handdator

Visa fullständig version : Semesternjutning.

Sladden
2008-07-02, 19:36
Har nyss avnjutit en bättre middag.
Grillade isterband.
Färskpotatis, hemodlad.
Vitsås (syrlig).
Samt egenhändigt inkokta rödbetor.

Till detta en skiva hembakt surdegslimpa och ett glas mastigt, rött Riojavin.

Isterbanden tillverkas i ett litet samhälle som heter Hjältevad. Ligger mellan Eksjö och Mariannelund, längs väg 33.
Kör ni någonsin förbi Hjältevad så stanna till vid den lilla Tempoaffären och köp med några isterband. Sveriges bästa, jag lovar. Tror det är 3:e generationen som tillverkar efter samma recept.
Isterbanden är en grynköttig syrlighetshimmel!

Sladden
2008-07-02, 19:44
Ni vet väl förresten att överbliven färskpotatis skall stoppas in i kylskåpet, förlagsvis på en pressglasassiette märkt Kosta. Nästa morgon tar du fram potatisarna, skivar dem och lägger dem på en knäckemacka, salta och peppra efter behag. Mycket gott!

Hirvi
2008-07-02, 19:55
Det låter gott Sladden!:rolleyes:
Här blev det så dåligt med potatis,
vi fick ta upp sättpotatisen och koka;)
Hirvi

Samlartrollet
2008-07-02, 20:27
Har nyss avnjutit en bättre middag.
Grillade isterband.
Färskpotatis, hemodlad.
Vitsås (syrlig).
Samt egenhändigt inkokta rödbetor.

Till detta en skiva hembakt surdegslimpa och ett glas mastigt, rött Riojavin.

Isterbanden tillverkas i ett litet samhälle som heter Hjältevad. Ligger mellan Eksjö och Mariannelund, längs väg 33.
Kör ni någonsin förbi Hjältevad så stanna till vid den lilla Tempoaffären och köp med några isterband. Sveriges bästa, jag lovar. Tror det är 3:e generationen som tillverkar efter samma recept.
Isterbanden är en grynköttig syrlighetshimmel!

Tyvärr måste jag säga att isterband är bland det sista av måltider jag äter. Tror nästan jag hellre äter koskit. Men färskpotatisen, surdegslimpan och vinet säger jag ionte nej till.:cool:

Ballonggreven
2008-07-02, 20:34
Guuuuuuuud vad gott det låter. Isterband är härligt. Inte många som tror på combot med rött vin men det är perfekt.
Den syrliga vitsåsen var ny för mig. Recept?

Maria
2008-07-02, 20:37
Tyvärr måste jag säga att isterband är bland det sista av måltider jag äter. Tror nästan jag hellre äter koskit. Men färskpotatisen, surdegslimpan och vinet säger jag ionte nej till.:cool:

Ja, jag kan bara hålla med, men koskit är väl att gå lite för långt, jag håller mej till seg gammal ko.:D:D

Sladden
2008-07-02, 20:37
Guuuuuuuud vad gott det låter. Isterband är härligt. Inte många som tror på combot med rött vin men det är perfekt.
Den syrliga vitsåsen var ny för mig. Recept?

Mjölk, maizenaredning, salt, peppar och lite creme fraiche och/eller några droppar lime.

Ballonggreven
2008-07-02, 20:40
I princip kan man göra en avredd vitvinssås alltså?

Sladden
2008-07-02, 20:43
Vitvinssås kan jag inget om. Den jag åt var med creme fraiche.
Hur kan man inte tycka om isterband?:eek:

Samlartrollet
2008-07-02, 20:44
Ja, jag kan bara hålla med, men koskit är väl att gå lite för långt, jag håller mej till seg gammal ko.:D:D

Sant, kan för mitt liv inte äta isterband. Dessa gryniga syrliga korvar är inte i min smak. Seg gammal ko eller koskit är völ ungeför samma sak:D

Sladden
2008-07-02, 20:48
Jo, Greven. Glömde ju bort den lilla nypan socker i såsen.

Maria
2008-07-02, 20:51
Sant, kan för mitt liv inte äta isterband. Dessa gryniga syrliga korvar är inte i min smak. Seg gammal ko eller koskit är völ ungeför samma sak:D

:D:D:D

Lea
2008-07-02, 21:04
vill bara rekommendera Rishultskorv......godare än isterband....

brodertuck
2008-07-02, 21:22
Hur kan man inte tycka om isterband?:eek:

Ja, säj det. Det finns de som inte har någon matkultur alls. Jag vet till och med folk som äter lutfisk!!!:confused:
Isterbanden från Hjältevad har jag inte provat, det ligger väl för nära så man blir lite hemmablind. Min favorit är annars Ahls från Växjö.

