handdator

Visa fullständig version : Mer blommor..

Björn L
2008-06-28, 23:10
Passar på att visa lite blomster precis som A.F. Jag fotade lite i bergslagen för ett par veckor sedan och blev lite inspirerad av dessa blommorna. (jag vet vad dom heter men ni får gärna gissa) Jag vet däremot inte hur sällsynta de är men jag gissar på att de är rätt så ovanliga.

Ballonggreven
2008-06-29, 00:04
Guckusko!

Mochens_gubbe
2008-06-29, 09:42
.och inte helt vanliga.

Björn L
2008-06-29, 23:04
Guckuskon borde väl vara någon sorts orkide väl har jag förstått men i vilka/vilken delar/del av jorden växer dessa "normalt" ?

Äjth
2008-06-29, 23:08
Orkideérnas hemland är Thailand bl.a

Sladden
2008-06-30, 06:26
Öland och Visingsö har lite orkideer.

Mochens_gubbe
2008-06-30, 06:42
Orkideer finns lite här och var. Vill gärna ha kalkhaltig jord, varför dom trivs på Öland, men finns faktiskt nästan överallt i Sverige om man bara ger sig ut och tittar. Guckuskon finns t ex på Kinnekulle och en del andra ställen.

Samlartrollet
2008-06-30, 07:16
Passar på att visa lite blomster precis som A.F. Jag fotade lite i bergslagen för ett par veckor sedan och blev lite inspirerad av dessa blommorna. (jag vet vad dom heter men ni får gärna gissa) Jag vet däremot inte hur sällsynta de är men jag gissar på att de är rätt så ovanliga.

Cypripedium calceolus- Guckosko är sällsynt i hela Sverige och är naturligtvis fridlyst. Vanligast i mellansverige. Den växer i fuktiga örtrika skogar på kalkrik mark. Det finns många hybrider att köpa som går utmärkt att odla i Sverige i våra trädgårdar om man bara ordnar rätt miljö. Dessa är för det mesta kallväxande.

Äjth, de orkidéer du tänker på som bla finns i Thailand och i de flesta sydligare länder är Paphiopedilum som också brukar kallas guckusko i svenskmun. Dessa är dock varmväxande och funkar bara som krukväxt hos oss.

Det finns några till arter som växer vilt i Sverige, men de flesta orkidéer kommer alla från tropiska eller subtropiska länder och är epifyter vilket menas att de inte växer i jord utan suger sig fast på trädgrenar och bergssluttningar och tar näring från regnvattnet. Dock utan att skada värdträdet. Det är dessa som vi odlar som krukväxter i vitmossa eller bark för att de inte skall ruttna.

Här är en bild på en av mina trädgårdsorkiéer

Raoul Karlsson
2008-06-30, 08:21
På tal orkidéer så besökte vi en park Kuala Lumpur när vi var där 2004. Lite bilder finns här för den som är intresserad:

http://www.vbkarlsson.se/malaysia/klop/index.html

Samlartrollet
2008-06-30, 08:27
På tal orkidéer så besökte vi en park Kuala Lumpur när vi var där 2004. Lite bilder finns här för den som är intresserad:

http://www.vbkarlsson.se/malaysia/klop/index.html

Ja, de är så superläckra med sina fantastiska färger och former. Vad gjorde apan där? :cool:

Mochens_gubbe
2008-06-30, 08:54
Själv föredrar jag de lite mer diskreta orkideerna t ex tvåblad som inte avslöjar sin skönhet förrän man kryper riktigt nära och gärna använder en lupp.

Samlartrollet
2008-06-30, 09:45
Själv föredrar jag de lite mer diskreta orkideerna t ex tvåblad som inte avslöjar sin skönhet förrän man kryper riktigt nära och gärna använder en lupp.

Vilka arter syftar du på då?

Mochens_gubbe
2008-06-30, 10:31
T ex tvåblad. Listera ovata alltså

Mochens_gubbe
2008-06-30, 10:33
..........och den nära släktingen Spindelblomster

Kolmårdstrollet
2008-06-30, 11:02
För ganska länge sedan, när jag sprang en runda i Kolmårdsskogen, hittade jag en röd blomma jag inte sett förut. Plockade en för att kolla när jag kom hem. Schiit, jag hade plockat en blomma av den mycket sällsynta och fridlysta Röd Skogslilja (Cephalanthera rubra). Kontaktade en blomsterfotograf och växtplatsen blev noterad.

Samlartrollet
2008-06-30, 11:33
För ganska länge sedan, när jag sprang en runda i Kolmårdsskogen, hittade jag en röd blomma jag inte sett förut. Plockade en för att kolla när jag kom hem. Schiit, jag hade plockat en blomma av den mycket sällsynta och fridlysta Röd Skogslilja (Cephalanthera rubra). Kontaktade en blomsterfotograf och växtplatsen blev noterad.

