handdator

Visa fullständig version : Fråga: Ljusstake av tenn

viol
2008-06-22, 18:50
Hej, är detta en nytillverkad historia, eller en gammal?
Tack på förhand!

harley
2008-06-22, 21:02
hej viol sitter stämpeln innuti botten eller på sidan på bottensockeln kollade i en bok med stämplar om det kunde vara någon svensk stadsstämpel men hittade inte den som är på din men det kan vara en mästarstämpel men det brukar vara mer stämplar du får ta bilder uppifrån och på botten

viol
2008-06-22, 21:47
Hej Harley, stämpeln sitter på sidan av bottensockeln (under), det finns inga fler stämplar. Botten är slät. Tack för din efterforskning, tror du att det är nån form av nytillverkning?

harley
2008-06-22, 22:00
Hej Harley, stämpeln sitter på sidan av bottensockeln (under), det finns inga fler stämplar. Botten är slät. Tack för din efterforskning, tror du att det är nån form av nytillverkning?

det vet jag inte modellen är ju gammal och det jag ser på bilden med stämpeln så ser den ju gammal ut i materialet men jag kan inte säga om den är gammal eller ej men den är ju lite ovanlig så det är ju en trevlig pryl vilket som

viol
2008-06-22, 22:13
En sak vet jag iaf och det är att den är kletig på sina ställen med ett ytterst segt flott, som jag inte riktigt vet hur jag ska få bort, som en blandning av stearin och köksfläktsflott, det kanske gömmer sig någon stämpel där men det tror jag inte. I vilken tidsepok ligger denna modell av ljusstake närmast? Tack för ditt svar.

harley
2008-06-22, 22:26
En sak vet jag iaf och det är att den är kletig på sina ställen med ett ytterst segt flott, som jag inte riktigt vet hur jag ska få bort, som en blandning av stearin och köksfläktsflott, det kanske gömmer sig någon stämpel där men det tror jag inte. I vilken tidsepok ligger denna modell av ljusstake närmast? Tack för ditt svar.

ja själva stilen ka man väl säga är barock ta yes diskmedel och varmt vatten och diska av den

Äjth
2008-06-23, 09:03
Såhär tänker jag; staken är gjuten, skarven är det väl som syns från botten upp till hållaren? Den lilla pinnen som sitter i finns ju på nya stakar, man sätter fast ett tjockare ljus direkt i taggen där. Stämpelns yta kring område ser filat och fipplat ut, själva stämpeln anger inga bokstäver eller siffror. Den yta du talar om skall kanske utgöra ett skydd för att förhindra att tennet korriderar. Således tror jag att detta är nytillverkat,d.v.s de två senare årtionden på 1900-talet.Tror jag!

hose
2008-06-23, 18:55
Hej, är detta en nytillverkad historia, eller en gammal?
Tack på förhand!

Den er ny.
Er aldrig lavet færdig - støberester er ikke fjernet, en gammel sag så ville det være gjort.
Metallet ligner ikke tin - en letmetal legering snarere.

Stemplet - englen repræsenterer det fine tin. Men dit stempel - går det ind i emnet eller ligger det ud fra emnet. Hvis det lyder uklart, et stempel laver mærke ind i tin.