Ballonggreven
2008-07-02, 21:26
Ja, säj det. Det finns de som inte har någon matkultur alls.
...

Det finns till och med folk som inte gillar kroppkakor och pitepalt!?

Sladden
2008-07-02, 21:36

Huvva!? Kan det vara sant?

Ahls är bra, brodertuck men står sig slätt mot Hjältevads. Du måste nog prova;)

brodertuck
2008-07-02, 21:37

Skojar du? :confused: I vilken ociviliserad del av världen finns sånt folk?
Skulle kunna tänka mig att det är västerut.

Ballonggreven
2008-07-02, 21:43
Skojar du? :confused: I vilken ociviliserad del av världen finns sånt folk?

Typ Göteborg kanske.;)

Sladden
2008-07-02, 21:55
Det kanske räcker med Skövdetrakten.
Undrar om LS äter isterband?

Ballonggreven
2008-07-02, 21:58
Det kanske räcker med Skövdetrakten.
Undrar om LS äter isterband?

Undrar var LS håller hus? Inte ett livstecken på över 2 månader.

Sladden
2008-07-02, 22:03
Han arbetar nog hårt och har väl bara uppringd internetuppkoppling så han orkar nog inte surfa omkring här.

Ballonggreven
2008-07-02, 22:05
Nå'n får tipsa honom om mobilt bredband.

Hirvi
2008-07-02, 22:10
Jag kommer ihåg Smålänningarna här på bruket, dom kunde inte vara utan isterbanden, vet inte varifrån dom fick dom, men från Småland var det,
dom kom hit på -30talet ett gäng gubbar, tror dom kom från Hovmantorp.
Hirvi

Sladden
2008-07-02, 22:22
Småland ÄR isterband och ostkaka!

Samlartrollet
2008-07-03, 06:58
Hur kan man inte tycka om isterband?
Inga problem. Det är bara att inte tycka om :cool:

Ja, säj det. Det finns de som inte har någon matkultur alls. Jag vet till och med folk som äter lutfisk!!!
Äter inte det heller. Och hur kan man äta rutten fisk som vissa norr ut tycker är en delikatess. Slemmigt och luktar värre än kålsoppefisar :o

Skojar du? I vilken ociviliserad del av världen finns sånt folk?

Syftar ni på mig så skall jag upplysa herrarna att jag äter blodpudding, surkål, lever, kalvsylta vilket brukar kallas för äckelmat av vissa :D

Typ Göteborg kanske.

Jag bor 8 mil söder om Göteborg så det var väl inte mig ny syftade på :D

Ballonggreven
2008-07-03, 07:31
Äter inte det heller. Och hur kan man äta rutten fisk som vissa norr ut tycker är en delikatess. Slemmigt och luktar värre än kålsoppefisar :o

Börjar du bråka om surströmming så kavlar jag upp skjortärmarna.;)

Syftar ni på mig så skall jag upplysa herrarna att jag äter blodpudding, surkål, lever, kalvsylta vilket brukar kallas för äckelmat av vissa :D

Mmmm....blodpudding...mmmm...surkål...lever...mmmm m...kalvsylta...
Jösses! Har inte ens ätit frukost.:D

Sladden
2008-07-03, 07:41
Nu blir det till att ta fram päran och skivat upp på knäckemackan. Ett kokt ägg, en kopp grönt te och fil.

brodertuck
2008-07-03, 08:17
"Mat" som börjar med sur, det hörs ju redan på namnet att man ska undvika.;)
Med västerut tänkte jag mer på det stora landet på andra sidan vattnet, där finns det väl ingen matkultur alls, eller?

Samlartrollet
2008-07-03, 08:34
Nu blir det till att ta fram päran och skivat upp på knäckemackan. Ett kokt ägg, en kopp grönt te och fil.
Kavring, skivad nypotatis, rödlök samt toppat med persilja skall det vara ;)

Börjar du bråka om surströmming så kavlar jag upp skjortärmarna

Gör du det så spetsar jag naglarna :cool:

"Mat" som börjar med sur, det hörs ju redan på namnet att man ska undvika.;)
Med västerut tänkte jag mer på det stora landet på andra sidan vattnet, där finns det väl ingen matkultur alls, eller?

