handdator

Visa fullständig version : Cafebord J & CG Bolinder

brodertuck
2008-05-12, 15:54
Vågar man ha ett sådant ute i trädgården på grund av stöldrisken? Urnor i gjutjärn brukar ju vara stöldbegärliga, men hur är det med de här borden?

Samlartrollet
2008-05-12, 16:28
Vet inte vad det är för företag J & CG Bolinder. Är det speciellt eftertraktade saker, för gjutjärnsbord och stolar finns ju att köpa lite var stans, typ Plantagen, Jysk och naturligtvis i mer exklusiva affärer. Har du ingen bild? Är det på gräsmattan du skall ha det ?

Lea
2008-05-12, 16:43
Du får nog kedja fast dom tror jag :-)

en liten kort historik kan läsas här om företaget

http://www.folketshuskallhall.se/bolindermuseet.htm

Ulferic
2008-05-12, 17:22
Stjäls nog det mesta nu för tiden. För den som kan skilja agnarna från vetet är bordet klart stjälbart. Hade jag ägt ett Bolinderbord hade jag tagit in det på nätterna. Lea länkade till lite historik om företaget. Tror säkert att både Jysk och Byarum stjäls men Bolinder är en guldklimp i sammanhanget.

Kecke
2008-05-12, 18:26
Stjäls nog det mesta nu för tiden. För den som kan skilja agnarna från vetet är bordet klart stjälbart. Hade jag ägt ett Bolinderbord hade jag tagit in det på nätterna. Lea länkade till lite historik om företaget. Tror säkert att både Jysk och Byarum stjäls men Bolinder är en guldklimp i sammanhanget.

Du kanske inte har något Bolinderbord men du har ju i allafall en Bolinder´s Strykjärnsplatta. :D
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=1723&highlight=bolinder

Ulferic
2008-05-12, 18:44
Gott minne du har Kecke. Dessutom har jag Bolindarna på väggen.

brodertuck
2008-05-12, 18:53
Jag började fundera lite på det här bordet efter senaste antikdeckarna där det var med en gjutjärnsurna och ägaren påpekade att det var en Bolinder. Bordet jag undrar över står hos min mor och jag drog mej till minnes att det stod J&CG Bolinder på det.
Det står också ett årtal på det, tror att det var runt 1880. Min kamera är på reparation så det blir inga bilder än. Kanske är bäst att låta det stå kvar inomhus iaf.

Ulferic
2008-05-12, 18:55
Är nog lugnast så brodertuck.

Samlartrollet
2008-05-12, 20:04

Mitt svar tidigare borgar bara för att jag inte visste vad det var. Bolinder verkar vara betydligt mer eftertraktat än Jysk. Men visst, allt som inte är inlåst eller fastspikat och inte väger multum är ju stölbegärligt om det står utomhus.

För några år sedan bodde här i närheten några familjer vars barn sprang runt och knackade dörr och ville ha flaskor och burkar för att panta. En kväll hade vi grillfest och vi var ganska många och det blev rejält med ölburkar (en del tidigare kvarlevor också) så det fylldes ett antal plastkassar som ställdes på infarten för att köras iväg nästa dag. Dagen efter var alla kassarna borta (var ju inte svårt att gissa vem) Synd bara att alla ölburkarna var Tyska :cool:

Ulferic
2008-05-12, 20:27
Hej trollet. Visste vi alla allt om allt så behövdes inte Pes och det vore väl synd.

Samlartrollet
2008-05-13, 09:03
Hej trollet. Visste vi alla allt om allt så behövdes inte Pes och det vore väl synd.

Hej och självklart. Ulferic du representerar dessutom mannen som kan presentera prylar i alla kategorier oavsett vad som diskuteras. Är alltid lika roligt att se dina prylar och jag häpnar varje gång du visar upp något och förundras var du får fatt på allt. Dessutom inte en utan många :D Tur att PES finns så vi kan visa vilken mångfalld det finns. Synd bara att några kunniga porslinsmänniskor tagit en paus. :confused:

brodertuck
2008-05-20, 23:01
Jag har kollat lite mer på bordet och årtalet som står är 1897. Tydligen ska de här borden vara tillverkade till Stockholmsutställningen detta år och efter utställningen såldes de.

Ulferic
2008-05-21, 09:00
Ännu större anledning till att inte ha bordet utomhus Broder. Men metoden bära ut och in fungerar.

Samlartrollet
2008-05-21, 09:11
Jag har kollat lite mer på bordet och årtalet som står är 1897. Tydligen ska de här borden vara tillverkade till Stockholmsutställningen detta år och efter utställningen såldes de.

Vore kul med en bild så man vet vad man skall leta efter när man på loppisar och liknande. :cool:

brodertuck
2008-05-21, 11:02
Ska fixa en bild när jag har kamera igen. Elgiganten har tydligen lyckats slarva bort min som är på garantireparation. Får besked i eftermiddag om den har kommit tillrätta annars får jag kvittera ut en ny.

brodertuck
2008-05-21, 17:43
Nya uppdateringar. Det står inte alls 1897 det står 1879. Var det någon utställning i Stockholm då? Hittar inget om det, annars faller ju historien om det också, för jag tror inte att min far hittade på det.
Tog några bilder med mobilen iaf.

Sladden
2008-05-22, 21:34
Fint bord!
Har du blästrat det? Foten ser ju helt ny ut.

Sladden
2008-05-22, 21:46
Elgiganten, förresten!
Fantastisk firma. Hade själv en enklare kamera på garantirep. Den försvann också. Fick en ny. Efter 6 mån. !!?? kom den reparerade med posten. Ringde dem och fick beskedet att den var förlustanmäld så den reparerade kunde jag behålla, också!

brodertuck
2008-05-22, 22:12
Nej foten är inte blästrad, den är bara borstad med stålborste och målad med aluniniumfärg för många år sedan.

Det har gått bra med kameran också, fick en ny idag. Det blev en Canon IXUS 90IS.
Kan ju hoppas på att jag får tillbaka den andra med.