handdator

Visa fullständig version : Skogsbrand

Hirvi
2008-06-11, 22:07
inpå knutarna!
Oj vilken dag! vi och grannen var två närmsta fastigheter till skogsbranden
här vid stambanan, ett tag skulle vi lämna, även dom som bor i själva samhället, dom vattenbombar ännu, tror dom har lite koll nu, tågen går inte,
totalt nedrökt i och ute runt huset, vinden vände nyligen så det ryker inte rakt på huset nu, så mycket flyg och bilar har aldrig varit inne på min lilla väg någon gång,
det var hysteriskt ett tag, tror att många får svårt att sova i natt,
helikoptrarna dånar, detta får vi nog leva med några dagar!:cool:
Hirvi

eje5666
2008-06-11, 22:14
Fya så hemskt! :eek: stackars er! Måste vara bedrövligt att inte känna sej trygg ens hemma! Tänker på er,hoppas hoppas allt lugnar ner sej,de skulle ju bli regnskurar redan inatt lova de på Vädret.

Maria
2008-06-11, 22:25
USCH, hoppas på mycket regn i natt och att det inte blåser, så dom får full kontroll på branden och kan släcka den så fort som möjligt.

Äjth
2008-06-11, 22:25
Oj oj, Hirvi! Jag har er i tankarna. Kan ni bo i huset med all rök som dragit in?

Hirvi
2008-06-11, 22:26
Regnet börjar faktiskt redan nu, det var välkommet, ögonen svider, tankbilarna dånar förbi hela tiden.
Var på skolavslutning när telefonen ringde om detta, vi såg ju röken på långt håll, när vi sedan kom till Fåglavik och såg folk bära lådor mm från husen,
då brast det för frugan, hon skulle bara hem till katterna, totalstopp på vägen
polisen fick lösa upp knuten, missarna var hemma, då var allt väl, jag är mera kol i sådana lägen som tur är.
Hirvi

Hirvi
2008-06-11, 22:35
Vinden ligger bra till nu, det går att vädra kåken, men allt luktar rök,
inga tåg går ännu, bara massor av bilar, vägen slutar med en vändplan i skogen, tankbilarna backar 1km till Fåglavik, det går att vända hos mig,
men dom backar lika fort som dom kör frammåt (kanske träning)
Hirvi

Äjth
2008-06-11, 22:46
Du låter ganska omskakad Hirvi. Det tar nog ett tag att smälta detta. Hit har inte regnet kommit än, men jag hoppas ni får en rejäl rotblöta nu.

Susiflätan
2008-06-11, 22:48
Har tankarna hos er. Hoppas eländet snart är över så att ni och alla andra berörda kan känna er trygga igen.

Hirvi
2008-06-11, 22:59
Kanske låter omskakande när jag skriver, jag själv är ganska lugn,
många andra som jagar upp sig, det blir lite hysteriskt,
det första jag gjorde när jag kom hem, drog ut gastuber ur verkstaden,
det är riktiga bomber om dom smäller!
Hirvi

Kolmårdstrollet
2008-06-11, 23:02
Otäckt Hirvi. Brandbilar är så dramatiskt. Jag minns fortfarande när jag som femåring såg brandbilarna på andra sidan sjön, de höga slickande lågorna och den svarta röken. Det tog många år innan skräcken för eld och bandbilar försvann. 1970 tog elden sågverket min far jobbade i. Det brinner i Reijmyreskogen för tillfället. Flera km skog har brunnit upp. Den röde hanen är inte nådig ibland.

