handdator

Visa fullständig version : Dam på kudde

Tingeling
2008-06-11, 16:30
Den här har jag alltid undrat över men ingen i bekantskapskretsen har sett något liknande. Damen bär en cape som har varit mörkt brun och är av siden, vek fram så man kan se originalfärgen. Ansikte och skor är målade med oljefärg och även grönskan bakom. Längst upp finns det rester av en text som har bleknat så det ända jag kan tyda är August(i), ser inte ens vilket språk det är skrivet på. Kan det vara en turistpryl?

Äjth
2008-06-11, 16:56
Mkt lustig sak. En hemmapulare som förnött långa mörka kvällar verkar väl troligt!

Gideon
2008-06-11, 17:26
Ur klädhistoriskt perspektiv sett, kan man sätta capen till 1780 till 1830 ungefär. Mörkare tyger blev vanligare efter mordet på Gustav III och så förstås franska revolutionen.
Märk även damens spetsiga skor med antydan till höga klackar! De är sent 1700-tal till början av 1800-talet.
Applikationen behöver ursprunligen inte ha suttit på kudden, om det ens var en kudde från början?
En glimt kan man få här: http://www.vintagetextile.com/gallery_early.htm
En turistpryl tror jag inte på, utan att den från början var personligt tillägnad. Det är iallafall vad min magkänsla säger.
UV-belysning på texten kanske röjer mer.