Jo då, deras nationalrätt är Fast Food :D

Sladden
2008-07-03, 08:49
Till semesternjutningen hör besök på Erikshjälpen i Vimmerby samt antikhandlarna i staden.
Om vi skall tala mat så blir det fika på Erikshjälpen och lunch på Åbrobryggeriets fina restaurant, Brygghuset.
Skall snart iväg så nu skall jag duscha och raka mig.

LasseC
2008-07-04, 22:59
Huvva!? Kan det vara sant?

Ahls är bra, brodertuck men står sig slätt mot Hjältevads. Du måste nog prova;)

Ni har ju inte ens nämnt Gullskrufs isterband som är de bästa i världen.
Har inte Raoul läst det här inlägget.:eek:
DG som diggar isterband och då de från Gullaskruf.

Sladden
2008-07-05, 00:21
Ni har ju inte ens nämnt Gullskrufs isterband som är de bästa i världen.
Har inte Raoul läst det här inlägget.:eek:
DG som diggar isterband och då de från Gullaskruf.

Det där stämmer inte!
Har ätit Gullaskrufs isterband och de var mycket fina men kommer inte upp i Hjältevadsstandard. Hjältarna har en mera framträdande syrlighet och en angenämare konsistens (fastare) samt ett skinn som blir himmelskt knaprigt!
Jag gjorde lumpen på Kosta skjutfält och redan då hade jag utvecklat en bandfaiblesse, vilket gjorde att jag skannade omgivningarna på lokal produktion. Det var också under mina 11 månader (jo, jag var malaj!) i Kosta som glasintresset väcktes. Minns, bland annat, en underbar sliperska.....
Något av det bästa jag ätit i bandväg inköptes i Branäs, norr om Karlstad och tillagades på timmerflotte i Klarälven. Lokal charkuterist, namnet bortglömt.
Kanske var det omgivningarna som gjorde att det smakade så bra?

Raoul Karlsson
2008-07-05, 08:53
Jodå DG, nu har jag läst tråden. Har inte semester än på ett tag.

Jag undrade ett tag om vi diskuterade koskit, och det har jag föga kännedom om, men vissa andra på forumet är tydligen insatta i det ämnet!

Grönqvists Isterband är goda, bättre än många andra märken.

LasseC
2008-07-05, 11:46
Bra Raoul Vi måste stå upp och försvara Grönqvist:D

Att jämföra delikatessmat med koskit kan jag inte ställa upp på. Föresten så vet inte jag vad det smakar. Har aldrig provat:eek:
DG

Äjth
2008-07-05, 13:34
Smaken är som baken, men skit smakar inte maten.
Palt, surströmming, kroppkakor och isterband, det är gott det! men passar inte så bra i middagshettan, det får bli frukt, grönsaker och ngt kallt att dricka istället.

Lars H
2008-07-06, 21:51
Är det så varmt som nu, så får det nog bli en grillad röding eller så
Om det inte är varmt
Föredrar jag nog en älgstek med kantareller i överflöd och ett, eller två glas rött till

Samlartrollet
2008-07-07, 06:59
Jag undrade ett tag om vi diskuterade koskit, och det har jag föga kännedom om, men vissa andra på forumet är tydligen insatta i det ämnet!

Att jämföra delikatessmat med koskit kan jag inte ställa upp på. Föresten så vet inte jag vad det smakar. Har aldrig provat:eek:
DG

Pojkar, det var en metafor, men jag skall skärpa mig i mina ordval.;)

Sladden
2008-07-07, 07:18
Nu tar mig semesternjutningen till Sandviken, förhoppningsvis lite bättre väder uppåt landet.
Har för mig att lokala specialitén i Sandviken är korv m. mos?

nisse 8
2008-07-08, 21:20
Nu tar mig semesternjutningen till Sandviken, förhoppningsvis lite bättre väder uppåt landet.
Har för mig att lokala specialitén i Sandviken är korv m. mos?

På fd stationsgrillen nuvarande Daisys har dom helt underbart god mos:)

Sladden
2008-07-09, 06:59
Jag och kompisen har skött matlagningen själva. När jag kom upp i måndags möttes jag av nygrillad laxöring med ugnsbakad örtpotatis, inte alls dumt.
Igår så lagade jag en vegetarisk gryta. Får se vad det kan bli idag, glömde ta med några isterband:mad: