handdator

Visa fullständig version : Osmund the ugle

Äjth
2008-05-14, 20:52
På A gissar jag: askkopp.
På B gissar jag: Tyskland
På C gissar jag verkligen; 1920-talet.
Finns det ngn som vet?

Äjth
2008-05-14, 21:39
Saxat citat:
Järn var redan före vikingatiden en stor exportartikel. Man vet att s.k. Kalmarjärn skeppades till Tyskland, England och Holland. Antagligen såldes järnet i små bitar som vägde mindre är ett halvt kilo. Under vikingatiden standardiserades dessa bitar. De kallades osmundare. En osmund vägde ca 350 gram och var stor som tändsticksask. 600 sådana bitar kallades ett pund osmund. Dess kvalité var hög sannolikt beroende på att den svenska myr- och sjömalmen hade låg halt av fosfor, som gör järnet skört när det är kallt(kallbräckt).

Under den här tiden ansåg man att järn och stål var olika metaller. Blev det utsmidda blåaktigt ansågs det vara stål.
I Frans G. Bengtssons roman Röde Orm får Orm och Toke mottaga var sitt svärd av den sköna Subaida, kalifen Almansurs favorithustru. Orm kallade sitt svärd för Blåtunga vilket antyder att det var gjort av stål.
Den blå färgen kommer av järnets innehåll av mangan som tycks förhindra inblandning av fosfor i järnmalmen. För hög svavelhalt ger rödbräckt järn vilket spricker i kanterna vid smide. Sådant järn förekom ofta som biprodukt när koppar framställdes. Svavel försvinner om järnmalmen upphettas(rostas) före masugnsprocessen.

studera.com/bergsbruk

Nåväl, så långt så gott. Jag tänker att grytan är vad som fyller en Osmundare. Är detta då en...... tillverkad ???

FBQ
2008-05-14, 23:19
Jag känner igen gubben från någon gammal reklamtext - det måste vara ett varumärke - och då antagligen ett svenskt.
Måste leta i minnenas arkiv :)

Äjth
2008-05-14, 23:20
Hoppas på att du finner ngt FBQ!

FBQ
2008-05-14, 23:22
Fuskade lite med google, det är tydligen en firma som framställt smältugnar (kanske går att gissa utifrån logotypen), fast jag hittar inget om firman finns kvar, om de har bytt varumärke eller när de startade.

FBQ
2008-05-14, 23:27
Lyckades hitta lite mer. De låg i Uppsala och köptes 1976 upp av TABO.

FBQ
2008-05-14, 23:29
På den här sidan hittade jag en kalender från 1934 med "satyren" från Osmunds logga.
http://www.nau.se/NA-Nytts%20Ny%C3%A5rsbrev%202005.htm

Äjth
2008-05-14, 23:39
Strålande!! då vet vi vem The Ugle är! En fläkt! :p Den har ett rejält slitage nere i karet så den har nog använts(var tänkt till) till askkopp. Tidsmässigt?? var jag nog ganska rätt ut i min gssning eller?

Surmasen
2011-01-31, 16:07
Himla cool grej !Blev ägare till en i helgen, duger bra som papperspress med sina 1438 gram

Lars F
2011-01-31, 18:32
Strålande!! då vet vi vem The Ugle är! En fläkt! :p Den har ett rejält slitage nere i karet så den har nog använts(var tänkt till) till askkopp. Tidsmässigt?? var jag nog ganska rätt ut i min gssning eller?

Hej!

Tyckte att jag kände igen "Osmund". Fräsig gubbe!
Minns när jag gick på verkstadsskola en gång i tiden, att det i härdverkstaden fanns två stycken härdugnar av märket "OSMUND".
"Figuren" håller en degel varm (het) genom att blåsa på den.

Hittade även nedanstående bild och text från: http://www.sarahedfors.se/genealogi/extramaterial/index.html
"1909 inledde Arvid Hedfors experiment med oljeeldade industriugnar vilket ledde fram till att han 1912 startade
Fabriks AB Osmund i Uppsala tillsammans med Otto H. Sidén, Carl Wolrath, Josef Eriksson samt C. F. Thorslund. Produkterna såldes både inom och utom landets gränser. Osmund var det första företag som utförde en installation med oljeeldade värmepanna, vilket var hos Åhlen och Åkerlund på Sveavägen i Stockholm 1912. Broschyren är tryckt 1922."

/Lars

Nedersta bilden en Osmund härdugn.

Surmasen
2011-01-31, 23:26
Kul Lars!
Tack för ditt engagemang!