handdator

Visa fullständig version : Båtskål i aluminium??

harley
2008-06-12, 22:00
Jag har en båtskål i aluminium som jag inte vet nåntig om Är det någon på pes som vet något om denna Eller om var den skulle kunna vara tillverkad Den är 24.5 cm lång 12 cm bred och 8 cm hög ut i spetsarna

Susiflätan
2008-06-12, 22:18
Hur är den stämplad undertill?

harley
2008-06-13, 07:32
Hej susiflätan den är inte signerad Den påminner om skålar jag sett i teak Och jag vet att aluminium är ett svårarbetat material Och för att få dom här runda svepande formerna är det väldigt mycket jobb Jag tror inte skålen är nyare än 1950 tal

Ballonggreven
2008-06-13, 07:43
För några år sedan såldes den här typen av skålar i aluminium i present- och inredningsbutiker.

harley
2008-06-13, 07:49
Då måste dom ha kostat en del för Aluminium är ett dyrt material att bearbeta Men denna skål är garanterat ingen nyare produktion

Ballonggreven
2008-06-13, 08:27
200-300 kr vill jag minas att de kostade.
Hur vet du att din skål är gammal? Jag kan inte påminna mig någonsin sett något sådant vare sig på marknaden eller i referenslitteratur.

Ballonggreven
2008-06-13, 08:36
Jag tror inte att aluminium är dyrt att bearbeta om det handlar om återvinning. Att framställa materialet är komplicerat och energikrävande, men att sedan smälta om och till exempel gjuta i en form är ganska enkelt. Idag tillverkas trappor, fasader och olika byggelement i aluminum.

harley
2008-06-13, 09:01
Jag tror inte du förstår eller vet hur man bearbetar aluminium Skålen är inte gjuten den är framarbetad och det är en komplicerad procedur Och glöm allt det med återvinning och att det oxå är dyrt att framställa aluminium DET är inget mot vad det kostar att bearbeta aluminium Jag har googlat och det finns/fanns en del konstnärer som jobbade en del med aluminium Skålen är i ganska kraftig aluminium den väger nästan 4 hg Och då får man tänka på att aluminium är ett lätt material.....att få fram kantiga saker är ganska enkelt men att få fram släta runda svepande former är väldigt svårt,dyrt och komplicerat...Och att du inte sett eller läst om någon som arbetat i aluminium det är väl bra för det är ingen vanlig sak Och glöm det där med presentbutiker

Ballonggreven
2008-06-13, 09:49
Här är en hel sida med presentartiklar i aluminium,bland annat en båtskål(men inte så snygg som din):
http://www.lotsliving.com/productslist.aspx?CategoryID=60

Angående bearbetning av aluminium(från http://www.aluminiumriket.com/formning.aspx)
"Aluminium är ett mycket formbart material som är lätt att maskinbearbeta och lämpar sig bra för olika former av plastisk bearbetning och gjutning. Möjligheterna till extrudering av materialt är helt unika. Med låga verktygskostnader öppnas ett oändligt antal möjligheter till att forma produkter och komponenter."

harley
2008-06-13, 10:19
Nej dom sakerna är inte riktigt samma grej och att det är ålder på den det vet jag det är ungefär detsamma som med glas man kan se om det är nytillverkat eller inte Och vad det gäller bearbetning Den sidan var det error på OCH för det andra så vet JAG hur man bearbetar aluminium och någon plastisk egenskap Nej knappast Och det är väl samma sak med glas och porslin Det tillverkas väl fortfarande vad jag vet Och ändå finns det gammalt glas och porslin Jag undrar om någon känner till någon som kan ha designat just den här skålen Är själv inne på att den kanske är finsk Balonggreven du är bättre på datorn än mig kolla om det fanns/finns designers i sverige eller finland som tex formgav saker i den här stilen Den har en säregen form för att vara tillverkad i aluminium Det var därför jag köpte den + att jag såg att det var ålder på den

Ballonggreven
2008-06-13, 10:27
Nu funkar länken.

