handdator

Visa fullständig version : Dickinsons Auktionsskola 20.00 i TV4+

Sladden
2008-06-26, 19:35
Ikväll!

Äjth
2008-06-26, 19:40
Middagen klar, hundpromenaden avverkad, nu blir det kaffe o Dickinsons!!!!

Äjth
2008-06-26, 21:09
Nu är väl Bossen dötrist! Han kan lika gärna hålla i spaden själv. Som publik är jag närmast uttråkad. hans girighet och rädsla för att bli bordgjord på mässan tvingar hela laget till marionett-verksamhet och MÖBLER, bara MÖBLER!!! :mad:

Sladden
2008-06-26, 21:24
Han är ingen bra pedagog men det är ju ändå en form av utbildning till antikhandlare och "trial and error" kan ju bli väldigt dyrt i slutänden. Här handlar det ju nästan uteslutande om profiten, det kanske inte är det som många av oss här sätter i första rummet.

Susiflätan
2008-06-27, 07:47
Aj då! Jag missade det.

harley
2008-06-27, 09:32
ett program som såg lovande ut första avsnittet, nu tycker jag personligen dickinson kan köpa pengar för pengarna då går han absolut inte i förlust

Mochens_gubbe
2008-06-27, 10:18
Man kanske skall tänka på att det är handlare och inte samlare han lär upp sina "elever" till.

Äjth
2008-06-27, 11:07
Möbelhandlare kan man tro. Glas, keramik, porslin, icke, men 2 stycken tantalus, klockor, bord, byråer, soffor, stolar, ett par ljusstakar, den lilla trävaggan, en metallhund och en Doultonvas tror jag. Magert utbud för en handlare. Att sedan transportera dessa människor från loppisvärlden in till de förmögnas sfärer med ett fingerknäpp är oxå en lustiger vandring. För mig tycks det mest handla om handlaren själv!!

brodertuck
2008-06-27, 11:30
Såg bara första avsnittet, men det verkar som om jag inte har gått miste om något.

Äjth
2008-07-03, 19:36
Då var det dags igen TV4+ kl 2000 ikväll. Hoppas på utveckling och lite dramatik. Kanske ngn rör om i stilltjen.
De handplockade personerna med känsla, hoppas de får komma till sin rätt ikväll.

Mochens_gubbe
2008-07-03, 21:02
Den arrogante skitstöveln får mig att må illa och nu tycker jag att det räcker. Jag skulle inte för allt smör i Småland låta mig hunsas offentligt av den fjanten.

Sladden
2008-07-03, 21:14
Du skall inte förringa vårt smör:D;)!

Äjth
2008-07-03, 22:01
Jag får hålla med Mochens gubbe. Det var riktigt pinsamt dessutom, att behöva´se och höra en kändis grundlöst skälla ut vuxna människor som verkligen la orden och försökte få svar på sina frågor. Ingen respekt från Dickinsons sida, tvärtom gjorde han parodier av de tävlande och betraktade dem som fullständigt värdelösa. :mad:

Tingeling
2008-07-03, 22:27
Att påstå sig vara expert efter 25 år i branschen och att inte inse hur trenderna växlar gör att man tappar förtroendet för honom. Säkert kommer han skylla på sina adepter om det inte går att sälja varorna nästa gång, att han har gjort fel kommer han aldrig att fatta.Och att inte kunna ta minsta lilla negativa kritik känns omoget.

Sladden
2008-07-03, 22:28
Jag tycker att han har starka grunder för sitt skäll.
Upprepar att det bara gäller att förmera insatsen, inte köpa något man tycker om.
Här utbildas krämare och inget annat.
Jag tror "Dicken" vet vad han gör.

Mochens_gubbe
2008-07-03, 22:29
Han vet säkert vad han gör men han gör det på ett ganska otrevligt sätt,

Jung_Kee
2008-07-03, 23:10
Hm, han har varit verksam längre än vad jag har levt, ändå så känner jag inte till vem människan är. Är han mycket stor i branschen på andra sidan kanalen?

harley
2008-07-04, 09:25
efter förra veckans avsnitt så tröttnade jag på att se den överlägsna fjanten han tittar in i TV,n med sina ko ögon och talar om att han riskerar sina egna pengar,men serien är ju en affärs ide i sig och det begriper ju alla att han har fått ett fett kontrakt för serien, och det tråkiga är att det är ju inte deltagarnas val som man får se om det var en bra affär eller ej utan en expert har bestämt vad som amatörerna får köpa eller lägga bud på, tråkigt

Äjth
2008-07-04, 09:51
En intressant läsning, där det mesta föll på plats rörande Dicksinson. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Dickinson

Ulferic
2008-07-04, 19:15
Mycket intressant läsning Äjth.
Naturligtvis slutar serien med att de säljer allt på mässan och tjänar en bra slant. Något annat slut vore nog helt otänkbart och jag tror inte dubbel-D skulle godkänna något annat. Hoppas att jag har fel och att det blir fiasko av allt. Men troligen inte.

Äjth
2008-07-04, 19:47
Det blev ingen uppföljning av programmavsnitten, den las ner.

