när det skall ner på print som bokstäver inte alltid stämmer.

Samlartrollet

Jag förstår precis vad du menar, jag retar mej också på de nya språkbruket, som tex. "krakuleringar" och "kalkeringar efter vatten".

Ballonggreven
2008-07-07, 14:42
Ja, det jag ursprungligen syftade på var offentliga personer såsom reportrar och liknade, samt låtskrivare bla.

Å såna som använder ord som "diskurs" och "korpus"?;)

Samlartrollet
2008-07-07, 15:00
Å såna som använder ord som "diskurs" och "korpus"?;)

:confused:...

Ballonggreven
2008-07-07, 15:01
:confused:...

Precis.

Samlartrollet
2008-07-07, 15:14
Precis.

Korpulent brukar ju män beskrivas som.

om person: som har fyllig figur med mer l. mindre starkt framträ*dande bukparti; fet o. frodig, tjock, "rund"; ur SAO

Ballonggreven
2008-07-07, 15:51
Det var denna diskussion jag syftade på:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=11354

Raoul Karlsson
2008-07-07, 17:58
just ja. sär skrivning ska det vara. så går det när man inte hunnit få i sig sitt morgon kaffe.

Det kan också bli tokigt med tvärsom - ihopskrivning. Såg denna annons i Östran, i fjol för ett par år sedan:

Lättkrockad bil säljes.

Kecke
2008-07-07, 18:35
Det kan också bli tokigt med tvärsom - ihopskrivning. Såg denna annons i Östran, i fjol för ett par år sedan:

Lättkrockad bil säljes.

Ihopskrivningen är kul. :D

alegni
2008-07-07, 22:27
Här är några saker jag förundras över!

t.ex. Han bor i Gotland. När slutade vi säga att någon bor på Gotland?
Om någon bor i Gotland är det då "di sma undar jordi" som avses?

Felaktig apostrofanvändning: t.ex. Berra's bilverkstad

år 2008 - Säger ni tjugohundraåtta eller tvåtusenåtta.
Jag säger tvåtusenåtta, jag vägrar att säga tjugohundraåtta!
När t.ex. filmen "2001 - Ett rymdäventyr" - kom 1968 så var det väl ingen
som sa: "tjugohundraett - Ett rymdäventyr"

Kolmårdstrollet
2008-07-07, 22:55
Nu skall jag bli lite morbid. Om självmord sägs och skrivs ofta: ta/tog självmord. Det heter väl ta/tog livet av sig eller begå/begått självmord ?

brodertuck
2008-07-07, 23:13
Jag kan inte sätta mig in i hur en som är ordblind ser en skriven text, men är det inte svårare att läsa en dåligt skriven text än en som är väl skriven? Som ordblind kan jag tänka mig att man i stället för att veta hur ett ord skall stavas, så kan man lära sig att känna igen orden, att ha en "bild" av hur ordet ser ut. Om ett ord stavas olika från gång till gång så finns det inga planer i helvete att kunna lära sig att känna igen ordet.
För det mesta tycker jag att det är ganska lätt att se på en skriven text om den som skrivit har problem eller bara är lat. Att missa en bokstav här och där i ett inlägg på ett forum är väl ingen större katastrof, värre är det med särskrivningar och frånvaron av interpunktion. En text utan punkter eller kommatering tycker jag är otroligt jobbig att läsa, hur är det då för en dyslektiker?

Maria
2008-07-07, 23:57
Jag har inga läs eller förståelseproblem när jag läser någon annans text, problemet är att när jag skriver inte ser om jag kastar om div bokstäver tex d o b, eller att en endelse blir fel, eller att jag glömmer mindre ord........så att det blir ett syftningsfel, när jag kollar igen vad jag har skrivet vid ett senare tillfäller så ser jag div fel………avstavning, särskrivning, hopskrivning, stavning är ett betydligt mindre problem, eller att tangentbordet inte hinner med i min fart……………:D

Kolmårdstrollet
2008-07-08, 10:05
Är du vänsterhänt Maria?

Maria
2008-07-08, 13:12
Nej, jag är högerhänt.

Kolmårdstrollet
2008-07-09, 20:19
Att jag frågade beror på att jag själv är vänsterhänt och har samma problem. För några år sedan läste jag en tidningsartikel om ordblindhet och där stod bl.a att vänsterhänta ofta kastar om ord och missar endelser. Jag har lärt mig att använda ordbok när jag skriver något viktigt.