Om nu din skål är så gammal och speciell så är det konstigt att det inte finns någon märkning eller signering.
Jag tror fortfarande att den är nytillverkad tills motsatsen kan påvisas.

harley
2008-06-13, 10:49
Javisst jag håller med dig Men då hadde jag ju inte behövt fråga någon Men så enkelt är ju inget varken med glas eller porslin Skickar bilder på nyare saker i aluminium Det är jäkligt svårt att fotografera eftersom det gärna blir reflexer Men dom här är inte så gamla så kanske du får en uppfattning om skillnaden......hoppas jag.........Skickar en bild på en gammal kaffe kokare som har ungefär samma legering,slitage och ärgbildningar Känns ganska lika vad ålder beträffar

Ballonggreven
2008-06-13, 11:03
Nej. Jag förstår inte skillnaden.
Min uppfattning om din båtskål(som förvisso är formskön) är:

Tillverkad de senaste 10-15 åren
Importerad från lågrpisland
Formgjuten (inte "arbetad")
Polerad

Det skulle vara roligt, lärorikt och intressant om jag har fel. Just hit me!:cool:

harley
2008-06-13, 11:10
Då är det ju bara att fråga om någon annan som tar det här på allvar vet

Mochens_gubbe
2008-06-13, 11:14
www.inkoncept.dk

här finns det båtskålar i aluminim

Ballonggreven
2008-06-13, 11:22
Jag har en båtskål i aluminium som jag inte vet nåntig om Är det någon på pes som vet något om denna Eller om var den skulle kunna vara tillverkad Den är 24.5 cm lång 12 cm bred och 8 cm hög ut i spetsarna

Apropå kommentar i annan tråd så "gnäller" jag inte på din skål. Jag försöker hjälpa till att reda ut ursprung och annat eftersom du själv inte visste någonting om den (se ovan). Har lagt lite tid på att leta upp fakta och underlag på nätet.
Men jag slutar gärna diskutera om det är det du vill.

harley
2008-06-13, 11:24
Tack moochens_gubbe jag kan tänka mig att ljusstakarna kan komma därifrån Men inte båtskålen det fanns ingen skål med dom linjerna och att det är ålder på skålen Det är jag säker på Jag vet inte exakt när man började med aluminium till vardags Det är ju egentligen ett industriellt material Bla till flygplan för att det är ett mycket starkt,styvt och lätt material

Äjth
2008-06-13, 11:35
Wow, lägg i handbromsen, varför så aggressiv Harley, vi är alla här för att lära oss och lägger ner vår tid på att samla fakta, googla, slå i litteratur och svara och så frågar vi när vi inte vet eller vill dra igång en diskussion.
Min sambos spontana reaktion på skålen kom som ett skott: IKEA!

harley
2008-06-13, 11:35
Apropå kommentar i annan tråd så "gnäller" jag inte på din skål. Jag försöker hjälpa till att reda ut ursprung och annat eftersom du själv inte visste någonting om den (se ovan). Har lagt lite tid på att leta upp fakta och underlag på nätet.
Men jag slutar gärna diskutera om det är det du vill.

Då är jag isåfall tacksam men jag fick inte känslan att du tog det på allvar utan att det blev mest munhuggeri Men om inte så är jag tacksam för all hjälp jag får och Du vet känslan när du håller i ett föremål Det här är en ovanlig pryl då känns det i hela ryggraden Och det är ett ovanligt föremål Jag har har sett massor med föremål i aluminium Men inget som jag tyckt var något speciellt intressant Men denna skål är det Det går inte att genom foto få fram det som gjör ett föremål extra intressant....Jag vet jag blev sur har raderat inlägget ursäkta en surgubbe från värmland

brodertuck
2008-06-13, 11:50
Aluminium har varit vardagsmetall de senaste 50-60 åren så det är ingen nyhet.
Att det skulle gå att åldersbestämma aluminium genom att bara se på det tror jag är tämligen omöjligt, mycket beror på vad metallen varit utsatt för under tiden. En "ren" aluminiumdetalj oxiderar på bara ett par dagar utomhus, medan samma metallbit förvarad inomhus och försedd med ett skydd, till exempel ett vaxskikt, som läggs på vid polering kan hålla sig blankt och fint i många år. Aluminium förresten, det finns ett otal legeringar och användningsområden, att jämföra "aluminium" är ungefär som att jämföra "plast". Jämförelsen mellan kaffekokaren och skålen går inte att göra eftersom skålen troligtvis är gjuten och polerad och kaffekokaren tillverkad av en valsad, och senare anodiserad, aluminium.