Hirvi
2008-06-11, 23:14
Ja det såg jag på TV, det brinner lite varstans, ja vi är ganska små
när elden är lös, och så alla fåglar och djur som far illa i skogen,
såg flera fåglar i dag som lämnade sina bo, dom flög helt okontrolerat mot skyn, hoppas ni slipper elden alla trevliga PESare:rolleyes:
Hirvi

söffe
2008-06-12, 07:57
Hoppas verkligen att regnet och brandkåren nu gjort sitt så att elden kommit under kontroll! Röklukten kan nog ta sin tid att bli av med tyvärr, även om det kanske inte gör så mycket i förhållande till att allt klarat sig undan att brinna upp! Bodde tidigare i ett hus där en pyroman systematiskt eldade upp källarförråden.
Söffe

Hirvi
2008-06-12, 10:08
Ja fy fasiken, att ha en pyroman i sin närhet, då får man ingen ro i kroppen,
nu är det nog stoppat här, någon helikopter hör jag, det blir väl hårdbevakat nu så det inte blossar upp igen, nu skiner solen det torkar upp, säkert ligger det och pyr någonstans, skönt att bli av med den stinkande röken,
det är klart, den sitter ju kvar ett tag, tågen rullar sakta åt båda hållen,
resenärerna har full span i fönstren:eek:
Hirvi

eje5666
2008-06-12, 11:06
hej Hirvi!:)Skönt att de lugnat ner sej å att de kollar noga så de inte blossar upp igen,måste ha vart oroligt att sova inatt om ens alls.
Ja här brinner överallt,vi bor på andrasidan Lillån å har massor med kanotister som Campar å lyder inte eldningsförbud, kan ju tända på lätt med både grill å cigaretter så dessa torra sommrar är en fasa för oss för vi blír inlåsta om elden blir lös! Naturens makter rår vi inte på. Höll själv på att tutta eld på en hel skog en gång:eek: å nu eldar jag ALDRIG ute.

Äjth
2008-06-12, 11:15
Läste i tidningen idag, om branden utmed stambanan. 13 brandbilar och ett 50 hektar stort område brann! wow, det är stort!! Kan det ha varit gnistor från järnvägsvagnar som tänt eld utmed banan?
Fortsatte regnet under natten? Här åskade det rejält, många blixtar lyste upp himmlen, men inte en droppe regn föll! Jag tänkte på Hirvi och branden och började bli skraj att åsknedslagen kunde fjutta på därute. Tursamt nog vaknar vi upp till en varm och solig morgon!

eje5666
2008-06-12, 11:22
Ja fya de blir nog många bränder om inte regnet kommer före åskan!

alegni
2008-06-12, 23:00
Hirvi! Usch, vad nära branden var! :eek: Hoppas det är lugnare idag.....
Ja, nog tänker man på brandrisken när man har skogen in på knutarna. Jag bor i Stockholmsområdet och här liksom på andra ställen är det hög brandrisk och det råder totalt eldningsförbud.

Här är en bild på min utsikt!

.

Hirvi
2008-06-13, 08:29
Fantastisk bild Alegni:rolleyes:
Äjth hade åska läste jag, här blev det bara lite regn brandkvällen,
det kan vara tåget som tänt på, det pyr ju lite varstans, mycke folk som jobbade även igår, idag kan det ju bli skurar med åska!
Kom ut på nätet först nu på morgonen, jag skulle få SMS av Telia när det var klart, inte då, det har jag inte fått:confused:
Hirvi

Äjth
2008-06-13, 10:14
Jag förstår att du var ockuperad av annat då jag inte såg dig på PES under hela gårdagen.
Det utlovade regnet kom aldrig!
Hur märker ni av rökinvasionen i huset nu? luktar det mycket fortfarande?

Hirvi
2008-06-13, 11:19
Det luktar inte mycket här nu, det kommer ibland, ser här från tomten
att det ryker fortfarande, svag vind åt NV då slipper vi röken,
det brinner väl i stubbar och mossa, så dom har väl koll på det.
Läste på morgonen om brandmän som sett fåglar ligga och ruva så länge
att det tagit eld i fjädrarna, och flugit upp, sedan ramlat ned och tänt på ett nytt ställe, detta var från någon av bränderna som härjar i Sverige nu,
men det är väl lika var det är i skogen,
Det brinner även några km NO om Fåglavik, där dom tar torv, stora pelletshögar med torv självantänder och brinner i skogen,
det hade brunnit upp för 1,5 mil kr torv i en av dom stora högarna!
Det var väl dessa stora mossar A M Andersson såg 1873,
då han bestämde sig för att starta Fåglaviks Glasbruk.
Hirvi