Maria
2008-07-04, 20:04
efter förra veckans avsnitt så tröttnade jag på att se den överlägsna fjanten han tittar in i TV,n med sina ko ögon och talar om att han riskerar sina egna pengar,men serien är ju en affärs ide i sig och det begriper ju alla att han har fått ett fett kontrakt för serien, och det tråkiga är att det är ju inte deltagarnas val som man får se om det var en bra affär eller ej utan en expert har bestämt vad som amatörerna får köpa eller lägga bud på, tråkigt

Kunde inte sagt det bättre själv, det där med koögonen var riktigt bra:D

Sladden
2008-07-04, 20:57
Ja, visst är han jobbig, styrande, sjävgod och allmänt styv i korken.
Men jag tycker det är lite roligt att se sådana människor, TV-avstånd är dock så nära jag vill ha dem.

Gideon
2008-07-05, 00:05
Jag tittade på det bandade avsnittet imorse, och kan hålla med om de flestas reaktioner.
Men en företagsledare (antikhandlare med flera anställda) måste vara hård och ställa krav på deras kunskaper och initiativförmågor, som kan vara bättre än hans egna till och med.
Det erkänner han aldrig.

Jag har upplevt den situationen förut, men inte i antikvärlden. Skrivbordspsykopater kallas de för, och är enbart angenäma när framgång nåtts.
Om inte serien fortsätter, som Äjth uppfattat det, så förstår jag inte att TV4+ köpte in den.

Anmärkningsvärt med Dickinson är:
Att han åkte in i fängelse i fyra år för bedrägeri, vid 19 års ålder, och därefter fick starta och lägga ner tre antikaffärer på raken, är notabelt nog. Näringsförbud som begrepp fanns nog inte då.
Jag undrar bara hur han fick kapital nog att vara med i dyr antikmässa, flera år i rad. Bara för att ha tjatat om sitt gedigna årskapital som antikhandlare?
En antikhandlares kvalitet och kunskapsnivå ökar inte nödvändigtsvis, som räntan gör, för varje år som går.

Jag har mött en violinmakare, som skulle vara jätteduktig att spela på felan och han var en bra, men darrig förgyllare i sitt ordinarie arbete för sådär 30 år sedan. Men kvaliteten fanns inte där.
Ni vet det i allafall. Inte alla passar i sina yrken.

Tim Wonnacott borde leda en ny serie, med samma upplägg, fast på ett mjukare och mer pedagogiskt sätt. Då blir det inte bara seriedeltagarna som får lära sig veta ett och annat, utan också vi som tittare.
Nån som skriver till BBC om det önskemålet? :)

Äjth
2008-07-11, 20:45
Javisst, här får vi se HANDELN i sin prydo. Trist!!!
Den anonyme handlaren som berikade deltagarna en stund in i programmet, fick vi se alldeles för lite av, av helt naturliga skäl. :rolleyes:

Susiflätan
2008-07-11, 23:07
Håller fullständigt med Sladden på alla punkter. Trots att jag tycker gubben är gräslig kommer jag att se nästa avsnitt som jag tror är det sista.

Ja, visst är han jobbig, styrande, sjävgod och allmänt styv i korken.
Men jag tycker det är lite roligt att se sådana människor, TV-avstånd är dock så nära jag vill ha dem.

Äjth
2008-07-17, 16:52
Ja då var det dags ikväll kl 2000. Sista avsnittet måntro! känner lite spänning inför hur prisbilderna kommer att se ut på de olika objekten samt om de deltagande har ngn framgång med de egna valda föremålen.....och förstås.. i vilken grad Dickinsson kommer att tappa humöret :D

Ballonggreven
2008-07-17, 17:04
Dickinson = antikvärldens Bert Karlsson?

Äjth
2008-07-17, 17:07
spot on!!!;)

Ballonggreven
2008-07-17, 21:27
Dekorativa möbler var tydligen inte grejen. Surprise!!!

I slutet sitter de och utvärderar och då ser jag verkligen intressanta grejer i bakgrunden.

Äjth
2008-07-17, 21:31
Sugar-end. Det gillar jag, äntligen kunde skitstöveln bli lite blankögd och då inte av pengaförlust.:D

Ballonggreven
2008-07-17, 21:34
Blev väldigt sugen att besöka mässan i Helsingborg!
Tack å lov att våra mässor inte är kontrollerade som den i programmet. Tar ju bort all spänning och möjlighet till oväntade fynd.

harley
2008-07-17, 23:05
kul att se att trenden svänger även på stora märkvärdiga mässor det dickinsson var inkörd på gick inte alls hem den här gången han kan ju inte gnälla det var ju han själv som valde ut vad som skulle köpas in. stora mörka möbler blääää

T.N
2008-07-18, 10:55
Så sant som det var sagt:Dickinson=Bert Karlsson, underbart när det blir lite fart och fläkt över det hela,och inte en massa mjäkiga sega personer som bara står och nickar.Sen ska man inte ta det så seriöst för hur mycket stämmer i denna serien om krokodiltårar i ena programmet och intriger i det andra, bra tv blir det inte annars tycker dom som bestämmer och betalar kalaset.