Ajabaja, att plocka växter i naturen. :o Spännande att ha sett denna ovanliga växt. Finns den fortfarande kvar ?

Äjth
2008-06-30, 11:35
Jag bidrar med lite orkideér oxå, det finns ju så otroligt många olika sorter. I thailand hängde de i var mans pôrte och så även i otal på denna anläggning i Norra Thailand.

Samlartrollet
2008-06-30, 13:04
Ja både Wanda och dess hybrider samt Cattleyorna är härliga blommor. Här är en länk till våra orkidér http://www.polstjarnansvaxter.se/orkide.html

Kolmårdstrollet
2008-07-01, 10:58
Ajabaja, att plocka växter i naturen. :o Spännande att ha sett denna ovanliga växt. Finns den fortfarande kvar ?

Har inte varit där på ett par år. Kanske dax att besöka platsen igen.

Hirvi
2008-07-01, 12:57
Vackra växter ni visar på blomtråden, är alltid nyfiken på,
vad naturen har att bjuda:rolleyes:
Denna 150 åriga gran-alle hittade jag borta i markerna, den gick till ett ödehus i skogen, man kan undra om det var tänkt som en häck en gång,
i vilket fall så blev det en häck på 30 meters höjd.
Tänk om något av våra PEStroll tittat fram bak en stam:eek:
Hirvi

Hirvi
2008-07-01, 13:15
Lite nostalgisk blir man, i norra ändan på denna väg låg det en festplats
som revs på 1950talet, så lite kan man fantisera om, vad som skett utmed dänna väg:rolleyes:
Hirvi

Sladden
2008-07-01, 21:27
Lite nostalgisk blir man, i norra ändan på denna väg låg det en festplats
som revs på 1950talet, så lite kan man fantisera om, vad som skett utmed dänna väg:rolleyes:
Hirvi

Du menar en stilla promenad eller cykeltur till festplatsen?

Hirvi
2008-07-01, 22:03
Jodå Sladden!
Dagens jäkt ger mig rysningar!
Det kanske ligger lite kul flaskor under mossan i skogarna:rolleyes:
Hirvi

Sladden
2008-07-01, 22:07
Du har väl spade, Hirvi!
Först trodde jag att du hade något ekivokt i tankarna, men det är väl bara jag...........

Hirvi
2008-07-01, 22:13
Du har väl spade, Hirvi!
Först trodde jag att du hade något ekivokt i tankarna, men det är väl bara jag...........

Jo då!
Dä mee:p
Hirvi

Lea
2008-07-02, 20:57
Har denna starkt rosa med gråaktiga blad blomma i min rabatt ,men vet tyvärr inte vad den heter ....Nån av er som vet??????

Dessutom fungerar gamla sockerlådor alldeles utmärkt som blomlådor :)

Maria
2008-07-02, 22:19
Den översta med rosa/röda blommorna är väl ett Lammöra.

Lea
2008-07-02, 22:45
åh,tack för svaret.........Lammöra....mmmmm....kan tänka mej att det syftar på bladens utseende

Hirvi
2008-07-02, 23:00
Vackert Lea, med blommorna i dessa lådor!:rolleyes:
Hirvi

Kolmårdstrollet
2008-07-02, 23:02
Här kommer ett av Kolmårdens vackra blomster. Kroll-liljan. Den lär Franciskanermunkarna (gråbröder) tagit med sig hit på 1500-talet. För tre år sedan dök en Krollilja upp i min Ölandstok. I fjol var det två och i år fyra stänglar. Undrar om någon liten gråmunk planterat den hos mej?

Sladden
2008-07-02, 23:45
Jag har massor med krolliljor på tomten.
Tar man in dem så luktar de illa.
Finast är nog att ta hand om dem då blomställningarna ger frö och torkar, då blir de lite mytiska!

Samlartrollet
2008-07-03, 08:45
Har denna starkt rosa med gråaktiga blad blomma i min rabatt ,men vet tyvärr inte vad den heter ....Nån av er som vet??????

Den översta med rosa/röda blommorna är väl ett Lammöra.

Den heter Purpurklätt (Lychnis coronaria)
Brukar dock ofta förväxlas med lammöra tills den blommar, då ser man den stora skillnaden.

Lea
2008-07-03, 09:13
Den heter Purpurklätt (Lychnis coronaria)
Brukar dock ofta förväxlas med lammöra tills den blommar, då ser man den stora skillnaden.

Och hur ser man skillnaden????? undrar en frågvis och nyfiken :)